1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Advertisements

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Tema 2. DIVISIBILITAT.
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Matemàtiques 3er E.S.O..
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
El pensament de Hume..
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Cant espiritual Joan Maragall.
Principi del canvi (immanent)
SISTEMA DUNAR.
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Descartes 3 Meditacions 2
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a essència Substància primera (Individual i concreta) Matèria Forma substancial (essència) Abstracció Pren-ne nota! Pàgina 258 Forma accidental (accidents) Substància segona (Universal i abstracta) José Vidal González Barredo

1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258-259 Substància primera (individual): la idea de substància com a substrat Com es forma? La ment no percep la informació de les qualitats dels cossos separadament, sinó que les percep unides. Per això creiem que pertanyen a una sola cosa i suposem que existeix algun suport sobre el qual resideixen, al qual assignem un nom. Què és? Un nom d’una idea complexa que designa una col·lecció d’idees simples que apareixen unides amb una certa regularitat com si fossin una mateixa cosa. Quina realitat posseeix? (Aplicació del principi de la còpia) L’única cosa de la qual tenim sensació és de cada una de les qualitats de l’objecte però no de la idea d’aquest suport; per tant, és una idea obscura, de la qual no tenim una percepció immediata. Però com que aquestes qualitats sempre apareixen unides, encara que Locke no admet aquesta idea de substància, la substitueix per la idea d’un conglomerat de qualitats unides per una coherència necessària. Text pàgina 259

1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 259 Substància segona (universal): la idea de substància com a essència Com es forma? Mitjançant el procés d’abstracció: la ment, observa els objectes, té en compte les seves similituds i diferències, separa els trets que tenen en comú i agrupa el conjunt d’idees que es corresponen amb aquests trets sota una denominació comuna, és a dir, li assigna un nom. Què és? Un nom (nominalisme) d’una idea complexa formada per abstracció que serveix per classificar i anomenar de manera comuna aquells éssers individuals que tenen unes mateixes qualitats. Una fórmula d’economia de pensament que, basant-se en les semblances d’alguns éssers particulars, inventa un nom per designar-los de manera única. És una simple i útil convenció lingüística produïda pel propi enteniment humà (nominalisme). Quina realitat posseeix? (Aplicació del principi de la còpia) No podem dir que designi una essència real universal ja que no en tenim cap idea procedent de l’experiència, per tant, No existeix més realitat que la dels éssers individuals.

1. L’empirisme de Locke 1.4. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica cartesiana Pàgina 260 En demostra l’existència seguint raonaments similars als de Descartes i basant- se en el tres graus del coneixement que prèviament havia establert. No obstant això, és molt més escèptic que Descartes quant a la possibilitat de poder arribar a conèixer com són o quines qualitats tenen. Coneixement intuïtiu: existeix perquè és impossible pensar sense ser. La idea de substància pensant, jo o ànima Coneixement demostratiu: existeix com a causa última de la nostra existència i la del món. La idea de substància infinita o Déu Coneixement sensitiu: existeix com a causa de les nostres sensacions. La idea de substància extensa, món material o realitat extramental

1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 260 El coneixement sensible de l'existència dels ens particulars Punt de partida: les nostres sensacions. Tenim el coneixement intuïtiu que aquestes idees són en la nostra ment; però, ¿podem inferir amb certesa l'existència d’alguna cosa fora de nosaltres que es correspongui amb aquestes idees? Arguments en contra: És possible que tinguem en la ment aquestes idees sense que existeixi la cosa (sense que hi hagi un objecte que afecti els nostres sentits). A més, el somni pot produir el mateix efecte (tal com ja havia indicat Descartes). Arguments a favor: La vivesa amb què sentim la diferència que existeix entre qualsevol idea reviscuda en la ment per la memòria i qualsevol que ens ve a la ment pels sentits, és la mateixa que podem sentir entre dues idees distintes qualsevol (evidència que ens situa fora de tot dubte). Existeix una diferència manifesta entre somiar que s‘és al foc, i ser-hi realment. Advertim amb certesa el plaer i el dolor que se segueixen en l'un i l'altre cas, i també les respectives conseqüències.