August de Prima Porta Autor: desconegut Tècnica: fosa (còpia talla)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Advertisements

QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
ART GREC -II- ESCULTURA.
AUGUST DE PRIMA PORTA MERCÈ BIGORRA IES MOIANÈS M.B.
Sara Ramírez Karola Salat
Hades El déu de l’inframón.
TESEU Y EL MINOTAURE Pablo José Blasco Mendoza 4ºB.
VI. L’Esperit Sant i l’Església
i les seves observacions fa 400 anys
ESTRUCTURA D’UNA CIUTAT ROMANA
LA MAISON CARRÉE. NIMES.
August de Prima Porta Autor: desconegut Tècnica: fosa (còpia talla)
L'espectacle de la ciutat santa, protegida per un cèrcol de muntanyes, suscita l'actitud de profunda confiança en Déu, que es reflecteix en aquest.
LES OBRES PÚBLIQUES DE ROMA
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
L’August de Prima Porta
ART ROMÀ L’ ESCULTURA.
ELS ROMANS.
JESÚS DE NATZARET.
L'ART GREC.
LAOCOONT I ELS SEUS FILLS
Novel·la Cavalleresca Catalana
L’art a la Grècia clàssica
CLAUDE MONET.
IN MEMORIAM - 65 YEARS LATER Irena Sendler
INDEX .Classes socials .Família .Educació jocs i joguines
Religió i els déus romans
PABLO RUIZ PICASSO.
La Columna Trajana.
ELS PLANETES.
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
Les mòmies DAVID I FERRAN.
EUROPA.
ESCULTURA ROMANA.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
EL RENAIXEMENT s. XV
SETMANA SANTA Catequesi infantil – Parròquia Catedral de Sant Llorenç 2016.
JUSTINIÀ I EL SEU SEGUICI
Aprenem a trasplantar Cicle Inicial.
ULLASTRET.
SORTIM A EXPLICAR MITES
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
DRAMES RURALS DALTABAIX
ROMANS:OBRES PÚBLIQUES
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
El Pensador Auguste Rodin
Ares el déu de la guerra.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
IV Part Música Catalana d’avantguarda “Epigrames” de Benet Casablanques (composició 2003) Monges de Sant Benet de Montserrat.
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
La història de Sísif Mitologia Grega.
LA VIDA DE LES PERSONES.
Excursió:Museu d’Arqueologia de Catalunya
DONA II DE KOONING.
U2: LA FUNDACIÓ DE ROMA. LA MONARQUIA
Proposta 2.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
Catedral de Barcelona Aquesta construcció és religiosa .
Comèdia romana Plaute i Terenci.
Aquest salm celebra les perfeccions divines que es revelen en les seves obres meravelloses: èxode, mannà, aliança, terra promesa, festes. Servir un.
Una noia s’esperava en una sala d’un gran aeroport.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
ELS PLANETES.
Constantí: el primer emperador de la Roma Cristiana
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Transcripción de la presentación:

August de Prima Porta Autor: desconegut Tècnica: fosa (còpia talla) Cronologia: 20 aC (còpia: 14 dC) Material: bronze (marbre) Estil: romà imperial Tipologia: exempta dempeus Dimensions: 2,04 m alt Cromatisme: policroma Localització original: vil·la Ad Gallinas Albas (propietat de Lívia, de Prima Porta (Roma) Localització actual: Museus Vaticans

Context Històric Octavi August fou el primer emperador de Roma (27 aC al 14 dC), i posà fi a les guerres de conquesta, començant un període de pau, que amb excepció de guerres esporàdiques, durà dos segles (Pax Romana). http://www.xtec.net/~sgiralt/labyrinthus/roma/roma.htm

Estil (Característiques de l’escultura romana) L’escultura romana va rebre una gran influència de la grega, sobre tot de l’hel·lenística. Moltes escultures gregues les coneixem gràcies a les còpies romanes. Té un gran realisme, en contraposició a l’idealisme grec, tot i que en l’època imperial es tendia a idealitzar la figura de l’emperador, com és el cas d’August, però sempre conservant el trets característics del retratat. Sovint l’escultura està subordinada a l’arquitectura, com és el cas dels relleus commemoratius de columnes i arcs triomfals. També escultures exemptes es feien pensant en l’espai o marc arquitectònic on havien de situar-se. Els materials més comuns eren el bronze, la pedra o el marbre. Els retrats varen ser una aportació romana, inspirada en el realisme dels retrats funeraris etruscs. Procuraven ser fidels als models, marcant defectes, arrugues... Dins del retrat destacà la realització de bustos i retrats eqüestres, com el de Marc Aureli. Els relleus solien explicar esdeveniments històrics gloriosos per la Roma imperial, com victòries importants.

Anàlisi formal Descripció Cromatisme original, on August porta el capot roig de general

Composició Mides lleugerament superiors al natural. Braç dret alçat i braç esquerre sosté la túnica i porta una llança Al mig una vertical marca el centre clarament. Típica postura de contrapposto on el braç dret, alçat, es correspont a la cama dreta avançada i en tensió, mentre el braç esquerra està doblegat, com la cama esquerra, més relaxada, ambdós més enrere. Equilibri perfecte. El dofí i l’Eros resolen el problema de la sustentació de l’escultura. Composició oberta

2 m. apx Còpia en marbre de Carrara d’un original de bronze Mostrava insígnies de la legió / Gest de comandament 2 m. apx Com un general victoriós Dempeus Cuirassa molt cenyida Capot roig de general, o túnica Ceptre sosté la túnica Eros/Cupido i dofí de Venus Recorda origen diví d’August CONTRAPPOSTO Pes equilibrat Dona vida i força És la romanització del Dorífor de Policlet Descalç, original calçat

Retrat idealitzat ple de serenitat També comença el realisme en faccions rostre, representat més jove Cabell arrissat Relleu narratiu de les gestes de l’emperador i dels seus deus protectors

Aquesta escultura va donar lloc a un nou prototip, a partir del qual es representaren moltes de les màximes autoritats, tot i que porten sandàlies, fet que fa al·lusió a la grandesa terrenal, la d’August el representa divinitzat, D’August hi ha més de 80 representacions dels diversos moments de la seva vida.

Iconografia - August de Prima Porta és un retrat de cos sencer on August està representat com a cap suprem de l’exèrcit. L’original en bronze degué formar part d’un monument commemoratiu de les últimes victòries de l’emperador a la Gàl·lia i a Hispània i de l’inici de la Pax Augusta. August fou divinitzat després de morir (14 dC) i Lívia, la seva dona, fou la seva sacerdotessa. El fet d’anar descalç significa que l'estàtua es féu quan ja August era a l’Olimp, entre els altres déus August va ser representat de diferents maneres: a demés de com a cap militar absolut, com és el cas que en ocupa, també fou representat com a Pontifex Maximus, amb un vel al cap oficiant com a cap religiós o summe sacerdot. O bé amb toga senatorial, com a cap civil absolut: August com a Pretor. L’escultura revela un moment de màxima autoritat, ja que amb el braç enlaire (signe d’autoritat) arenga les tropes, com un orador, o les dirigeix, i es mostra victoriós. Aquesta representació constata el fet de que el Senat ha perdut el poder que mantenia davant d’un únic governant. El retrat d’August és més proper a l’idealisme grec que al realisme romà, malgrat l'exactitud amb que es descriuen les seves faccions, el seu rostre, d’expressió tranquil·la i distant, ha estat idealitzat. També ho ha estat la postura grega i les proporcions.

Els parts tornen als romans uns estendards que els havien pres (el rei part l’aguanta). El romà que el rep representa Ròmul o Tiberi, fill de Lívia i successor d’August. Tiberi va amb la lloba capitolina al costat. A una banda i l’altra, unes dones representen els territoris derrotats (Gàl.lia, dreta i Hispània, esquerra). A la part de dalt Apol.lo, portant un carro cap al sol. A la dreta Aurora porta una urna cap a la lluna i una torxa. A sota la Terra, i Diana, protectors d’August.

El fet d’anar descalç també el situa en aquest àmbit de la divinitat Funció Del verisme patètic de la República passen ara a un verisme més retòric i propagandístic La decoració de l’armadura representa la devolució dels estendards que August va aconseguir per mitjans diplomàtics com un oracle li havia indicat, amb la qual cosa l’emperador surt del temps dels mortals i es posa sota la protecció i destí dels déus El fet d’anar descalç també el situa en aquest àmbit de la divinitat Fou feta per glorificar a August i marcar la seva entrada a l’Olimp. Exalta les gestes d’August com a fundador i pacificador de l’Imperi. Instrument per tant de propaganda política, tant de la família d’August com de l’imperi, en tots els racons del qual aparegueren escultures d’aquest estil. També serví a Lívia per promocionar la figura del seu fill, Tiberi, hereu d’August. L’art romà tenia una voluntat històrica que no tenia el grec. Volien deixar constància dels seus èxits, sempre glorificant el seu present i el seu passat. Això es veu clarament en l’Ara Pacis, també d’època d’August, però anterior a l’escultura que ens ocupa. Es representà descalç, com els antics herois olímpics, i amb un Eros damunt un dofí, que simbolitzen la seva immortalitat com a hereu de la deessa Venus a través d’Enees. Tots aquests símbols revelen la clara inspiració grega del retrat oficial, convertit en instrument de propaganda pels emperadors romans. Es tractava de demostrar al poble que l’emperador, August en aquest cas, era un ser excepcional.

L’Ara Pacis (13-9 aC)

Altres escultures d’emperadors romans Claudi Marc Aureli

Tiberi Adrià Caracalla

Juli Cèsar Còmode Constantí