XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
   .
Advertisements

Matemàtiques Geometria.
Àrees i Perímetres dels cosos elementals
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
Superfícies.
TRANSMISSIÓ I TRANSFORMACIÓ DE MOVIMENT
Unitat 5: Expressions algebraiques
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
MÚLTIPLES I DIVISORS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
ÀREES I PERÍMETRES DE FIGURES PLANES
Tema 2. DIVISIBILITAT.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Noms: Franco i Julio Grup i nivell: 5è B Escola: CEIP Anselm Clavé
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
LES MESURES.
Col·legi BEAT RAMON LLULL
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
Construeix la gràfica de valors
UNITAT 1: Els nombres reals (I)
Problemes prova individual
ELS NOMBRES ENTERS.
CJE VISITA DE LA CJE AL CLAVEGUERAM DE BARCELONA 29/05/2010
ELABORACIÓ D’UN PERFIL DE L’ÀREA METROPOLITANA
Problemes prova individual
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
Potències de nombres racionals
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
LA MESURA Mesurar és determinar quantes vegades cap una unitat en allò que es mesura.
Menú => Gestió d’expedients => Adaptació per extinció de pla d’estudis.
POLINOMIS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica SEGON CICLE PROVA INDIVIDUAL
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
Termes i expressions algebraiques
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Polígons, rectes i punts notables del triangle
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
POLÍGONS REGULARS a partir del costat Joan Ristol Professor de Dibuix
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
PARC DEL LABERINT D’HORTA
EL TEMPS.
PROPIETATS DE LA LLUM La llum es propaga en línea recta.
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Tema 7: GEOMETRIA 3. Figures Planes
Divisió àuria d’un segment.
Ruben Balada Tripiana Informática
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Tema 5: Nombres naturals i enters
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMER CICLE
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Problemes que es poden resoldre amb equacions
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Matemàtiques Geometria.
Classificarem la prova en 3 categories:
Noms: Gemma-Raquel Grup i nivell: 5è A Escola: CEIP Anselm Clavé
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
Transcripción de la presentación:

XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL 14 - 16 ANYS IES “ALFONSO XIII”, VALL D’ALBA, 19 DE MAIG DE 2012

Problema 1. - Anna, Beatriu i Carles tenen en total 30 monedes Problema 1.- Anna, Beatriu i Carles tenen en total 30 monedes. Si Carles li’n dóna quatre a Anna, Beatriu cinc a Carles i Anna dues a Beatriu, resulta que els tres tenen el mateix nombre de monedes. Quantes monedes tenia inicialment cada un d’ells? Solució.- Les successives transaccions estan arreplegades en la següent taula: inicialment Carles dona 4 a Anna Beatriu dona 5 a Carles Anna dona 2 a Beatriu Carles x x - 4 x + 1 x+ 1 Anna y y + 4 y + 2 Beatriu z z - 5 z - 3 Com inicialment tenien 30 monedes i després de totes les transaccions cadascú en té el mateix nombre (es a dir 10) tenim el sistema: que és fàcilment resoluble x = 9, y = 8 i z = 13. Es a dir: Carles tenia 9 monedes, Anna tenia 8 monedes i Beatriu tenia 13 monedes

Solució.- Siga C la capacitat de la banyera. Problema 2.- Si col·loquem el tap en una banyera i obrim l’aixeta, la banyera s’ompli en 27 minuts. Si la banyera és plena i es trau el tap, aquesta es buida en 36 minuts. Partint de la banyera buida, quant tardarà en omplir-se si s’obre l’aixeta però no es col·loca el tap? Solució.- Siga C la capacitat de la banyera. Si al ficar el tap i obrir l’aixeta, la banyera s’ompli en 27 minuts, tenim que la velocitat d’entrada de l’aigua és C/27 Si la banyera és plena, l’aixeta està tancada i obrim el tap ; aquesta tarda 36 minuts en buidar-se. Per tant la velocitat de sortida de l’aigua és C/36 Per tant , si la banyera és buida i obrim simultaniejament el tap i l’aixeta la velocitat d’entrada de l’aigua és Aleshores , la banyera tarda en omplir-se, amb el tap i l’aixeta obertes, 108 minuts, es a dir 1 h i 48 m

Problema 3.- Els Sangakus són tabletes de fusta d’origen japonès amb problemes matemàtics, principalment geomètrics, del període Edo i que s’ubicaven en els santuaris bé per ofrenar els déus, bé per desafiar els assistents. El següent sangaku es trobava en un temple de la ciutat japonesa de Nagasaki. Seguint el que feien aquells qui acudien a venerar els déus, tracta de trobar la relació existent entre el radi R del cercle inscrit tangent a la hipotenusa i els radis r1 i r2 dels cercles inscrits i tangents als dos catets. Solució.- El primer a destacar és que la hipotenusa coincideix amb un diàmetre per la propietat de que l’angle central es doble de l’inscrit i que el radi de la circumferència gran es 2R. Fiquem lletres als punts notables del dibuix .

Apareixen, apart del triangle ABC, altres triangles: APO i OQC Apareixen, apart del triangle ABC, altres triangles: APO i OQC. Aquestos triangles verifiquen que: ABC  APO  OQC Els dos primers per ser rectangles i tenir en comú l’angle A, i els dos últims per ser rectangles i tenir en comú l’angle C. A més, els triangles APO i OQC son iguals per tenir els dos la mateixa hipotenusa: 2R Dels segments vertical i horitzontal tenim Elevant al quadrat cada igualtat i sumant Es a dir:

Problema 4. - Considerem un hexàgon regular de costat a Problema 4.- Considerem un hexàgon regular de costat a. De cada vèrtex es traça un segment fins al centre de l’hexàgon i es calculen els punts mitjans de cadascun d’aquests segments. La unió d’aquests punts forma un altre hexàgon. Aquest procés es repeteix fins a 20 vegades. Calcula quan ha de mesurar el costat a per tal que la superfície de l’hexàgon que es forma després de repetir el procés 15 vegades siga : 3·3/412 Solució.- Calcularem, en primer lloc, l’aresta de l’hexàgon. Com es tracta d’hexàgons el radi de la circumferència circumscrita i l’aresta coincideixen. Per tant

I ara calculem l’àrea d’aquest hexàgon I ara calculem l’àrea d’aquest hexàgon. L’àrea d’un hexàgon d’aresta x és: I al considerar l’exigència de l’enunciat, arribem a:

Problema 5.- Considerem el nombre: N = 156·285·557. Esbrina en quants zeros acaba el nombre. És N múltiple de 1089?. És N múltiple de 117? Solució: Tenim successivament: 1.- Haurem de vorer quantes vegades estan els factors 2 i 5 en la descomposició factorial del nombre. Tenim, successivament: N = (3·5)6·(22·7)5·(5·11)7 = 36·56·22·5·75·57·117 = 36·513·210·75·117= (2·5)10·53·36·75·117 . Per tant N acaba en 10 zeros. 2.- Com 1089 = 32·112 i aquestos factors amb exponents més grans estan en la descomposició factorial de N la contestació és sí. 3.- Com 117 = 9·13 i el 13 no està en la descomposició factorial de N la contestació és no.