LES RELACIONS ENTRE ADMINISTRACIÓ I. CIUTADANIA EN L’ÀMBIT RURAL:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pla de Recursos Humans per al mandat
Advertisements

El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
Programa REMI RESIDÈNCIA TORIBI DURAN Castelló D’Empúries (GIRONA)
Consell Municipal de la Discapacitat
PLA D’ESPAIS VERDS DE TARRAGONA
i compra pública ambientalment correcta
Xarxa Productes de la terra
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
IMPLANTACIÓ DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A LA CIUTAT DE LLEIDA Anàlisi estadística - desembre 2000 IMPLANTACIÓ DE LES TIC A LA CIUTAT.
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
La Planificació estratègica Territorial. De l’estratègia a l’Acció
Quin futur volem per al Baridà?
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
(Avinguda Pearson, nº 21, Barcelona)
POLÍTIQUES DE COORDINACIÓ DE CENTRES COMERCIALS URBANS
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
ACORD PEL DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC I SOCIAL DE RUBÍ Metodologia
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Ports Nets: Un model de gestió integrada
Jornada Consell Comarcal del Maresme:
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Pla de Gestió de la Diversitat de Manlleu (PGDM)
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
TROBADA D’ESPORTS d’octubre de 2016.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
SALUT MENTAL.
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
4 SERVEI DE DINAMITZACIÓ DEL PACTE TERRITORIAL PER L’OCUPACIÓ
Dispositiu Local d’Inserció
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
PLATAFORMA PIMEC COMERÇ VALLÈS
LA INICIATIVA LEADER +: UNA ESTRATÈGIA DE DESENVOLUPAMENT RURAL
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Participació electrònica a:
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
Gremi de materials de construcció
Els Plans Especials Urbanístics de Protecció del Subsòl Presentació de la figura d’ordenació urbanística Joan Solà i Jordi Montaner GEOSERVEI PROJECTES.
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE GESMOPOLI
Projecte d’Itineraris Formatius
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
Gerència de Serveis de Comerç
MODEL ADMINISTRATIU I DE GESTIÓ
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
ORGANITZACIO I PLANIFICACIO ESTRATÈGICA COMITÈ DE DIRECCIÓ ESTRATÈGICA
Protocol de funcionament intern del Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet Secretaria del Consell Municipal de Serveis Socials.
DOSSIER DE PREMSA Resultats OPE 2010, projectes actuals i reptes de futur Manlleu, 6 de juliol de 2011 Per a més informació: Gabinet de Comunicació T.:
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Presentació de resultats
Àrea d’Atenció a les Persones
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de: - Servei de Gestió de la Recerca, de la Oficina de Projectes Internacionals de Recerca,
Transcripción de la presentación:

LES RELACIONS ENTRE ADMINISTRACIÓ I. CIUTADANIA EN L’ÀMBIT RURAL: LES RELACIONS ENTRE ADMINISTRACIÓ I CIUTADANIA EN L’ÀMBIT RURAL: FACTORS D’OPORTUNITAT I LÍMITS

ÍNDEX A on som? Com som? Antecedents: Pla Estratègic de la Vall del Ges, Orís i Bisaura Qui som? El Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura Punts forts i punts febles del projecte territorial = Oportunitats i límits Reptes de futur

Situació Geogràfica Delimitació Bisaura (inici 1999) Caràcter rural ÀMBIT TERRITORIAL Bisaura (inici 1999) Caràcter rural Lideratge St Quirze de Besora ÀMBIT TERRITORIAL Vall del Ges i Orís (inici 1996) Caràcter industrial Lideratge Torelló

Breu Història Any 1999 Any 1997 Any 2000-2001 Any 1998 Elaboració i presentació del 1r Pla d’acció (s’adhereixen Orís i Vidrà) Any 1999 (s’adhereix tot el Bisaura) Reorganització General Ampliació àmbits Social i Cultural Any 1997 Realització de la primera diagnosi Constitució de les comissions: Ordenació del Territori Economia (Pagesia, Indústria, Comerç, Ocupació) Medi Ambient Formació (St. Pere T., St. Vicenç T. i Torelló) Any 2000-2001 Realització de la nova diagnosi Reconstitució de les comissions: Ordenació del Territori Economia (Pagesia, Indústria, Comerç, Ocupació) Medi Ambient Educació Àmbit Social Àmbit Cultural Contractació d’un tècnic de Medi Ambient compartit pels nou ajuntaments Any 1998 Treball intens de les comissions (St. Pere T., St. Vicenç T. i Torelló)

Contractació d’una tècnica pel Continua el Treball de les Comissions Es porten a terme bona part de les Accions previstes en el 1r Pla d’Acció Reunions periòdiques d’alcaldes /esses Breu Història Any 2001-2002 Organització del Servei per al Desenvolupament Rural (SDR): Els nou ajuntaments Cooperativa Agrària de Torelló SAT-Ter Sindicats Agraris (Unió de Pagesos i JARC) Federació de Cooperatives Agrícoles de Catalunya Contractació d’un tècnic de Desenvolupament Rural dinamitzador de l’SDR Any 2002 Redacció del Pla d’Acció del Pla Estratègic per part de les comissions de treball. Preparació de la figura jurídica del PE (Associació de municipis). Preparació de l’Auditoria Ambiental Supramunicipal dins el Programa d’Auditories de la Diputació de Barcelona. Contractació d’una tècnica pel Territori del Bisaura EXECUCIÓ 2003

L’Agenda 21 del Pla Estratègic 1998-2002 2003 Febrer Setembre 2004 A21 ESTRATÈGIC PLA Diagnosi (Auditoria Ambiental) Prosperitat Ecològica Pla d’acció PALS (Pla d’Acció Local per la Sostenibilitat) Prosperitat Econòmica Comissió de Medi ambient Sostenibilitat del desenvolupament futur Equitat Sociocultural Plans d’acció Comissions: Pagesia, Indústria, Comerç, Turisme, Ordenació del Territori, Educació, Àmbit Social, Àmbit Cultural

COM S’ORGANITZA LA PARTICIPACIÓ??? comissió de Pagesia (SDR) comerç comissió d’ocupació comissió indústria i serveis comissió ordenació del territori Comitè Territorial de la Vall del Ges i Orís Ajuntaments: Orís, Sant Pere de Torelló, Sant Vicenç de Torelló i Torelló Presidents de les Comissions Coordinació Tècnica Estructura de comissions President/a Secretari/a (tècnic/a municipal) Participants: Associacions Empresarials Sindicats Agrupacions, entitats, associacions ciutadanes Representants polítics (Regidors/es corresponents) Tècnics/ques Municipals Persones a títol personal Estudiants Comitè Executiu Alcaldes/ esses i/o regidors/es Presidents Línies Estratègiques Coordinació tècnica ECONOMIA comissió de medi ambient comissió d’educació comissió de l’àmbit social comissió de l’àmbit cultural Consell de seguiment Ajuntaments Entitats Institucions Agrupacions empresarials Sindicats Comissió Permanent Portaveus dels comitès territorials Coordinació tècnica Comitè Territorial del Bisaura Ajuntaments: Montesquiu, Sant Quirze de Besora, Santa Maria de Besora, Sora i Vidrà Presidents de les Comissions Coordinació Tècnica comissió indústria i serveis comissió comerç i turisme comissió d’educació comissió de l’àmbit social l’àmbit cultural

Les fases del Pla Estratègic 1999/2002 3ª. fase 2002/2003 -Adhesió de l'Ajuntament d'Orís i els ajuntaments del Bisaura. Desembre de 1999. Incorporació dels àmbits social i cultural. Creació del Servei de Medi Ambient (SMA). Contració d'un tècnic de medi ambient.. Novembre de 1999 Diagnosi (2ª. Fase). 2000/2001 Implementació de les accions del Llibre verd. Inici dels Pactes Territorials. Gener de 2000 Creació del Servei de Desenvolupament Rural. Gener de 2002 -Aprovació i presentació del Pla d’acció L’Agenda 21 (Auditoria Ambiental) : 2002/2004 Creació de l'entitat jurídica:definició dels nous òrgans de govern i participació. - Definició de les relacions amb el conjunt de la comarca: Pla Estratègic Osona XXI, Agència de l'Energia d'Osona, Consorcis comarcals, Pactes Territorials... - Implementació de les accions del Pla d’Acció 1ª fase 1997 / 1998 Inici: els tres municipis de la Vall del Ges. 1997 Primera diagnosi. Àmbits d’ordenació del territori; medi ambient, formació i promoció econòmica. Llibre blau. Treball de les comissions IV Jornades del Castell de Montesquiu. Octubre de 1998. Aprovació de les Línies estratègiques, objectius i accions. Llibre verd. 1998

PLA DE FUTUR SOSTENIBLE DE LA VALL DEL GES, ORÍS I BISAURA El Pla de Futur Sostenible de la Vall del Ges, Orís i Bisaura s’estructura jeràrquicament en 5 línies estratègiques o objectius. Aquestes es desenvolupen en 24 programes, els quals es concreten en més de 120 accions i/o projectes. L1: Promoure un desenvolupament territorial sostenible sobre la base d’un ús racional del sòl i una visió integral del territori L2: Impulsar una economia forta i diversa, eficient ambientalment i que enforteixi el territori econòmic existent al territori L3: Optimitzar l’ús dels recursos naturals i promoure l’ús dels renovables, racionalitzant els serveis i la gestió ambiental L4: Millorar la qualitat de vida i la cohesió social del territori L5: Impulsar instruments coordinats de gestió municipal amb l’objectiu de millorar l’eficiència dels serveis i promoure la cohesió del territori

TRANSVERSALITAT

QUI SOM OBJECTIU GENERAL: Es vol fomentar un desenvolupament sostenible que contempli de forma integradora la generació de riquesa, el benestar de les persones, la cohesió social, la gestió durable dels recursos i la qualitat de l’entorn. Es vol actuar localment amb una mirada global i de manera concertada amb el conjunt de la societat OBJECTIUS ESPECÍFICS: EQUILIBRI AMBIENTAL: volem impulsar el treball en xarxa i la informació i l’educació ambiental per assolir el repte de trobar l’equilibri entre el desenvolupament econòmic i social del territori i la preservació dels valors naturals i patrimonials

QUI SOM 2. DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC: volem consolidar els sectors econòmics actuals i fomentar la creació de noves activitats per a afavorir la competitivitat empresarial. Volem orientar el desenvolupament econòmic per reforçar els sistemes productius basats en la qualitat, modernitzar l’organització del treball i desenvolupar les capacitats de les persones. És necessari promoure un desenvolupament territorial sostenible sobre la base d’un ús racional del sòl i una visió integral del territori 3. COHESIÓ SOCIAL: volem construir una societat oberta, diversa, cohesionada i afavoridora de la igualtat d’oportunitats. La qualitat de vida integra tots els àmbits de la vida en societat: la salut, l’educació permanent, l’accés a l’habitatge, la promoció de les activitats culturals...

Qui som MEMBRES 9 AJUNTAMENTS: Torelló, Sant Vicenç de Torelló, Sant Pere de Torelló, Orís, Sant Quirze de Besora, Montesquiu, Sora, Santa Maria de Besora i Vidrà CONSELL COMARCAL D’OSONA ENTITATS del territori en funció dels objectius específics: Per l’objectiu de l’equilibri ambiental: Grup de Defensa del Ter i la Cooperativa Agrària Per l’objectiu del desenvolupament econòmic: CCOO UGT Gestiomat Associació Empresaris de l a Vall del Ges, Orís i Bisaura i el Gremi Provincial de Torners i Indústries diverses de la fusta Per la cohesió social la Universitat de Vic

Qui som MEMBRES (II) Totes les entitats són membres de ple dret de tots els òrgans de govern No hi ha aportació econòmica per part de les entitats excepte en el cas de la Cooperativa Agrària amb qui tenim concertació econòmica pel servei tècnic de desenvolupament rural Aquest és un dels reptes de futur Col·laboració amb d’altres entitats del territori que no formem part dels òrgans de govern però que hi ha col·laboració estable per determinats projectes i accions (ex. Federació d’ADF, Associació de Propietaris Forestals, Consorci Paisatges del Ter...)

Qui som ESTRUCTURA ORGANITZATIVA JUNTA GENERAL COMISSIÓ EXECUTIVA REUNIONS D’ALCALDES/SSES I REGIDORS/ORES REUNIONS SECTORIALS AMB REGIDORS/ORES REUNIONS EQUIP TÈCNIC Necessitat d’agilitzar l’estructura Múltiples agents de manera que una concertació real implica complexitat i lentitud Relacions informals entre tècnics i politics = estructura molt horitzontal

Qui som ORGANIGRAMA GERÈNCIA SERVEIS ADMINSTRATIUS SERVEIS TÈCNICS: 2 tipologies de serveis tècnics Serveis tècnics específics: Servei de medi ambient, Servei per al Desenvolupament Rural, Servei d’àmbit social, Servei de mediació intercultural i Servei de promoció econòmica Gestiomat Integrar les dues estructures sota Servei des de setembre el paraigua del Consorci Serveis territorials: Servei territorial del Bisaura, SVT SPT i Torelló tècnic/a de referència a cada ajuntament en funció temàtica Nous serveis a partir novembre: Tècnic/a de dinamització econòmica centrat en el sector comercial i Tècnic/a de comunicació

Qui som GERÈNCIA SERVEIS ADMINISTRATIUS ESPECÍFICS TERRITORIALS SERVEI DE MEDI AMBIENT SERVEI DE DESENVOLUPAMENT RURAL SERVEI DE PROMOCIÓ ECONÒMICA SERVEI TERRITORIAL DEL BISAURA SERVEI TERRITORIAL DE SANT VICENÇ DE TORELLÓ GESTIOMAT SERVEI TERRITORIAL DE SANT PERE DE TORELLÓ SERVEI DE L’ÀMBIT SOCIAL SERVEI DE MEDIACIÓ INTERCULTURAL

Qui som PRESSUPOST Pressupost total aportació ajts % sobre total criteri Any 2005 174.126,62€ 13.126,12€ 7.5% 70 %població 30% territori Any 2006 280.573,06€ 59.085,00€ 21.0% 70% població 30% territori Any 2007 527.878,83€ 58.984,83€ 11.7% 70% població 30% territori Any 2008 416.967,85€ 72.544,58€ 17.40% 75% població 25% territori Consideracions !!!!! Any 2005 només és mig any Any 2008 no inclou inversions la resta majoritàriament són aportacions d’altres administracions públiques i/o privades, en menor proporció Consolidar pressupost Definir i consensuar la dimensió de l’organisme

PUNTS FORTS I PUNTS FEBLES DEL PROJECTE TERRITORIAL Hi ha poca consciència de la complexitat que representa el treball Supramunicipal Encara vivim en la cultura del localisme, tot i que, en el territori de la Vall del Ges, Orís i Bisaura s’estan fent intents, més o menys reeixits, de treball conjunt. El Consorci és un bon instrument de gestió mancomunat que permet coordinar estratègies, optimitzar i compartir recursos i serveis i fomentar espais de participació que apleguen els principals agents socials i econòmics de la Vall del Ges, Orís i Bisaura.

Punts forts i punts febles del projecte territorial No hi ha definit el “nou” model de participació Hem de debatre i consensuar quins límits té el nostre territori (potser s’ha projectat l’esbós d’un model de territori, sense reflexionar sobre els límits d’aquest) Els nous reptes d’organització territorial són millorar els canals d’informació i coordinació entre els ajuntaments i agents que intervenen en el territori.

Punts forts i punts febles del projecte territorial Aquets procés de planificació estratègica al territori s’ha anat fent progressivament El procés lògicament ha coincidit en el temps amb d’altres processos impulsats per diferents organismes superiors i que tenen a veure amb el desenvolupament local (Pactes Territorials, Agenda 21, Xarxa de Ciutats Educadores, Pla Director Urbanístic...). En aquest sentit, el territori ha tingut la voluntat d’integrar les diferents iniciatives dins el procés iniciat en el propi territori, respectant la pròpia idiosincràsia.

Punts forts i punts febles del projecte territorial Aquets procés de planificació estratègica al territori s’ha anat fent progressivament El procés lògicament ha coincidit en el temps amb d’altres processos impulsats per diferents organismes superiors i que tenen a veure amb el desenvolupament local (Pactes Territorials, Agenda 21, Xara de Ciutats Educadores, Pla Director Urbanístic...). En aquest sentit, el territori ha tingut la voluntat d’integrar les diferents iniciatives dins el procés iniciat en el propi territori, respectant la pròpia idiosincràsia.

Punts forts i punts febles del projecte territorial S’intenten buscar punts de convergència entre les diferents iniciatives per poder disposar d’un esquema de planificació global, aportant-hi valor afegit. No obstant això, el fet de coexistir diferents iniciatives impulsades per diferents agents i organismes, fa que el mapa d’actors que intervé en el mateix territori sigui complex i, per tant, s’hagi de treballar per reforçar i consensuar la missió i visió del territori entre els actors.

Punts forts i punts febles del projecte territorial El futur del nostre territori depèn cada cop més de la seva capacitat de mobilitzar tots els seus actius. El Consorci ha d’assumir una funció de lideratge i ha de saber mobilitzar les capacitats de les empreses, dels emprenedors, de les institucions, dels agents socials i de les persones amb l’objectiu de fomentar el desenvolupament del territori. La diversitat entre la naturalesa dels diferents agents fa que sovint la intervenció dels múltiples agents s’hagi de focalitzar entorn d’un objectiu que els afecti a tots ells i que tingui derivacions i repercussions socials, econòmiques, ambientals.. en el territori. Hem passat d’una època marcada per la planificació estratègica i el pensament, a una època d’implementació de les actuacions sorgides arrel d’aquest procés, tenint en compte que això ha d’anar acompanyat de la sostenibilitat econòmica del propi projecte mancomunat.

El Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura una experiència de planificació, participació i transversalitat

Anna Manrique Aumatell MOLTES GRÀCIES! Anna Manrique Aumatell manriqueaa@ajtorello.cat 93 850 50 03