La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Claustre de 20 de maig de 2004 Els ensenyaments de postgrau a la URV i el desplegament del Pla Estratègic de Recerca: línies generals d’actuació.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Claustre de 20 de maig de 2004 Els ensenyaments de postgrau a la URV i el desplegament del Pla Estratègic de Recerca: línies generals d’actuació."— Transcripción de la presentación:

1 Claustre de 20 de maig de 2004 Els ensenyaments de postgrau a la URV i el desplegament del Pla Estratègic de Recerca: línies generals d’actuació

2 El paper del Claustre Competència del Claustre (Estatut URV, art. 50d): Establir les línies generals d'actuació de la Universitat i proposar iniciatives al Consell de Direcció o al Consell de Govern. Programa de govern Implicar tots els universitaris en la presa de decisions, mantenint el Claustre com a fòrum de discussió política dins la Universitat. CLAUSTRE URV MAIG 2004

3 ESTABLIR LES LÍNIES GENERALS DE LA
El paper del Claustre ESTABLIR LES LÍNIES GENERALS DE LA política de programació d’estudis de postgrau i de desplegament del Pla Estratègic de Recerca que emmarcaran les actuacions i decisions posteriors del Consell de Direcció i el Consell de Govern CLAUSTRE URV MAIG 2004

4 Seqüència de l’exposició
Marc de referència Situació Reptes de futur Visió Argumentació Model dels postgraus Bases de programació Alineament postgrau-recerca Política vertical i horitzontal de recerca Àmbits prioritaris i estructura de la recerca Proposta Línies generals d’actuació Previsió de calendari d’accions CLAUSTRE URV MAIG 2004

5 La situació de la URV La formació Pregrau Postgrau Doctorat
50 estudis en la majoria dels àmbits, 50% llic. i 50% dipl. alumnes, nous (via batxillerat 75%), de l’entorn (95%) 2.000 titulats per curs Postgrau 22 màsters/34 especialistes professionalitzadors, tots els àmbits 1.000 alumnes majoritàriament de l’entorn (90%) Doctorat 24 progr. doctorat, 10 programes acreditats a nivell estatal 400 alumnes fent cursos (35% estrangers) i 400 fent tesis 70 tesis anuals CLAUSTRE URV MAIG 2004

6 La situació de la URV La I+D+I Impacte científic Recursos
Visibilitat mundial publicacions científiques (ISI): Química, Enginyeria, Ciències Socials, Medicina Clínica Publicacions internacionals: 4a posició CAT, 22a posició ESP Plans recerca estatals: 108 proj. - 5,3M€ ( ), VI PM Europeu: 28 proj. ( ), 4(2) PI, 3(1) xarxes excel., Impacte científic 7,9 M€ finançament global recerca 2003 (10% propi) 2,4 M€ transferència (38% assist. tèc., 24% R, 11% D, 7% I...) 103 grups de recerca (1.080 investigadors, 50% doctors) 20% Human., 28% C.Soc., 19% C.Salut, 14% C.Exp., 20%Tèc. Tipus investigador: prof. ordin. (38%), i. Form. (20%), i. seniors(3%), contractats(18%), altres(14%), externs(7%) Recursos CLAUSTRE URV MAIG 2004

7 La situació de la URV El perfil Dimensió global Dimensió interna
Intensitat investigadora Dimensió global 6 8 10 4 2 Abast àmbits coneixement Internacionalització Intensitat Postgrau-Doctorat vs Pregrau Dimensió interna Tamany manejable vs. massa crítica Dinàmica innovadora Impacte territorial Dimensió cultural i social Dimensió local CLAUSTRE URV MAIG 2004

8 Reptes de futur La nova arquitectura de titulacions i el nou model docent en la convergència cap a l’espai europeu d’educació superior (EEES). El nou catàleg de títols oficials de grau i postgrau. L’establiment de nodes i xarxes d’excel·lència científica que s’estructuren per tenir presència i visibilitat estatal i en l’àrea europea de recerca. La demanda d’implicació de la Universitat en la transició dels territoris cap a l’economia del coneixement (la tercera missió): innovació i L3. CLAUSTRE URV MAIG 2004

9 POSICIONAMENT DE LA URV
Visió POSICIONAMENT DE LA URV Universitat que combina la recerca, la innovació i la transferència amb la formació de grau i postgrau i la formació d’investigadors en tots els àmbits del coneixement. Universitat que és reconeguda i acreditada internacionalment en àmbits de qualitat científica i de formació de postgrau/doctorat. Universitat que incorpora el coneixement a les persones i organitzacions a través de l’L3 i la innovació, per liderar el progrés territorial. I tot això, al mateix lloc, fet per les mateixes persones i sovint al mateix temps. CLAUSTRE URV MAIG 2004

10 La Visió Perfil de futur Dimensió global Dimensió interna
Intensitat investigadora Dimensió global 6 8 10 4 2 Abast àmbits coneixement Internacionalització Intensitat Postgrau-Doctorat vs Pregrau Dimensió interna Tamany manejable vs. massa crítica Dinàmica innovadora Impacte territorial Dimensió cultural i social Dimensió local CLAUSTRE URV MAIG 2004

11 Emplenar el vuit existent
La Visió Emplenar el vuit existent Intensitat investigadora Dimensió global 6 8 10 4 2 Abast àmbits coneixement Internacionalització Intensitat Postgrau-Doctorat vs Pregrau Dimensió interna Tamany manejable vs. massa crítica Dinàmica innovadora Impacte territorial Dimensió cultural i social Dimensió local CLAUSTRE URV MAIG 2004

12 Emplenar el vuit existent
La Visió Emplenar el vuit existent Incrementar la visibilitat i el posicionament estatal i internacional de la recerca facilitant l’accés als recursos i a unes estructures adients als objectius Intensitat investigadora Dimensió global 6 8 10 4 2 Postgraus de perfil investigador que puguin ser acreditats i amb capacitat de visibilitat internacional Internacionalització Intensitat Postgrau-Doctorat vs Pregrau Postgraus professionalitzadors que permetin mantenir un capital humà altament qualificat Impacte territorial Dimensió cultural i social Dimensió local CLAUSTRE URV MAIG 2004

13 Seqüència de l’exposició
Marc de referència Situació Reptes de futur Visió Argumentació Model dels postgraus Bases de programació Alineament postgrau-recerca Política vertical i horitzontal de recerca Àmbits prioritaris i estructura de la recerca Proposta Línies generals d’actuació Previsió de calendari d’accions CLAUSTRE URV MAIG 2004

14 Ensenyaments de Postgrau
Model Febrer Espanya comença a concretar el procés de convergència cap a l’EEES: document marc pels nous ensenyaments de grau i de postgrau Juny i setembre Esborranys de decrets d’ensenyaments de grau i de postgrau. Informes del Consejo de Coordinación Universitària Desembre Informe del Consejo de Estado sobre una versió revisada dels decrets Des de juny Convocatòries ANECA per a la definició del catàleg de titulacions de grau CLAUSTRE URV MAIG 2004

15 Ensenyaments de Postgrau
Model Resultats de tot el procés: Total confusió en el model grau-postgrau-doctorat. Generalització de propostes de graus de 4 anys No s’ha avançat en la definició d’un nou catàleg de titulacions oficials Reivindicació de competències professionals en alguns màsters Inexistència de criteris de programació d’ensenyaments (paper del govern autonòmic) Les propostes d’ensenyaments (grau i postgrau) responen més a interessos dels col.lectius que a un model formatiu nou o a requeriments de convergència al EEES. Dificultats en re-adreçar el procés CLAUSTRE URV MAIG 2004

16 Ensenyaments de postgrau
Model Model bàsic (Bolonya). (UNA) INTERPRETACIÓ: Necessitat d’universalització de la formació universitària bàsica: 3 anys (Ron Dearing). Necessitat de mantenir un nivell alt d’especialització universitària per a part de la població: + 2 anys. Necessitat de valorar la titulació de doctor en el sector productiu: + 3 anys ® doctorat. Paral.lelament, universalització de les estades postdoctorals (+2 anys), prèvies a la incorporació a la carrera investigadora/universitària CLAUSTRE URV MAIG 2004

17 1r cicle 2n cicle Doctorat
Ensenyaments de postgrau Model Tots els elements d’aquest model revolucionen el mapa espanyol clàssic: 5 anys 4 - 6 anys CLAUSTRE URV MAIG 2004 1r cicle 2n cicle Doctorat Perfil professional “grup B” Carrera acadèmica Perfil professional “grup A” CLAUSTRE URV MAIG 2004

18 Ensenyaments de postgrau
Model Esquema Bolonya: Grau Màster Doctorat Competències professionals bàsiques 21 anys Postdoc. L Carrera professional 23 anys 28 anys Competències professionals específiques Carrera acadèmica 26 anys CLAUSTRE URV MAIG 2004

19 Ensenyaments de postgrau
Model Què pot passar a l’Estat si s’imposa l’estratègia baix-dalt (contraposada a la de països europeus I, F, H, ...)? 4 anys 1 any Grau Màster europeu 120 cr ECTS Màster Doctorat “Solució ?” Elements de discussió particulars d’alguns àmbits contaminen la discussió: competències professionals “legals” (enginyeries, dret, medicina –directrius europees pròpies–, etc.) Es dibuixa l’escenari: 4 anys ® universitat pot “acreditar” competències 3 anys ® “impossible”, caldria que el màster les completés (darreres modificacions d’esborranys) CLAUSTRE URV MAIG 2004

20 Ensenyaments de postgrau
Model Alternativa (trencadora en el panorama espanyol, compatible amb BaMa) Grau Màster “Acreditació” “Col·legiació” Carrera professional CLAUSTRE URV MAIG 2004

21 Ensenyaments de postgrau
Model La confusió creada al voltant dels perfils dels ensenyaments de grau es veu amplificada en els de màster. Els ensenyaments de màster es perfilen (s’intueixen?) com a essencials per als diferents col·lectius (grups, àrees, departaments, centres, etc.). En aquest panorama d’incertesa, hi ha alguna direcció clara d’actuació? Quin és el perfil d’un màster? No existeix UN “perfil d’un ensenyament de postgrau”, espectre continu des de l’especialització professional en el propi àmbit de coneixement fins a l’especialització per a la recerca i preparació al doctorat. Intents de definició de descriptors de màster: descriptors de Dublín. CLAUSTRE URV MAIG 2004

22 Ensenyaments de postgrau
Model Descriptors de Dublín: un títol de màster s’atorga a l’estudiant que Demostra coneixement i comprensió per sobre la base d’un estudi de grau, fins a servir de fonament o oportunitat per l’originalitat a l’hora desenvolupar i/o aplicar ideees, sovint en un context de recerca; pot aplicar el seu coneixement i les habilitats per resoldre de problemes en ambients nous o no familiars dins contextos amplis o multidisciplinaris, relacionats amb el seu camp d’estudi. Té l’habilitat d’integrar coneixement i tractar la complexitat, i formular judicis a partir d’informació incompleta o limitada, tot reflectint les responsabilitats socials i ètiques relacionades amb l’aplicació del seu coneixement i els seus judicis. Pot comunicar les seves conclusions, el coneixement i l’argumentació que les sustenta a audiències d’especialistes i de no-especialistes, amb claredat i sense ambigüitats. Té les habilitats d’aprenentatge que li permeten continuar l’estudi d’una manera que pot ser en gran mesura autodirigida o autònoma. CLAUSTRE URV MAIG 2004

23 Ensenyaments de postgrau
Model Aquesta definició tan àmplia i conceptual potser no ajuda a aclarir les coses a Espanya... El perfil donat correspon al que s’espera de les actuals llicenciatures/enginyeries. Conjuntament amb els descriptors donats per a titulacions de grau (bachelor) ens hauria de servir per convèncer-nos de la necessitat de convergir a l’estructura Tanmateix, això no és ara a les nostres mans; podem avançar en alguna direcció? CLAUSTRE URV MAIG 2004

24 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació Tots els àmbits de coneixement de la URV han de projectar-se en ensenyaments de postgrau (evolució harmònica de la URV) Els perfils d’aquests postgraus poden ser molt variats, en funció dels objectius formatius (especialització professional en el propi àmbit, en àmbit diferent, preparació per a la recerca, etc.) l’origen (evolució d’actuals màsters, segons cicles, títols propis, doctorats, etc. ) l’abast estratègic (local, nacional, internacional) el preu (públic, mercat) CLAUSTRE URV MAIG 2004

25 TIPOLOGIA D’ENSENYAMENTS DE POSTGRAU A LA URV
Bases de programació TIPOLOGIA D’ENSENYAMENTS DE POSTGRAU A LA URV PERFIL 1: titulació oficial d’especialització professional en el propi àmbit de coneixement; requerit pel mercat/exercici professional PERFIL 2: titulació oficial d’especialització professional com a diversificació de la formació, no necessàriament en el propi àmbit PERFIL 3: titulació pròpia d’especialització professional/científica com a diversificació de la formació, no necessàriament en el propi àmbit PERFIL 4: titulació oficial d’especialització científica en àmbits en què la URV, en col·laboració amb altres univ. catalanes i/o espanyoles, pot aportar la seva capacitat de formació superior. PERFIL 5: titulació oficial d’especialització científica en àmbits en què la URV és referent de formació universitària superior. CLAUSTRE URV MAIG 2004

26 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació Paper decisiu de Generalitat ® mapa d’ensenyaments de postgrau a Catalunya? Criteris de programació? Alineament amb criteris d’acreditació de titulacions (ANECA) Criteris d’acreditació d’ensenyaments de grau (proves pilot actuals) Criteris de concessió de mencions de qualitat a programes de doctorat Criteris comuns? ® Criteris que la URV ha de tenir en compte Diferents elements estratègics per a diferents perfils CLAUSTRE URV MAIG 2004

27 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació Paper decisiu de Generalitat ® mapa d’ensenyaments de postgrau a Catalunya? Criteris de programació? Fins ara el DURSI no ha donat indicacions de política de programació futura de postgraus Canvis en el model de finançament ® preus públics, privats o intermedis? Criteris de servei públic en la programació de postgraus oficials? Nombre d’alumnes, recursos involucrats... CLAUSTRE URV MAIG 2004

28 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació ANECA. Programa d’acreditació d’ensenyaments, basat en un conjunt de criteris i indicadors relatius a PROGRAMA PROGRAMA FORMATIU FORMATIVO ORGANITZACIÓ ORGANIZACIÓN DE ENSENYAMENT LA ENSEÑANZA PROCÉS RESULTATS FORMATIU RECURSOS RECURSOS HUMANS HUMANOS RECURSOS RECURSOS MATERIALS MATERIALES CLAUSTRE URV MAIG 2004

29 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació ANECA. Programa d’acreditació d’ensenyaments Programa formatiu Objectius del programa formatiu Pla d’estudis i estructura Organització de l’ensenyament Direcció i planificació Organització i revisió Recursos humans (PDI + PAS): adequació al programa formatiu Recursos materials (instal·lacions i infraestructures) Procés formatiu Accés i formació integral Procés d’ensenyament-aprenentatge Resultats Del procés formatiu (efectivitat, satisfacció de l’alumne...) En els llicenciats (satisfacció dels titulats, inserció...) A la societat (satisfacció ocupadors, vinculació social...) CLAUSTRE URV MAIG 2004

30 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació ANECA. Programa de mencions de qualitat als programes de doctorat Criteris referents a antecedents del programa (40%) Historial docent i investigador del grup(s) (16%) Publicacions relacionades amb tesis doctorals del programa (6%) Percentatge d’alumnes amb DEA (4%) Nombre de tesis (4%) Percentatge tesis amb menció europea (4%) Nombre de becaris i professors visitants amb beques competitives (2%) Convenis de col·laboració (2%) Procediment de seguiment dels doctors (2%) CLAUSTRE URV MAIG 2004

31 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació ANECA. Programa de mencions de qualitat als programes de doctorat Criteris relatius a la proposta de programa (60%) Articulació, coherència de continguts i estructura: antecedents, necessitat, objectius formatius, metodologia d’ensenyament-aprenentatge, avaluació (24%) Afinitat contingut –línies investigació (8%) Historial docent i investigador dels professors (8%) Participació de grups/departaments d’institució o d’altres (6%) Alumnes d’universitats diferents de la proponent (6%) Finançament extern (4%) Aval de la institució (4%) CLAUSTRE URV MAIG 2004

32 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació CRITERIS COMUNS PER L’ACREDITACIÓ (SEGURS) Programa formatiu (necessitat, objectius i continguts) Recursos humans: adequació del PDI al programa formatiu (historial docent i investigador) Procés formatiu, metodologia d’ensenyament-aprenentatge Resultats, seguiment del procés formatiu, en els llicenciats, a la societat CRITERIS MÉS QUE PROBABLES Nombre d’alumnes Col·laboracions internes i externes Recursos humans (PAS) i materials (infraestructures i instal·lacions) CLAUSTRE URV MAIG 2004

33 Ensenyaments de postgrau
Bases de programació Diferents elements estratègics per a diferents perfils PERFIL 1: Especialització professional en el propi àmbit de coneixement PERFIL 2: Especialització professional com a diversificació de la formació PERFIL 3: Especialització professional/científica com a diversificació de la formació PERFIL 4: Especialització científica en àmbits en què la URV, en col·laboració amb altres univ. catalanes i/o espanyoles, pot aportar la seva capacitat de formació superior PERFIL 5: Especialització científica en àmbits en què la URV és referent de formació universitària superior CLAUSTRE URV MAIG 2004

34 Alineament amb conclusions del Pla Estratègic de Recerca
Ensenyaments de postgrau Bases de programació Propostes d’ensenyaments de postgrau a la URV: Diferents estratègies possibles, no excloents Agrupació en xarxa Identificació d’àmbits d’interès territorial (segons el mapa d’ensenyaments de grau) Identificació d’àmbits en què la URV ha de ser referent de formació superior Alineament amb conclusions del Pla Estratègic de Recerca CLAUSTRE URV MAIG 2004

35 Pla Estratègic de Recerca – Claustre 2001 POSICIONAMENT VERTICAL
Desplegament del Pla Estratègic de Recerca Estratègia de postgraus en àmbits de referència Desplegament del Pla Estratègic de Recerca Pla Estratègic de Recerca – Claustre 2001 POSICIONAMENT HORITZONTAL ACONSEGUIR, EN LA MAJORIA DELS ÀMBITS DE LA RECERCA DE LA URV, UNS NIVELLS DE QUALITAT CIENTÍFICA QUE SIGUIN COMPETITIUS EN EL CONTEXT NACIONAL I ESTATAL. POSICIONAMENT VERTICAL ASSOLIR EN ÀMBITS PRIORITARIS (estratègics+per trajectòria+de futur) DE RECERCA NIVELLS DE QUALITAT CIENTÍFICA I RECONEIXEMENT, A MITJÀ-LLARG TERMINI, COMPARABLES A LES UNIVERSITATS EUROPEES DE PRIMER ORDRE EN ELS CAMPS RESPECTIUS . TRAJECTÒRIA PREHISTÒRIA DE FUTUR A DEFINIR ÀMBITS PRIORITARIS ESTRATÈGICS QUÍMICA ENGINYERIA QUÍMICA ENOLOGIA ARQUEOLOGIA CLÀSSICA TURISME BOMEDICINA (fase aliances) AUTOMOCIÓ CLAUSTRE URV MAIG 2004

36 Política vertical i horitzontal
Consolidació del model horitzontal que ha conduït a la bona posició actual de la URV, basat en política de becaris URV programes de suport a nous investigadors programes de suport incentivadors de la productivitat científica i la qualitat Desenvolupament d’accions verticals en àmbits estratègics, en què, per capacitat i significació, la URV s’ha d’obligar a ser reconeguda com a universitat de referència a Catalunya ® Espanya node primari a qualsevol xarxa europea N O U S R E C CLAUSTRE URV MAIG 2004

37 Política vertical i horitzontal
POSICIONAMENT HORITZONTAL: Manteniment de les polítiques de suport a tots els grups de recerca (programes PIR, PSR, etc.) Millora del model de suport horitzontal: aportació de nous recursos Separació de la política de becaris URV de la de plantilla docent ® Investigadors en formació relacionats amb investigadors actius (borsa de recerca " inv. actiu) Valorització del pacte de dedicació Increment de càrrega investigadora ® Reducció de càrrega docent (inv. actiu + inv. formació ® 24 cr) CLAUSTRE URV MAIG 2004

38 Política vertical i horitzontal
POSICIONAMENT VERTICAL: Suport específic a àmbits estratègics: creació d’estructures de recerca que facilitin i/o millorin la gestió dels projectes de recerca la col·laboració entre grups de recerca i la cohesió la coherència de la recerca en aquests àmbits la visibilitat d’aquest àmbits Visualització de la URV com a referent europeu de formació superior en àmbits estratègics CLAUSTRE URV MAIG 2004

39 Àmbits prioritaris i estructuració de la recerca
Noves estructures de recerca Esquema bàsic d’estructuració de la recerca PROJECTES Instituts universitaris d’investigació (acord Govern) Centres de recerca (acord URV) Altres (enfocament versàtil) CLAUSTRE URV MAIG 2004

40 Àmbits prioritaris i estructuració de la recerca
PER 2001 CERTA Grups URV ICAC ICIQ ? CISTO IPHES IISPR Aliances externes Marc relació Àmbits prioritaris per trajectòria o de futur Qualitat/visibilitat Projecte científic Projecte postgrau Estructura de recerca CLAUSTRE URV MAIG 2004

41 Seqüència de l’exposició
Marc de referència Situació Reptes de futur Visió Argumentació Model dels postgraus Bases de programació Alineament postgrau-recerca Política vertical i horitzontal de recerca Àmbits prioritaris i estructura de la recerca Proposta Línies generals d’actuació Previsió de calendari d’accions CLAUSTRE MAIG 2004

42 LES LÍNIES GENERALS DE LA
Proposta LES LÍNIES GENERALS DE LA política de programació d’estudis de postgrau i de desplegament del Pla Estratègic de Recerca que emmarcaran les actuacions i decisions posteriors del Consell de Direcció i el Consell de Govern CLAUSTRE URV MAIG 2004

43 Línies generals d’actuació
Amb voluntat d’universitat investigadora en el context de l’EEES i amb relació al mapa d’ensenyaments, la URV es planteja com a objectius Mantenir i augmentar, si és possible, el nombre d’entrada d’estudiants a ensenyaments de grau. Assolir la proporció de 2/3 d’estudiants TC de grau i 1/3 d’estudiants TC de postgrau. Dins el ventall de perfils possibles la URV procurarà que tots els seus àmbits de coneixement tinguin projecció en els ensenyaments de postgrau. CLAUSTRE URV MAIG 2004

44 Línies generals d’actuació
Per a la confecció del mapa d’ensenyaments de postgrau, la URV alinearà els seus criteris amb els que plantegin el DURSI per a la programació d’ensenyaments i els ens acreditatius competents (nacionals, estatals i internacionals) per a l’acreditació i/o certificació dels ensenyaments. Per als àmbits identificats com a prioritaris de recerca, la URV ha d’erigir-se en referència de formació superior a Catalunya/Espanya i en node primari en les xarxes europees corresponents. CLAUSTRE URV MAIG 2004

45 Línies generals d’actuació
El desplegament del Pla Estratègic de Recerca esdevé un instrument per estendre i consolidar l’activitat de recerca de qualitat a tots els àmbits de coneixement (posicionament horitzontal). fer més visibles els àmbits prioritaris de recerca, com a referents de formació universitària superior. L’estructuració de la recerca a la URV, mitjançant la creació de (i/o la participació en) centres, instituts o altres estructures de recerca, s’orientarà a fer visible la URV com a referent europeu de formació superior en àmbits prioritaris. CLAUSTRE URV MAIG 2004

46 Previsió de calendari d’accions a partir de l’aprovació de la proposta
Estudi institucional sobre postgraus i visibilitat científica de la URV Marc per establir postgraus i centres de recerca en els àmbits prioritaris (Consell de Govern) Estudi de les propostes i/o expressions d’interès (Comissió delegada d’Ordenació Acadèmica i Científica) Proposta d’un mapa d’ensenyaments de postgraus i, si s’escau, d'estructures de recerca en àmbits prioritaris (Consell de Govern) CLAUSTRE URV MAIG 2004

47 Claustre de 20 de maig de 2004 Els ensenyaments de postgrau a la URV i el desplegament del Pla Estratègic de Recerca: línies generals d’actuació


Descargar ppt "Claustre de 20 de maig de 2004 Els ensenyaments de postgrau a la URV i el desplegament del Pla Estratègic de Recerca: línies generals d’actuació."

Presentaciones similares


Anuncios Google