Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porLidia Peralta Peña Modificado hace 6 años
1
LES ENTITATS SUPRAMUNICIPALS en el Projecte de llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local I. INTRODUCCIÓ II. LES MANCOMUNITATS III. ELS CONSORCIS LOCALS IV. ELS CONSELLS INSULARS
2
LES ENTITATS SUPRAMUNICIPALS INTRODUCCIÓ
El compliment dels compromisos europeus sobre consolidació fiscal són de la màxima prioritat (Exposició de motius de la llei). Es tracta d’una reforma racionalizadora i estalviadora de la despesa pública (Programa Nacional de Reformes de Espanya 2013, presentat a la Comissió Europea). Antecedents I Congreso de pequeños municipios (Toledo, 2010). Libro Verde. Los gobiernos locales intermedios en España (Diagnósticos y propuestas para reforzar el valor institucional de las diputaciones y de los demás Gobiernos locales intermedios en el Estado Autonómico (2011, Fundación Democracia y Gobierno Local).
3
LES ENTITATS SUPRAMUNICIPALS INTRODUCCIÓ: Deute, dèficit i despesa pública
Percentatges de deute pública sobre el PIB (març 2013) Ad. Central Ad. autonòmica Ad. Local (inclosa Seg. Social) 77,8 % ,1 % ,1 % Dèficit de les administracions públiques (2012) Ad. Central Ad. Autonòmica Ad. Local (inclosa Seg. Social) -5,2 % ,8 % ,2 % Distribució de la despesa pública no financera (2009) Ad. Central Ad. autonòm Ad. Local 52 % % %
4
LES ENTITATS SUPRAMUNICIPALS INTRODUCCIÓ: mapa municipal
ESPANYA: municipis Població municipis %______ < ,47 < ,92 < ,15 > ,52 ILLES BALEARS: 67 municipis < ,95 < ,79 < > ,32
5
LES ENTITATS SUMPRAMUNICIPALS Mapa municipal Illes Balears
MALLORCA: 53 municipis Població municipis %_____ < ,32 < ,73 < ,79 MENORCA: 8 municipis < ,00 < ,00 EIVISSA: 5 municipis < ,00
6
LES ENTITATS SUPRAMUNICIPALS INTRODUCCIÓ: Fraccionament municipal
. Causes que dificulten una reforma del mapa municipal: - Sentimentalisme. - Cost polític. - Concepció jurisnaturalista del municipi. - Sacralització de l’autonomia municipal. . Problemes: - Impossibilitat de prestar determinats serveis públics. - Cost més elevat dels serveis públics (economies d’escala). . Solucions: - Fusió de municipis. - Associacions de municipis (mancomunitats, consorcis). - Reforçar el paper de les diputacions/consells. - Adaptació de les competències a les possibilitats dels petits municipis.
7
MANCOMUNITATS Llei 57/2003: reforça el paper de les mancomunitats.
. Totes les potestats dels municipis (art. 4.3 LBRL). Les mancomunitats en els avantprojectes de Llei: Dissolució per “inadequació” dels serveis prestats. Dissolució per no presentar els comptes en el termini de 3 mesos. Dictamen del Consell d’Estat: . Dret d’associació (art. 10 CEAL). . Competència comunitats autònomes. Són una solució les mancomunitats? . Problemes de finançament. . Solapament de competències.
8
MANCOMUNITATS Novetats
Hauran d’adaptar els estatuts, en el termini de 6 mesos, a allò que preveu l’art. 44 LBRL (DT 12ena). Les competències estaran orientades exclusivament a la realització d’obres i prestació de serveis dels arts. 25 i 26. L’expedient de dissolució serà iniciat i resolt per la comunitat autònoma. . Càlcul anual del cost efectiu dels serveis (art. 116.ter).
9
CONSORCIS LOCALS Què entenem per consorci local?
Restricció en la constitució de nous consorcis (Art. 57 LBRL) . Haurà de millorar l’eficiència, eliminar duplicitats administratives y complir la legislació d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. . Que la cooperació no pugui formalitzar-se a través d’un conveni. . No posi en risc la sostenibilitat financera de l’entitat local i la del propi consorci. . No podrà demandar més recursos que els inicialment prevists. . No és possible durant el període de vigència del pla economicofinancer o del pla d’ajustament (DA 9ena LBRL).
10
CONSORCIS: Modifica el règim jurídic (disposició addicional vintena LRJPAC)
Es qüestiona el concepte de consorci local . Adscrits a una Administració pública: . Disposi majoria de vots en els òrgans de govern. . Nomeni o destitueixi la majoria dels membres dels òrgans executius. Auditoria dels comptes anuals per part de l’Administració a la qual estiguin adscrits. Formaran part dels pressuposts i s’inclouran en el compte general de l’Administració d’adscripció. El personal procedirà d’una reassignació de llocs de treball de les administracions participants. . Excepció consorcis constituïts per a la prestació de serveis mínims (DA 13ena). Termini d’un any per adaptar els estatuts (DT 6ena).
11
CONSORCIS Constituïts amb anterioritat l’entrada en vigor de la llei
. Supòsit de no aplicació (DA 14ena) Constituïts amb anterioritat l’entrada en vigor de la llei No tinguin consideració de Administració Pública No hagin tingut pèrdues durant els 2 darrers exercicis No hagin rebut subvencions en els 5 darrers exercicis Supòsit de dissolució: entitats instrumentals de segon nivell DA 9ena LBRL) Dissolució en el termini de 3 mesos de l’entrada en vigor de la llei Iniciar la liquidació en el termini de 3 mesos de la dissolució De no fer-ho dissolució en el termini de 6 mesos Opinió del Consell d’Estat
12
CONSELLS INSULARS COMPETÈNCIES PRÒPIES
Competències (art LBRL): a) Coordinació del serveis municipals per a la seva prestació integral i adient. b) L’assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis. c) La prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal. d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori. Desapareix: el foment i l’administració dels interessos peculiars de l’illa (clàusula general de competència). - Correspon a les diputacions el govern i l’administració de les províncies (art CE). - Competència històrica única de les diputacions
13
COMPETÈNCIES PRÒPIES Als efectes pevists en les lletres a), b) i c)
Aproven anualment un pla d’obres i serveis municipals. Quan es detecti que els costs efectius són superiors als coordinats o prestats pel consell, s’inclourà en el pla fórmules de prestació unificada o supramunicipal. Assegura l’accés de la població de l’illa al conjunt dels serveis mínims de competència municipal. Garanteix el desenvolupament de les funcions públiques necessàries en el ajuntaments i els presta suport en la formació i selecció del seu personal. Dóna suport als ajuntaments per a la tramitació de procediments administratius i realització d’activitats materials i de gestió, assumint-les quan aquells les hi demanin.
14
CONSELLS INSULARS Competències pròpies
Coordinació del serveis obligatoris en municipis de menys de habitants (art i 36.1.a LBRL): . Recollida de residus i tractament de residus. . Neteja viària. . Subministrament domiciliari d’aigua potable i evacuació i tractament d’aigües residuals (clavegueram). . Accés als nuclis de població. . Pavimentació de vies urbanes (públiques). . Enllumenat públic. No inclou: Cementeri. La titularitat dels serveis segueix essent dels municipis.
15
COMPETÈNCIES PRÒPIES Procediment en la coordinació de serveis (art. 26
COMPETÈNCIES PRÒPIES Procediment en la coordinació de serveis (art LBRL) Totes les entitats locals han de calcular, abans del dia 1 de novembre de cada any, el cost efectiu (costs directes i indirectes) del serveis que presten (art. 116 ter LBRL). Quan els costs siguin superiors als dels serveis coordinats o prestats pel consell (art h), aquest proposarà, amb la conformitat dels municipis afectats, al Ministeri d’Hisenda i AP la forma de prestació: - prestació directa pel consell insular - la implantació de formes de gestió compartida a través de consorcis, mancomunitats o altres fórmules. . Decisió del Ministeri, amb informe preceptiu de la comunitat autònoma que exerceixi la tutela financera. - A la nostra comunitat, la tutela correspon a l’Estat.
16
COMPETÈNCIES PRÒPIES Procediment en la coordinació de serveis (Cont.)
El consell repercutirà als municipis el cost efectiu del servei. Quan el consell acrediti en un informe, a petició del municipi, que aquest pot prestar el servei amb un cost efectiu menor, el municipi en podrà assumir la prestació. . Ni cooperació ni coordinació: concertació Problemàtica: estàn els consells preparats per fer front als reptes que planteja aquesta reforma? Conclusions del VIII Congrés Asociación Española de Profesores de Derecho Administrativo (2013) Diferències entre diputacions i consells: polítiques i tècniques “Externalització” del serveis “Redimensionament” del personal laboral
17
CONSELLS INSULARS NOVES COMPETÈNCIES
e) Exercir les funcions d’assistència, a totes les entitats locals, en l’elaboració i el seguiment de l’aplicació de les mesures contingudes en els plans economicofinancers. La proposició i coordinació d’aquestes mesures quan tinguin caràcter supramunicipal. f) L’assistència en la prestació dels serveis de gestió de la recaptació tributària en municipis de població inferior a habitants. g) La prestació dels serveis d’Administració electrònica i la contractació centralitzada en municipis de població inferior a habitants. h) El seguiment dels costs efectius dels serveis prestats pels municipis. i) Coordinació, mitjançant conveni amb la CA, del manteniment i la neteja dels consultoris mèdics en municipis de població inferior a habitants. . En col·laboració amb la comunitat autònoma, la coordinació i supervisió de la integració dels serveis resultants del procés de fusió dels municipis (art.13.5).
18
GESTIÓ INTEGRADA DE SERVEIS (Nova disposició addicional quinzena LBRL)
Quan el consell insular acrediti en un informe que l’acord de dos o més municipis per a la gestió integrada de tots els serveis municipals que siguin coincidents significa un estalvi del 10% del cost efectiu total, el coeficient de ponderació que resulti d’aplicació a cada municipi, s’incrementarà en 0,04. Segons el TRLHL (art ) els coeficients de ponderació son: > De habitants: 1,40; de a : 1,30; de a : 1,17; fins a habitants: 1,00.
19
PROBLEMÀTICA RELATIVA A LES COMPETÈNCIES DE SERVEIS SOCIALS (Disposició transitòria segona)
En data 31 de desembre de 2015, la titularitat de les competències que eren pròpies dels municipis relatives a la prestació de serveis socials i de promoció i de reinserció social correspondran a les comunitats autònomes. En el termini assenyalat, les comunitats autònomes hauran d’assumir, en l’àmbit de les seves competències, la cobertura immediata d’aquesta prestació. Si a la data assenyalada, les comunitats autònomes que no hagin assumit el desenvolupament d’aquests serveis o hagin acordat la seva delegació, els serveis seguiran prestant-se pel municipi amb càrrec a la comunitat autònoma. Com afecta tot això als consell insulars?
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.