2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Advertisements

EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA ANTIGUES
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
NUTRICIÓ CEL·LULAR Conjunt de processos mitjançant els quals les cèl·lules obtenen la matèria i l’energia necessàries per fer les funcions vitals.
El pensament d’Aristòtil.
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Treball realitzat per:
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
Experimentam amb la ciència
Introducció a la filosofia moderna
Unitat 8 L’escolàstica José Vidal González Barredo.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Epistemologia i ontologia medievals
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. L’idealisme absolut de Hegel
Els filòsofs presocràtics
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
La revolució científica
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
Gèneres Musicals.
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
3.4 El problema del coneixement
REAXYS.
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino 2.1. El problema del coneixement Pàgina 165 El paper de la raó i dels sentits: l’empirisme Segueix el principis gnoseològics de la filosofia d’Aristòtil: Tant el coneixement sensible com l'intel·lectual són el resultat de la participació conjunta del cos i de l’ànima. Negació d’idees innates (Les idees són elaborades per l’enteniment a partir de l’experiència i mitjançant el procés de abstracció). Per tant, el coneixement té el seu origen en els sentits (empirisme). Amb les dades que ens proporcionen els sentits, l’enteniment elabora els conceptes (universals) mitjançant el procés d’abstracció (a la manera aristotèlica). Els universals obtinguts d’aquesta manera són un reflex real de l’essència de les coses (realisme cognoscitiu). Com és possible el coneixement intel·lectual? Teoria de l’abstracció José Vidal González Barredo

2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino 2.2. El problema de la realitat: la cadena del Ser Pàgina 166-167 La metafísica tomista: la cadena del Ser L’Ésser (Creador) necessari essència = existència Acte pur Perfecció Simplicitat Déu àngels ànima racional cos animals plantes substàncies inorgàniques primers elements (foc, aire, aigua, terra) Matèria primera (sense forma) potència pura Immaterials Substàncies separades Formes pures L’ésser humà Materials Substàncies Compostes Matèria + forma Éssers finits (Creatures) contingents essència ¬ existència Dependents Potència + acte

2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino 2.2. El problema de la realitat: la cadena del Ser Pàgina 166-167 Text pàgina 166 El problema dels universals: realisme moderat Només existeixen substancies concretes, compostos individuals de: Matèria (que és el principi d’individuació), i Forma (essència: que assigna el gènere i l'espècie a l’individu). Les formes (els universals) són quelcom real (realisme) que existeix en les coses, però No té existència separada d’aquestes (com afirmava Plató o l’agustinisme).

3. El nominalisme de Guillem d’Occam 3.1. El problema del coneixement: criticisme Pàgina 174 Segle XIV, es caracteritza en els seus trets generals pel: Misticisme en allò religiós (la fe es debilita en voler trobar suport en la raó). Criticisme en allò filosòfic (la filosofia és un saber autònom). La teologia → fonament: l’autoritat de la revelació (que conté totes les coses necessàries per a la salvació). Les seves veritats no són demostrables racionalment. És autosuficient i no necessita de la filosofia (s’ha d’abandonar tot intent de síntesi amb la filosofia, de racionalitzar la fe). La filosofia → s’ha de centrar en el seu propi àmbit de coneixement: la investigació del món natural (ciència). Ha de treballar de manera autònoma (alliberada dels temes religiosos). És un saber crític que revisa constantment els seus pressupòsits i les seves conclusions (criticisme) (la teologia, en canvi, és dogmàtica). Biografia Pàgina 174 Obres Pàgina 175 Conflicte entre fe i raó: separació de la filosofia de la religió

3. El nominalisme de Guillem d’Occam 3.2. El problema de la realitat: nominalisme Pàgina 175 La concepció dels universals: el nominalisme Nega la realitat dels universals, ja siguin entesos com: Idees en la ment divina (exemplarisme agustinià). Formes substancials en les coses (filosofia tomista). Només existeixen les coses individuals i les seves propietats. Què són els universals i quin paper tenen en el coneixement?: Són noms (nominalisme) que signifiquen coses individuals i que les representen en les proposicions de la ciència. Paraules triades arbitràriament (convencionalisme) per designar coses. Com es formen els universals?: Es formen a partir de l’experiència en observar que hi ha diversos graus de similitud entre les diferents coses individuals. Per tant, l’universal és una invenció humana, una fórmula d’economia mental, un símbol que designa amb un mateixa paraula (concepte) un conjunt d’individus particulars amb semblances comuns.

3. El nominalisme de Guillem d’Occam 3.2. El problema de la realitat: nominalisme Pàgina 176 La crítica de la metafísica tradicional: la navalla d’Occam Què és la navalla d’Occam? És un principi d’economia conceptual i de simplicitat que pretén atacar la complexitat dels sistemes dels filòsofs antics a l’hora d’explicar la realitat. Cal recordar que la metafísica tomista encara els havia fet encara més complexos amb la incorporació dels conceptes propis del pensament cristià. S’enuncia de les següents maneres: “No s’han de multiplicar els ens sense necessitat” “No expliquis amb moltes idees o categories allò que puguis dir o explicar amb poques” “Si amb dos factors n’hi ha prou per explicar una cosa, no se n’hi ha de afegir un tercer” Implica la supressió dels conceptes metafísics que no puguin ser coneguts per l'experiència directa, com: Les essències (Idees) platòniques. Els de la teoria hilemòrfica aristotèlica. Els afegits per la metafísica tomista.