2. L’idealisme absolut de Hegel

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
UNITAT 10 KANT I L’IDEALISME ALEMANY.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. G. W. F. Hegel: l' idealisme absolut 1. 2
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
Materialisme històric
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Resta prohibit.
La filosofia alemanya del segle XIX
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
La filosofia alemanya del segle XIX
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina La proposta nietzscheana: la realitat com a joc de perspectives i instints 3.3. La voluntat de poder L’ésser humà s’ha transformat en un.
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. L’idealisme absolut de Hegel 2.3. La concepció dialèctica del coneixement Pàgina 320-321 L’estructura dialèctica del coneixement El moviment de la consciència, i per tant, del coneixement, té una estructura dialèctica: El coneixement és un procés constituït per una successió de diferents moments que segueixen l’ordre que hem descrit. La dialèctica no és esquema aplicat exteriorment, sinó el resultat de la mateixa activitat del coneixement, que és la que ens porta a la successió natural d’aquestes triades. El motor de la dialèctica és el desajust entre l’objecte i el subjecte, la cerca de la superació de les diferències que hi ha entre la veritat i el saber. En el moment de la superació, aquestes diferències no s’eliminen sinó que s’articulen: es manté allò que hi ha de positiu en cada un dels moments anteriors. La clau: comprendre que allò que en un moment determinat s’havia considerat el tot, en avançar el coneixement, resta convertit només en un moment que queda articulat en el conjunt. José Vidal González Barredo

2. L’idealisme absolut de Hegel 2.3. L’estructura dialèctica de la realitat Pàgina 321 La Fenomenologia de l’esperit (1807): fonamenta i descriu com és possible assolir el coneixement de l’absolut. És l’expressió de la possibilitat de superar els límits kantians i alhora l’afirmació del caràcter dialèctic no només del coneixement sinó també de la realitat. Tesi (Simplicitat) Natura Antítesi (Escissió) Síntesi (Reconciliació) Esperit (Consciència en el seu estat més rude) L’absolut alienació (autoconsciència autoconeixement)

2. L’idealisme absolut de Hegel 2.3. L’estructura dialèctica de la realitat Pàgina 321 Pren-ne nota! Pàgina 321 La filosofia té per objecte de coneixement l’absolut, però és impossible assolir-lo de manera immediata a través d’una intuïció intel·lectual. L’absolut només es pot assolir al final d’un camí llarg i feixuc com a resultat. El camí que s’ha de recórrer es correspon amb el camí que ha recorregut l’esperit de la Humanitat al llarg de la història. És constituït per una sèrie d’etapes ja recorregudes que s’identifiquen amb moments històrics concrets. Aquestes etapes són totes necessàries i el pas d’una a l’altra és dialèctic. El punt de partida és la consciència en el seu estat més rude: en aquest moment l’absolut ja és present en la consciència, però només com una aspiració, com un telos immanent que dirigirà la recerca. El camí s’inicia quan el subjecte (esperit) s’escindeix (alienació) en l’objecte (natura) per intentar autoconèixer-se (absolut: autoconsciència).

2. L’idealisme absolut de Hegel 2.3. L’estructura dialèctica de la realitat Pàgina 321 El motor de la història i del progrés del coneixement és el desajust que hi ha entre l’objecte i el subjecte, la lluita per reconciliar aquestes diferències i, per tant, tendeix a la identificació entre tots dos. El procés s’acaba quan totes les possibles diferenciacions s’han exhaurit: és el moment de la total identitat que s’assoleix en la reducció de l’objecte al subjecte (Idealisme absolut). La raó és totalment constitutiva de la realitat i extreu de si mateixa tot allò que coneix, que és tot el real: “l’ordre d’allò real i el que és racional s’identifiquen”. Final: s’arriba al coneixement absolut perquè es coneix la realitat en la seva totalitat, però, a més, perquè es coneix cada cosa “en la seva relació amb el tot i formant part del tot”: tot apareix ordenat des d’allò més simple i cada un dels moments apareix explicat en la seva relació amb la totalitat.