Servei de Contractacions i Subministraments CONTRACTACIÓ PÚBLICA Servei de Contractacions i Subministraments
NORMATIVA Directiva 2004/18/CE, de 31 de març, que regula la coordinació dels procediments dels contractes públics d’obres, de subministraments i de serveis. Constitució: art 149.1.18 Estatut d’Autonomia: art. 159.3 Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic ( en endavant TRLCSP). Llei 13/2003, de 23 de maig, reguladora del contracte de Concessió d’Obra Pública. Reial Decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic. Reial Decret 1098/2001, de 12 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament General de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques. Normativa catalana: Llei 16/2008, de 23 de desembre, de mesures fiscals i financeres (ART.45) Decret 96/2001, de 20 de març, sobre organització i competències per a la contractació dels subministraments i els seus serveis complementaris, relacionats o derivats dins l’Administració de la Generalitat de Catalunya i altres organismes públics.
CONTRACTES: TIPOLOGIA Contractes típics: Obres Concessió d’obra pública Serveis Gestió de serveis públics Subministrament Col·laboració entre el sector públic i el sector privat. Contractes atípics: Contracte administratiu especial
LA CONTRACTACIÓ MENOR Expedient molt simplificat en els termes previstos en el TRLCSP. El requisit per a la seva utilització es defineix exclusivament per la quantia: 49.999,99 € IVA exclòs en contractes d’obres 17.999,99 € IVA exclòs en la resta de contractes Requisits de tramitació: Pressupost, reserva de crèdit i aprovació de la despesa ( en obres, si s’escau, projecte). Durada màxima d’un any. Prohibició de pròrroga i de revisió de preus.
RESTA DE PROCEDIMENTS DE CONTRACTACIÓ Procediment negociat sense publicitat: Per manca d’ofertes en un procediment obert. Únic proveïdor, per motius tècnics o drets exclusivitat. Per imperiosa urgència ( no s’accepta supòsits de no planificació). Per declaració de secret o reservat. Per quantia ( cas típic). Procediment obert: No subjecte a regulació harmonitzada. Subjecte a regulació harmonitzada.
RESUM DE PROCEDIMENTS EN FUNCIÓ DE LA QUANTIA * Contracte menor Negociat Oberts no subjectes a regulació harmonitzada Oberts subjectes a regulació harmonitzada. Obres inferiors a 50.000 € Obres inferiors a 200.000 € Obres a partir de 200.000 € fins a 5.000.000 € Obres a partir de 5.000.000 € Subministraments i serveis inferiors a 18.000 € Subministraments i serveis inferiors a 60.000 € Subministraments i serveis a partir de 60.000 € fins a 200.000 € Subministraments i serveis a partir de 200.000 €. Termini tramitació: 1 setmana 2,1 mesos 4 mesos 5 mesos * Aquests valors s’expressen amb IVA exclòs i fent referència al valor estimat del contracte
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ. La unitat proposant té una necessitat i fa una demanda
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ La petició arriba a la unitat de contractació per revisar-la i iniciar la seva tramitació.
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ Un cop revisada la petició i elaborada la corresponent documentació, cal realitzar la reserva de crèdit
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ Un cop feta la reserva i iniciat l’expedient, aquest ha de passar per Assessoria Jurídica... ... i intervenció
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ Un cop licitat l’expedient ( amb publicitat als diaris oficials o invitació a les empreses), la mesa de contractació eleva a l’òrgan de contractació la proposta d’adjudicació.
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ L’òrgan de contractació ( Consellera/ Secretària General/ Directora de Serveis) d’acord amb la proposta de la mesa, resol l’adjudicació del contracte.
CIRCUIT ESQUEMÀTIC D’UN PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ Un cop adjudicat i signat el contracte, la unitat proposant ja pot donar per iniciada l’execució.
CONTRACTACIÓ ELECTRÒNICA: GEEC A partir de febrer de 2011 entra en funcionament al Departament d’Ensenyament el Gestor Electrònic d’Expedients de Contractació. Es tracta d’un programari corporatiu de gestió electrònica de la contractació pública que engloba la integració amb el sistema econòmic financer corporatiu de la Generalitat de Catalunya (GECAT). Resten exclosos d’aquesta tramitació els expedients amb més de 5 lots o els que permetin licitació per articles independents.
ÒRGANS I ORGANISMES COMISSIÓ CENTRAL DE SUBMINISTRAMENTS (Departament d’Economia i Coneixement). JUNTA CONSULTIVA DE CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA (Departament d’Economia i Coneixement). OFICINA DE SUPERVISIÓ I AVALUACIÓ DE LA CONTRACTACIÓ PÚBLICA ( Departament de la Presidència).
ENLLAÇ INTRANET: El circuit dels processos de contractació i els models de documents, els podeu trobar al següent enllaç de la intranet: http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/EducacioIntranet/Inici/IniciIntranet/Gestio/Contractacio/TipusContractes
CONCLUSIÓ La contractació pública necessita d’una gestació pausada, reflexiva i previsora per tal d’arribar a una execució ràpida i sense contratemps.