Els orígens del pensament filosòfic occidental El pas del mite al logos Els filòsofs presocràtics.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
NACIMIENTO DE LA FILOSOFÍA
Advertisements

Els orígens de la filosofia grega
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
L’ESCOLA PITAGÒRICA.
I. LOS FILÓSOFOS PRESOCRÁTICOS Tratan de establecer un principio originario del cual procede toda la realidad. A este sustrato último,
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament de Karl Marx.
UNITAT 1 L’ORIGEN DE LA FILOSOFIA OCCIDENTAL.
Els orígens del pensament filosòfic occidental
L’ESCOLA JÒNICA Autors presocràtics.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
regit per llei: el logos
Pàgina 15 Segle VII al VI aC: situació de profunda crisi
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
ELS PRIMERS FILÒSOFS PRESOCRÀTICS.
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
Viatge a l’interior de la matèria.
2. El naixement de la filosofia occidental
2. L’idealisme absolut de Hegel
3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet
Els filòsofs presocràtics
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
AMOR.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
HERÀCLIT i l’escola Jonica
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
1. El origen de la filosofía
LA FILOSOFÍIA JONIA: La Escuela de Mileto y Heráclito Tales de Mileto ( ) Matemático, astrónomo y político. El primero de los físicos. Sus principales.
Transcripción de la presentación:

Els orígens del pensament filosòfic occidental El pas del mite al logos Els filòsofs presocràtics

Institut Pere Vives Vich Mite (religió) Logos (= raó, paraula) Origen comú: la curiositat. (l’home és curiós) Diferència: Tipus de resposta: Mite  caràcter diví o sobrenatural Logos  caràcter racional. Origen de la filosofia i de la ciència. Pas del “mite al logos” És el pas d’un pensament de caràcter mitològic o religiós o un altre de caràcter filosòfic o científic. Té un lloc i una data concreta d’aparició: la polis de Milet al segle VI aC. Apareix a finals de la Grècia arcaica (s. IX al VI aC) i inici del període clàssic (s. V i IV aC)

Institut Pere Vives Vich El pensament mitològic Pensament dominant a la Grècia Arcaica (fins el s.VI aC) Societat aristocràtica, guerrera i agrícola Aristocràcia (govern dels millors) Aristocràcia (govern dels millors) Codi ètic Origen. És bo qui neix en el si d’una família aristocràtica. Èxit. Tenir fama. Figura de l’heroi: Aquil·les, Hèctor, Ulisses, etc. Honor.

Institut Pere Vives Vich  Els poetes són els seus difusors: –Homer (s. IX aC). La Ilíada i l’Odissea. –Hesíode. Teogonia, Els treballs i el dies.  Aquestes obres transmeten l’ideal aristocràtic i els mites grecs.

Institut Pere Vives Vich El mite  Són explicacions de caràcter oral sobre tot el que preocupa l’home: l’univers, la societat, l’home, les emocions, els déus, etc.  Característiques dels mites: –Les forces naturals i humanes estan divinitzades i personificades. La pluja, el tro, l’amor, la guerra, etc., són déus. Per obtenir els seus favors cal una sèrie de ritus o sacrificis.

Institut Pere Vives Vich –Domina la idea d’arbitrarietat. Els fenòmens succeeixen segons la voluntat dels déus  Impossibilitat de la ciència. –El món és representant com un kaos (= desordre)  Són fruit de la fantasia o imaginació  Primera explicació dels fets de l’home precientífic  Mites importants: –L’origen dels déus: Zeus, Cronos, etc. –Mite de Prometeu, d’Hèrcules, Pandora, etc.

Institut Pere Vives Vich Factors que va n afavorir el pas del “mite al logos” al segle VI aC. Aparició de la polis (ciutat-estat). Es va donar durant la Grècia Arcaica. Polis importants: Atenes, Esparta, Corint, Milet, Siracusa, etc. Augment del comerç. –Coneixement d’altres pobles i cultures –Aparició d’una nova classe social: comerciants. –Crítica dels mites i a l’ideal aristrocràtic –Afavoriment d’un nou règim polític: la democràcia. La relígió grega no és dogmàtica ni està controlada per sacerdots que rebutgen la varietat d’opinions Apareix la idea de necessitat  els fenòmens passen perquè han de passar, no per la voluntat dels déus.  nova idea: essència o naturalesa El món és vist com un cosmos (=ordre) “Miracle grec”  antecedents: civilització mesopotàmica i egípcia

Institut Pere Vives Vich MITE  FANTASIA  ARBITRARIETAT  CAOS LOGOS  RAÓ  NECESSITAT  COSMOS Tota la naturalesa està sotmesa a unes lleis, és quelcom ordenat (kosmos), La filosofia presocràtica es centra fonamentalment en problemes cosmològics (origen de l’univers, de la natura –physis-). Cerquen el principi (arkhé) a partir del qual es forma l’univers: la primera pregunta filosòfica és “quin és l’arkhé de la physis?” (Quin és l’origen de l’univers?) Originalitat de la resposta: No intervenen elements naturals o divins, sinó físics o racionals (aigua, aire, foc, nombre, etc.).  pas del “mite al logos”.

Institut Pere Vives Vich L’escola de Milet  La filosofia apareix a la polis de Milet –s VI aC- a la regió de Jònia –actual Turquia-  Es preocupen per la physis (naturalesa)  els primers físics.  Quin és l’arkhé de la physis? –Tales de Milet: l’aigua. –Anaximandre: l’apeiron (= indeterminat). –Anaxímenes: l’aire.  Parteixen de l’observació empírica.

Institut Pere Vives Vich Heràclit d’Efes  Nasqué a la polis d’Efes (regió de Jònia).  Aristòcrata que escriu amb aforismes  Sobrenom: l’obscur o l’enigmàtic.

Institut Pere Vives Vich  La seva filosofia la podem sintetitzar en tres tesis: 1.Panta rei. Perpètua fluència de les coses. Tot canvia, res roman estàtic. 2.Permanent i constant lluita entre contraris. 3.La naturalesa és ordre, harmonia. Hi ha una raó universal fixa i eterna: logos.

Institut Pere Vives Vich “No es pot entrar dues vegades en el mateix riu, ja que els qui s’hi endinsen se submergeixen sempre en aigües distintes”.

Institut Pere Vives Vich  El canvi o moviment com a característica bàsica de la realitat té el seu origen en l’enfrontament, en la dialèctica o lluita entre els elements contraris (dia/nit, hivern/estiu, vida/mort, etc.)  “La guerra és el pare i el rei de totes les coses”.  Metàfora que expressa aquest canvi: el foc (arkhé de la physis per Heràclit)

Institut Pere Vives Vich  494 aC: destrucció de la polis de Milet pels perses  desaparició de l’escola de Milet i trasllat de la filosofia a la Magna Grècia (sud d’Itàlia) i Sicília.

Institut Pere Vives Vich  En aquest lloc es comença a desenvolupar una investigació sobre la natura i l’univers basada més en la raó, en raonaments especulatius i abstractes  pensament racionalista.  Consideren que els sentits ens proporcionen una informació enganyosa i poc fiable i que, per tant, solament a través de la raó pot aconseguir-se la veritat.  Dintre d’aquest grup cal incloure –els pitagòrics i –a Parmènides i la seva escola (l’Escola d’Elea).  Plató sintonitzarà més amb aquests grups de filòsofs.

Institut Pere Vives Vich El pitagorisme Moviment filosòfic Doctrina de l’ànima Doctrina del número Secta religiosa Guies espirituals Punt d’inici filosòfic Seguir unes normes de conducta Moviment polític Aconseguir el poder de les polis. Guies polítics

Institut Pere Vives Vich El pitagorisme  Secta religiosa: líder Pitàgores de Samos ( aC).  Per primera vegada fa servir la paraula “filòsof”  “amant de la saviesa” ja que savis (sophós) només ho són els déus.  Cultivaren la música, l’astronomia i les matemàtiques.  De la teoria pitagòrica destacarem: 1.El seu pensament religiós: la doctrina sobre l’ànima (psicologia) 2.Les matemàtiques o doctrina sobre el nombre.

Institut Pere Vives Vich Doctrina pitagòrica de l’ànima (psicologia) I nfluència de la religió òrfica Dualisme antropològic  l’home és un compost de: – Cos (soma). Part material, mortal i corruptible. –Ànima (psiqué). Part immaterial, immortal i incorruptible. Nostre component diví.  prové del cel  estudi dels astres (precursors de l’heliocentrisme). Procés de transmigració de les ànimes (metempsicosi) Doctrina del soma (cos) – sema (presó). Filosofia entesa com un procés de purificació (katharsis) de l’ànima

Institut Pere Vives Vich Doctrina pitagòrica del nombre (matemàtiques) Per ser virtuosos i purificar-se és necessari el coneixement intel·lectual. Com es pot purificar? Dues vies: –Camí acusmàtic. Comú a tots els membre de la secta. –Camí matemàtic. Més important i per uns escollits. L’estructura de l’univers és de caràcter matemàtic: harmonia matemàtica Totes les coses són nombres  arkhé és el nombre. Coneixent i investigant els nombres i les seves relacions estaven investigant l’essència mateixa de la realitat.

Institut Pere Vives Vich Parmènides i l’eleatisme  L’escola d’Elea, a la Magna Grècia, va ser fundada per Parmènides.  Altres membres: Zenó d’Elea i Melisso de Samos.  Primera crisi del pensament grec: el pensament anterior és fals i aberrant  crítica als jònics (sobretot Heràclit)  Preocupació pel SER  ontologia  Obra: el poema Sobre la Natura  mostra el coneixement com un producte de revelació divina.

Institut Pere Vives Vich  Distingeix dues vies de coneixement (una correcta i l’altra falsa): –La via de la veritat: Afirma “allò que és, és; i allò que no és, no és”. Afirmació de l’ésser i negació del no-ésser. –La via de l’opinió i la aparença (doxa): Afirma que “el no-ésser és i la seva existència és necessària”. Una afirmació del no-ser. Via impracticable  el no-ser no es pot conèixer ni pensar.  Origen de la preocupació filosòfica: Ser / no-ser Realitat / aparença Coneixement / opinió Unitat / multiplicitat, etc.

Institut Pere Vives Vich Via de la veritat Característiques del SER Ser = pensar  afirmació racionalista i crítica a l’empirisme Existeix. Únic. Immòbil Indestructible Etern “la veritat ben rodona” Dues conclusions sorprenents contràries a l’empirisme: 1.El moviment és impossible (el problema de la física). El món real és totalment estàtic. Els canvis només són aparences sensorials.  apories de Zenó (Aquil·les i la tortuga) 2.El ser, tot allò existent, és únic, immutable i etern. Per tant, la multiplicitat de les coses que observem a través dels sentits són pura il·lusió.

Institut Pere Vives Vich Zenó ( aprox.), deixeble de Parmènides, va passar a la història per les seves apories ( “camí sense sortida”, és a dir, una dificultat lògica insuperable, sinònim de paradoxa). L’aporia més cèlebre és la d’Aquil·les i la tortuga Zenó ( aprox.), deixeble de Parmènides, va passar a la història per les seves apories ( “camí sense sortida”, és a dir, una dificultat lògica insuperable, sinònim de paradoxa). L’aporia més cèlebre és la d’Aquil·les i la tortuga

Institut Pere Vives Vich Els filòsofs pluralistes.  Fins ara tots els filòsofs són monistes: l’arkhé és un únic element. Tales: l’aigua. Anaximandre: l’apeiron (indeterminat) Anaxímenes: aire. Heràclit: foc Pitàgores: el nombre. Parmènides: el ser és únic.  Conseqüències de l’eleatisme: el ser és u i no es pot moure’s ni transformar-se  resposta: l’arkhé són múltiples elements que al combinar-se formen aquesta naturalesa mòbil i múltiple  els filòsofs pluralistes.

Institut Pere Vives Vich Filòsofs pluralistes Empedocles Anaxàgores L’arkhé: homeomeries Força: nous (intel·ligència) Atomisme Leucip i Demòcrit d’Abdera L’ésser està constituït per infinits éssers eterns, immutables i indivisibles, anomenats àtoms (= indivisible)  com l’ésser de Parmènides menys la unitat. Afirmació del no-ser (en forma de buit)  condició de moviment. Visió materialista, determinista i mecanicista  precedent de la física moderna L’arkhé són les “quatre arrels”: aire, foc, terra i aigua Forces: Amor (Eros)  unir Odi (Thanatos)  separar