Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porAndrés Ignacio Domínguez Maidana Modificado hace 6 años
1
L’avaluació de les competències
Trobada ICE UB Maria Corominas, IES El Castell, Esparreguera. Pilar Royo, IES Montilivi, Girona
2
Què és avaluar?
3
Marc normatiu CURRÍCULUM I ORGANITZACIÓ és un portal que recull informacions i documents de caire pedagògic, normatiu i també d’organització i qualitat per al professorat d’educació infantil, educació primària, ESO, batxillerat i per a la formació de persones adultes.
4
El rol docent
5
“Mesurar o aprendre: aquesta és la qüestió” (Broadgoot)
6
TAULA COMPARATIVA ENTRE ELS DOS MODELS D’AVALUACIÓ
Avaluació per continguts Avaluació per competències Usa números Usa nivells competencials Compara persones Individual Descobreix què no saben Estableix el seu nivell No hi ha participació Hi ha participació S’avalua en un moment donat S’avalua tot un procés Persona avaluadora passiva Persona avaluadora activa Usa exercicis Observa evidències Avalua parts o resultat del programa Avalua el procés i la globalitat Restringida al programa estudiat Inclou coneixements adquirits per experiència i de fora del centre
8
Les competències bàsiques i l’avaluació
Característiques de l’avaluació des de les competències: Elements: Situacions i contextos Coneixements Processos implicats Situacions, tècniques i instruments variats Observació (treball individual, grupal…) Portafoli Proves orals i escrites Autoregulació de l’aprenentatge dels alumnes: autoavaluació
9
L’avaluació de les competències
Les competències s’avaluen mitjançant la resolució de tasques i l’anàlisi dels productes obtinguts. Els comportaments esperats s’expressen en Els objectius Els criteris d’avaluació: tipus i grau d’aprenentatge
10
Quan i com hem d’avaluar?
Per a avaluar una competència hem de: Definir alguns indicadors d’assoliment en un context donat. Determinar què ha de ser capaç de fer l’alumnat amb el que ha après. Establir el context on l’alumnat haurà d’aplicar allò que ha après relacionat amb la competència que volem avaluar. Escollir els mitjans d’observació i la forma concreta de recollir les observacions. Aconseguir les dades desitjades i comparar-les amb el que esperem que sigui capaç de fer. Establir el nivell competencial de l’alumne d’acord amb els estàndards acordats.
11
Sobre les certificacions
Cal disposar d’un marc de referència compartit amb l’equip de professorat Proposta, en la línia de l’avaluació de competències matemàtiques de PISA: marcar tres nivells: El nivell reproductiu, valoració numèrica 1 i 2 El nivell connectiu, valoració numèrica 3 i 4 El nivell reflexiu, valoració numèrica 5 i 6
12
Competència matemàtica
NIVELL REPRODUCTIU 1 - 2 NIVELL CONNECTIU 3 - 4 NIVELL REFLEXIU 5 - 6 Representacions i definicions estàndards Càlculs rutinaris Procediments rutinaris Solució de problemes de rutina Construcció de models Traducció, interpretació i solució de problemes estàndard Mètodes múltiples ben definits Formulació i solució de problemes complexos Reflexió i comprensió en profunditat Aproximació matemàtica original Múltiples mètodes complexos Generalització
14
Els criteris d’avaluació
15
Els criteris d’avaluació
Els criteris d’avaluació ens han de servir per crear escales a l’hora de qualificar el grau d’assoliment d’una competència. Per a cada competència específica d’àrea es poden definir tants criteris d’avaluació com es creguin pertinents. Els criteris d’avaluació poden convertir-se en la guia que ens porti a disenyar o triar les activitats d’ensenyament/aprenentatge.
16
3 1 4 2 Mètodes d’avaluació RELLEVÀNCIA PROXIMITAT ARTIFICIALITAT
Dossiers… Simulacions… ARTIFICIALITAT REALISME Proves tradicionals… Casos de pensament… IRRELLEVÀNCIA LLUNYANIA
17
Cal avaluar les competències, però ....
És possible avaluar les competències? Si, però tenim un petit problema. Quin? S’han de programar i ensenyar
18
Tasca pobre – Tasca rica
Calcula el mcm de 40 i 100 Per una parada del centre de Vilassar passen dues línies d’autobusos, la línia A i la línia B. Totes dues comencen a funcionar a les 6 del matí. La primera línia, la A, fa un recorregut curt, i torna a passar per la parada del centre al cap de 40 minuts. La línia B, en canvi, dóna una volta més llarga, i triga 1 hora i 40 minuts en tornar a la parada del centre. A quina hora es tornaran a trobar tots dos autobusos a la parada del centre? Quantes vegades es trobaran en tota una jornada, si pleguen a les 12 de la nit?
19
Tasca pobre – Tasca rica
Busca al diccionari la paraula perseverant i escriu una frase que la inclogui. Tu, ets perseverant? Si dius que sí, per què creus que ho ets? Si dius que no, per què creus que no ho ets? Els companys i les companyes del teu grup de treball, en són, de perseverants? Parleu-vos-ho i prepareu alguns suggeriments per a qui vulgui ser més perseverant que no ho és ara. Aquests suggeriments els presentareu a tota la classe
20
Tasca pobre – Tasca rica
Aquí tens una llista dels rius de Catalunya, amb algunes de les seves característiques. Ordena’ls segons la seva longitud. Coneixement de l’entorn treballant les competències fer grups de 4 alumnes Cada grup disposa d’ una part del mapa del barri Sortida del centre per anar situant edificis emblemàtics / centres cívics / bars / botigues/ etc. Quan ho tenen complet, unir les parts del barri en un sol mapa fet pels trossos de tots els equips. En acabar, 3 preguntes per al grup sobre ubicació / quantitat / relacions (tema treballat a classe) I un qüestionari individual sobre el treball cooperatiu realitzat Les tasques riques permeten fer una observació de desenvolupament de competències que ens portarà a poder establir el nivell competencial de cada alumne
21
Reflexió sobre la pràctica Comunitat de pràctiques
Decisions de Centre Acordar les prioritats respecte a les competències a desenvolupar Quan es considera que s’ha d’aprovar i quan s’ha de suspendre Lleis Decrets Currículum Orientacions Reflexió sobre la pràctica Comunitat de pràctiques
22
REFERÈNCIES http://www.youtube.com/watch?v=tbugPz0nMyk
La evaluación auténtica (Carles Monereo, UAB) Currículum i Organització és un portal que recull informacions i documents de caire pedagògic, normatiu i també d’organització i qualitat per al professorat d’educació infantil, educació primària, ESO, batxillerat i per a la formació de persones adultes. Equip Tècnic de Formació en Pràctica Reflexiva. Departament d’Educació.
23
Avaluar amb relació al grup
Thyne
24
Els exàmens
25
Els exàmens de respostes múltiples
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.