La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

COMPETÈNCIA COMUNICATIVA Comprensió lectora

Presentaciones similares


Presentación del tema: "COMPETÈNCIA COMUNICATIVA Comprensió lectora"— Transcripción de la presentación:

1 COMPETÈNCIA COMUNICATIVA Comprensió lectora
Immaculada Juncà Bassagañas Elisabet Juncà Bassagañas Curs 2008/2009

2 Comunicativa lingüística i audiovisual Artística cultural Comunicativa
Metodològiques Personals Conviure i habitar el món Ser i actuar de manera autònoma Tractament de la informació i competència digital Matemàtica Aprendre aprendre Pensar i comunicar COMPETÈNCIES BÀSIQUES Per aprendre a Descobrir i tenir iniciativa Autonomia iniciativa personal Coneixement i interacció amb el món físic Social i ciutadana Conviure i habitar el món

3 Carl B.Smith i Karin L.Dahl: especialistes en la interacció de la llengua oral i escrita.
( Universitat de Columbia ). Jesús Alonso Tapia i l’anglès Joan Tough. Joaquim Dolz : Equip d’investigació de llengues de la Universitat de Ginebra. És necessari a més de practicar una llengua, observar-la

4 índex Canals de la competència comunicativa. Habilitats de la competència comunicativa. Competència lectora: procés d’adquisició. Activitats model Competència lectora: habilitats de comprensió. L’habilitat d’escoltar i parlar és necessària treballar-la simultàniament amb l’habilitat de llegir ja que comparteixen aspectes complementaris.

5 Canals de la competència comunicativa

6 Habilitats de la competència comunicativa

7 Competència lectora : PROCÉS D’ADQUISICIÓ
Competència lectora – etapes d’adquisició Competència lectora : PROCÉS D’ADQUISICIÓ

8

9 PROCÉS D’ADQUISICIÓ DEL CODI ESCRIT
Competència lectora – procés d’adquisició PROCÉS D’ADQUISICIÓ DEL CODI ESCRIT

10 A, B, C, D, E, F, ... A E I O U PROCÉS D’ADQUISICIÓ DEL CODI ESCRIT
Lectura no diferenciada Lectura descriptiva Interpretació depenent de la imatge Interpretació directa del text Lectura narrativa Lectura expositiva A E I O U A, B, C, D, E, F, ...

11 Competència lectora – etapes d’adquisició
LECTURA NO DIFERENCIADA Fa hipòtesis a partir del context. No reconeix lletres. Si es treballa, pot reconèixer el seu nom i el dels altres. Considera el text i la imatge com una unitat indissoluble. Quan imita l’acte de llegir ens explica allò que veu.

12 Competència lectora – etapes d’adquisició
LECTURA DESCRIPTIVA Fa hipòtesis a partir de la llargada de la paraula. Reconeix alguna lletra. Situa la lectura sobre el text però en fa una interpretació que depèn totalment de la imatge.

13 Competència lectora – etapes d’adquisició
INTERPRETACIÓ DEPENENT DE LA IMATGE Fa hipòtesis a partir de les lletres que coneix. Combina algunes lletres. En aquesta etapa l’evoluciona des de fer una descripció de la imatge fins que es fa una lectura directa del text.

14 Competència lectora – etapes d’adquisició
INTERPRETACIÓ DIRECTA DEL TEXT nivell a Llegeix lletrejant. Necessita vocalitzar. Desxifra però no interpreta: està pendent de descodificar i perd el sentit de la lectura. Lectura convergent: fan associacions entre les paraules i la imatge i fa una interpretació aproximada del text, però no exacta. nivell b Llegeix a cop d’ull. Desxifra mots no coneguts. Comprensió directe del text: compren el significat i poden explicar el que han llegit.

15 Competència lectora – etapes d’adquisició
ETAPA NARRATIVA Adquisició de fluïdesa lectora. Auto regulació de la lectura És capaç d’entendre textos narratius sense dificultat ETAPA EXPOSITIVA Adquireix consciència que llegeix per aprendre.

16 Competència lectora:adquisició del codi
activitats model: competència lectora Adquisició del codi

17 Competència lectora:adquisició del codi
Explica la seqüència 1 2 3

18 Competència lectora:adquisició del codi
El noi dorm.

19 Competència lectora:adquisició del codi
El noi es vesteix.

20 Competència lectora:adquisició del codi
El noi esmorza.

21 Competència lectora:adquisició del codi
Al matí, el noi, que dorm ,es desperta. Tot mandrós es vesteix i va a la cuina a esmorzar. La seva germana li diu adéu.

22 PROCÉS DE COMPRENSIÓ DEL CODI ESCRIT
Competència lectora – procés d’adquisició PROCÉS DE COMPRENSIÓ DEL CODI ESCRIT

23 Competència lectora:habilitats de comprensió
Factors que incideixen en la comprensió Informació davant dels ulls Informació darrera dels ulls propòsit PROCÉS DE LA COMPRENSIÓ FORMULACIÓ HIPÒTESIS VERIFICACIÓ HIPÒTESIS INTEGRACIÓ INFORMACIÓ control

24 -Informació davant dels ulls
Coneixements previs: -Informació davant dels ulls -Informació darrera dels ulls Estratègies en funció de l’edat i els nivells: -Discussió a partir del títol -Preguntes prèvies a la lectura ...

25 Propòsits de lectura : Diccionaris El nom d’una persona
Fulletó de colònies Titulars de diaris Jocs / aparells Textos per extreure una informació que ens interessa Revisar estil, ortografia... poemes Per obtenir una informació precisa. Per obtenir una informació de caràcter general. Llegir per seguir unes instruccions. Llegir per aprendre. Llegir per revisar un text propi. Llegir per plaer. El propòsit de la lectura pot ser diferent de l’objectiu. L’objectiu del professorat va dirigit més al currículum: Exemple: lectura d’un poema ( propòsit lector: Plaer per llegir// objectiu del professorat : aconseguir una bona dicció i agilitat lectora

26 Formulació i verificació d´hipòtesis
Aspectes formals del text. Estructura del text. Guiar en la identificació de detalls rellevants . Identificar la idea principal del text. Formular preguntes prèvies. Formular preguntes durant la lectura. Aportar informació directament, recordar-la, establir diàlegs.

27 Integració de la informació.
Extreure l’idea principal del text Fer un resum de la lectura Formular preguntes Concretar el propòsit Donar models de resum Literals Interpretatives Crítiques Creatives

28 activitats model: competència lectora Habilitats de comprensió
( desenvolupament de l’activitat : annex 1 del material d’activitats de comprensió lectora.)

29 Competència lectora:habilitats de comprensió
EL GAT I ...

30 Competència lectora:habilitats de comprensió
EL RATOLÍ

31 Competència lectora:habilitats de comprensió
EL GAT I EL RATOLÍ El ratolí anava tot sovint a la biblioteca. El ratolí volia aprendre coses noves. Al ratolí li agrava menjar-se els gats.

32 Faula : el gat i el ratolí. autor: Isop
Competència lectora:habilitats de comprensió Faula : el gat i el ratolí. autor: Isop Em recordo d’un ratolí que vivía en una biblioteca i desitjava tant instruir-se, que es menjava dos llibres cada dia. Una vegada va trobar en un llibre la imatge del gat i ràpidament se la va cruspir. Mentre digeria tranquil·lament, convençut d’haver destruït el seu enemic, el gat de carn i ossos li va saltar al damunt i se’l va empassar en dues mossades. Entre mos i mos, però, es va aturar per dir: “ ratolinet meu, et calia estudiar també de la realitat “.


Descargar ppt "COMPETÈNCIA COMUNICATIVA Comprensió lectora"

Presentaciones similares


Anuncios Google