VINCENT VAN GOGH: NIT ESTRELLADA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
ELS LLENGUATGES VISUALS
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
PICASSO Pablo Ruiz Picasso.
V I N C E N T VANGOGH.
X. Amb Jesús, per sempre, a la casa del Pare
L’IMPRESSIONISME.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
NIT ESTRELLADA.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
i les seves observacions fa 400 anys
Composició IV Wasily Kandinsky
L’Art Europeu del S. XIX De Goya al Modernisme I
EDUARD MUNCH
PAU PICASSO.
L'espectacle de la ciutat santa, protegida per un cèrcol de muntanyes, suscita l'actitud de profunda confiança en Déu, que es reflecteix en aquest.
BAUHAUS, una escola d’art
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
LA LLEGENDA DEL SOL Molt abans de la reunió de tots els deus en la muntanya tibetana, els dies eren freds amb moltes hores cobertes de nit estrellades.
Música d’ Advent A. Pärt Déu és amb nosaltres QUARTA SETMANA D’ADVENT.
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
JESÚS DE NATZARET.
Tableau II Piet Mondrian
Un santuari d’art a Olost de Lluçanés (Barcelona)
Els jugadors de Cartes Paul Cézanne Pintura segles XVIII-XIX.
La ratlla verda Henry Matisse.
CLAUDE MONET.
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
LA MENTIDA DESCOBERTA.
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
● Un home perseguit implacablement (v ● Un home perseguit implacablement (v. 9) apel·la al poder de Déu perquè el deslliuri dels seus adversaris.
PETITS REPORTERS Títol.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
PABLO RUIZ PICASSO.
Tableau II Piet Mondrian
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
Coneixement del Medi Social i Cultural
Wassily Kandinsky 1866, Moscú – 1944, París
Impressionisme i postimpressionisme
Claude Monet.
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Projecte interdisciplinari:
Un far a l’entrada anuncia la Setmana UNESCO
Llegendes sobre la Lluna
VINCENT VAN GOGH: NIT ESTRELLADA
Celebració FINAL DE CURS.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
valors humans i socials
La història de Sísif Mitologia Grega.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Autors Obres Característiques
Una historia a Castelldefels.
XIII a Setmana de la solidaritat
Salvador DALÍ.
DONA II DE KOONING.
Cant espiritual Joan Maragall.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Aquest salm celebra les perfeccions divines que es revelen en les seves obres meravelloses: èxode, mannà, aliança, terra promesa, festes. Servir un.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
Vincent Van Gogh.
Un home, que regularment assistia a les reunions d’Amics,
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Transcripción de la presentación:

VINCENT VAN GOGH: NIT ESTRELLADA Títol: La nit estrellada Autor: Vincent Van Gogh ( Groot Zunder 1853- Anvers- sur- Oise 1890) Cronologia: 1889 Estil: Postimpressionista Tècnica: Oli sobre tela: 73,7 x 91,1 Tema: Paisatge Localització: MoMa Nova York Mercè Bigorra IES DEL MOIANÈS

ELEMENTS PLÀSTICS: LA LÍNIA EL DIBUIX I LA PINZELLADA La línia és ondulada en el cel i flamejant en els xiprers, només en el poble trobarem línies rectes que delimiten les teulades i el campanar amb un traç negre i gruixut La pinzellada de Van Gogh és molt peculiar, densa, llarga i sinuosa, i en aquest quadre forma espirals de color La gamma cromàtica vol representar els colors de la nit, però sense ser fidel a la realitat, més aviat l’empra per transmetre les seves impressions personals del moment de pintar. El color blau omple tot el quadre, però xispejat per verds i alguns tocs de groc i taronja. Els tocs de llum, groga i taronja per als astres i a les finestres de les cases, donen força expressiva i calidesa al quadre

El traç de la pinzellada adquireix ritmes diferents en tot el quadre, circular per als astres i estrelles, ondulant pel firmament, tirabiuxons per la vegetació del fons i línies rectes per a les cases, flamejants en el xiprer

Pinzellades llargues , que descriuen corbes i ondulacions de colors blaus, verds grocs i taronja El verd, el groc taronja i sobretot el blau esdevenen els principals protagonistes cromàtics

COMPOSICIÓ Els xiprers de primer terme, es converteixen en els eixos vertebradors de la composició, al quedar en primer terme, donen profunditat al quadre que s’esglaona en diferents plans: poble, muntanyes, horitzó, cel i firmament. Al mateix temps la verticalitat del xiprer gran i del campanar, contrasta amb les ondulacions del cel i dels astres. El xiprer uneix el cel i la terra L’horitzó és força baix, i accentua la importància del cel que es converteix en el tema principal Les dues espirals del cel ens transmeten dinamisme i agitació inquietant

La ciutat, en primer pla, traçada amb línies rectes i amb figures geomètriques elementals (rectangles, quadrats, triangles i pentàgons).

Estrella brillant que pot ser Venus L’aura lluminosa que envolta la lluna fa que es confongui amb el sol Espiral que representa la Via Làctia Llum de l’albada Els colors no es corresponen amb la realitat sinó amb les emocions Contorns de les cases marcats amb una línia negra i gruixuda Fort contrast entre el cel, lluminós, agitat en fort moviment i la terra, quieta i fosca

ESTIL: POSTIMPRESSIONISME Conjunt d'estils pictòrics sorgits a França la darrera dècada del segle XIX que continua el camí renovador de l'impressionisme però que refusa les seves limitacions: el culte als efectes momentanis i la representació només dels aspectes agradables de la vida. La majoria d'autors van començar com impressionistes i cadascú d'ells va abandonar aquest estil per formar el seu propi art personal. Tot i que sovint exposaven junts, no es tractava d'un moviment en equip. Treballaven en àrees geogràfiques diferents entre sí - Van Gogh a Arlès , Cézanne a Aix en Provence , Gauguin a Tahití. Rebutgen l'objectiu de limitar-se als efectes de llum i color de la natura i volen anar més enllà, mantenint, tot i així, els colors purs i brillants, l'aplicació compacta de la pintura, la tècnica de pinzellades soltes, els temes de la vida real. Van tractar de plasmar amb la seva pintura més emoció i expressió. Les seves formes més exagerades, l'ús del color, estructura i línies, van constituir la base de les noves avantguardes de principis del s XX.

CARACTERÍSTIQUES DE L’AUTOR L’obra de Van Gogh aprofundí en l’ús del color com a recurs expressiu Vincent Van Gogh és un apassionat del color, per a ell és el principal vehicle per expressar les freqüents depressions i angoixes que patia. La seva pinzellada és característica, sinuosa, espessa, i els seus colors violents i contrastats, amb gran càrrega emotiva. Obre les portes dels moviments expressionistes del S.XX

BIOGRAFIA Va néixer en Groot-Zunder, a Holanda, el 30 de març de 1853, però va viure la major part de la seva vida a França. Al principi, la seva obra va estar influenciada pels impressionistes i per l'obra dels grabadors japonesos Hiroshige i Hokusai, però mes tard adopta els brillants matisos pictòrics d'artistes francesos com Pissarro i Seurat. Al 1888, es va traslladar al sud de França amb la idea de fundar amb els seus amics el "Taller del Migdia", allí en la Provença es va dedicar a pintar escenes rurals, xiprers, camperols i variades escenes de la vida quotidiana de la regió, va ser en aquesta època quan va començar a utilitzar pinzellades ondulants i els grocs, verds i blaus intensos, és aquest any quan Gauguin, a instàncies de Theo, germà de Vincent, decideix viure amb ell. Aquest, alegre, pinta els seus gira-sols per a decorar l'habitació de l’hostatge. Però a poc a poc, les diferències entre ambdós creadors van sorgint fins que per fi esclata la crisi. Vicent vol agredir a Gauguin amb un ganivet i aquest escapa. Aquesta nit de Nadal de 1888, Vicent es talla una orella. Vicent s’ autorretratarà amb l'oïda embenada en una casa de salut. El 17 de maig, sortit del centre de salut mental de Saint-Remy, arriba a París i prossegueix camí cap a Auvers, on li atén el doctor Gachet, amic de Cézanne i admirador de Vincent. Els xiprers, els cels, els camins, les esglésies i camps de blat tremolen. Però els cels, sobre els camps de blat d'or, es van ennegrint, la mort es converteix en una obsessió per a Van Gogh. El 27 de juliol, en un gest d'impaciència i de dolor, se suïcida. Va morir el 29 de juliol del mateix any. http://www.xtec.es/~mmoron/L%27ARTdelsegleXXal%27ESCOLA/Artistes/Van%20Gogh,Vincent/Biografia.htm

TEMA, SIGNIFICAT I FUNCIÓ El paisatge provençal seran l’element que Vincent Van Gogh va fer servir per expressar la seva lluita íntima que acabarà amb el seu suïcidi, el juliol de 1890. La natura i l’agricultura no solament li serveixen per expressar la seva percepció d’un món primordial i pur, diferent de la realitat moderna contaminada, sinó també el seu drama religiós. L’artista pinta buscant consol i deixant aquí de costat els assumptes tradicionalment usats, que són els extrets de l’Escriptura. Olivera, xiprer, camp i cel, això és, els elements de la natura, són les limitades eines formals que Van Gogh explota per donar cos al seu estat d’ànim. Van Gogh expressa a la Nit Estrellada el seu estat d’ànim; al segle XIX hi ha una regressió dels valors religiosos que són discutits pels grans avenços científics; molts busquen a la naturalesa i al Cosmos una resposta a l’anhel humà d’infinit; el pintor havia crescut en la fe, fill d’un pastor protestant, i ell mateix havia estudiat teologia i s’havia dedicat a l’apostolat, havent deixat la predicació per la pintura; ha fracassat en moltes coses, ha intentat suïcidar-se, no ha venut cap quadre i a acabat en la folia: ha hagut d’acceptar l’internament a l’asil i ara busca consol; alhora, pinta assumptes religiosos, l’asil, i paisatges als que projecta la seva inquietud espiritual, convertits en un grafisme de la seva ànima. Van Gogh, com a home del seu temps, busca en la natura les respostes que, a les seves qüestions sobre l’infinit, la vivència religiosa tradicional no pot donar. http://www.gencat.cat/diue/doc_un/pau_hart2.pdf

En una carta escrita al seu germà Theo el juliol de 1889 diu: “Els xiprers em preocupem sempre; voldria fer alguna cosa semblant a les teles (quadres) dels gira-sols, perquè em sorprèn que ningú no els hagi pintat encara tal com jo els veig. Pel que fa a les línies i les proporcion, un xiprer és bell com un obelisc egipci.” Van Gogh fa servir el xiprer com un vincle obscur, dens i alhora vibrant, com una flama, mogut pel vent, que uneix la terra amb el cel, i que pot manifestar la seva identitat, la fe en la vida després de la mort i la mateixa idea de la mort, ell el considera un símbol funerari.

El poble representat és fictici, la torre de l’església evoca el seu país natal, Holanda.

MODELS I INFLUÈNCIES En La pintura de Van Gogh es poden trobar influències de la pintura de Delacroix (per la força cromàtica), dels Impressionistes (per la representació de llum, dels colors plans, sense ombres ni clarobscur, dels gravats japonesos (per la línia de contorn de les figures) Per la utilització simbòlica del color i de la forma per mitjà d’una pinzellada vigorosa i empastada, es converteix en el precedent del fauvisme (Matisse) i per l’emotivitat en l’expressió serà un precedent dels expressionistes.