1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Advertisements

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Els instruments musicals
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Matemàtiques 3er E.S.O..
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
Què existeix i què no existeix.
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
Els Políedres.
L’AIGUA A LA NATURA.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
Tindrem prou energia?.
Els receptors i els òrgans dels sentits
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement Pàgina 256 Distinció entre idees i qualitats Pren-ne nota! Pàgina 256 Ment: idees Coses: qualitats Per tal d’estudiar la naturalesa de les nostres idees hem de distingir entre: Idees o percepcions en la nostra ment: «Tot allò que la ment percep en si mateixa, o tot allò que és objecte immediat de percepció, de pensament o d'enteniment.» [pla mental] Modificacions de matèria en els cossos que causen en nosaltres aquestes percepcions (qualitats): «Potència per produir qualsevol idea en la ment [resideix en la cosa].» [pla material]. Exemple: Una bola de neu té la potència de produir en nosaltres les idees de blanc, fred i rodó. Aquestes potències per produir en nosaltres aquestes idees, que es troben en la bola de neu, s’anomenen qualitats. José Vidal González Barredo

1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement Pàgina 256 Tipus de qualitats: primàries i secundàries Pren-ne nota! Pàgina 256 Qualitats primàries Definició: Són inseparables del cos, les conserva constantment en totes les alteracions i canvis que aquest cos pugui sofrir. Exemple: En un gra de blat, que es pot dividir o moldre, aquestes qualitats continuen necessàriament en cada partícula encara que siguin imperceptibles. Idees que produeixen en nosaltres: les idees simples del volum, la forma, el moviment, la situació, el repòs i el nombre. Qualitats secundàries Definició: No són res en els objectes mateixos, sinó potències per produir en nosaltres diverses sensacions per mitjà de les seves qualitats primàries insensibles. Exemple: Allò que en idea és dolç, blau o calent, no és, en els cossos, sinó cert volum, forma i moviment de les parts insensibles dels cossos mateixos. És l'efecte d'aquestes partícules (la seva mida, forma i moviment) sobre diverses parts del nostre cos (els ulls, paladar, intestins o estómac) el que ens produeix, en la ment certes idees particulars i distintes que no tenen en si mateixes. Idees que produeixen en nosaltres: les idees simples dels colors, els sons, els gustos, etc.

1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement Pàgina 257 Relació entre les idees i les qualitats: realisme moderat En quina mesura les idees són com les coses? Idea a analitzar: es pensa que les qualitats són, en els cossos, el mateix que les idees que aquestes produeixen en nosaltres: les unes la semblança perfecta de les altres, com ho serien en un mirall. Tesis: les idees de les qualitats primàries dels cossos en són semblances d'aquestes, però les idees de les qualitats secundàries en res s’hi assemblen. Argumentació: repassem les dues classes de qualitats dels cossos: Qualitats primàries. Se les pot anomenar qualitats reals (són objectives) perquè existeixen realment en els cossos siguin o no percebuts pels sentits d'alguna persona. Per tant, ens proporcionen una idea de la cosa com és en si mateixa. Qualitats secundàries. Si se’n suprimeix la sensació (si l'ull no veu la llum o els colors, o les oïdes no escolten els sons) desapareixen i cessen del tot, per quedar reduïdes a les seves causes (al volum, forma i moviment de les parts dels cossos). Per tant, no es troben en els cossos encara que sí que se n’hi localitzen les causes: no són reals, són subjectives.

1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement Pàgina 257 De la realitat del coneixement Plantejament del problema: És evident que la ment no coneix d'una manera immediata les coses, sinó únicament per la intervenció de les idees que en té. Com pot conèixer la ment, si només percep les seves pròpies idees, si aquestes estan d'acord amb les coses mateixes? Quan el nostre coneixement és real (vàlid)?: S’han de complir dues condicions: Primer, es parteix de la percepció de l'acord o el desacord de les nostres pròpies idees [Veritat formal], però això no és suficient, a més: Hi ha d’haver conformitat entre les nostres idees i la realitat de les coses [Veritat material].

1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement Pàgina 257-258 De la realitat del coneixement Tesis: es pot assegurar que les idees simples i les idees complexes (excepte les de substàncies) es conformen a les coses. Argumentació: Idees simples. Com que la ment no pot forjar-les per si mateixa, no són ficcions de les nostres facultats, sinó productes naturals i regulars de les coses que hi ha fora de nosaltres i que, efectivament, operen sobre nosaltres i produeixen en la nostra ment aquestes percepcions. Idees complexes. Són arquetips forjats per la ment (combinacions d'idees que reuneix lliurement), sense el propòsit de ser còpia de res que li serveixi d'original. És un coneixement real perquè no ens proposem considerar les coses sinó en tant que es conformen a les nostres idees. Idees de substàncies. Tenen els seus arquetipus fora de nosaltres i, per tant, poden diferir-ne quan contenen més idees o altres de diferents de les que hi ha en les coses i fallar en una exacta conformitat respecte a aquestes coses. El principi de la còpia com a criteri de veritat Per determinar la validesa o realitat d’una idea haurem de buscar l’experiència sensible de la qual procedeix (si no la trobem serà una mera ficció).