2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Els orígens de la filosofia grega
Advertisements

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
Fórmules per a ser feliç
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
5. El problema de la moral: eudemonisme
Les escoles de l’Hel·lenisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
La vida és un do de Déu i un servei als altres
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Platonisme.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
“ Jo, amb les obres, et mostraré la meva fe” Jm2, 18
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
XIII a Setmana de la solidaritat
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Les taules de multiplicar
I tu qui dius que sóc?.
3.4 El problema del coneixement
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
d’una xerrada de l’Eduard Sala que trobareu a
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
La vulneració dels drets socials
Promoció de la salut i programació sanitària
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Transcripción de la presentación:

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Pàg. 106 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Teoria del plaer: aproximació positiva Una vegada s’han destruït les pors i els falsos mites que feien difícil l’ataraxia Objectiu: establir una “cultura raonable de plaers” Hi ha molts de plaers i no tots igualment bons: s’hauran d’escollir els més estables i duradors. S’haurà de raonar sobre aquests per gaudir dels millors Tipus de plaers Hi ha de dos tipus: plaers en moviment (cinètics) i plaers en repòs (estàtics) Desequilibri Físic (cos) o anímic (ànima) Plaer en repòs Satisfacció plena Acte Satisfacció del desig Plaer en moviment Necessitat Dolor Desig

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Pàg. 106 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Tipus de plaers Trets característics Valoració Plaers en moviment (cinètics) Eliminen el dolor en satisfer el desig d’una cosa que és necessària pel nostre organisme. Ens porten sensacions agradables (plaents). Són més intensos Desequilibri, imperfecció i caos. Són mitjans, necessaris per assolir els estàtics però la infelicitat sorgeix de donar-los prioritat, de convertir-los en un fi en si mateixos Plaers en repòs (estàtics) Es produeixen quan s’aconsegueix satisfer plenament un desig. És un estat permanent de felicitat que resulta de posseir un bé Estabilitat, perfecció, felicitat. Ens apropen a la natura i limiten el desig il·limitat de posseir. Són els veritables fins, els que realitzen la felicitat

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Pàg. 105 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Tipus de desitjos Objectiu: aprendre a distingir allò que és necessari d’allò que és superflu Poden ser naturals o provocats (socials) Naturals i necessaris Eliminen el dolor Menjar un tros de pa quan un té gana Naturals però no necessaris Donen “color” al plaer Menjar un entrepà de truita Ni naturals ni necessaris Plaers artificials derivats dels valors socials Menjar sense gana una cosa que no ens agrada per a no ser menys que els altres

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Pàg. 105 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Quin criteri hem de seguir? El savi suprimeix els desitjos inútils i és amo dels naturals i necessaris (que són fàcils d’aconseguir i utilitza de forma reflexiva) Per tant, redueix els desitjos a allò que és merament necessari i elimina la inquietud de posseir A l’hora d’acceptar o rebutjar els desitjos es guia sempre per mantenir l’ataràxia i l’aponia Segueix una regla bàsica: l’alliberació del dolor és allò que dóna valor als nostres actes Respecte a les necessitats del cos La seva privació impedeix l’accés a qualsevol altre plaer La raó imposa límits a uns desitjos que el cos considera il·limitats Respecte a les necessitats de l’ànima Necessitats espirituals bàsiques: equilibri, calma, coneixement S’ha de combatre el dolor que neix de la ignorància, les falses creences i l'opinió dels altres

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Pàg. 106 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur Consideracions finals És un clar exemple de la filosofia com a saviesa pràctica (que ens ensenya a viure bé) No van participar en la política, es van refugiar en petites comunitats de gent afí (on el nexe i valor principal era l’amistat) per buscar la salvació individual Van ser perseguits per les seves idees: la critica de la superstició i la utilització política de la religió, la negació de la providència, el materialisme, la concepció dels déus, defensa del plaer, etc. En Roma el més important representat va ser Tito Lucreci Caro (99-55 aC) que va escriure “De rerum natura” (De la naturalesa de les coses)

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics Pàg. 107 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics Introducció Fundador Zenó de Cition (335-263 aC) L’escola: La Stoa (fundada al 301 aC a Atenes) Etapes i representants: Període antic (300-200 aC): Zenó de Cition, Cleantes i Crisip Període medi (segle II i I aC): Paneci i Posidoni Període romà (segle I i II dC): Epictec, Marc Aureli i Sèneca Obres principals de Sèneca “Carta a Lucili”, “De la providència”, “Sobre la felicitat”, “Consolació a Helvia” Trets generals Va ser la ideologia oficial de l’imperi romà fins al cristianisme Exemplifica la “virtus” del soldat o el funcionari romà (abnegació, subordinació i sacrifici) Implicació en la política: justificació de l’ordre polític establert (primer a les monarquies hel·lenístiques i després a l’imperi romà) Cosmopolitisme José Vidal González Barredo