La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Programa Operatiu Específic Centres Educatius

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Programa Operatiu Específic Centres Educatius"— Transcripción de la presentación:

1 Programa Operatiu Específic Centres Educatius
1

2 2 Introducció (1) Garantir la seguretat del conjunt de la Comunitat Educativa i millorar la percepció de seguretat ... ... per contribuir de forma positiva en el cicle vital de la formació dels infants i joves Objectiu del Programa 2

3 Motivació del Programa Introducció (2)
Les problemàtiques que tracta aquest programa es coneixen gràcies a: Estudis i enquestes realitzats pel Dep. d’Ensenyament i el Dep. d’Interior Actuacions i explotació de dades de la PG-ME Motivació del Programa El programa es fonamenta en: 1 Objectiu general 6 Objectius específics 4 Línies estratègiques 19 Accions IDEES L’educació és un dret fonamental. // Els poders públics tenen l’obligació de vetllar pel respecte i dignitat de l’infant en l’entorn escolar. La societat catalana mostra la seva preocupació envers la protecció dels menors en general, i en concret per les diverses problemàtiques que actualment afecten a l’entorn dels centres educatius. La PG-ME, adaptant-se a aquestes noves necessitats d’una societat en constant evolució, vol donar una resposta eficaç a la comunitat a la qual serveix, garantint la seguretat en aquells aspectes relacionats amb l’entorn escolar, tant dins com fora de les aules i, en els desplaçaments particulars i col·lectius implícits a aquest entorn. Pel desenvolupament d’aquest Pla, s’ha tingut en compte les accions que les diferents policies de Catalunya han portat a terme en els darrers anys per millorar la seguretat en els centres educatius. 3

4 Problemàtiques a treballar
Furts Robatoris amb violència i/o intimidació Xenofòbia Armes blanques Danys Absentisme Violència masclista Grups organitzats juvenils i violents Perills d’Internet Alumnes conflictius Joves conflictius aliens al centre Homofòbia Delictes contra la llibertat sexual Conductes que atempten contra la seguretat vial Amenaces i coaccions Assetjament escolar Agressions al professorat Baralles Exhibicionisme davant de menors DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP Tràfic i consum de drogues i/o substàncies estupefaents Incivisme 4

5 Principi de coordinació
GOVERN COORDINACIÓ Entorn Centres educatius Policia de Catalunya Equip directiu Consell escolar Equip educatiu Entorn Entorn Transport COORDINACIÓ AMPA COL·LABORACIÓ Alumnes AQUESTA DIAPOSITIVA ESTÁ VINCULADA A LA SEGÜENT, LA NÚM. 6. Resta operadors Entorn 5

6 Amb la voluntat d’establir un contacte permanent i de futur
6 Principi de corresponsabilitat Departament d’Ensenyament Ajuntaments Treballadors/es d’Ensenyament Amb la voluntat d’establir un contacte permanent i de futur amb els/les operadors/es implicats/des. AMPA Altres Departaments del Govern Resta Operadors/es Comunitat Educativa 6

7 7 Objectiu general del programa Prevenir i reduir els fets delictius i aquelles conductes de risc dins l’àmbit escolar per millorar la seguretat objectiva i subjectiva dels usuaris i treballadors dels centres educatius Objectiu general 7

8 Millora en la seguretat de l’entorn
Centres educatius Identificació problemàtiques Programa// Línies estratègiques Entorn En la versió PRESENTACIÓ,aquesta diapositiva està vinculada a les següents: (només cal “clicar” els icones corresponents): ---- Lupa = Vinculació diapositiva : Problemàtiques als centres educatius ---- Llibret = Vinculació diapositiva : Línies estratègiques ---- Quadre objectiu = Vinculació diapositiva: Objectiu Objectiu general Prevenir i reduir els fets delictius i aquelles conductes de risc dins de l’àmbit escolar per contribuir a la millora de la seguretat objectiva i subjectiva dels usuaris i treballadors dels centres educatius 8

9 6 Objectius específics Objectius específics
9 Objectius específics Prevenir i reduir els fets delictius relacionats amb l’àmbit de les relacions interpersonals. Prevenir i reduir els fets delictius contra el patrimoni. Prevenir i reduir els fets delictius contra la salut pública Prevenir i reduir els riscos associats a la seguretat viària Detectar i prevenir aquelles conductes de risc que puguin derivar en problemàtiques delictives o de convivència dins l’àmbit educatiu. Augmentar la percepció de seguretat de la comunitat educativa 6 Objectius específics 9

10 4 Línies estratègiques Línies estratègiques
10 Línies estratègiques Avaluar la seguretat dins l’àmbit dels centres educatius i determinar el nivell d’intervenció policial. Incrementar i fomentar la planificació policial a partir de les problemàtiques detectades fent especial incís en l’efectivitat i la qualitat de l’activitat policial per millorar la percepció subjectiva de seguretat i reduir la victimització. Cooperar, coordinar i col·laborar operativament entre els diferents serveis de la PG-ME i la resta d’operadors implicats per promoure el treball transversal Fer un seguiment del Programa per a la valoració d’aquest. 4 Línies estratègiques 10

11 Avaluar la situació de la seguretat
Línia estratègica A ACCIONS Estudiar l’activitat en relació als punts, zones i franges horàries. Avaluar la situació i problemàtiques de cada centre educatiu Establir períodes crítics i d’estacionalitat en l’activitat de cada demarcació territorial Determinar el nivell d’intervenció policial Avaluar la situació de la seguretat 11

12 Fomentar la planificació i la qualitat dels serveis
Línia estratègica B ACCIONS Planificar patrullatge preventiu uniformat i/o no uniformat. Elaborar dispositius en zones d’interès. Donar respostes policials ràpides i eficaces a requeriments urgents. Elaborar un Pla de Contactes Trimestral a través de campanyes de proximitat i d’informació. Facilitar la recepció de denúncies Investigar els fets punibles Fomentar la planificació i la qualitat dels serveis 12

13 Promoure el treball transversal
Línia estratègica C ACCIONS Col·laborar i coordinar amb la Comunitat Educativa i la resta d’operadors Identificar els interlocutors per mantenir contactes periòdics Identificar problemes i necessitats Detectar situacions abusives Derivar casos a altres actors socials segons l’àmbit de competència Activar mecanismes de coordinació amb les Policies Locals Promoure el treball transversal 13

14 Efectuar un seguiment i valoració del programa
Línia estratègica D ACCIONS Recollir, tractar i analitzar els seus indicadors. Valorar i revisar el programa, i si cal, modificar-ho. Actualitzar i establir els indicadors. Efectuar un seguiment i valoració del programa 14

15 Accions de Proximitat Temàtiques presentacions
15 Accions de Proximitat Temàtiques presentacions 15

16 Drogues i lleis Tràfic i consum de drogues il·legals
El consum de drogues té un pes significatiu en el fracàs escolar. Les problemàtiques derivades i relacionades amb les drogues incideixen tant a l’interior dels centres educatius com a les seves zones d’influència. Per a la detecció i eradicació d’aquestes problemàtiques, és necessària la interacció dels operadors implicats. Prevenció mitjançant campanyes informatives, a través de presentacions/col·loquis, adreçades a diferents col·lectius: Alumnes AMPA Equip docent Tràfic i consum de drogues il·legals DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 16

17 Violència masclista Violència en l’àmbit de la parella
Les infraccions penals en l’àmbit de la parella són agressions físiques o psíquiques contra les persones, i atempten contra la convivència i la pau familiar. Per a la detecció i eradicació d’aquestes problemàtiques, és necessària la interacció dels operadors implicats. Prevenció mitjançant campanyes informatives, a través de presentacions/col·loquis, adreçades a diferents col·lectius: Alumnes AMPA Equip docent Violència en l’àmbit de la parella DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 17

18 Internet Segura Perills d’Internet Difusió d’INTERNET SEGURA. Alumnes
AMPA Equip docent Objectius: Que els menors facin un ús adient i segur de la xarxa. Informar dels perills potencials de la xarxa. Oferir un canal de contacte entre la policia i els pares, educadors i joves. Perills d’Internet DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 18

19 Prevenció riscos joves
Armes i objectes perillosos Informar i assessorar la comunitat docent sobre el marc legal de la tinença d’armes. Prevenció mitjançant campanyes informatives, a través de presentacions/col·loquis, adreçades a diferents col·lectius: Alumnes AMPA Equip docent DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 19

20 Prevenció conductes discriminatòries
Contribució a la promoció de la diversificació social a les aules. Prevenció mitjançant campanyes informatives, a través de presentacions/col·loquis, adreçades a diferents col·lectius: Alumnes Nouvinguts Equip docent Xenofòbia DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 20

21 Grups juvenils violents
Difusió sobre la problemàtica dels grup juvenils organitzats i violents: Equip docent Objectiu: Detectar joves en situacions de caure en aquests grups Activar recursos d’ajuda Oferir un canal de contacte entre la policia i els pares, educadors i joves. Prevenir la violència DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 21

22 Mobilitat Segura Seguretat vial
Prevenció mitjançant campanyes informatives, a través de presentacions/ col·loquis, adreçades a: Alumnes AMPA Per a la detecció i eradicació de factors de risc Normes i mesures de seguretat bàsiques Coneixement de les senyals de trànsit Seguretat vial DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 22

23 Mutilació genital femenina
Difusió de la problemàtica sobre la mutilació genital femenina: AMPA Equip docent Objectiu: Prevenir la mutilació Donar a conèixer el treball dels Mossos d’Esquadra Oferir un canal de contacte entre la policia i els pares, educadors i joves. Prevenir la mutilació DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 23

24 Petita història dels Mossos
Prevenció mitjançant campanyes informatives, a través de presentacions/col·loquis, adreçades a alumnes de primària: Tasques dels mossos d’esquadra Grups de treball Normes i mesures de seguretat bàsiques Què fer si tenim un problema Donar a conèixer les eines bàsiques dels Mossos d’Esquadra Telèfons d’emergència Mossos d’Esquadra per a infants DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 24

25 Activitat de visita als Mossos
Visita a dependències policials Donar a conèixer a joves, infants, mares i pares la seva comissaria. Donar a conèixer els grups de treball Donar a conèixer les eines bàsiques dels Mossos d’Esquadra Tasques dels Mossos d’Esquadra Conèixer els vehicles policials Què fer si tenim un problema Resoldre dubtes Telèfons d’emergència Activitat de visita als Mossos DADES D’INTERÉS Aquestes problemàtiques són el resultat de l’ESTUDI realitzat pel Departaments d’Educació i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, mitjançant: --- Dades obtingudes d’un estudi realitzat al curs // Departament d’Educació// Adreçada només a educació secundària (12 a 18 anys) --- Enquesta de convivència escolar i seguretat a Catalunya Curs (ECESC) // Departament d’Educació // Adreçada tant a educació primària com secundària de ( 8 a 18 anys) // La mostra ECESC ha estat de alumnes( primària i secundària) de 199 centres educatius, públics i privats, d’arreu de Catalunya. ---El cens de població escolar a Catalunya supera els alumnes, distribuïts en quasi centres educatius. *****A més, per a la detecció de problemàtiques s’ha valorat el següent: Casuística i actuacions de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat Dades de la DSIP 25

26 Gràcies per la vostra atenció 26


Descargar ppt "Programa Operatiu Específic Centres Educatius"

Presentaciones similares


Anuncios Google