Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
PROGRAMA D’EDUCACIÓ AMBIENTAL
3
QUÈ VOL DIR EDUCACIÓ AMBIENTAL?
COM HA DE SER EL PROJECTE? TEMES A TREBALLAR...
4
convocatòria Objectius
Impulsar projectes d’educació ambiental als centres. Aprofundir amb el professorat continguts i mètodes d’educació ambiental. Promoure les capacitats de reflexió crítica, actuació responsable i comunicació per la sostenibilitat. Afavorir l’ambientalització del currículum.
5
ESTEM FENT EDUCACIÓ AMBIENTAL EN EL CENTRE?
UN MOMENT!!!
6
ÉS EDUCACIÓ AMBIENTAL? BONES PRÀCTIQUES AMBIENTALS ACTIVITAT
OBTENIR EL RESULTAT PREVIST NOVA ASSIGNATURA
7
QUÈ ÉS L’EA? EA és un procés que intenta millorar les relacions
de les persones amb el medi (tot el que ens envolta) a travès del coneixement (per comprendre) i de la sensibilització (per assumir responsabilitats).
8
CARACTERÍSTIQUES DE L'EDUCACIÓ AMBIENTAL:
- És educació cívica. - Programa obert, adaptable, contínuament modificable. - No quan coneixem el medi, sinó quan ens hi impliquem. - Comprendre per actuar. - Enfocament orientat cap a la resolució de problemes. - Procés lent i repetitiu perquè penetri. - Continuïtat. Interdisciplinar. - Implica tota la comunitat educativa. - Es basa en la sostenibilitat, que inclou valors com respecte, responsabilitat, compromís, austeritat… - No és només aprenentatge d'aspectes biològics (sociocultural). - Nou enfocament de les relacions de les persones amb l'entorn. - Integració d'aquesta educació a la comunitat. - Educació orientada cap al futur.
9
Georgious Nikolau: L’EA no ens demana fer una altra cosa, un cosa diferent a la que fem... sinó que es tracta d’impregnar d’EA el que fem! El professorat ha d’examinar el que es fa a classe amb una mirada d’EA.
10
3. Justificació del projecte. 4. Descripció del projecte:
Projecte d’EA 1. Dades del centre. 2. Títol del projecte. 3. Justificació del projecte. 4. Descripció del projecte: a) Objectius. b) Aspectes a desenvolupar. c) Integració en el currículum. d) Col·lectius que hi participen. e) Alumnat participant (cicles, nivells, grups, etc.). f) Temporització de les actuacions. g) Criteris i indicadors d'avaluació. 5. Altres centres implicats en el projecte. Extensió màxima: 10 pàgines. Annex-3
11
Temes Residus (RRR). Espais verds escolars: jardins, patis, horts.
Aigua. Energia. Mobilitat sostenible. Accions solidàries per a la sostenibilitat.
12
Criteris de valoració Grau d’interrelació entre els àmbits següents:
ambientalització del currículum gestió sostenible del centre relació amb l’entorn Treball conjunt amb altres entitats relacionades amb el projecte. Experiències prèvies en educació ambiental.
13
Què facilita el Departament?
Formació específica per al professorat implicat (30 h). Materials didàctics. Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 €. Priorització a estades dels camps d’aprenentatge.
14
FORMACIÓ... PREVEURE DIFICULTATS APORTAR CONEIXEMENTS SOMNIAR PLEGATS!
RELACIONAR AMB ALTRES CENTRES SOMNIAR PLEGATS!
15
ELS “INGREDIENTS” El que no pot faltar
QUATRE FASES DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE 1- CREAR “PREOCUPACIÓ” 2- PERCEBRE EL PROBLEMA 3- EL QUE FAREM... 4- HO HEM FET BÉ?
16
FASES QUI? QUAN?COM? Sí! Fem-ho! El que ens preocupa és... Farem...
MOTIVACIÓ FASES QUI? QUAN?COM? El que ens preocupa és... DIAGNOSI Farem... PLA D’ACCIÓ Ho hem fet bé? AVALUACIÓ
17
ELS “INGREDIENTS” El que no pot faltar
TRES CLAUS POSADA EN MARXA DEL PROJECTE 1- ADAPTACIÓ 2- PARTICIPACIÓ 4- DIFUSIÓ
18
QUI? PARTICIPANTS
19
TRES ÀMBITS DE TREBALL ACTUACIÓ SOSTENIBLE...
1- AMBIENTALITZACIÓ DEL CURRÍCULUM 2- GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CENTRE 3- RELACIÓ SOSTENIBLE AMB L’ENTORN
20
SITUACIÓ DEL PROJECTE AMBIENTALITZACIÓ DEL CURRÍCULUM
21
CEIP Maria Montessori - Rubí
22
ORDRE EDC/102/2006, de 9 de març, de convocatòria de concurs públic per a la selecció de projectes d'innovació educativa duts a terme per centres educatius públics i privats concertats. ORDRE El Departament d'Educació considera la innovació com un dels motors de canvi del sistema educatiu i un element important per millorar-ne la qualitat i la progressiva adequació al repte que l'evolució social planteja. Una educació innovadora és aquella que incideix en el que s'ensenya i en com s'aprèn…
23
METODOLOGIA INNOVADORA?
- Respon a problemes (tracta de solucionar-los). - Es centra en l’alumnat i el seu aprenentatge. - És un projecte col·lectiu (formació d’equips dintre del centre). - Es fonamenta en marcs teòrics (convenciment que val la pena). - Inclou recursos nous. - Escriu, comunica, fa saber, dóna a conèixer... - Desenvolupa valors.
29
1. L'alumini 2. Els embalatges 4. Rates pinyades 5. El paper 6. Ecodidàctica 7. Ecodidàctica 2 8. L'aigua 16. Energia fotovoltaica 29. Compostatge 30. Habitatges ecològics 31. Aigua envasada 32. Energia solar tèrmica 33. Il·luminació 34. La petjada ecològica - Publicacions - Quaderns... (pdf)
30
INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
RELACIONAR AMB ALTRES CENTRES TUTELATGE GRUPS TERRITORIALS CEIP LES CLISQUES CEIP EL SITJAR IES ÍTACA INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
31
Escoles Verdes El Programa d’Educació Ambiental inclou el Programa Escoles Verdes. REQUISITS: Haver completat els 3 cursos PIE. Haver creat un comitè ambiental de centre com a eina dinamitzadora. Haver fet la diagnosi ambiental del centre. Haver redactat un pla de cohesió ambiental. Donar continuïtat al procés d'ambientalització del centre. Els centres que ja disposin del distintiu d’Escola Verda poden presentar un nou projecte.
32
NO! SÍ! PER ACABAR... D. EDUCACIÓ P. INNOVACIÓ EDUCATIVA
Cèlia Gispert Carles Milà Irene Monferrer
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.