Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porTristan Bureau Modificado hace 6 años
1
Servei d’Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA)
IMPLANTACIÓ DEL SISTEMA DE GARANTIA INTERN DE QUALITAT I AVALUACIÓ I SEGUIMENT DELS TÍTOLS DE LA UIB M. Jesús Mairata Creus Servei d’Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA) UIB Setembre 2009
2
ESTRUCTURA DE LA SESSIÓ
PRESENTACIÓ RECURSOS A LA VOSTRA DISPOSICIÓ OBJECTIUS I FINALITAT IDEES CLAU PRIMERA PART: MARC GENERAL SEGONA PART: EL SISTEMA DE GARANTIA INTERN DE QUALITAT DE LA UIB EL QUE JA TENIM (DISSENY) EL QUE HEM DE FER (IMPLANTACIÓ) TERCERA PART: REVISIÓ I MILLORA DEL SGIQ QUARTA PART: AVALUACIÓ I SEGUIMENT INTERN I EXTERN DELS TÍTOLS
3
RECURSOS A LA VOSTRA DISPOSICIÓ
PRESENTACIÓ RECURSOS A LA VOSTRA DISPOSICIÓ
4
RECURSOS A LA VOSTRA DISPOSICIÓ
La UIB a través del Servei d’Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA) posa a la vostra disposició els següents recursos: Seminaris de formació Guia “Criteris i directrius per a la implantació del Sistema de Garantia Intern de Qualitat i per a l’avaluació i el seguiment dels títols de la UIB ” Assessorament i consultoria Pàgina web Recollida d’informació i Elaboració d’informes
6
ASSESSORAMENT I CONSULTORIA sequa@uib.es
7
WEB DEL SEQUA
8
WEB DEL SEQUA
9
PRESENTACIÓ OBJECTIUS
10
OBJECTIUS Objectiu actitudinal: Assumir la cultura de la qualitat
Objectiu cognoscitiu: Conèixer els principis bàsics de la qualitat i el SGIQ de la UIB Objectiu instrumental: Saber implantar el SGIQ de la UIB i utilitzar-lo com a eina de millora dels títols.
11
FINALITAT Contribuir a assegurar la qualitat dels títols i facilitar la superació amb èxit del futur procés d’acreditació
12
PRESENTACIÓ IDEES CLAU
13
IDEES CLAU L’EEES i la legislació espanyola exigeixen un doble sistema de garantia de qualitat intern i extern 1
14
El SGIQ es basa en el cicle PDCA:
IDEES CLAU 2 El SGIQ es basa en el cicle PDCA: Plan Do Check Act
15
IDEES CLAU El SGIQ ens ha de permetre comprovar que els objectius de la titulació es compleixen i, en cas contrari, detectar allò que hem de corregir 3
16
4 IDEES CLAU Participació de tots els grups d’interès
Informació pública i rendició de comptes
17
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR I LA LEGISLACIÓ ESPANYOLA
MARC GENERAL L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR I LA LEGISLACIÓ ESPANYOLA
18
MARC GENERAL Comunicat oficial de la Conferència de Ministres responsables d’educació superior a Berlín. Setembre de 2003: “La calidad de la educación superior ha demostrado estar en el centro del Espacio Europeo de Educación Superior. Los ministros se comprometen a apoyar un amplio desarrollo de la acreditación de calidad a nivel institucional, nacional y europeo, enfatizando la necesidad de desarrollar criterios mutuamente compartidos y metodologías para acreditar la calidad.”
19
MARC GENERAL Comunicat oficial de la Conferència de Ministres responsables d’educació superior. Bergen, 2007: “Casi todos los países han tomado medidas para aplicar un sistema de garantía de calidad basado en los criterios acordados en el comunicado de Berlín y con un alto grado de cooperación y formación de redes … Aún más, instamos a las instituciones de Educación Superior a continuar los esfuerzos para incrementar la calidad de sus actividades, a través de la introducción sistemática de mecanismos internos y su correlación directa con la garantía de calidad externa..”
20
MARC GENERAL Declaració dels Ministres responsables d’educació superior. Louvain-la-Neuve, 2009: “Procurando la excelencia en todos los aspectos de la educación superior, abordamos los retos de la nueva era. Esto requiere un enfoque constante en la calidad.”
21
MARC GENERAL EIXOS PRINCIPALS DE L’EEES
Estructura Reconeixement EEES Mobilitat i reconeixement de qualificacions i títols al voltant d'Europa mitjançant: Crèdit europeu o ECTS Suplement europeu al títol Model educatiu centrat en les competències Sistema de titulacions estructurat en tres cicles Qualitat Millora contínua de la qualitat dels estudis. Exigència de SGIQ juntament a SGEQ
22
MARC GENERAL EIXOS PRINCIPALS DE L’EEES
QUALITAT Millora contínua de la qualitat dels estudis Exigència d’un doble sistema de garantia de qualitat, intern i extern EEES QUALITAT 22
23
MARC GENERAL RD 1393/2007. Pròleg:
“Los sistemas de Garantía de Calidad, que son parte de los nuevos planes de estudios, son, asimismo, el fundamento para que la nueva organización de las enseñanzas funcione eficientemente y para crear la confianza sobre la que descansa el proceso de acreditación de títulos.”
24
MARC GENERAL EXIGÈNCIA D’UN DOBLE SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT DE LA UNIVERSITAT PLANIFICACIÓ I DISSENY DESENVOLUPAMENT DE LA TITULACIÓ RESULTATS Agència d’Avaluació Agència d’Avaluació VERIFICACIÓ EX ANTE AVALUACIÓ I SEGUIMENT ACREDITACIÓ EX POST SISTEMA DE GARANTIA EXTERNA DE QUALITAT
25
QUÈ EXIGEIX IMPLANTAR UN SGIQ
MARC GENERAL QUÈ EXIGEIX IMPLANTAR UN SGIQ
26
SGIQ Q P EXCEL·LÈNCIA D A SGIQ C
27
SGEQ Q P EXCEL·LÈNCIA D A SGIQ C
28
EL SISTEMA DE GARANTIA INTERN DE QUALITAT (SGIQ) DE LA UIB
EL QUE JA TENIM (DISSENY)
29
DISSENY DEL SGIQ El curs el SEQUA, en el marc del programa AUDIT de l’ANECA, ha dissenyat el Sistema de Garantia Intern de Qualitat (SGIQ) de la UIB a partir de la realitat i especificitat de la institució mateixa i dels centres que la constitueixen i sempre complint la legislació vigent i les exigències europees. El SGIQ dissenyat ha rebut la qualificació positiva, el mes de juliol de 2009, de l’equip avaluador de l’ANECA.
30
CERTIFICACIÓ PER L’ANECA DEL SGIQ DE LA UIB
31
CERTIFICACIÓ PER L’ANECA DEL SGIQ DE LA UIB
33
EL SGIQ DE LA UIB El sistema de gestió de qualitat exigeix que es realitzin de forma cíclica les quatre passes del cicle de millora contínua, és a dir: planificar, actuar, avaluar i prendre decisions per avançar en el camí de l’excel·lència.
34
ELEMENTS TRANSVERSALS
PRINCIPIS DE GESTIÓ ELEMENTS TRANSVERSALS Participació de tots els grups d’interès Informació pública i rendició de comptes Definir política Planificar Estructura Etc. P Anàlisi Revisió Millora contínua Gestió per processos A D C Recollida informació quant. i qualitativa
35
EL SGIQ DE LA UIB El sistema de gestió té dos elements transversals, és a dir, dos aspectes que n’afecten la totalitat: la participació dels grups d’interès, tant interns com externs, i la informació pública i la rendició de comptes
36
EL SGIQ DE LA UIB El document bàsic del sistema dissenyat és el manual de qualitat1, que recull els tres elements fonamentals: Política, objectius i planificació Estructura organitzativa Sistema de gestió per processos 1. Podeu veure el Manual de Qualitat de la UIB a la web del SEQUA
37
POLÍTICA, OBJECTIUS I PLANIFICACIÓ
Política de qualitat de la Universitat de les Illes Balears “La UIB és una institució pública que aposta per la qualitat en la docència, en la recerca i en la seva acció cultural… …La institució s’orienta a l’excel·lència en l’àmbit de la docència, la investigació, la transferència tecnològica i la gestió i, per tant, considera que la qualitat ha de ser present en totes les activitats que realitza…”
38
POLÍTICA, OBJECTIUS I PLANIFICACIÓ
Política de qualitat de la Universitat de les Illes Balears “…De la mateixa manera, conscients de la confiança que la societat diposita en nosaltres, i com a contrapartida a l’autonomia institucional, volem retre comptes a tots els grups d’interès…”
39
POLÍTICA, OBJECTIUS I PLANIFICACIÓ
Política de qualitat de la Universitat de les Illes Balears “…estudiants, personal docent i investigador, personal d’administració i serveis, ocupadors, administracions públiques i societat en general i fomentar la seva participació en la vida universitària i en la presa de decisions…”
40
POLÍTICA, OBJECTIUS I PLANIFICACIÓ
Línies estratègiques i Pla de qualitat de la docència ( ) Impulsar una cultura que reconegui la importància de la qualitat i implantar una estratègia de millora contínua Desplegar el SGIQ de la UIB Garantir la qualitat de l’oferta formativa i afavorir la integració dels titulats en els diferents sectors productius Retre comptes i oferir informació pública Promoure la participació dels estudiants i dels altres grups d’interès en la vida universitària i en la presa de decisions Garantir la qualitat del professorat
41
ESTRUCTURA ORGANITZATIVA
UIB CENTRES TITULACIÓ Consell de Govern Consell de Direcció Degà / Director Junta de centre Consell Social CQUIB Centre d’Estudis de Postgrau Responsable de qualitat CGQ Rector/a CAD Director de Màster o Doctorat Consell d’estudis Comissió d’Estudis de Postgrau CTAD Responsables de processos CED CADE Comissió de Recon. i Transf. Crèdits Responsables de processos Òrgans de govern amb noves funcions de qualitat Estructura per a l’avaluació i millora de la docència Estructura per al reconeixement i transferència de crèdits Estructura de qualitat, seguiment, avaluació i millora Estructura per al disseny dels plans d’estudis Estructura específica de postgrau
45
PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ
PE1.Elaboració i revisió de política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenya-ment PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia de qualitat i revisió del títol (E1) PE10. Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la política de PDI i PAS PE8. Informació pública PROCESSOS CLAU O D’EXECUCIÓ PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició títol Perfil de titulat Satisfacció Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’estudiants (E4) PC2. Accés i admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PC4. Tutoria, orientació i suport a l’estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i suport a l’estudiant PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’estudiant per millorar l’aprenent. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RM i Serveis PS7. Gestió queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i mesurament de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció estudiants (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RM PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de serveis Valoració del progrés dels estud. i resultats de la formació (E7) Satisfacció ocupadors (E7) Inserció laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2) Entre parèntesis s’indica la connexió amb altres processos.
51
ESTRUCTURA DOCUMENTAL DEL SGIQ
Política i objectius Manual de qualitat Manual de procediments Sistema d’indicadors Formats / Formularis Evidències i registres
52
WEB DEL SEQUA
53
EL SISTEMA DE GARANTIA INTERN DE QUALITAT (SGIQ) DE LA UIB
EL QUÈ HEM DE FER (IMPLANTACIÓ)
54
1. CONSTITUIR L’ESTRUCTURA DE QUALITAT
UIB CENTRES TITULACIÓ Consell de Govern Consell de Direcció Degà / Director Junta de centre Consell Social CQUIB Centre d’Estudis de Postgrau Responsable de qualitat CGQ Rector/a CAD Director de Màster o Doctorat Consell d’estudis Comissió d’Estudis de Postgrau CTAD Responsables de processos CED CADE Comissió de Recon. i Transf. Crèdits Responsables de processos
55
2. DEFINIR LA POLÍTICA I ELS OBJECTIUS DE QUALITAT I LES LÍNIES ESTRATÈGIQUES
Una vegada constituïts els òrgans de qualitat del títol, cal manifestar en una declaració pública el seu compromís amb la qualitat. El títol i/o centre, ha de definir la seva política, objectius i les línies estratègiques
56
3. IMPLANTAR EL SISTEMA DE GESTIÓ PER PROCESSOS
Una vegada constituïda l’estructura i definida la política i els objectius de qualitat i l’estratègia, ha arribat el moment de planificar, executar i coordinar les activitats necessàries per tal d’implantar el sistema.
57
3. IMPLANTAR EL SISTEMA DE GESTIÓ PER PROCESSOS
Nomenament de responsables de processos El responsable de procés ha de revisar la versió inicial del procés (que figura a la pàgina web del SEQUA). La descripció de cadascun dels processos indica la forma en que s’ha d’executar i va associat a uns indicadors que el mesuraran, uns formats i formularis que l’acompanyen i també indica els arxius o evidències que s’hauran de custodiar com a prova de que l’activitat s’ha dut a terme.
58
3. IMPLANTAR EL SISTEMA DE GESTIÓ PER PROCESSOS
Un cop revisat el seu procés, el responsable deixarà constància de la nova versió i la publicitarà. Els processos es revisaran de forma periòdica i sistemàtica
59
4. ELABORAR EL MANUAL DE QUALITAT DEL TÍTOL I/O CENTRE
El manual de qualitat és el document bàsic del sistema de gestió en el qual es recullen els elements bàsics: política i objectius de qualitat estructura organitzativa sistema de gestió per processos (mapa de processos). Cada títol ha de disposar d’un manual de qualitat, que pot compartir amb la resta dels títols del centre.
60
5. INFORMAR PÚBLICAMENT DEL SGIQ
L’ENQA, en el document “Criterios y directrices para la garantía de calidad en el Espacio Europeo de Educación Superior” indica que les institucions i els seus títols han de tenir i fer pública: la declaració de la política de qualitat, l’estratègia respecte la qualitat, l’estructura del SGIQ, la participació dels estudiants, la manera com la política de qualitat s’implanta, es controla i es revisa, etc.
61
REVISIÓ I MILLORA DEL SGIQ
RECOLLIDA D’INFORMACIÓ, ANÀLISI I MILLORA DELS TÍTOLS
62
REVISIÓ I MILLORA El SGIQ cobreix les exigències a les quals ha de respondre un sistema de garantia intern de qualitat en el marc de l’Espai Europeu d’Educació Superior: Tenir, i demostrar que s’utilitza, un sistema de recollida d’informació. Analitzar la informació recollida i utilitzar-la contínuament per a millorar la universitat i les titulacions. Tenir en compte les expectatives i necessitats dels grups d’interès, especialment dels estudiants, i que aquests participin activament en el sistema. Informar públicament i retre comptes.
63
REVISIÓ I MILLORA En conseqüència, SGIQ de la UIB es basa en l’aplicació cíclica de quatre fases consecutives: 1. Recollida i mesurament de resultats 2. Anàlisi i millora de resultats 3. Garantia de qualitat i revisió del títol 4. Informació pública i rendició de comptes
64
REVISIÓ I MILLORA 1. Recollida i mesurament de resultats
La UIB i la titulació han de recollir i mesurar de forma periòdica i sistemàtica tota la informació relativa a la seva activitat. Desenvolupament dels processos mitjançant el sistema d’indicadors Opinió / satisfacció dels grups d’interès Tasca docent del professorat Queixes, suggeriments i reclamacions Inserció laboral i satisfacció dels graduats Indicadors obligatoris RD 1393/2007 Grau de consecució dels objectius del títol i valoració del progrés i els resultats d’aprenentatge de l’alumnat Resultats de les pràctiques externes i de les activitats de mobilitat Etc.
65
WEB DEL SEQUA
66
WEB DEL SEQUA
67
WEB DEL SEQUA
68
REVISIÓ I MILLORA 2. Anàlisi i millora de resultats
Aquesta informació ha de ser recopilada pel responsable de qualitat del títol i analitzada per la CGQ. Com a resultat d’aquesta anàlisi, ha de proposar accions de millora, correctives o preventives, per tal de solucionar els punts febles, prevenir la seva potencial aparició i millorar el sistema. Com a conseqüència de la priorització d’aquestes accions s’elaboraran plans de millora que hauran de ser aprovats per la junta de centre. Els plans de millora s’han d’executar segons el previst i el degà/na farà un seguiment continu de l’efectiva implantació de les accions planificades.
69
REVISIÓ I MILLORA 3. Garantia de qualitat i revisió del títol
Una vegada l’any la CGQ ha de revisar el sistema i els resultats, i elaborar la memòria anual de seguiment del títol. La quantitat i qualitat dels punts febles detectats pot conduir a proposar una modificació, substancial o no, del pla d’estudis verificat.
70
REVISIÓ I MILLORA 4. Informació pública i rendició de comptes
La Universitat i les titulacions han de: Publicar informació actualitzada a la web i revisar-la periòdicament Retre comptes, és a dir, presentar els resultats de la gestió feta a tots els grups d’interès
71
AVALUACIÓ I SEGUIMENT INTERN I EXTERN DELS TÍTOLS
72
AVALUACIÓ I SEGUIMENT SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT DE LA UNIVERSITAT PLANIFICACIÓ I DISSENY DESENVOLUPAMENT DE LA TITULACIÓ RESULTATS Agència d’Avaluació Agència d’Avaluació VERIFICACIÓ EX ANTE AVALUACIÓ I SEGUIMENT ACREDITACIÓ EX POST SISTEMA DE GARANTIA EXTERNA DE QUALITAT
73
AVALUACIÓ I SEGUIMENT 1. Sistema d’avaluació i seguiment extern
RD 1393/2007 “…La ANECA y los órganos de evaluación que la Ley de las Comunidades Autónomas determinen, harán un seguimiento de los títulos registrados, basándose en la información pública disponible, hasta el momento que deban someterse a la evaluación para renovar su acreditación. En caso de detectarse alguna deficiencia, ésta será comunicada a la Universidad, a la Comunidad Autónoma y al Consejo de Universidades para que pueda ser subsanada.”
74
AVALUACIÓ I SEGUIMENT 2. Sistema d’avaluació i seguiment intern
RD 1393/2007: “…Las universidades están obligadas a garantizar el adecuado desarrollo efectivo de las enseñanzas que hubieran iniciado su estudiantes hasta su finalización…” La UIB durà a terme una avaluació i un seguiment del desenvolupament dels títol oficials i del SGIQ. En aquest procés hi participaran diferents agents, els més notables són els diferent òrgans de qualitat de les titulacions i de la universitat, els responsables dels processos i el SEQUA.
75
AVALUACIÓ I SEGUIMENT 2. Sistema d’avaluació i seguiment intern Els principals elements que aporten informació per realitzar el correcte seguiment del títol són: Les taxes i indicadors Els resultats de les enquestes de satisfacció als grups d’interès Els resultats d’aprenentatge Els registres i evidències Etc.
76
AVALUACIÓ I SEGUIMENT 2. Sistema d’avaluació i seguiment intern
A partir dels elements citats, de la informació publicada a la página web, i del desenvolupament del SGIQ, es generarà diversa informació: Informes de les auditories internes d’avaluació i seguiment (SEQUA) Memòria anual d’avaluació i seguiment del títol (CGQ) Informe anual de seguiment dels títols de la UIB (CQUIB)
77
Gràcies per la vostra atenció!
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.