Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Riscs associats a les pantalles
Santa Eugènia de Berga, febrer 2009 Educació per a l'Acció Crítica
2
Àmbit individual DEPENDÈNCIA DESDOBLAMENT DE CARÀCTER
Més fàcil en casos d’abandonament familiar (moltes hores sol a casa), en joves amb trastorns psicològics i/o afectius (dificultats de relació...), amb pares o mares que substitueixen l’atenció pel consum (famílies separades...), amb pantalles a l’habitació sense control p/matern DESDOBLAMENT DE CARÀCTER Especialment el msn –el llenguatge del qual és estàndard i histriònic- permet construir un alter ego (més guai, més agressiu, més llençada...). Educació per a l'Acció Crítica
3
ASSETJAMENT DE TIPUS AGRESSIU
EMOCIONS PRECOCES Haver de sentir o viure situacions afectives a edats que no toca o en estadis evolutius en els que encara no s’està preparat/da. ASSETJAMENT DE TIPUS AGRESSIU Pot ser d’una forma privada (converses a dos o més persones en un xat) o públiques (penjar comentaris degradants o insultants en un bloc d’accés públic o obert per a un grup determinat). ASSETJAMENT DE TIPUS SEXUAL Bàsicament per xats, es pot fer donant entrada a un desconegut presentat de forma virtual, o suplantant a un altre (entrant amb el seu sobrenom, aprofitant un xat encès...). Educació per a l'Acció Crítica
4
HIPERELACIÓ I TOT INSTANTANI
SEDENTARISME Reducció de l’exercici físic (esport, moure’s, anar a buscar a col·legues...). TANCAMENT Els móns virtuals (xats, fòrums...) permeten construir tota una personalitat virtual que –podent ser força coneguda i amb prestigi- pot ocupar o substituir espais del cara a cara. HIPERELACIÓ I TOT INSTANTANI L’excessiva informació sense tractament ni digestió, i que tot sigui aquí i ara, pot dificultar el pensament abstracte i profund. Educació per a l'Acció Crítica
5
Àmbit grupal ASSETJAMENT TRENCAMENT DELS ESPAIS DE RELACIÓ
La tendència a expressar-se de forma exagerada (en llenguatge i imatges) d’aquests canals, el seu anonimat (emprar pseudònims desconeguts), o la protecció que dóna no ser-hi presencialment, facilita que s’empri com a canal d’assetjament. TRENCAMENT DELS ESPAIS DE RELACIÓ Les relacions virtuals (de jocs en xarxa o xats) està traient el jovent dels seus espais de relació –el carrer, la plaça, el camp de futbet) i els està separant. Si està amb la colla és un tret de la joventut, podríem dir que els fa ser menys joves. Educació per a l'Acció Crítica
6
Àmbit Col·LECTIU CONCENTRACIÓ EMPRESARIAL PRÀCTIQUES ABUSIVES
Unes quantes empreses (Google, Microsoft, Facebook...) estan concentrant cada cop més aquests serveis de comunicació i informació. PRÀCTIQUES ABUSIVES Aquestes empreses no només obtenen informació nostre, sinó que poden influir en la població consumidora (mitjançant publicitat general o personalitzada, donant un tipus d’informació concreta). Educació per a l'Acció Crítica
7
CONTROL EXCLUSIÓ FORÇOSA
Tota comunicació que empri aquests mitjans permet el seu emmagatzement, la seva lectura (si és escrita), i la localització física de la persona (mòbil i IP). EXCLUSIÓ FORÇOSA La definició del terme analfabetisme tecnològic està ajudant a que les persones que no les empren (fet que no implica que tinguin menys comunicació) se sentin excloses. Educació per a l'Acció Crítica
8
FAMÍLIES LA PERVERSIÓ DE LES PANTALLES EDUCAR CAP A ON?
Que la filla o el fill estigui pantallat, si bé pot ser un problema, també s’hi guanya perquè el tens “a casa” i endormiscat (ni parla, ni es queixa, ni crea conflictes). EDUCAR CAP A ON? Està bé educar en el seu ús (com fer-ne un de moderat i com actuar en cas que s’escapi de les mans) i també en el seu no ús (és imprescindible que hi hagi varietat entre les famílies i que no totes tinguin de tot). Educació per a l'Acció Crítica
9
RECURSOS UNA EINA PER A JOVES SOBRE PANTALLES
AIS; UNA ENTITAT EXPERTA EN TRACTAMENT DE JOVES AMB SOCIOADDICCIONS Educació per a l'Acció Crítica
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.