La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LA GENERACIÓ GOOGLE EUGÈNIA DE PAGÈS

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LA GENERACIÓ GOOGLE EUGÈNIA DE PAGÈS"— Transcripción de la presentación:

1 LA GENERACIÓ GOOGLE EUGÈNIA DE PAGÈS
Catedràtica d’Història d’ Ensenyament Secundari Formadora de l’ICE de la UAB

2 La definició de generació Google
Entre 12 i 20 pocs anys; franja d’edat ampliable per dalt i per baix. Generació diversa i plural En parlar de joves és difícil no caure en simplificacions

3 Característiques de la generació Google
Dispersió mental: ment poc entrenada per a l’atenció sostinguda i la concentració però amb gran capacitat de simultaneïtat. Context familiar i escolar amb una permissivitat descontrolada Els dos aspectes, dispersió mental més hiperpermissvitat, formen una combinació letal per a l’aprenentatge. Metàfora : estel a la platja

4 La dispersió mental Origen : ment zàping ( TV 2ª meitat s.XX)
Provocà : incapacitat per a l’atenció sostinguda i per a concentració metòdica. Comportà : problemes d’aprenentatge Ment Google: potenciació dels efectes de la ment zàping Grans avantatges, possibilitats extraordinàries Davallada capacitat de concentració Augment de l’ansietat : infoxicació

5 Digilitalització a les aules
Retirada dels ordinadors a les aules a l’estat de Nova York i a Suècia . Raons : Disminució de la capacitat intel·lectual Manca d'eficiència de l’aprenentatge La introducció general i obligatòria dels ordinadors a l’aula , per si sola, no solucionarà cap dels problemes de l’aprenentatge actual.

6 Origen històric de la hiperpermissivitat
Europa : 1ª meitat del segle XX: pandèmia d’autoritarisme. Reacció lògica històrica cap a l’antiautoritarisme. Espanya/ Catalunya : repesca de l'autoritarisme del segle XIX. Postfranquisme : rebuig de l’autoritarisme i legitimació de l'extrem contrari: hiperpermissivitat descontrolada.

7 Marc conceptual de la reforma educativa dels 90
Criteris pedagògics dels 70 i 80, anteriors a l’aparició de la ment zàping. La Reforma no va fer de contrapès del nou xip mental. Al contrari va accelerar el procés. Altres països europeus contraresten la ment zàping amb un sistema educatiu sòlid basat en principis pedagògics molt experimentats.

8 Derivades Cultura de la immediatesa i de la concessió
Pares proveïdors / fills hiperprotegits La permissivitat genera intolerància al NO Joves sempre connectats: mòbil, MP3, IPOD... Manca de models positius LEMA: treballa ( si pots), consumeix i calla

9 Conseqüències Tirania del igualitarisme per decret
No reconeixement de l’autoritat personal Cultura dels drets / deures : pura retòrica Crisi de l’assumpció de responsabilitat / enaltiment dels drets, igualtat i la tolerància , base de molts problemes educatius de la generació Google. Nou desequilibri .

10 Igualtat o simetria Confusió entre igualtat i uniformisme
Relacions pares / fills : asimètriques Relacions mestres/alumnes : asimètriques L’asimetria no té perquè entrar en contradicció amb la igualtat legal. Exemples

11 El parany de l’autoestima
Abús de una idea vàlida de l’Educació Emocional No pot ser que estigui deslligada de la responsabilitat i de la conducta La pedagogia occidental ha recalcat tant l’autoestima prèvia: nou desequilibri La veritable autoestima no consisteix en evitar qualsevol contrarietat sinó a saber-hi front.

12 Neurociència i aprenentatge
L’esforç i la dedicació dels alumnes son necessaris per a que l'aprenentatge qualli Els límits ajuden a la maduració de l’escorça prefrontal La pràctica d’activitats d’ordre, límit i mètode afavoreixen un bon desenvolupament del cervell. La repetició i l’esforç calen per a que qualsevol coneixement ( canvi neuronal) sigui estable.

13 Propostes o contrapesos
Pedagogia de la calma Formació del caràcter

14 Pedagogia de la calma Conreu de l’atenció sostinguda
Conreu del silenci Alentiment del temps Com aconseguir-ho? Recursos senzills però potents: respiració conscient, relaxació, visualització guiada...

15 Formació del caràcter Tasca que NO correspon únicament a l’escola
Incertesa segle XXI ; els joves necessiten eines ben esmolades Responsabilitat Perseverança Autodomini: mental i emocional Paciència i esforç Interès per aprendre Confiança en un mateix


Descargar ppt "LA GENERACIÓ GOOGLE EUGÈNIA DE PAGÈS"

Presentaciones similares


Anuncios Google