2. Zenó de Cition i l'estoïcisme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Superfícies.
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
L’ESCOLA JÒNICA Autors presocràtics.
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Els sofistes i Sòcrates
Experimentam amb la ciència
regit per llei: el logos
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
2. El naixement de la filosofia occidental
2. L’idealisme absolut de Hegel
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
5. El problema de la moral: eudemonisme
Les escoles de l’Hel·lenisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La teoria de les Idees de Plató
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Investigació sobre les més destecades teories ètiques d’ahir i d’avui
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
I NOSALTRES… HO HEM DE FER TAMBÉ
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. Zenó de Cition i l'estoïcisme 2.1. El problema de la realitat: determinisme i panteisme Pàgina 128 Biografia Pàgina 128 S'inspiren en la filosofia d’Heràclit. Tot és corporal (materialisme). Pren-ne nota! Pàgina 128 Cosmos Naturalesa Univers Tot ordenat Harmonia Estabilitat perfecció No pot ser fruït de l’atzar. Sinó de l’acció d’una intel·ligència ordenadora: logos o raó universal. El logos és l’ànima del món (foc o pneuma) que ordena els fets des de les coses mateixes (immanència). És la divinitat: s’identifica Déu i la natura (panteisme). Governa cada cosa que passa (providència). “Tot té una causa”: l’atzar no existeix (determinisme). dualitat Logos (principi actiu) Matèria / coses (principi passiu) Fets Esdeveniments

2. Zenó de Cition i l'estoïcisme 2.2. El problema de l’ésser humà Pàgina 128 Micro cosmos dualitat L’ésser humà Forma part del Cosmos (comunió universal) i per tant: està subjecte al logos universal (destí). L’ànima o logos individual que és corporal en morir la persona s’incorpora al logos universal (no hi ha immortalitat personal). Ànima (raó) (principi actiu) Cos (principi passiu) Accions humanes

2. Zenó de Cition i l'estoïcisme 2.3. El problema de la moral: «Aguanta i abstén-te» Pàgina 129-130 Biografia Pàgina 129 Objectiu: la recerca de la felicitat (eudemonisme). Mitjà: la raó ha de posar ordre en les passions, els desitjos i la vida humana (intel·lectualisme moral). Però hi ha dos causes principals de la infelicitat: 1a: anar contra el destí (logos) Text pàgina 129 “Viure d’acord amb la natura”: no individualment sinó com formant part d’un tot En què consisteix la virtut?: L’acord entre el logos individual i l’universal Amb independència del plaer o del dolor Existeix la llibertat? Sí, consisteix en triar entre: Rebel·lar-nos (sofriment i desesperació), i acceptar-ho voluntàriament i serenament Hem de conèixer com funciona la natura (logos) i acceptar-ne serenament el curs

2. Zenó de Cition i l'estoïcisme 2.3. El problema de la moral: «Aguanta i abstén-te» Pàgina 130-131 2a causa d’infelicitat: deixar-se arrossegar per les passions (allò irracional) En què consisteix la “vida virtuosa”?: «Aguanta i abstén-te», que vol dir: Aguanta impertorbable el dolor i la desgràcia (apathía) Abstén-te dels plaers que són font de pertorbació espiritual (ideal ascètic) En la seva relació amb el tot, els mals perden la seva importància Quins tipus de passions existeixen? Il·lusions momentànies (plaers) Desgràcies aparents (dolors) Les hem de dominar mitjançant la raó i la voluntat (virtus) Text I pàgina 130

2. Zenó de Cition i l'estoïcisme 2.3. El problema de la moral: «Aguanta i abstén-te» Pàgina 131 Eudemonia (felicitat) Autarquia (autodomini) Ataràxia (Tranquil·litat d’ànim) Conèixer i seguir el logos Apathía (Impertorbabilitat) Superar i dominar les passions Text II pàgina 130 José Vidal González Barredo