Ciència, tècnica i societat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
En aquest tema veurem els apartats següents:
Ciència, tècnica i societat
Eines col·laboratives que conté Google Site
Què és la tecnologia?.
Tema 6: L’ENERGIA.
Un programa d'educació per a la pau a les escoles
1.- L’EMPRESA Per què és necessària l’empresa?
RSC. Responsabilitat Social Corporativa
1. La Segona Revolució Industrial
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Les primeres passes amb el GeoGebra
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
RACO Revistes Catalanes amb Accés Obert.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
En aquest tema veurem els apartats següents:
8ª Convocatòria Planter de Sondeig i Experiments
Palau dels comptes de Pignatelli
Energia i velocitat de les reaccions químiques
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
Viatge a l’interior de la matèria.
Writer 7... Amb estil El programa de tractament de text Writer té una eina molt útil quan fas documents molt llargs amb molts títols i subtítols: l’estil.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
PORFOLI. Exemples Flors Moreno i Aguilar
Una història de la tecnologia
Un programa d'educació per a la pau a les escoles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Mohs i l’escala de duresa dels minerals
UD1- L’activitat científica
LA PREHISTÒRIA MARCELA USUAGA.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
Has sentit a parlar de la marca personal?
BIG BANG I VIA LÀCTIA.
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
El màrqueting i els seus elements
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
La pràctica reflexiva Conceptes i mirades del que implica aquest tipus de modalitat formativa.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
PERQUÈ LA NOSTRA SABATA TÉ UN NÚMERO!!
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Introducció Al posicionament Web.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
CONEIXEM EL NOSTRE POBLE:
En aquest tema veurem els apartats següents:
El patrimoni empresarial.
CRAI: Unitat de Gestió de la Col·lecció
La vulneració dels drets socials
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
FUNCIÓ DE PROPORCIONALITAT I FUNCIÓ AFÍ
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
ESQUEMA DE LA UNITAT DIDÀCTICA 1
FASES DE PROJECTE TECNOLÒGIC
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
(del conte Momo, Michael Ende, 1973)
Transcripción de la presentación:

Ciència, tècnica i societat Unitat 1 Ciència, tècnica i societat

En aquest tema aprendràs a... Definir ciència i tècnica. Comprendre la necessitat de l’educació científica. Conèixer els dilemes morals de la investigació científica. Comrendre les característiques del mètode científic i de la tècnica. Conèixer les fases del desenvolupament tecnocientífic. Analitzar de forma crítica un text. (Notícies, articles de divulgació, etiquetes...)

1. La ciència, la tècnica i els ciutadans Habitualment confiem molt en la ciència. No sabem què significa ‘provat centificament’ però la ciència té un prestigi

1.1. El desenvolupament tecnocientífic Gràcies a la ciència i la tècnica l’ésser humà pot conéixer i transformar la realitat que l’envolta. La ciència és una activitat que permet GENERAR coneixement. La tècnica és una activitat destinada a satisfer necessitats.

La ciència i la tècnica han permés aconseguir grans ÈXITS (medicina, etc…) Però també han donat lloc a grans DESGRÀCIES. (Bomba atòmica, armament nuclear…) Sovint comporten DILEMES MORALS… (Clonació humana…) La ciència i la tècnica han de ser sotmeses al control social i la reflexió ètica. És responsabilitat de tots els ciutadans.

1.2 Característiques de la ciència Rigor Les afirmacions han de ser justificades logicament. Exemple: Segons els protocols de la física per mesurar la temperatura, puc assegurar que d’ahir a avui la temperatura aquí ha augmentat 2’1 graus. Donat que suo molt, segur que la temperatura ha pujat 2 graus. Objectivitat Per tal que la ciència sigui objectiva existeixen convenis internacionals.

Un treball científic sol seguir els passos següents de publicació: Mètode científic Plantejament de preguntes. Formulació d’hipòtesis. Contrastació d’hipòtesis. Formulació de grans teories o noves hipòtesis. Un treball científic sol seguir els passos següents de publicació: Arribem a noves conclusions. Escrivim un article per explicar-ho, i indiquem els passos seguits i els experiments. Enviem l’article a una revista especialitzada. La revista reenvia l’article per analitzar si és cert o és un frau a un grup d’experts. L’article es publica si els experts en donen el vistiplau i s’acaba acceptant.

1.2 Desenvolupament de la ciència FILOSOFIA TRADICIONAL DE LA CIÈNCIA El coneixement científic està deslligat de tota influència social. NOVA FILOSOFIA DE LA CIÈNCIA Thomas S. Kuhn 1962. Kuhn publica el llibre ‘La estructura de las revoluciones científicas’. Segons Kuhn el desenvolupament de la ciència segueix unes fases: Paradigma Preciència Ciència normal Crisi Revolució Exemple: Revolució Copernicana s XVI

La classificació de les ciències

1.3. Desenvolupament de la tècnica S’encarrega de ‘saber fer’ És una eina de transformació de la realitat. Sovint apareix la tècnica i posteriorment la ciència esbrina els diferents mecanismes. EXEMPLE: Els homes van aprendre a fer pa sense saber totes les reaccions químiques que hi tenen lloc.

Un exemple de tècnica… Es considera l’origen de la tècnica juntament amb les primeres eines.

1.3.1. Les etapes de la tècnica Segons Ortega y Gasset, filòsof espanyol les etapes són: 1. La tècnica de l’atzar. La tècnica lligada a l’atzar. 2. La tècnica de l’artesà. Els mitjans tècnics han augmentat i la gent s’especialitza. 3. La tècnica del tècnic. A partir de la Revolució Industrial, la tècnica evoluciona gràcies al treball rigorós i metòdic.

El sistema tècnic L’evolució de la tècnica es troba lligada a les influències d’altres activitats socials. Un sistema tècnic defineix l’horitzó tècnic d’una època. Així a la primera meitat del s XIX l’horitzó era la màquina de vapor, van aparèixer nous mitjans de transport... Actualment els ordinadors (màquines i programes) són l’horitzó tècnic.