L’empirisme modern i la filosofia de Hume

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
La il·lustració i la filosofia de Kant
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
El pensament de Hume..
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
El pensament de John Locke.
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Resum del seu pensament
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

L’empirisme modern i la filosofia de Hume Unitat 7 L’empirisme modern i la filosofia de Hume

Pàgina 230 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1 Les claus per entendre l’empirisme modern Introducció: l’empirisme modern o anglès Periodització: de finals del segle XVII fins a la segona meitat del XVIII. Reacció i resposta al racionalisme modern: crítica de la seva teoria del coneixement i els conceptes de la seva metafísica (també dels de la metafísica escolàstica). Valoració de l’experiència, de l’anàlisi del llenguatge i dels processos psicològics implicats en la constitució del coneixement. Representants: John Locke (1632-1704), considerat el pare de l'empirisme modern. George Berkeley (1685-1753). David Hume (1711-1776). Precursors: Francis Bacon (1561-1626) i Thomas Hobbes (1588-1679). Altres d’importants són: Étienne B. Condillac (1715-1780) i Isaac Newton (1642-1727). Pren-ne nota! Pàgina 230

Pàgina 230 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1 Les claus per entendre l’empirisme modern El naixement del pensament il·lustrat Moviment cultural que neix a Anglaterra a final del segle XVII que pretén: Donar una explicació estrictament racional (no religiosa) de tots els àmbits i aspectes de la vida humana. Defensar la llibertat i la tolerància en el terreny de la religió, la política i la investigació científica. En consonància, l’empirisme anglès: Cerca una fonamentació racional de la nova concepció del món (la de la nova ciència) en la qual Déu o la religió no tinguin un paper clau. Concep la filosofia com a un exercici merament intel·lectual (en rebutja el caràcter doctrinari, especulatiu o metafísic). Critica el dogmatisme (escolàstic i racionalista) com a causa del fanatisme i la intolerància (que havien provocat les guerres de religió i les persecucions polítiques i ideològiques).

Pàgina 230 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1 Les claus per entendre l’empirisme modern L’actitud davant l’escepticisme Defensa una postura intermèdia entre: El dogmatisme (escolàstic o cartesià) que creu que pot aconseguir un saber amb total certesa. El fideisme (la fe és l’única font de saber i veritat) que creu que no es pot aconseguir cap tipus de saber (irracionalisme). Escepticisme prudencial: l’estudi del funcionament de la ment ens pot mostrar: Els seus límits (crítica al dogmatisme), però també: Les seves possibilitats (crítica al fideisme): és possible aconseguir algun tipus de saber encara que només probable (creença). Retorn a la filosofia com a recerca del saber. Les creences raonables són un tipus de veritats amb un cert grau de certitud (probables) basat en: L’experiència. El funcionament adequat del nostre enteniment. Tenen el valor de que: Són suficients per viure i garantir la convivència (enfront de l’irracionalisme). Es poden anar millorant amb les noves experiències i coneixements.

Pàgina 231 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1 Les claus per entendre l’empirisme modern L’anàlisi de la gènesi del coneixement per poder establir-ne els límits Objectiu principal: l’estudi de la ment humana i els processos que fan possible el coneixement (psicologisme). Des de què pressupòsits?: El racionalisme cartesià concep la ment com a substancial i lliure. L’empirisme anglès com a subjecta a lleis (mateix model que la resta de la naturalesa: paradigma newtonià). S’ha de conèixer el seu funcionament, les seves operacions i lleis per determinar: Quan es fa un bon ús (possibilitats) i Quan es produeixen errors i paradoxes (límits). Tret característic de la teoria del coneixement en la filosofia moderna: abans de conèixer s’ha d’analitzar l’instrument del coneixement.

Pàgina 232 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement Els pressupòsits gnoseològics de l’empirisme modern Negació de les idees innates. La ment en néixer és com un full en blanc, una tabula rasa que poc a poc es va omplint amb les dades que a través dels sentits li va aportant l’experiència. El “principi de la còpia” com a criteri de veritat. Per determinar la validesa o realitat d’una idea haurem de buscar l’experiència sensible de la qual procedeix (si no la trobem serà una mera ficció). Els problemes plantejats a l’entorn de la idea del món com a representació. Tenen en comú amb Descartes: La idea del món com a representació. L’única cosa de la que tenim certesa immediata és que tenim idees en la ment. Però van més enllà i es centren en dos problemes:

Pàgina 233 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement Procés d’origen i constitució del coneixement. Com es formen les idees en la nostra ment? (processos fisiològics que les originen). Quines facultats i operacions mentals ens permeten combinar entre si les dades proporcionades pels sentits? (elaboració de les idees complexes). Límits del nostre coneixement: coneixem les idees i no directament les coses. D’on han sorgit les idees? Quina és la seva causa? Existeix una realitat extramental? Quina relació existeix entre el meu coneixement i la realitat? coses Idees José Vidal González Barredo