La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

L’ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC EN UNA ESCOLA PER A TOTHOM

Presentaciones similares


Presentación del tema: "L’ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC EN UNA ESCOLA PER A TOTHOM"— Transcripción de la presentación:

1 L’ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC EN UNA ESCOLA PER A TOTHOM
EXPERIÈNCIA DE COL·LABORACIÓ DE L’EAP I EL CEE EN L’ASSESSORAMENT A LES USEE EAP B-27 ANNA DE JESUS SANDRA GALERA CEE CAN VILA MARISA CÁRDENAS MARTA VEGA 1

2 CONTEXTUALITZACIÓ Municipis d’intervenció EAP B-27: Mollet del Vallès
Parets del Vallès La Llagosta Sant Fost de Campsentelles Santa Maria de Martorelles Martorelles Montmeló Montornès del Vallès Actualment tenim a la zona 4 USEEs de Primària i 6 de Secundària. 2

3 PERFIL DELS ALUMNES INFANTIL I PRIMÀRIA
Alumnes amb NEE derivades de TGD i/o retard mental moderat, susceptibles de ser escolaritzats en un CEE però amb un cert grau d’autonomia personal i social. SECUNDÀRIA Alumnes amb NEE derivades de retard mental moderat, alguns amb TC o TMG associats amb força autonomia personal i social. 3

4 IMPLICATS 4

5 PLA D’ACTUACIÓ EAP CAN VILA ALUMNES I FAMILIES Assessorar respecte als recursos humans i materials necessaris que facilitin la seva participació en els diferents contextos escolars. Orientar els diferents agents educatius (famílies, alumnes…) i institucions per atendre adequadament aquestes necessitats en els diferents contextos naturals. Fer el seguiment, juntament amb altres serveis educatius específics, i ser referent psicopedagògic al llarg de tot l’itinerari educatiu. Col·laborar en el treball d’atenció a les famílies dels alumnes USEE. Col·laborar en l’orientació formativa i professional quan acabin l’escolarització. 5

6 PLA D’ACTUACIÓ EAP CAN VILA CENTRE
Acompanyar, donar orientacions i suport als professionals que intervenen a les USEEs. Orientar sobre metodologies basades en la programació multinivell. Introduir els professionals d’USEE en el treball cooperatiu a través de diferents metodologies. Proposar tallers i projectes i fer-ne difusió. Orientar en l’elaboració de les adaptacions curriculars i de la proposta pedagògica dels alumnes USEE. Assessorar per facilitar i donar suport en els processos de canvi i d’innovació educativa que portin a una millora de les pràctiques educatives, perquè aquests alumnes participin tant com sigui possible. 6

7 PLA D’ACTUACIÓ EAP CAN VILA SECTOR Impulsar coordinacions amb altres serveis educatius, serveis sanitaris i serveis socials. Participar en reunions de coordinació amb els referents del CEE Coordinació del seminari de coordinació de professionals de USEE del PFZ. Participar en reunions de coordinació amb els referents de l’EAP. Coordinació del seminari de coordinació de professionals de USEE del PFZ. 7

8 ESPAIS DE COORDINACIÓ EAP-CEE EAP-CAN VILA
Coordinació i seguiment del model d’assessorament amb tot l’equip de l’EAP, l’equip directiu de Can Vila i els professionals referents de l’assessorament. EAP-CAN VILA 8

9 ESPAIS DE COORDINACIÓ EAP-CEE CENTRES
Reunions de coordinació amb els professionals que intervenen a les USEE. Treball de sensibilització a equips docents, directius, claustres i a la resta de l’alumnat. Reunions periòdiques de coordinació amb els professionals de l’EAP que tenen assignades les diferents USEE. CENTRES 9

10 ESPAIS DE COORDINACIÓ EAP-CEE SEMINARI
Realització del Seminari de coordinació de professionals de USEE (Vallès Oriental). Reunions de planificació i seguiment amb l’EAP per l’organització del Seminari de Coordinació USEES de Primària i Secundària. Importància del contacte via correu electrònic. SEMINARI 10

11 SEMINARI USEE Permet el desenvolupament d’un treball de reflexió/acció entorn a l’anàlisi i adaptació de la resposta educativa dels alumnes USEE. Seminari de coordinació de 30 hores. Espai d’ intercanvi d’experiències i models inclusius de tots els professionals que atenen els alumnes de les USEE de la nostra zona: mestres, educadors, EAP, CEE. Compartir i donar a conèixer la bossa de material adaptat durant el curs. Recollir aquelles experiències que resulten inclusives dins de cada un dels centres i que poden ser un model a seguir. 11

12 ESTUDI DE CASOS

13 DESENVOLUPAMENT DE L’EXPERIÈNCIA
13

14 CEE CAN VILA-PRIMÀRIA El nostre objectiu és donar orientacions i suport als professionals que atenen alumnes amb necessitats educatives especials als centres ordinaris basant-nos en les experiències metodològiques que l’escola d’educació especial ha anat desenvolupant i concretant al llarg de la seva història. 14

15 EXPERIMENTEN: “LES CAPES DEL COS”
SUPORT DE L’IGUAL MANIPULEN LES MATEMÀTIQUES SUPORT DE SAAC PER A L’ESTRUCTURACIÓ DE FRASE Per avançar en la inclusió s’ha d’inventar sobretot quan hi ha la necessitat de generar respostes

16 ACTIVITATS A L’ESPAI USEE
ORIENTACIONS PER DONAR RESPOSTA A L’ESTAT PSICOEMOCIONAL DELS ALUMNES: TREBALL EMOCIONAL I DE PERSONALITAT Canalitzar l’ansietat i agressivitat Reconduir estats emocionals i poder establir vincles afectius Tolerància a la frustració Promoure l’autoestima i iniciativa Treballar les pors i la inseguretat Treballar la mediació verbal per inhibir conductes impulsives. 16

17 LES DANSES DE LES EMOCIONS
El treball afectiu-emocional dependrà de la recollida i expressió dels sentiments a través de diferents abordatges. Una experiència inclusiva significativa d’aquest curs ha estat l’Art Teràpia. La dansa ajuda a conèixer les possibilitats corporals, a respectar als altres, i a compartir una experiència corporal transmesa per mitja dels sentits i enriquida amb la música. Els alumnes milloren la percepció de sí mateixos i de la realitat que els envolta. 17

18

19

20 CONTES COMPARTITS ESCOLA MOGENT I E. E
CONTES COMPARTITS ESCOLA MOGENT I E.E.E CAN VILA - El fet de gaudir escoltant contes és un dels nostres primers objectius. - Amb el fet de que els alumnes de secundària representin els contes pels alumnes més petits potenciem actituds positives que els motiven a descobrir altres realitats i responen positivament al repte de llegir i ’interpretar-los pels altres alumnes. - És una activitat cooperativa que ens permet la cohesió i la cooperació dels grups

21 CONEIXEMENT DE L’ESPORT BOCCIA Exhibició de la campiona de Catalunya d’aquest esport , de l’escola d´E.E, Can Vila , amb la col·laboració de la Federació.

22 PROJECTE : L’HORT DE L’ESCOLA MOGENT
COMPETÈNCIES SABERS ACTITUDS HABILITATS

23

24 ESCOLA GARCIA LORCA Aprenentatge entre iguals. Els alumnes s’ajuden a realitzar activitats dintre de l’aula Fem els mateixos continguts, però adaptats

25 CONTINGUTS PER CONTROLAR I INTERPRETAR LA EXPERIÈNCIA VISCUDA
EL TREBALL DELS PROJECTES INTERDISCIPLINARS DE CENTRE I LA SEVA APORTACIÓ A LES COMPETÈNCIES Projecte comú iniciat el curs escolar. Conjunt d'activitats on es treballa un tema d'interès a tot l'alumnat amb diferents graus d'aprofundiment en funció de l'edat. Es desenvolupa una dinàmica de treball col·laboratiu i interdisciplinari i es promou l'interès pels temes tractats. CONTINGUTS PER CONTROLAR I INTERPRETAR LA EXPERIÈNCIA VISCUDA

26 TREBALL COOPERATIU És una metodologia per atendre la diversitat en funció de les característiques de l’alumnat. Tot l’alumnat té una responsabilitat individual en l’equip per tant, resulta imprescindibles per l’assoliment dels objectius comuns d’equip. 26

27 ELABORACIÓ DE LA PÀGINA WEB PER L’INTERCANVI DE MATERIAL ENTRE LES USEEs
27

28 GRUP DE PARES Neix de la necessitat de buscar un espai comú entre els pares, mares i personal de la USEE . El context de les trobades és un espai distès i acollidor que convidi a comunicar. Fem una trobada per trimestre. L’objectiu és crear un espai d’escolta i acollida per: Conèixer l’opinió de les famílies respecte el projecte USEE. Oferir un espai on compartir, recollir impressions,inquietuds i vivències. Acompanyar les famílies en el procés personal i emocional respecte a l’educació dels seus fills. 28

29 SECUNDÀRIA Introduir els professionals d’USEE en el treball cooperatiu a través de diferents metodologies o de la realització d’un Projecte de treball amb els alumnes de USEE. Aquesta activitat pretén que els alumnes amb NEE realitzin un projecte, del qual se’n sentin responsables i protagonistes, realitzant un treball cooperatiu amb projecció a la resta del centre. 29

30 APRENENTATGE COOPERATIU: TRENCACLOSQUES
1.- Dividir la classe en equips (heterogenis) El material objecte d’estudi es divideix en tantes parts com membres tenen els equips. 2. Preparació del material en grups “d’especialistes”: Un cop resoltes les activitats, preparen com explicaran el que han après als seus companys d’equip. 3. Retorn als equips originals o base. Cada alumne (expert en un apartat) es responsabilitza d’explicar a la resta de l’equip la part que ha preparat. També ha d’escoltar i recollir el que els altres aportin. 4. Activitat d’avaluació

31 APRENENTATGE COOPERATIU: TRENCACLOSQUES

32 PROJECTE DE REVISTA

33

34 TREBALL AMB BLOCS

35 PROJECTE DE TEATRE Lectura compartida Tècniques d’interpretació
Lectura dramatitzada Obres clàssiques Tècniques d’interpretació Elaboració d’un còmic Extreure continguts

36 POESIA AUDIOVISUAL

37 AVALUACIÓ Recollida de memòries i avaluacions de totes les USEEs de la zona. Recollida de valoracions que fan els equips directius. Grau d’acceptació i suport a la inclusió per part del professorat i dels companys. Grau de participació a l’aula ordinària i altres entorns naturals. Coordinacions professionals USEE amb els equips docents. Grau d’assoliment de competències bàsiques. Grau de satisfacció dels implicats (alumnat, docents, famílies). Grau de satisfacció dels assessors de l’EAP i del CEE. 37

38 DIFICULTATS I PROPOSTES DE MILLORA
Manca de temps per reunions USEE-CEE EAP-USEE-CEE Necessitat de coordinació a nivell de centre: entre cicles i entre departaments. Necessitat de més sensibilització dels equips docents amb el procés inclusiu, els responsables d’aquesta dinamització han de ser els equips directius. Treballar la diferència amb la resta d’alumnes, sobretot a secundària. Poca implicació d’alguns municipis a nivell social. 38

39 CONCLUSIONS És important l’acceptació d’aquest model d’assessorament compartit com un recurs més per afavorir la inclusió. Transferència dels objectius del model a l’aula ordinària, per a tots l’alumnat del centre i per part de tot el professorat. Importància de concretar un professor de referència de les USEE per coordinar-se amb el professional del CEE i de l’EAP. 39

40 PERQUÈ PUGUI FUNCIONAR AQUEST MODEL CAL UNA BONA
ORGANITZACIÓ I COORDINACIÓ ENTRE TOTS ELS PROFESSIONALS I LES INSTITUCIONS QUE INTERVENEN EN EL PROCÉS D’INCLUSIÓ. 40


Descargar ppt "L’ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC EN UNA ESCOLA PER A TOTHOM"

Presentaciones similares


Anuncios Google