Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Presentació llibre: Com fer recerca
Presentació llibre: Com fer recerca. Treball de fi de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca 11 de maig de 2018 Facultat de Ciències Econòmiques i Socials
2
Índex del llibre Presentació 1. Introducció a la recerca.
2. Selecció del director de la recerca i habilitats de l’investigador. 3. Particularitats dels treballs de recerca, Treball Fi de Grau, Tesi de Màster i Tesi Doctoral. 4. La revisió de la literatura. 5. Formulant la pregunta de recerca i la proposta de recerca. 6. Marc teòric i formulació de les hipòtesi. 7. Disseny de la recerca. 8. Entrevistes. 9. Qüestionaris. 10. Selecció de mostres. 11. Anàlisi de dades quantitatives.
3
Índex del llibre 12. Anàlisi de dades qualitatives.
13. Validació de les hipòtesi. 14. Recerca en ciències socials. 15. Recerca en ciències experimentals i de la salut. 16. Recerca en ciències humanes. 17. Recerca en ciències tecnològiques. 18. Redacció de la recerca. 19. Presentació de la recerca. 20. La transferencia de tecnología y conocimiento en la Universidad.
4
Índex de la presentació
Capítol 5: Proposta de recerca Tema, pregunta i objectius de recerca Capítol 6: Marc teòric Hipòtesis i proposicions Model de recerca
5
C5. FORMULANT LA PREGUNTA DE RECERCA I LA PROPOSTA DE RECERCA
Objectius del capítol: Destacar la importància i dificultat de triar una pregunta i una proposta de recerca adequades. Plantejar diferents tècniques que es poden utilitzar per a generar idees i identificar temes de recerca adequats. Explicar com desenvolupar la pregunta de recerca i la proposta de recerca.
6
C5. FORMULANT LA PREGUNTA DE RECERCA I LA PROPOSTA DE RECERCA
Representa l’inici procés investigació Requereix fixar un tema i una pregunta de recerca Ha de contestar les tres preguntes següents: QUÈ s’investigarà? PER QUÈ és important el que s’investigarà? COM es durà a terme la recerca? Consideracions prèvies: Modificacions sobre la proposta inicial Requeriments audiència projecte de recerca Avaluació crítica
7
C5. FORMULANT LA PREGUNTA DE RECERCA I LA PROPOSTA DE RECERCA
Com generar idees i identificar temes de recerca? Intentar donar resposta a les preguntes d’autoconeixement. Preguntar a l’entorn. Mirar títols de treballs de recerca previs. Examinar treballs de recerca previs. Examinar treballs anteriors propis. Llegir literatura rellevant que sigui d’interès. Estar al dia de les noves investigacions. Fer una pluja d’idees (brainstorming). Elaborar un mapa conceptual. Escriure anotacions d’idees.
8
C5. FORMULANT LA PREGUNTA DE RECERCA I LA PROPOSTA DE RECERCA
Com puc saber si el tema de recerca és adequat? Interessa a l’investigador i, a més, està en línia amb els objectius de la seva carrera. Es disposa de recursos per a dur a terme la investigació fixada, sobretot de dades (o de possibilitats d’obtenir-ne) i de temps. Es disposa del coneixement previ i habilitats necessàries per poder desenvolupar la recerca. És d'actualitat. Independentment del resultat que s’obtingui, val la pena investigar-ho. Compleix amb els requeriments de la institució on es desenvoluparà la recerca. Està clarament relacionat amb la literatura rellevant. Proporciona noves idees i afegeix valor al coneixement existent. Permet detectar clarament la pregunta i els objectius de la investigació.
9
C5. FORMULANT LA PREGUNTA DE RECERCA I LA PROPOSTA DE RECERCA
Ha d’estar lligada al tema de recerca que s’ha concretat Ha de ser precisa i reflectir els objectius de la recerca S’ha de poder contestar un cop finalitzada la recerca Els objectius de recerca es deriven de la pregunta: Tema de recerca Pregunta de recerca Objectius de recerca 1. Les noves tecnologies a la universitat 1. Com s’ha implantat l’ús de les noves tecnologies a l’aula per part dels professors universitaris? 1. Identificar accions dutes a terme per part de professors universitaris per tal de promoure l’ús de les noves tecnologies en les seves classes. 2. Xarxes socials i rendiment acadèmic 2. Un major ús de les xarxes socials afecta al rendiment acadèmic? 2a. Mesurar l’ús de les xarxes socials per part d’una mostra significativa d’estudiants. 2b. Analitzar si aquest ús guarda una relació inversa amb els resultats acadèmics obtinguts.
10
C5. FORMULANT LA PREGUNTA DE RECERCA I LA PROPOSTA DE RECERCA
Com puc saber si la pregunta de recerca és adequada? El darrer pas consisteix en elaborar la proposta de recerca (Figura 5.7. Passos orientatius per a l’elaboració de la proposta de recerca) S’ajusta a les especificacions i als requisits de la institució on es desenvoluparà la recerca. Presenta un vincle clar amb la literatura rellevant. És susceptible de proporcionar resultats nous i valuosos en el tema de recerca que s’ha triat.
11
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
Objectius del capítol: Definir el concepte de marc teòric (theoretical framework) Explicar com es formulen les hipòtesis de treball que responen a les preguntes de recerca Plantejar el model de recerca (research model) que identifica les relacions que s'estableixen entre les diferents variables
12
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
El marc teòric: Demostra comprensió de les teories i conceptes rellevants del tema de recerca Identifica i etiqueta les variables rellevants (dependents, independents, mediadores) Descriu les interconnexions entre variables Els mapes conceptuals: Permeten desenvolupar i clarificar la teoria Permeten una representació visual de la teoria
13
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
14
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
Com s’elabora el marc teòric? –Tècniques És important no prendre’s el que diu la teoria com un fet Posicionar el marc teòric en un context ampli (interdisciplinarietat) Revisió dels treballs de recerca existents (capítol 4). L’anàlisi exploratòria o els estudis pilot. Els experiments. El coneixement propi de l’investigador.
15
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
Les hipòtesis i proposicions: Tracten d’establir relacions entre variables rellevants identificades en el marc teòric S’utilitzen en estudis empírics i qualitatius, respectivament Han d’estar fonamentades en el coneixement de l’investigador sobre el fenomen Han d’estar clarament formulades, sense ambigüitats Les hipòtesis: Són afirmacions (mai interrogacions) que se sotmetran a prova mitjançant dades extretes de la realitat objecte d’anàlisi Les proves es basen en anàlisis estadístiques Els resultats de les proves confirmen o rebutgen les hipòtesis plantejades
16
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
Les proposicions: S’utilitzen habitualment amb la metodologia de l’estudi del cas Es contrasten amb la informació recollida en les entrevistes Model de recerca: S’aplica en investigacions en ciències bàsiques i socials de tipus quantitatiu Mostra una xarxa de relacions causa-efecte entre diferents variables, representades en diverses hipòtesis Segueix dos tipus de models: lineal i en xarxa
17
C6. MARC TEÒRIC I FORMULACIÓ D'HIPÒTESIS I PROPOSICIONS
Model lineal: Model en xarxa:
18
Moltes gràcies
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.