TEMA 2 ROMA.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Imperio Romano bajo el poder de trajano d C
Advertisements

Roma.
ARQUITECTURA ROMANA.
Anàlisi d’una obra d’art
JOC DE LA TARRAGONA ROMANA. TÀRRACO. ITINERARI III Centre:Alumnes:ORGANITZA: Camp d’aprenentatge de la ciutat de Tarragona. Seguiu les instruccions que.
ARTE ROMANO Diego Bruno 1º ESO.
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
Historia del Arte y la Cultura I 29 marzo El arte público: exhibición del poder y funcionalidad Arco de Tito, 1 a.C.- 1 d.C., Roma.
EL ARTE ROMANO: Obras arquitectónicas
ROMA UNIDAD Nº 5.
Introducción Los órdenes arquitectónicos utilizados por los romanos.
L’AMFITEATRE FLAVI O COLOSSEU
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
San Pietro in Montorio Bramante.
LA CIUTAT I L’HABITATGE A ROMA
EL COLOSSEU.
Arte romano: Introducción
IMÁGENES SELECCIONADAS PARA EL EXAMEN DE HISTORIA DEL ARTE EN LAS PRUEBAS DE ACCESO A LA UNIVERSIDAD III.
ESTRUCTURA D’UNA CIUTAT ROMANA
LA MAISON CARRÉE. NIMES.
LES OBRES PÚBLIQUES DE ROMA
EL MODELAT CÀRSTIC A MALLORCA
ART EGIPCI a.C..
L’ART DE LES CIVILITZACIONS FLUVIALS (I)
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
ELS ROMANS.
Portada de Santa Maria de Ripoll
L'ART GREC.
FALKEN RESIDENTIAL AND COMERCIAL BUILDING
Llotja de València o de la Seda
EVOLUCIÓ DE LA PLANTA DE L’ESGLÉSIA DE SANTA CREU (O SANTA HELENA) DE RODA.
C I R C.
L’art a la Grècia clàssica
Religió i els déus romans
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
TEMA 3 GRÈCIA.
ART GREC.
ART ROMÀNIC, UN ART PER I PER A L’ESGLÉSIA
PERIODITZACIÓ DE L’ART BIZANTÍ 324
FALLING WATER HOUSE                                                                                                                                                             
ESCULTURA ROMANA.
MESOPOTÀMIA país o regió entre rius aC aC.
Coneixement del Medi Social i Cultural
Per Robert Casal.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
EL RENAIXEMENT s. XV
LA MAISON CARRÉE NIMES MERCÈ BIGORRA IES. MOIANÈS.
LES CULTURES GREGA I ROMANA
ARQUITECTURA CIVIL (i II)
L'ART A L'EDAT MODERNA Alumnes de 6è Escola Miquel Baró Seròs.
ROMANS:OBRES PÚBLIQUES
LA PREHISTÒRIA MARCELA USUAGA.
Nom: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet Arquitecte: desconegut
LA PLANTA.
LA DEFINICIÓ D'ART Activitat intel·lectual i tècnica que té, a més d’altres possibles funcions (religiosa, social, pràctica...), una intencionalitat estètica:
Enkyklema: era una espècia de plataforma que, amb un moviment circular, feia visible al public allò que passava en un lloc interior (sobre tot els.
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
Santa Maria del Pi.
U2: LA FUNDACIÓ DE ROMA. LA MONARQUIA
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
EL TEATRE GREC.
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
L'art grec.
ELS PLANETES.
ART MODERN.
El realisme americà Edward Hopper N.Y
Transcripción de la presentación:

TEMA 2 ROMA

Esquema 2.1.- Cronologia, marc geogràfic, influència de l'art grec i característiques pròpies. Antecedents. 2.2.- Arquitectura 2.2.1.- Aportació de Roma a l'arquitectura: generalitats. 2.2.2.- Arquitectures religiosa, civil i domèstica; obres d'enginyeria. 2.3.- Escultura 2.3.1.- L'herència grega 2.3.2.- El retrat i el relleu històric 2.4.- Pintura i mosaic

2.1.- Cronologia Cultura etrusca (fins III aC) Art d'època republicana (VI-I aC): síntesi dels elements itàlics, etruscos i hel·lenístics. Art de l’Imperi (I aC-V dC) Art de l'Alt Imperi (I aC-III dC): classicisme romà Art del Baix Imperi (III-V): tendència a la monumentalitat i, també a un cert esquematisme d'influència oriental i a la introducció del simbolisme cristià.

Marc geogràfic

Influència de l’art grec La formació i primera expansió de la República Romana (509aC) coincideix amb el classicisme grec i el prestigi i l'admiració per la cultura grega s'estén per tota la Mediterrània. La presència grega al sud de la península Itàlica (Magna Grècia) que suposa un contacte directe i facilita la importació d'obres gregues, així com el fet que artistes grec treballin a la mateixa Roma, sigui com a esclaus o com a artesans lliures. Al segle II aC (Guerres macedòniques) es produeix la conquesta de Grècia pels romans; això dóna un nou impuls a la influència grega i a la importació d'obres d'art. Es produeix un curiós fenòmen de colonització cultural dels vencedors per part dels vençuts.

Característiques Caire clarament eclèctic Extraordinària capacitat dels romans per resoldre els problemes constructius, urbanístics i representatius. Poca elaboració teòrica (resolució de problemes concrets). Tendència al realisme. Poca importància de l'artista individual. En l'etapa imperial, l'art es converteix en un mitjà més de representació i glorificació del poder. Gran importància de l'art romà en la configuració de la cultura estètica occidental. La imatge del classicisme que admiraven els Renaixentistes era la de Roma; coneixem l'art grec gràcies a còpies romanes; la romanització ha fet que el seu record no s'hagi oblidat mai.

Antecedents Substrat indígena de les tribus itàliques; Civilització etrusca; Influència grega.

2.2- ARQUITECTURA 2.2.1.- Aportació de Roma a l’arquitectura La gran aportació de Roma a l'arquitectura és la preocupació pels problemes estructurals i l'ampli ventall de solucions proposades. · utilització sistemàtica de l'arc i la volta que permet crear espais interiors molt amplis i versàtils, superposar estructures complexes i salvar grans distàncies i alçades gràcies a la superposició d'arcs. El tipus d'arc emprat és el de mig punt i les voltes són de canó, d'aresta i anulars. ·  els materials utilitzats són la pedra , el maó, la fusta i el morter o formigó (barreja de calç i sorra molt dúctil que, un cop seca és altament resistent. ·   l’aparell del mur presenta una tipologia diversa. · Es continuen utilitzant els ordres grecs i també el toscà i el compost.

Volta canó Volta d’aresta Volta anular

2.2.- Arquitectures religiosa, civil, domèstica i obres d’enginyeria La construcció religiosa fonamental és el temple, el tipus més comú del qual deriva del temple grec: cel·la rectangular precedida d'un pòrtic amb columnes. Diferències: ·  pot haver-hi fins a tres cel·les quan el temple està dedicat a una tríada (Júpiter, Juno i Minerva). · l'edifici s'aixeca damunt d'un podium, amb escales d'accés només en un dels costats curts, en el qual hi ha el pòrtic. ·  la columnata que voreja el temple resta adossada als murs de la ce·la i perd la funció de suport (pseudoperípter). ·  es valora especialment la façana, lloc on s'aplegava la gent per les cerimònies. Exemple: la Maison Carrée de Nimes (França) i el temple de la Fortuna Viril (Roma). Són també comuns els temples de planta circular, com el de Vesta a Tívoli i el Panteó de Roma, obra cabdal de l'arquitectura romana.

ARQUITECTURA CIVIL 1.- Edificis per a espectacles públics i esbarjo: teatre, circ, termes i amfiteatre   Amfiteatre: Lloc destinat als espectacles de lluita (gladiadors, animals, batalles navals "naumachiae") Consta d'una graderia o càvea de forma el·líptica al voltant d'un espai circular (arena) on es desenvolupa l'espectacle. Són construccions molt complexes des del punt de vista estructural, ja que les grades no aprofiten desnivells del terreny, sinó que s'aixequen per un conjunt de voltes superposades. L'exterior de l'edifici rep un tractament estètic que aprofita la successió d'obertures del sistema de voltes per donar ritme al mur. Exemples: amfiteatre Flavi o Colosseu (Roma), Pompeia, Siracusa, Itàlica, Mèrida, Tarragona, Verona.

TEATRE Recull la tradició grega però amb importants variacions: construcció de la càvea sobre un conjunt de voltes pèrdua d'importància del cor, que adopta forma semicircular tancament de l'espai amb l'aixecament de l'escena fins el nivell de les grades superiors que produeix l'efecte d'un espai interior tancat molt diferent al dels teatres grecs. Exemples: Leptis Magna (Líbia), Mèrida (Extremadura), Marcello (Roma), Jerash (Jordània).  

CIRC S'hi celebraven curses de cavalls i carros. La seva estructura deriva de la dels estadis grecs, amb una planta allargada i un cos central, l'espina, al voltant de la qual circulaven els carros. Exemples: Circ Màxim (no en queden restes. Roma), Mèrida, Toledo, Tarragona.

CIRC DE TARRAGONA

CIRC DE MÈRIDA

TERMES En el seu orígen només eren sales de bany. Més endavant es convertiran en centres d'esbarjo (sales de joc, de conferències, biblioteques, etc.) Parts: frigidarium, tepidarium, caldarium apoditherium (vestuaris). Exemple: les de Caracal·la (Roma). Eren edificis amb una gran audàcia constructiva, amb grans espais coberts per voltes i cúpules fetes de formigó i recobertes a l'exterior de pedra, marbre i mosaics.

AMFITEATRE