Pla Director Urbanístic per a la concreció i delimitació de la reserva de sòl per a l’establiment de la Línia Orbital Ferroviària 17/12/2008
Procediment de realització i tramitació del PDU Índex Introducció Procediment de realització i tramitació del PDU La Línia Orbital Ferroviària (LOF) Àmbit Característiques principals Impacte ambiental Normativa PDU Impacte territorial Índex
PLA DIRECTOR URBANÍSTIC Introducció Instrument de planejament URBANÍSTIC “Instrument de planejament urbanístic supramunicipal, elaborat d’acord amb la legislació urbanística catalana – 1/2005 Decret Legislatiu de 26 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’Urbanisme” No existeixen antecedents de PDUs de les característiques dels que s’han elaborant. Article 56 “Correspon als Plans Directors Urbanístics establir la concreció i la delimitació de les reserves de sòl per a les grans infraestructures, com ara xarxes viàries, ferroviàries, hidràuliques, energètiques, portuàries, aeroportuàries, de sanejament i abastament d’aigua, de telecomunicacions, d’equipaments i altres de semblants.” PLA DIRECTOR URBANÍSTIC Els Plans Directors Urbanístics
Procés d’elaboració del PDU de la LOF 2004 ATM Redacció de l’estudi de viabilitat de la LOF Inici procediment formulació PDU: “La Línia Orbital Ferroviària de la regió metropolitana de Barcelona en el marc de la nova planificació infraestructural de Catalunya” COMISSIÓ D’URBANISME DE CATALUNYA 2005 GOVERN DE LA GENERALITAT Encàrrec de l’estudi de la LOF Tràmit de consulta als ajuntaments afectats i als consells comarcals 2006 DPTiOP / IFERCAT Redacció dels estudis de traçat i l’informe ambiental Redacció del nou document d’Objectius i Propòsits Generals DPTiOP / IFERCAT 2007 COMISSIÓ D’URBANISME DE CATALUNYA “Pla director urbanístic de la reserva del sòl per a la LOF– Objectius i Propòsits Generals” Tràmit de consulta als ajuntaments afectats i als consells comarcals 2008 DPTiOP / IFERCAT Redacció pla director urbanístic El Pla Director Urbanístic de la LOF
LOF Tràmit de consulta Impacte territorial Consulta institucional 2006: 30 Municipis Consulta institucional 2008: 48 Municipis Més de 34 suggeriments del territori rebuts i analitzats Impacte territorial Línia Orbital Ferroviària
Procediment (1/2) Pla Director Urbanístic + Document d’Objectius i Criteris Generals Informe ambiental preliminar Resolució del Conseller formula PDU El DMAiH sotmet a consulta l’Informe ambiental preliminar i determina la subjecció o no a avaluació d’impacte ambiental El document de criteris i objectius generals es sotmet a informació institucional L’informe ambiental es transmet a Medi Ambient Elaboració del document de referència Pla Director Urbanístic (PDU) Informe Sostenibilitat Ambiental (ISA) + Documents elaborats i disponibles per presentar a la Comissió d’Urbanisme de Barcelona 10 Desembre 2008 Els Plans Directors Urbanístics
Procediment (2/2) Pla Director Urbanístic + Aprovació Definitiva Aprovació Inicial Informació pública Termini a determinar per la CUB Resolució sobre la memòria ambiental Elaboració 1 mes Pla Director Urbanístic Memòria Ambiental + Aprovació Provisional Aprovació Definitiva Els Plans Directors Urbanístics
Línia Orbital Ferroviària: reserves de sòl Àmbit 26 municipis 6 comarques Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària: reserves de sòl 26 municipis 6 comarques Els termes municipals dins l’àmbit territorial del PDU es limiten als trams on s’efectua una afectació urbanística del sòl i són els següents: Alt Penedès: Olèrdola, Santa Margarida i els Monjos i Vilafranca del Penedès. Baix Llobregat: Abrera, Esparreguera, Martorell, Olesa de Montserrat, Sant Esteve Sesrovires. Garraf: Canyelles, Sant Pere de Ribes, Sitges, Vilanova i la Geltrú. Maresme: Argentona, i Mataró Vallès Occidental: Barberà del Vallès, Sabadell, Santa Perpètua de Mogoda, Viladecavalls. Vallès Oriental: Granollers, la Roca del Vallès, les Franqueses del Vallès, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, Vilanova del Vallès. Àmbit Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària Longitud: 120 km (68 de nova construcció) Estacions de viatgers 39 estacions a la Orbital 23 estacions de nova construcció Velocitat de projecte 120 km/h Velocitat comercial 60 km/h Radi mínim 720 m (250m excepcional) Ample de via 1.668 mm Longitud mínima andanes 200 m Rampa màxima 20 mm/m (35 excepcional) Entrevia 4,8 m Es preveuen més de 96.000 viatgers/dia per a 2026 (26,9 Milions de viatgers anuals), dels quals un 30% provenen del vehicle privat. Característiques Principals Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària Equema de la línia Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària Estacions de viatgers 39 estacions a la Orbital 23 estacions de nova construcció Vilanova – Vilafranca: Vilanova i la Geltrú (existent) (R2, Ca1, Ca3, Ca4) Vilanova Oest Vilanova Centre Vilanova Est Garraf Park and Ride Sant Pere de Ribes (Hospital de Sant Camil) Canyelles Sitges Llevant Vilafranca – Martorell, en línia R4 existent: Vilafranca del Penedès (R4) La Granada Lavern Subirats Previsió d’estacions Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària Estacions de viatgers 39 estacions a la Orbital 23 estacions de nova construcció Vilafranca – Martorell (cont): Sant Sadurní d’Anoia Gelida (R4) Martorell – Terrassa Martorell Oest Martorell FGC (R6) Martorell Polígon (R5) Abrera Esparreguera Viladecavalls Sud Terrassa – Sabadell, en línia R4 existent: Terrassa Can Boada (R4) Terrassa Terrassa Est (Torrebonica) Previsió d’estacions Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària Estacions de viatgers 39 estacions a la Orbital 23 estacions de nova construcció Terrassa – Sabadell, en línia R4 existent: (cont.) Sabadell Can Llong Sabadell Nord Sabadell Centre Sabadell Sud (R4, Ca4) Sabadell – Santa Perpètua de la Moguda Can Llobet Santiga Santa Perpètua de la Moguda – Montmeló, en línies R7 i R3 existents: Santa Perpètua de la Mogoda (Folguerola) (R7) Mollet Santa Rosa (R3) Parets del Vallès Previsió d’estacions Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària Estacions de viatgers 39 estacions a la Orbital 23 estacions de nova construcció Montmeló – Mataró: Montmeló Nord (R3) Granollers Centre (existent) (R2, Ca2, Grans Línies) Granollers Sud (La Torreta) La Roca del Vallès Argentona Mataró Nord Mataró Centre Mataró Est Mataró (existent) (R1) Mataró Oest Previsió d’estacions Línia Orbital Ferroviària
Línia Orbital Ferroviària El traçat de la LOF evita al màxim l’afectació als espais d’interès natural La Connectivitat dels corredors que travessa la traça queda garantida gràcies al gran nombre de trams en túnel Impacte Ambiental Línia Orbital Ferroviària