Capítulo Cuatro – Primer Paso Chapter Four – First Step (4-1) ¿Qué haces esta tarde? What are you doing this afternoon?
Ask your vecino what they like to do and do not like to do. Be prepared to report to the class about them: A ___________________ le gusta ________________________________________. A ___________________ no le gusta _____________________________________.
Por ejemplo... hablar ar
to speak habl ar stem ending
Now we add a subject... habl stem Yo
and the proper ending... habl stem ending Yo o I speak.
and the “yo” is optional... Habl. stem ending Yo o I speak.
Now we add a different subject... habl stem TúTú
and a different ending... habl stem TúTú as ending
Now we add a different subject... habl stem El a
and again a different subject... habl stem Ella a
and again a different subject... habl stem Usted a As the ending is shared for él, ella and usted, we need to state the subject.
Now we go to plural subjects… Habl stem Nosotros amos
Now we go to plural subjects… Habl stem Vosotros áis
and again a different subject... habl stem Ellos an
and again a different subject... habl stem Ellas an
and again a different subject... habl stem Ustedes an As the ending is shared for ellos, ellas and ustedes, we need to state the subject.
The verb flower Plant your infinitive keep the stem pers on ellos/ellas, ustedes = ‘an’ vosotros = ‘áis’ tu = ‘as’ yo = ‘o’ nosotros = ‘amos’ el/ella, usted = ‘a’ e.g. habl e.g. hablar e.g. ella habla = she speaks
Listen as each person tells you what he or she does during free time. Match the person with the correct activity. PERSONAACTIVIDAD 1. Carmena. bailar y cantar 2. Javierb. hablar con amigos 3. Armando y Anac. practicar deportes 4. Susanad. escuchar música 5. Pabloe. estudiar
Stem changes: Some verbs don’t follow the pattern exactly, and have a change in the stem as well – just to keep things interesting. Jugar is one of these verbs.
pronombre sujetoconjugación yojuego tútújuegas él, ella, ustedjuega nosotros, nosotrasjugamos vosotros, vosotrasjugáis ellos, ellas, ustedesjuegan
Nota Grammatical: To talk about doing things with someone else: with él/ellaTrabajo con Luisa. Tomo un refresco con David. with you¿Quién estudia contigo? with meMi amigo estudia conmigo.
¿Quiénes lavan el carro? Luisa y Carlota Luisa y Carlota lavan el carro.
¿Quién habla por teléfono? yo Yo hablo por teléfono.
¿Quién estudia mucho? Colin El estudia mucho.
¿Quién descansa todos los días? Andi Ella descansa todos los días.
¿Quiénes nadan en el mar? Stephen y los peces. Ellos nadan en el mar.
¿Quién cuida a su hermanita? Ashley. Ella cuida a su hermanita.
¿Quiénes lavan la ropa? Mi mamá y yo. Nosotros lavamos la ropa.
Tomar Mi mamá y yo. Tomamos un refresco. Tomo un refresco.
Mirar Priyanka y Amber. Miramos la televisión. Miran la televisión.
Cantar Los muchachos Cantan en el concierto. Cantamos en el concierto.
Tocar Yo. Yo toco el piano. Ella toca el piano.
Cantar Los muchachos Cantan en el concierto. Cantamos en el concierto.
escuchar Los estudiantes Escuchan a la maestra siempre. Escucháis a la maestra siempre.