La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL"— Transcripción de la presentación:

1 LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
CURS Barcelona, 18 de maig de 2009 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

2 LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
ÍNDEX 1. La Formació Professional a la LOE 2. Els nous currículums 3.El procés d’implantació Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

3 LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
La Formació Professional a la LOE Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

4 UNIVERSITAT T R E B A L M Ó N L A B O R CFGS PPAS CFGM BATX PPAM ESO
La FP, un itinerari professionalitzador al servei de les persones i les empreses Itinerari professionalitzador UNIVERSITAT PPAS Preparació proves accés GS (IES i CFPA) T R E B A L M Ó N L A B O R R C PPAM Preparació proves accés GM (CFPA) CFGS CFGM, CFGS, PPAS presencial i a distància POT Prova obtenció del títol (Acr comp i Aval form. PPAS Títol CFGM BATX Prova d’accés C C Convalidacions R Reconeixement de crèdits PPAM Certificació acadèmica i professional ESO PQPI (C) (A B) Versió del 5 de març de 2009

5 El model de Formació Professional a la LOE
Marc Normatiu Llei 5/2002 Reials Decrets: 1128/2003 1416/2005 Projecte decret Ordenació FP a Catalunya Reial Decret 1538/2006 LOE 2/2006 Estableix el Catàleg Nacional de Qualificacions (INCUAL) Actualització de les famílies professionals –26- Art FP Estructura la FP del sistema Educatiu en CFGM i CFGS Art.30 PQPI Projecte decret pel qual es regulen els PQPI Ordenació FP Incorpora mesures flexibilitzadores de l’oferta Proves d’accés i d’obtenció de títols Curs de preparació de la prova d’accés Integració de les ofertes d’FP Títols Certificats de professionalitat en base al Catàleg Nacional de Qualificacions Projecte decret que estableix el Catàleg de Qualificacions Professionals a Catalunya Versió del 5 de març de 2009

6 El model de Formació Professional a la LOE
Famílies professionals Els títols de tècnic i tècnic superior, els programes de qualificació professional inicial i els certificats de professionalitat s’agruparan en les 26 famílies professionals que estableix el catàleg de qualificacions professionals: Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

7 El model de Formació Professional a la LOE
Què implicarà el nou catàleg de títols? Actualització dels títols existents a nous requeriments tecnològics i necessitats del perfil professional. Exemple: TS Laboratori d’anàlisi i control de qualitat (TS en Anàlisi i control) incorpora la qualificació d’Assajos microbiològics i biotecnològics Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

8 El model de Formació Professional a la LOE
Què implicarà el nou catàleg de títols? Incorporació de nous títols Exemples: T. Emergències sanitàries TS.Eficiència energètica i energia solar Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

9 El model de Formació Professional a la LOE
Què implicarà el nou catàleg de títols? Creació d’un títol a partir de dos títols anteriors: Exemple Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

10 El model de Formació Professional a la LOE
Què implicarà el nou catàleg de títols? Eliminació d’alguns títols actuals: Exemple : Es preveu en un futur l’eliminació del Tècnic en Laboratori, ja que no hi ha qualificacions de nivell 2 relacionades amb el perfil actual d’aquest títol Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

11 El model de Formació professional a la LOE
El catàleg integrat de Qualificacions i Formació Professional Les qualificacions son el referent del perfil professional en : els programes de qualificació professional inicial: PQPI (qualificacions de N1) els cicles formatius de grau mitjà (qualificacions de N2) els cicles formatius de grau superior (qualificacions de N3) els certificats de professionalitat que estableixi l’administració laboral (certificats de N1, N2 i N3) Les qualificacions estan organitzades en unitats de competència. Les unitats de competència són l’element de transferència entre els sistemes de formació professional: PQPI, títols i certificats de professionalitat Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

12 El catàleg integrat de qualificacions
Certificat de professionalitat (Administració laboral) Catàleg Qualificacions Títols i PQPI (Administració educativa) CFGS Qualificació N3 Certificat Professionalitat Qualificació N3 CFGS Certificat Professionalitat Qualificació N3 Certificat Professionalitat Qualificació N2 CFGM Certificat Professionalitat Qualificació N2 Certificat Professionalitat Qualificació N1 PQPI Certificat Professionalitat Qualificació N1 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

13 Relació entre Certificat Professionalitat – Títol d’FP
Convalida els Mòduls Professionals derivats d’UC1, si té els requisits acadèmics Certificat de professionalitat UC1, UC2, UC3 MF1,MF2,MF3,MF4 UC1 certificada Cicle formatiu UC1, UC2, UC3, UC4 MP1,MP2,MP3,MP4 Queda exempt del Mòdul formatiu derivat d’UC1. Si certifiquen totes les UC es pot sol·licitar el Certificat de Professionalitat Versió del 5 de març de 2009 11 13

14 Títol de formació professional
Qualificacions professional de referència Formació modular UC 1 MP 1 “n” hores Qualificació professional 1 UC 2 MP 2 “m” hores UC 3 MP 3 “p” hores UF1 20 h UC 1 MP 4 “k” hores Qualificació professional 2 UF2 30 h UC 2 MP 5 “s” hores UF3 50 MP 6 “n” hores UC 2 MP 7 “m” hores Qualificació professional 3 UC 2 MP 8 “r” hores MP 9 “p” hores Superar tots els mòduls condueix a l’obtenció del TITOL OFICIAL amb valor acadèmic i professional. I, alhora, CERTIFICA LES UNITATS DE COMPETÈNCIA DE REFERÈNCIA Superar el o els mòduls associats a una unitat de competència permet, també, CERTICA LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL (UC) DE REFERÈNCIA. Versió del 5 de març de 2009 10 14

15 LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
ELS NOUS CURRÍCULUMS Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

16 Característiques generals dels títols de FP
Tots els t í tols tindran 2000 hores i excepcionalment algun en podr à tenir m é s (Exemple: per requeriments de la professi ó a Europa, o perqu è acrediti determinats carnets professionals, etc. ). En alguns t í tols es podran definir ESPECIALITATS ( formaci ó afegida de h. aprox. ). , en alguns casos den í en é s d'una majoria Cada t tol cont almenys una qualificaci sencera del Cat leg de qualificacions. qualificaci sencera i po incorporar qualificacions incompletes unitats de compet ncia ). í é ó à La de t tols ten m ó ( è Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

17 CUALIFICACIONES PROFESIONALES CATÀLEG DE QUALIFICACIONS
CATÁLOGO NACIONAL DE CUALIFICACIONES PROFESIONALES (INCUAL) CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS (ICQP) TÍTULOS LOE PQPI CURRÍCULUMS DELS CICLES FORMATIUS Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

18 Model curricular a Catalunya
Estructura del Decret d’un Títol El Perfil Professional El referent del perfil professional és ? Les qualificacions professionals i unitats de competència del Catàleg de Qualificacions Professionals de Catalunya : ? Les competències professionals, personals i socials El Currículum ? Els Objectius generals ? Els Mòduls professionals organitzats en Unitats Formatives Espais Professorat : centres públics i privats. Convalidació entre mòduls LOGSE i LOE Correspondència entre unitats de competència i mòduls professionals. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

19 Model Curricular a Catalunya
Organització Modular del títol mòduls professionals associats a una o més unitats de competència. mòduls de suport (formació de base de cada títol) mòduls transversals a tots el títols : Formació i orientació laboral (FOL) Empresa i iniciativa emprenedora (EIE) mòdul de síntesi en CFGM i mòdul de projecte en CFGS mòdul d’idioma i utilització de la llengua anglesa com a metodologia treball l mòdul de FCT : h. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

20 El catàleg integrat de qualificacions
Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

21 Model curricular a Catalunya
Els mòduls professionals s’organitzen en: Unitats formatives Organització del mòdul en unitats més petites (aprox. 30h-60h.) que: Tenen coherència didàctica per a l’aprenentatge Tenen valor i sentit en el treball. Faciliten l’accés de les persones adultes a la formació. Poden ser ofertades per a la formació contínua. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

22 Model curricular a Catalunya
Els mòduls professionals s’organitzen en: Les Unitats formatives Són unitats avaluables i certificables. La superació de totes les unitats formatives donarà lloc a la superació i certificació del mòdul professional Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

23 Cicle formatiu: Farmàcia i parafarmàcia
Certificat Mòdul Professional UF UF UF3 - Homeopatia UF Mòdul professional Dispensació de productes farmacèutics Certificat UF3 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

24 Model curricular a Catalunya
Els mòduls professionals Durada dels mòduls i hores de lliure disposició El mòduls tenen durada variable Alguns mòduls tenen assignades hores de lliure disposició. Els centres distribuiran les hores de lliure disposició entre les UF del mòdul professional o podran crear una nova UF relacionada amb els continguts del mòdul. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

25 Unitats formatives + Suma d’UF 165 h H.L.D 33 h
Durada total Mòdul 198 h + Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

26 Model curricular a Catalunya
Els mòduls professionals Durada dels mòduls i hores de lliure disposició El Departament d’Educació podrà autoritzar projectes presentats pels centres per crear un nou mòdul en el cicle formatiu a partir de les Hores de Lliure Disposició de tots o d’alguns mòduls. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

27 Model curricular a Catalunya
Els mòduls professionals Elements que configuren el currículum dels mòduls professionals i les unitats formatives. Els Resultats d’aprenentatge (RA) Els Criteris d’avaluació (CA) Els Continguts associats a cada resultat d’aprenentatge (que inclouen procediments, conceptes i actituds) Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

28 Mòdul A Durada: 99 h Hores de lliure disposició en el mòdul: 0 h
Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

29 L’avaluació i certificació dels mòduls i UF
L’avaluació es realitzarà tenint en compte els resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació establerts en cada unitat formativa. La superació del mòdul s’obté amb la superació de les unitats formatives que el componen. La certificació dels ensenyaments ha de detallar les qualificacions obtingudes en cada mòdul i pot detallar les qualificacions obtingudes de les unitats formatives superades (a petició de l’alumne). Els mòduls professionals acrediten les unitats de competència als quals estan associats Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

30 LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
EL PROCÉS D’IMPLANTACIÓ Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

31 Especialitats de professorat en centres del Departament d’Educació
A cada decret s’estableix l’especialitat de professorat per a cada mòdul professional. En un mòdul pot haver-hi més d’una especialitat de professorat assignada. El mòdul de síntesi, quan hi sigui, tindrà assignades totes les especialitats de professorat del cicle. Catedràtic, Professor d’Ense. Secundari, o Professor Tècnic d’FP Una o més especialitats de les actuals (alguns MP poden tenir assignat un Prof. Especialista) MP... Cos Especialitat del professorat Mòdul Professional Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

32 Titulació del professorat
Titulacions del professorat en centres de titularitat diferent a la del Departament La llista de titulacions requerides per impartir cada MP està establerta a cada decret. En funció del mòdul, les titulacions son: -superior o mitjana universitària o, -mitjana universitària i/o tècnic superior d’FP i equivalents. Mòdul professional Titulació del professorat MP n, MP m,.... Titulats superiors universitari: títol 1, t2,... Titulat mitjà universitari: t3, t5,... MP x , MP y,.. Titulat mitjà universitari: t3, t5,..., i/o Tècnic superior d’FP i equivalents: ts1, ts2,.. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

33 Espais formatius específics requerits per a cada cicle formatiu
Cada decret estableix la relació d’aules, la seva superfície, per a 30 i per a 20 alumnes, i el grau d’ús en % sobre la durada total del cicle. 100% TOTAL 5% 90 120 Laboratori d’assajos 10% 60 Taller d’automatismes ... .... 40 20 alum. 30 alum. 30% Aula polivalent Grau d’ús Superfície (m2) (Exemple) Espai formatiu Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

34 Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional
Títol LOE Títol LOGSE TS Audiologia protètica TS Audiopròtesis T Farmàcia i parafarmàcia T Farmàcia T Emergències sanitàries TS Educació infantil T Cuina i gastronomia T Cuina T Serveis en restauració T Serveis de restaurant i bar TS Gestió d’allotjaments turístics TS Allotjament TS Programació de la producció en fabricació mecànica ( ) TS Producció per mecanització TS Construccions metàl·liques T Mecanització T Soldadura i caldereria Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

35 Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional
Títol LOE Títol LOGSE TS Vitivinicultura T Forneria, pastisseria i confiteria (Família d’Indústria alimentària) T Panificació i rebosteria (Ind. alim.) T Pastisseria i forneria (Hot. i turisme) T Olis d’oliva i vins T Elaboració d’olis i sucs (no implantat) T Elaboració de vins i altres begudes T Sistemes microinformàtics i xarxes T Explotació de sistemes informàtics TS Laboratori d’anàlisi i control de qualitat TS Anàlisi i control TS Química industrial TS Indústries de procés químic T Planta química T Operacions de procés en planta química Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

36 Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional
Títol LOE Títol LOGSE TS Automoció T Carrosseria TS Desenvolupament de projectes d'instal·lacions tèrmiques i de fluids TS Manteniment d'instal·lacions tèrmiques i de fluids TS Manteniment i muntatge d'instal·lacions d’edifici i procés T Instal·lacions elèctriques i automàtiques T Equips i instal·lacions electrotècniques TS Patronatge i moda TS Patronatge TS Processos de confecció industrial T Confecció i moda T Confecció Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

37 Títols equivalents: mateix efecte acadèmic i professional
Títol LOE Títol LOGSE TS en Eficiència energètica i energia solar tèrmica ( ) TS Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics TS Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics (no implantat) Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

38 Convalidacions entre crèdits de títols LOGSE i mòduls de títols LOE
Cada decret estableix les convalidacions de mòduls/crèdits LOGSE amb mòduls dels nous títols. El crèdit de FOL (LOGSE) més el nivell bàsic de PRL (prevenció de riscos laborals) pot convalidar el mòdul de FOL (LOE). També el crèdit de FOL (LOGSE) es pot convalidar per la UF d’Incorporació al treball (LOE) del mòdul de FOL (LOE). El mòdul de síntesi (GM) o de projecte (GS) dels nous títols queda convalidat amb el crèdit de síntesi de GM o GS (LOGSE). El mòdul d’Empresa i iniciativa emprenedora (LOE) pot quedar, depenent del currículum, convalidat pel crèdit d’Administració i gestió de la PIME (LOGSE). Quan estigui més desenvolupat el procés es podran establir noves convalidacions entre els mòduls i les unitats formatives del nous títols. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

39 Convocatòries per l’alumnat amb crèdits pendents de titulacions extingides
Cada centre realitzarà, durant els dos cursos següents a l’extinció del títol en el centre, un total de quatre convocatòries extraordinàries per a l’alumnat amb crèdits pendents, que tingui l’expedient en el centre. Per als títols que deixen d’oferir el 1er curs el proper juliol o setembre de 2009, les proves seran: Títols d’1 any: i Títols de 2 anys: i Títols de 3 anys (autoritzats per resolució/conveni): i S’establiran dos períodes per curs, els mateixos a tots els centres (previsió: octubre i abril). Per fer l’FCT caldrà matricular-se i el centre en farà el seguiment. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

40 Convocatòries en el procés d’extinció dels títols LOGSE
2c PE: Dues convocatòries de proves extraordinàries. Organitzades pels propis centres per a l’alumnat amb crèdits pendents que tingui l’expedient en el centre AR: Activitats de recuperació organitzades pel propi centre 2 c PE 1r i 2n curs POT LOE 3r curs i AR de 1r i 2n Títol LOGSE d’1 any. Extinció setembre 2009 1r curs CF Si cal, es convoca POT Títol LOE, implantat el setembre 2009 2n i 3r curs AR de 1r Títol LOGSE de 3 anys. Extinció 1r curs set. 09 2n curs CF i AR de 1r Títol LOGSE de 2 anys. Extinció 1r curs set 09 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

41 Preinscripció i matrícula en el nous títols per al curs 2009-2010
Es realitzarà pel procediment ordinari. Als aplicatius ja hi constaran les noves titulacions. Gestió acadèmica, es preveu fer una aplicació específica. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

42 Nou enfocament de la Formació professional:
La Formació Professional del sistema educatiu s’OBRE a nous col·lectius Nou enfocament de la Formació professional: Afavorir la formació al llarg de tota la vida. La FP en el sistema educatiu: instrument de FP inicial i, alhora, de contínua per a la població activa. Els cicles formatius cal adreçar-los a dos col·lectius Joves, en procés de formació. Persones ocupades o desocupades. L’organització de la formació en el centre ha de ser pensada perquè doni resposta a les necessitats: De joves, amb disponibilitat horària. De persones treballadores, amb disponibilitat temporal condicionada i obligacions familiars. Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

43 Evolució de la població entre 16 i 20 anys a Catalunya
Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

44 Catalunya Europa 30-35% Universitària 25-30% Mitjana: FP o Batxillerat
Formació del mercat de treball Catalunya Europa 30-35% Universitària 25-30% Mitjana: FP o Batxillerat 20-25% 45-50% Bàsica o sense formació 40-45% 20-25% Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009

45 Criteris per organitzar en el centre els cicles formatius (1/2)
Organitzar el Cicle per unitats formatives. Facilitar la matrícula per mòduls o UF. Organitzar les unitats formatives per franges horàries horitzontals al llarg de la setmana. Establir calendaris d’inici i finalització de cada UF i/o mòdul, i publicitar-los. Establir horaris pensant en les necessitats de les persones amb obligacions laborals o familiars. Alternar les franges horàries dels mòduls i UF per anys per facilitar cursar ensenyaments nocturns i de tarda amb la mateixa oferta formativa. Potenciar la semipresencialitat dels ensenyaments entre les persones amb dificultats d’assistir a classe. 1r Curs 1r Curs 15,30/18,30 19,00/22,00 15,30/18,30 19,00/22,00 Versió del 5 de març de 2009 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats

46 Criteris per organitzar en els centres els cicles formatius (2/2)
Promoure els cicles, el mòduls i les UF entre les empreses, les organitzacions i els treballadors, com un instrument de formació contínua. Promoure, entre persones amb obligacions laborals o familiars, cursar simultàniament mòduls presencials en el centre i mòduls a distància a l’IOC (sempre que no sigui el mateix mòdul), per tal de donar més oportunitats a aquests col·lectius. Estudiar la viabilitat de realitzar el CF en alternança: combinar treball i formació de manera planificada i coordinada. Cercar empreses i associacions amb les quals col·laborar per impartir els Cicles. Versió del 5 de març de 2009 Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats

47 LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Direcció General d’Ensenyaments Professionals, Artístics i Especialitzats Versió del 5 de març de 2009


Descargar ppt "LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL"

Presentaciones similares


Anuncios Google