Aim: How do scientists identify people using DNA Fingerprinting

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
TECNICAS DE BIOLOGÍA MOLECULAR
Advertisements

The verb to be. WHAT IS IT USED FOR?HOW DO YOU USE SER?  To identify a person  To saw where someone is from. Yo soyNosotros(as) somos Tú eresVosotros(as)
Telling Time.
Verbos con Cambio de Raiz en el Subjuntivo.
TECNICAS DE BIOLOGÍA MOLECULAR IES JOAQUÍN TURINA SEVILLA.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Indirect Object Pronouns
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
¿Qué Están Haciendo? Use the PRESENT PROGRESSIVE tense to tell what the characters are doing in each scene.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
AIM: Why and how do cells divide? Por que y como se dividen las celulas? DN: Compare and Contrast Sexual and Asexual Reproduction. Compara y contrasta.
Aim: How do scientists use biotechnology to manipulate genomes? Objetivo: ¿Cómo los científicos utilizan biotecnología para manipular genomas?
What is Genetic Engineering? Que es la Ingenieria Genetica? Genetic Engineering is a new process that scientists use to alter the genetic instructions.
Haz ahora el 27 de octubre de 2015 Complete each sentence with the correct form of ser and estar: 1.Mi cuarto ________ al lado de la sala. 2.Manuel y Fernando.
The Preterite Tense Spanish 1 – 6.2.
EQUILIBRIUM OF A PARTICLE IN 2-D Today’s Objectives: Students will be able to : a) Draw a free body diagram (FBD), and, b) Apply equations of equilibrium.
Cómo trabajar con aplicaciones de Google
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
PALABRAS INTERROGATIVAS
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Interrogatives in Spanish. Preguntas en español.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
LO: SWBAT understand how HIV affects the Immune System
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1
PREGUNTAS: Questions and Question Words
Vámonos Escribe las frases y conjuga los verbos:
JUGAR to play a sport or a game
Base de Datos II Almacenamiento.
Español 2 3 de marzo de 2017.
First Grade Dual High Frequency Words
Yo puedo… I can introduce myself and others
El Imperfecto Español 2.
Why does Spiderman have these special powers?
GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS. GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS.
Spanish Class. Mrs. Rogers CLASSROOM ARTICLES 16 de setiembre de 2016
ELECTROMAGNET Gregory Miguel Concuan Motta Ana Belén Guerra Marroquín Brayan Stid Ortiz Sosa.
Apuntes: Tener Lección 3: La familia.
Indefinite Articles ¿cuánto? mucho poco
Adjective Grammar Adjective Agreement.
Communicative Objective:
Ser y Estar To be or….to be?
PREGUNTAS: Questions and Question Words
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Forming questions.
Adjective Grammar Capítulo 1B.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Informacion PIIRS
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Quasimodo: Traducir Our mother is hardworking.
Indirect Questions First Day on the Job 11 Focus on Grammar 4 Part X, Unit 28 By Ruth Luman, Gabriele Steiner, and BJ Wells Copyright © Pearson Education,
MONTHS Miércoles 7 de marzo de 2018
Tecnología de DNA Recombinante
Development of the concert programme
Proyecto de Receta.
Electroforesis en gel.
Apuntes: Tener Lección 5: La familia.
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Astronomy has really big numbers. Distance between Earth and Sun meters kilometers This is the closest star.
How much? - How many? English Grammar. When we want to know the quantity or amount of something, we ask questions starting with How much and How many.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Aim: How do scientists identify people using DNA Fingerprinting Aim: How do scientists identify people using DNA Fingerprinting? Objetivo: ¿Cómo los científicos identifican personas usando el ADN?

Why do we Fingerprint? ¿Por qué lo de la huella digital? So we can identify people/ Para identificar a las personas

Why is DNA used to identify people? People have different DNA base sequences, therefore each individual will have a different DNA fingerprint. Las personas tienen diferentes secuencias de bases de ADN, por lo tanto, cada individuo tendrá una huella de ADN diferente.

Genetic Markers:Marcadores geneticos Son segmentos particulares en el ADN que pueden ser usado para establecer herencia. Las regiones que no codofican son muy variables de un individuo a otro y sirven como buenos marcadores genéticos para identificación de ADN. ATTGCCTAGG - Individual 1 ATTGCCATGG - Individual 2 Are particular segment of DNA on a chromosome. Can use to trace heredity Our noncoding regions are highly variable from one individual to another and serve as good genetic markers to be used for DNA fingerprinting.

How do scientists make a DNA Fingerprint? Investigators need to find some DNA of the perpetrator. Para que los cientificos puedan hacer una huella de ADN, necesitan ADN del agresor. Pueden usar sangre, Unas, cabello y piel Where can investigators find the DNA? Blood 3) Nails 2) Hair 4) Skin

What if you only find very little DNA What if you only find very little DNA? Que pasa si la muestra de ADN es muy pequena? The sample of DNA is then amplified (multiplied) using a process called Polymerase Chain Reaction (PCR). La muestra de ADN es luego amplificada (multiplicada) mediante un proceso llamado reacción en cadena de la polimerasa (PCR).

PCR Animation http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/pcr/ http://www.dnalc.org/ddnalc/resources/pcr.html http://www.maxanim.com/genetics/PCR/PCR.htm

Gel Electrophoresis Amplified DNA is cut with specific restriction enzymes. 1. ADN amplificado es cortado con enzimas de restricción específicas. 2. Segmentos del ADN se cargan en los pocillos de un gel poroso. 3. Corriente eléctrica se pasa por el gel haciendo uno lado del gel + cargada y un lado – cargado. 2) DNA segments are loaded into wells in a porous gel. 3) Electric current is passed through the gel making one side of the gel + charged and one side – charged.

Gel Electrophoresis DNA is negatively charged & moves through the gel to the positive side. 4. ADN está cargado negativamente y se desplaza hacia el lado positivo del gel. 5. Segmentos más pequeños se mueven más rápido y más lejos que los segmentos más grandes. 5) Smaller segments move faster & farther than the larger segments.

Gel Electrophoresis 6) The gel is then stained so we can see the DNA banding patterns. 6. El gel se tiñe entonces para que podamos ver los patrones de bandas de ADN. Resultado: Los segmentos pequeños de ADN se encuentran más cercanos al extremo positivo que los segmentos grandes. Los segmentos son separados de acuerdo a su tamano. Result: The smaller segments of DNA are found closer to the positive end than the lager segments. **Separates DNA segments according to SIZE.

Gel Electrophoresis virtual demo http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/index.html

- + Gel Electrophoresis DNA Suspect A Suspect B Suspect C from CS __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ +

DNA Fingerprint Questions: What is the charge of DNA? Where would we find the smallest DNA fragments, closer to the + end or the – end? Why do we get different banding patterns for each individual? 4) Which suspect was at the crime scene?