Principi del canvi (immanent)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Advertisements

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
Taller SOBRE l’aigua: L'inventor gota.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El naixement de la filosofia occidental
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
DE LA DURADA AL RITME.
3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet
Impressions sensibles
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Els filòsofs presocràtics
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

Principi del canvi (immanent) 3. El problema de la naturalesa i del coneixement a l’inici de la reflexió filosòfica 3.1. El concepte de physis Pàgina 20 1r problema: Què és la realitat? (Metafísica) Resposta: identificació de la realitat amb la naturalesa (physis) Podem destacar fins a tres sentits diferents: Text pàgina 20 1. El conjunt de la naturalesa (coses que no han estat produïdes per l’ésser humà) Cosmos (tot ordenat): dinàmic, ordenat, bell i intel·ligible 2. La naturalesa de les coses (la manera de ser pròpia de cada cosa que la diferencia de la resta). Essència: determina el lloc i la funció (dinamisme) de cada cosa dins del conjunt 3. El principi de totes les coses. Arjé: significa néixer, emergir, desenvolupar-se. Dos sentits complementaris: Substrat Principi del canvi (immanent)

Diferenciació progressiva 3. El problema de la naturalesa i del coneixement a l’inici de la reflexió filosòfica 3.2. La recerca de l’arjé i l’origen del Cosmos Pàgina 21-22 Objectiu dels primers filòsofs: comprendre i explicar la naturalesa 1a pregunta: Quin és l’arjé de les coses? 2a pregunta: Com, a partir del Caos, s’havia pogut establir l’ordre (Cosmos)? Text pàgina 22 Caos Ja existia tot però barrejat i indiferenciat (situació inicial) Qualitats naturals Els oposats o contraris (calent – fred; sec - humit; pesant- lleuger; etc.) Elements naturals Els quatre elements: aigua, aire, foc i terra (més el cinquè element l’èter) Coses particulars Cosmos (tot ordenat) Diferenciació progressiva combinació En tot el procés l’arjé és la base (substrat) i el principi (causa) dels canvis

3. El problema de la naturalesa i del coneixement a l’inici de la reflexió filosòfica 3.3. El problema del coneixement Pàgina 23 2n problema: Què és conèixer? Com podem conèixer? (Teoria del coneixement) Resposta: partir de l’observació de l’experiència quotidiana per generalitzar i elaborar teories sobre el funcionament de la naturalesa Quin mètode i quines facultats n’utilitzaven? Imatge pàgina 23 Text pàgina 23 Allò que és capaç de comprendre i elaborar la nostra raó: buscar regularitats per poder fer generalitzacions Allò que ens mostren el sentits (observació de la naturalesa) Però, la informació d’aquests no és suficient perquè : No accedeixen a l’essència (allò que és permanent i constant a les coses) Ens mostren les coses com a múltiples i canviants

3. El problema de la naturalesa i del coneixement a l’inici de la reflexió filosòfica 3.3. El problema del coneixement Pàgina 23 Dues teories del coneixement clàssiques segons la valoració de la informació dels sentits que es faci : Racionalisme És un simple engany (aparença). El coneixement vàlid només es pot construir a partir de l’ús exclusiu de la raó (que ens permet comprendre com són les coses realment: essència) Empirisme És el punt de partida imprescindible de tota teoria racional. Però no és suficient per elaborar un coneixement vàlid ja que haurem de fer ús de la raó per trobar les regularitats José Vidal González Barredo