EXPLORACIÓ CARDIOVASCULAR

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La sang És un teixit fluid d’aspecte líquid. funcions de la sang
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
TÈTANUS ALUMNA: Estefanía García Rubio CURS: 1r ESO B
SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
Sara Ramírez Karola Salat
Impress 3... Posa-hi un fons!
LECTURA D’IMATGES als Estanys de Sils
Campus Virtual.
Campus Virtual.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
 El fetge és l'òrgan que forma la sang.
Treball de MÚsica les castanyoles
EXPLORACIÓ DE L’ABDOMEN I GENITALS
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
TÍTOLS DOCTOR INTRODUCCIÓ DE SOL·LICITUDS AMB TRASLLAT O CANVI DE PROGRAMES O DEPARTAMENTS NOTES: En la introducció a.
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne
L’ APARELL CIRCULATORI
6è de Primària Escola El Cim
COM PRESENTAR UN TREBALL
PETITS REPORTERS Títol.
Writer 2... posant els textos “en forma”!
ELS NOMBRES ENTERS.
APARELL RESPIRATORI.
EXPLORACIÓ RESPIRATÒRIA I DEL TÒRAX
Problemes prova individual
PROFESSIONALS EDUCATS PER UN DESENVOLUPAMENT HUMÀ I SOSTENIBLE
Dr.Josep Lluis Montserrat Carrio CEMAR
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
EXPLORACIÓ NEUROLÒGICA
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
LA LLUNA Mateo , Alejandro , Lluís , Alberto, Son els creadors, esperem que us agradi.
L’esquirola Pina.
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
H. EBBINGHAUS. ELS PRIMERS ESTUDIS SISTEMÀTICS SOBRE MEMÒRIA
El Reflex dels teus Actes
EDEMA TUMEFACCIÓ PALPABLE DEGUDA A UN AUGMENT DE VOLUM A L’ESPAI INTERSTICIAL (RETENCIÓ DE LIQUID) MOLTES VEGADES L’EDEMA S’ACOMPANYA D’AUGMENT DE PES.
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
Quin dinosaure!.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
El dia del cribratge d’alcohol a Catalunya, una estratègia de sensibilització en el marc del programa Beveu Menys Autors: Díaz Álvarez, Estela; Segura.
Índex La composició de l’Univers L’origen de l’Univers Les galàxies
Ruben Balada Tripiana Informática
CONCURS.
DINÀMICA DELS FACTORS BIOLÒGICS: Grans grups d’edat
ASPECTE GENERAL, CONSTANTS I MUCOSES
(posició d’equilibri)
La mobilització dels pacients
Adrià Briceño Muñoz 4rt B Ciencia aplicada
XIII a Setmana de la solidaritat
Coneixement del Medi Natural
Les taules de multiplicar
EXPLORACIÓ DE CAP I COLL
Consum per substàncies per any (últim mes)
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
L’HANBOL.
Xoc negatiu de DA amb canvi fix (I)
ESTALVIANT VIDA? AMB SO.
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
ESCOLA CERVANTES 5è APARELL CIRCULATORI.
LES MÀQUINES.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

EXPLORACIÓ CARDIOVASCULAR Iniciar la presentació

L’exploració del cor i de l’aparell circulatori comporta una sèrie d’habilitats que cal practicar i sistematitzar. D’una banda, cal conèixer molt bé els focus d’auscultació i els punts de palpació del cor. De l’altra, cal que es puguin identificar la presència de bufs, frecs i alteracions del ritme. L’exploració del sistema arterial inclou la palpació de polsos arterials en els diversos territoris accessibles i la presència de bufs a les grans artèries, així com la pràctica de l’oscil·lometria. L’exploració del sistema venós se centra sobretot en l’exploració jugular i de les venes de les extremitats inferiors.

Cliqueu sobre la foto per visualitzar explicació Següent diapositiva Capacitat de reconèixer el focus pulmonar Capacitat de reconèixer el focus tricuspidi Capacitat de reconèixer el focus mitral L’alumne ha de ser capaç de reconèixer els focus d’auscultació Exploració de pacient simulat (altres alumnes) en el laboratori d’habilitats Exploració de pacients reals al CAP Auscultació cardíaca L’alumne ha de ser capaç de palpar la punta cardíaca Exploració de pacient simulat (altres alumnes) al laboratori d’habilitats Exploració de pacients reals al CAP Palpació del batec de la punta Capacitat d’auscultar el buf mitral en la posició de Pachon Capacitat de reconèixer el focus aòrtic El professor el considera assolit L’alumne considera que l’ha assolit Imatge Avaluació Metodologia Objectiu

Cliqueu sobre la foto per visualitzar explicació Següent diapositiva Objectiu Metodologia Avaluació Imatge L’alumne considera que l’ha assolit El professor el considera assolit Exploració de l’artèria caròtida Exploració de pacient simulat (altres alumnes) en el laboratori d’habilitats Exploració de pacients reals al CAP L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria caròtida en ambdós costats Capacitat de poder auscultar el buf de l’artèria caròtida Palpació de l’artèria temporal Exploració de pacient simulat (altres alumnes) al laboratori d’habilitats L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria temporal en ambdós costats Palpació de l’artèria radial L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria radial en ambdós costats Palpació de l’artèria braquial   L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria braquial en ambdós costats

Cliqueu sobre la foto per visualitzar explicació Següent diapositiva Objectiu Metodologia Avaluació Imatge L’alumne considera que l’ha assolit El professor el considera assolit Palpació de l’artèria femoral    Exploració de pacient simulat (altres alumnes) al laboratori d’habilitats Exploració de pacients reals al CAP L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria femoral en ambdós costats Palpació de l’artèria poplítia L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria poplítia en ambdós costats Palpació de l’artèria tibial posterior L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria tibial posterior en ambdós costats Palpació de l’artèria pèdia L’alumne ha de ser capaç de palpar l’artèria pèdia en ambdós costats

Cliqueu sobre la foto per visualitzar explicació Diapositiva anterior Tornar a Inici L’alumne ha de ser capaç de fer i interpretar una oscil·lometria Exploració de pacient simulat (altres alumnes) al laboratori d’habilitats Exploració de pacients reals al CAP Oscil·lometria L’alumne ha de ser capaç de fer la maniobra de Homan L’alumne ha de ser capaç de fer la prova postural de Buerguer i el temps d’emplenat postural Exploració de pacient simulat (altres alumnes) en el laboratori d’habilitats Exploració venosa de les extremitats inferiors L’alumne ha de ser capaç d’efectuar la maniobra sobre l’hipocondri dret per veure el reflex hepatojugular Capacitat d’inspeccionar a través del coll la pulsació jugular interna Inspecció del pols venós   El professor el considera assolit L’alumne considera que l’ha assolit Imatge Avaluació Metodologia Objectiu

Auscultació cardíaca Cal que el pacient estigui en decúbit i l’examinador ha de situar-se a la dreta del pacient. Tornar

Auscultació cardíaca: Focus mitral Es troba situat en l’àpex a nivell del 5è espai intercostal en la línia medioclavicular esquerra. El buf d’insuficiència mitral s’irradia cap a l’aixella esquerra (zona groga). Segueix

Auscultació cardíaca: Focus tricuspidi Es troba situat en l’apèndix xifoide. Segueix

Auscultació cardíaca: Focus pulmonar Es troba situat en el 2n espai intercostal a l’esquerra de l’estèrnum, per sota de l’angle de Louis. El buf d’estenosi pulmonar s’irradia cap a la regió clavicular adjacent (zona groga). Segueix

Auscultació cardíaca: Focus aòrtic Es troba situat en el 2n espai intercostal a la dreta de l’estèrnum. El buf d’insuficiència aòrtica s’irradia cap al marge esquerre de la part baixa de l’estèrnum (zona groga). El buf d’estenosi aòrtica s’irradia cap a la regió clavicular dreta i coll (zona verda). Segueix

Auscultació cardíaca: Mesocardi Es troba situat en el 3r espai intercostal a l’esquerra de l’estèrnum, just per sota del focus pulmonar. Tornar

Auscultació del buf mitral Cal que el pacient estigui en decúbit lateral esquerre, perquè d’aquesta manera s'ausculta millor el buf mitral sistòlic (posició de Pachon). Tornar

Palpació del batec de la punta Amb el pacient en decúbit supí, l’examinador recolza la seva mà en la punta del cor. Cal reconèixer la propulsió sistòlica coneguda com a xoc de la punta. En molts adults no es palpa atès el gruix de la paret del tòrax. Tornar

Palpació de l’artèria caròtida Es palpa per dins del marge anterior del múscul esternoclidomastoïdal. Es palpa amb els dits índex i mig col·locats en una mateixa línia en sentit transversal al trajecte de l’artèria. Primer es palpa la caròtida d’un costat i després la de l’altre costat. Tornar

Auscultació del coll S’ausculta amb la campana del fonendoscopi la presència de bufs a nivell del territori de la caròtida, principalment en el lloc de la bifurcació. Tornar

Palpació de l’artèria temporal S’estén des de la zona preauricular fins a la regió supraorbitària. Es palpa amb els dits índex i mig col·locats en una mateixa línia en sentit transversal al trajecte de l’artèria. Cal palpar sempre ambdues artèries temporals. Tornar

Palpació del pols radial Es palpa amb els dits índex i mig col·locats en una mateixa línia en sentit transversal al trajecte de l’artèria, que passa per la corredera radial. Cal palpar sempre ambdues artèries radials. Tornar

Palpació del pols braquial Es palpa immediatament per dins del tendó del múscul bíceps. Cal palpar sempre ambdues artèries braquials. Tornar

Palpació del pols femoral El pacient ha d’estar en decúbit supí. L’artèria femoral es palpa per sota del lligament inguinal, en el punt mig d’una línia imaginària que va des de l’espina ilíaca anterosuperior i la símfisi púbica. Els polpells dels dits han de situar-se en sentit transversal al trajecte de l’artèria. Cal palpar sempre ambdues artèries femorals. Tornar

Palpació del pols popliti El pacient ha d’estar en decúbit supí, amb la cama semiflexionada. L’artèria es palpa una mica per dins de la línia mitjana de la concavitat poplítia. Cal posar els dits en sentit transversal al trajecte de l’artèria. Cal anar aprofundint en la concavitat poplítia fins a la percepció del pols. Cal palpar sempre ambdues artèries poplíties. Tornar

Palpació del pols tibial posterior El pacient ha d’estar en decúbit supí. L’examinador col·loca el peu en lleugera dorsiflexió i supinació. Cal posar els dits semiflexionats de manera longitudinal al trajecte de l’artèria, que es troba entre la part posterior del malèol intern i el marge intern del tendó d’Aquil·les. Cal palpar sempre ambdues artèries tibials posteriors. Tornar

Palpació del pols pedi El pacient ha d’estar en decúbit supí o assegut. L’examinador ha de posar els seus dits lleugerament flexionats de manera longitudinal al trajecte de l’artèria, que es troba just per fora de l’extensor llarg del dit gros. Cal palpar sempre ambdues artèries pèdies. Tornar

Oscil·lometria El pacient ha d’estar en decúbit supí o assegut. Es posa el manegot de l’oscil·lòmetre a la cuixa i a la cama d’ambdues extremitats i s’observa si hi ha oscil·lacions al prémer la vàlvula quan s’arriba a la pressió arterial sistòlica, moment en què s’inicia la descompressió. Si no oscil·la és perquè hi ha oclusió arterial. Tornar

Pols venós Cal que el pacient estigui en decúbit supí amb el cap lleugerament elevat (45º) i rotat cap a l’esquerra i se li ha d’indicar que intenti relaxar tota la musculatura del coll. S’inspecciona mirant a través del coll des del costat del pacient. Cal identificar la pulsació jugular interna. Tornar

Reflex hepatojugular El pacient ha d’estar en decúbit supí amb el cap lleugerament elevat (45º) i rotat cap a l’esquerra. L’examinador ha de recolzar la seva mà sobre l’hipocondri dret i ha de pressionar fortament cap amunt i endarrere mentre observa la vena jugular externa. Hi ha reflux hepatojugular quan es produeix ingurgitació jugular simultàniament amb la compressió hepàtica. Tornar

Prova postural de Buerguer El pacient ha d’estar en decúbit supí. L’examinador aixeca el membre inferior amb el genoll en extensió i observa la coloració dels dits i la planta del peu. En cas de flux arterial insuficient la cama esdevé pàl·lida. Segueix

Temps d’emplenat capil·lar Un cop feta la prova postural de Buerguer s’obliga al pacient que segui ràpidament amb les cames penjant i es mesura el temps que triga a recuperar la coloració normal de la cama. En condicions normals és de 10 a 15 segons. En cas d’insuficiència arterial, aquest temps es perllonga i pot esdevenir fins i tot la cama cianòtica. Tornar

Maniobra de Homan El pacient ha d’estar en decúbit supí i amb les cames esteses. L’examinador subjecta la cama amb una mà mentre que amb l’altra produeix una dorsiflexió del peu. Si amb aquesta maniobra s’origina dolor en els bessons es diu que el signe és positiu, observant-se en la trombosi venosa profunda, per tracció de la vena tibial posterior afectada. Tornar