La planificació estratègica al Campus de la Universitat Politècnica de Catalunya a Vilanova i la Geltrú: Com afrontar nous reptes juny de 2013
Experiències anteriors Introducció Experiències anteriors Procés seguit en la definició del pla estratègic Proposta inicial Col·lectius convidats i participants en el procés Procés de desenvolupament del pla - Diagnòstic intern i extern - Definició de la Missió, Visió, Valors i Reptes estratègics Definició de la proposta final del Pla Estratègic. Conclusions
Introducció Perquè un Pla Estratègic? Per analitzar on es trobem, on volem anar i com arribar-hi amb èxit en els propers anys. Definint els reptes a afrontar i desenvolupant els objectius que permetin assolir-los, amb les accions i valors que millor podem aportar a la societat Com? Amb el compromís i implicació de la nostra comunitat, per imaginar i crear un futur compartit per tots
Experiències anteriors 1997-2001. Primer pla estratègic: pla promogut des de la direcció del Centre 2003-2006. Segon pla estratègic: 5 objectius estratègics, 27 objectius operatius, 68 indicadors 2007-2010. Tercer pla estratègic: 8 línees estratègiques, 34 objectius estratègics, Als plans anteriors s’intentava arribar a totes les activitats essencials a desenvolupar en el Campus, dirigides des de l’equip directiu del Centre quasi totalment. En la practica no es podia arribar a tots els objectius
3. Procés seguit en la definició del pla estratègic 3.1. Proposta inicial. Es va plantejar, per el disseny del Pla Estratègic: Incloure només els objectius que es deriven de uns pocs reptes estratègics i indicadors associats que resulten d’una anàlisi prèvia, amb major participació de la comunitat. Deixar la resta d’activitats i indicadors associats per els sistemes de garantia interna de qualitat que ja estan funcionant al Campus, com és sistema AUDIT i altres que la Universitat ja te establerts. 2013-2016. Quart pla estratègic: Novetats respecte als plans anteriors - Major participació interna i externa en el procés de definició del pla. - Col·laboració de Gabinet de Planificació, Avaluació i Qualitat de la Universitat - Definició d’un reduït nombre de Reptes Estratègics i indicadors de seguiment - Major participació de la comunitat en el desplegament final del pla, amb una sola persona com responsable de cada objectiu.
3.2. Col·lectius convidats i participants en el procés: Personal Docent i Investigador del campus: caps de grups de recerca, caps de secció, equip directiu EPSEVG, coordinadors de titulació, claustrals, i altres Personal d’Administració i Serveis del campus: caps de servei i altres Estudiants del campus: membres de la junta escola, titulats recents Externs al campus: directius d’empreses i institucions locals i properes
Gener Març Maig Diagnòstic intern (PESTELI) 3.3. Procés de desenvolupament del Pla: Gener Diagnòstic intern (PESTELI) Diagnòstic extern (com ens veu la nostra comunitat) Març Missió, visió i valors Creuament matriu estratègica (DAFO) Maig Reptes estratègics (2-5) Objectius estratègics (6-18)
Diagnòstic extern (1) VERITATS (coincidència total del grup extern):
Diagnòstic extern (2) TENDÈNCIES (coincidències parcials del grup extern):
Diagnòstic extern (3) IDEES SINGULARS (sense coincidència del grup, idees individuals):
Diagnòstic – Indicadors (1)
Diagnòstic – Indicadors (2)
Diagnòstic – Demanda (1) Dades demanda estudis 2006 - 2012
Diagnòstic – Demanda (2) Increment dem 1a (11/12) - (10/11) Dades demanda estudis 2011/2012 Oferta de Assignats Juliol 2011 Demanda Juliol 2011 Demanda Juliol 2010 Notes Tall Oferta estudis 2011-2012 Places 2011/12 1a Preferència Altres Total % 1a Pref vs. total Dem 1a - Oferta % Dem 1a /Oferta 1a Pref Increment dem 1a (11/12) - (10/11) Juliol 2010 PAU + FP Juliol 2011 PAU + FP Grau en Enginyeria Informàtica 40 30 19 49 61,2% 130 160 -10 75,0% 22 8 5,320 5,000 Grau en Eng. Elèctrica / Grau en Eng. Electrònica Industrial i Automàtica / Grau en Eng. Mecànica 200 108 90 198 54,5% 386 494 -92 54,0% 69 39 5,358 Grau en Enginyeria de Sistemes Electrònics 5 10 50,0% 76 81 -25 16,7% 4 1 6,360 Grau en Enginyeria de Disseny Industrial i desenvolupament del producte 80 67 32 99 67,7% 107 325 432 27 133,8% 73 34 6,064 6,964
Diagnòstic – Demanda (3) Dades demanda estudis 2012/2013
Diagnòstic – Enquestes als estudiants Perquè has triat aquests estudis? 2012-2013 70 2 25 18 33 45 193 http://dades.upc.edu/?op=mostrar_unitat&any=2011&index=340&apartat=enquestes_1r
Diagnòstic intern – Pesteli (1)
Diagnòstic intern – Pesteli (2)
A partir de l’anàlisi anterior definim: La Missió i la Visió
i els Valors amb els que actuem
Creuament de la matriu DAFO No depenen de nosaltres: Oportunitats Amenaces Depenen de nosaltres: Fortaleses Debilitats
Quadrants: Ofensiu Defensiu Adaptatiu Supervivència
Fruit de la diagnosi anterior, i considerant la missió i valors definits, proposem per el Pla Estratègic 2013-2016 del Campus de la UPC a Vilanova i la Geltrú els següents: 2 reptes estratègics
3.4. Definició de la proposta final del Pla Estratègic. Cada repte estratègic té associats uns indicadors estratègics, amb un responsable per cada indicador, que estan lligat a uns objectius estratègics, normalment 3 o 4. Finalment, per cada objectiu estratègic es defineixen: Responsable Accions més significatives a realitzar Dates d’inici i final de les accions Recursos necessaris Indicador: valor inicial (nivell de partida) i valor final (nivell a assolir, %) Observacions
4. Conclusions El Pla Estratègic és un valuós instrument per a consensuar les polítiques a seguir, tant dintre de l’equip directiu como amb la Comunitat Amb un reduït nombre d’objectius, i amb només un responsable per cada objectiu, el Pla Estratègic ens facilitarà la consecució dels reptes que ens hem plantejat a curt i mig termini. El Pla Estratègic permet il·lusionar a la Comunitat cap a uns objectius compartits unificant esforços. El Pla Estratègic es un bon complement als sistemes de qualitat del Centre en el marc establert per la Universitat i les agencies de qualitat i acreditació.
PLA ESTRATÈGIC DEL CAMPUS DE LA UPC A VILANOVA I LA GELTRÚ 2013-2016 juny de 2013