Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Procés d’alta abans de les 12h
Grup de treball HUB 2017 12 Juliol HUB
2
Participants Ana María Blanco Pere Cardona Juan Cruz Isabel Díaz
Cristina Gallardo Luisa Gallego Rosa M. García Juan Antonio Grima Elena Martínez M. Carmen Mejuto María José Méndez Jesús Ribas
3
Raons per analitzar el procés d’alta abans 12h
La sortida precoç de les altes és important donada la pressió assistencial per hospitalització des de les àrees d’Urgències i les Unitats de Malalts Crítics. Segons dades recollides durant l’any 2016*, només un 14.7% de les altes totals de l’HUB ho fan abans de les 12h. *Dades Secretaria tècnica TIC HUB
4
MAPA DEL PROCÉS D’ALTA HOSPITALÀRIA
Maig 2017
5
ALTA: Un procés amb múltiples actors i múltiples interaccions
Serveis Mèdics Assistencials "No assistencials” (proves complementàries, Hemostàsia, Farmàcia…) Equip d’Infermeria Àrea Administrativa Transport Sanitari Serveis de neteja Zeladors Famílies Centres receptors de pacients Centres sòcio-sanitaris Hospitals d’aguts
6
Centrar anàlisis de dos Serveis
Per serveis, Neurologia es un dels Serveis amb menys percentatge d’altes abans de les 12h. Múltiples factors: - Necessitat de transport sanitari - Múltiples exploracions diagnòstiques - Alta de gran complexitat (diferents IC) - Exploracions pendents a l’alta i visites a CCEE Cirurgia general presenta un gran volum d’altes i pot ser un bon paradigma d’alta quirúrgica - Analítiques pre-alta, planificació de cures, seguiments i pautes analgèsiques… Número total d’altes 2016 de l’hospital , de les quals un 4,35% són del servei de NRL i el 12% són de CGD. Posar numero exacte x.
7
Com és el procés actualment?
A L’HUB malgrat haver un preavís d’alta del 75%: -El 25 % de les altes estan validades abans de les 12h. -El 15 % dels pacients surten d’alta abans de les 12h. √* NEUROLOGIA CIRURGIA GENERAL Altes domicili 55% 91% Altres centres 45% 9% Preavís 68% 71% Altes abans 12h 6% 7% Entre 12h i 15h 40% 60% Després de 15h 54% 33% NEUROLOGIA CIRURGIA GENERAL Proves el mateix dia 30% 5% Transport sanitari 53% 10% *Maig-Juny 2017
8
ALTA: Un procés amb una gran variabilitat
NRL abans 08h 08h-10h 10h-12h 12h-15h >15h sense inf Creacion OAM* 0,0% 7,5% 16,9% 30,0% 42,3% 3,3% Signatura Inf Alta 7,0% 8,2% 29,7% 51,3% 3,8% Alta Administrativa 0,8% 0,3% 25,0% 70,7% CGD abans 08h 08h-10h 10h-12h 12h-15h >15h sense inf Creacion OAM 0,0% 14,9% 31,7% 38,4% 8,2% 6,8% Signatura Inf Alta 0,1% 15,5% 15,2% 24,4% 29,3% 15,6% Alta Administrativa 0,4% 0,6% 48,2% 44,0% REVISAR TAMAÑO CORTES, SOLES Y LUNAS. *OMA (Ordre Médica Alta) Dades 2016 facilitades per la secretaria técnica TIC HUB
9
ALTA: Un procés amb una gran variabilitat
-Temps promig de validació alta/OMA* : 2 hores 9 minuts -Diferencia de temps alta médica (validació OMA) i temps d’alta administrativa. CGD: 3h 30 min MIR: 3h 42 min COT: 3h 14 min NRL: 2h 34 min NCR: 3h 28 min PNML: 2h 58 min Promig HUB 3h 16 min (n= pacients**) Marcar NRL Y CGD. Posar explicació *.FALTA PERCENTATGE D ALTRES ESPECIALITATS. * Prenem possible hora inici de validació a les 09:00 AM, recompte general 2016. ** Pacients avaluables en alta del mateix dia de altes ANY 2016 HUB
10
PROBLEMES Manca informació de la decisió d’alta:
No tots els professionals implicats a l’alta visualitzen el preavís. En alguns casos els familiars no coneixen que el malalt se’n va d’alta. Informe d’alta no esta complert per falta de proves complementàries/recepta electrònica. Demora entre alta mèdica i administrativa. Demora en alta administrativa i sortida del pacient. Demora de l' ingrés del nou pacient.
11
PREAVÍS >12h Informe +Recep Validació
2h 09 min* 3h 18 min* x h x min ?? PREAVÍS >12h Informe +Recep Validació OM Alta Ambulància(53%) Entrega Alta Receptes Proves CCEE Familiar Citacions CCEE Secretaria NETEJA ENTRADA URG/ADM Gabinets Rx LaboratoriTAO pendents. ALTA ADMINISTRATIVA PRE-VALIDACIÓ INFORME POST-VALIDACIÓ OCUPACIÓ 2 INFORME ALTA/RECEPTA NO COMPLERT 3 DEMORA ALTA MÉDICA -ADM. 4 DEMORA ALTA ADM-SORTIDA 5 DEMORA NOU INGRES 1 INFORMACIÓ DECISIÓ ALTA *17289 pacients avaluables altes ANY 2016 HUB
12
CAUSES Absència d’ informació de l'alta a familiars i pacients:
1 Manca informació de la decisió d´alta. Absència d’ informació de l'alta a familiars i pacients: -Manca preavís a famílies el dia abans de l’alta. -Manca informació horari d'alta -Es delega en pacient informació i no la transmet. Absència de coneixement de l'alta per la resta de l’equip assistencial: -No tot el personal implicat visualitza preavís alta a SAP (Gabinets, TAO...) -Els sistemes informàtics no estan globalment comunicat SAP/Gacela
13
SOLUCIONS 1 Manca d’informació de la decisió d´alta. Familiars i pacient: -Facilitar full d’informació a l´ingrés a familia i pacient de l´horari d´alta i criteris d’indicació de transport sanitari. -Missatges visuals en pantalles corporatives d´horari d’alta. -Missatgeria dia abans d´alta a familiar (SMS generat de forma automàtica al preavisar l’alta) Resta d´equip assitencial. -Interrelació professionals/SAP Gacela -Gabinets d’exploracions i Serveis Centrals amb perfils per visualitzar preavís d’alta a les llistes de treball
14
2 Informe d'alta no complert o no validat/recepta electrònica
CAUSES 2 Informe d'alta no complert o no validat/recepta electrònica Hi ha resultats de proves pendents de validació o proves pendents de realitzar el mateix dia de l'alta. Terminals de treballs insuficients o poc accessibles. Recepta Electrònica amb medicació no actualitzada/ Falta la recepta electrònica Dificultat validació Recepta Electrònica per sistemes informàtics
15
SOLUCIONS 2 Informe d´alta no complert o no validat/recepta electrònica GABINETS i SERVEIS CENTRALS: Prioritzar exploracions de pacients amb alta preavisada. Preparar informe alta i recepta electrónica dia abans. Equip de IT de suport per recepta electrònica i procés alta.
16
CAUSES Demora en entrega de l’informe d’alta al pacient.
3 Demora entre validació d´alta médica i alta administrativa Demora en entrega de l’informe d’alta al pacient. Pacient ectòpic s'ha d'entregar la documentació de l´alta a infermeria via zelador. El pacient necessita algun familiar que comprengui les prescripcions i no està present.
17
SOLUCIONS 3 Demora entrega d´alta un cop validat informe
Validació condicionada de l´alta a elaboració de la recepta electrónica. (CHECK-LIST: Recepta,Exploracions, visites CCEE,RHB). Lliurament de l´alta per equip mèdic i infermer simultania. Dimensionar serveis a demanda assistencial per evitar ectopisme.
18
CAUSES 4 Demora en alta administrativa i sortida del pacient
No hi ha familiar per acompanyar el pacient. Pacient no preparat per l'alta (Falta del preavís, higiene, roba) Retard en el Transport Sanitari Transport Sanitari sense medis o condicions adequats per aquell pacient (oxigen, cadira vs llitera, aïllament...) Sol·licitud De Transport Sanitari improcedent. Transport sanitari COT 56% NRL: 41% MIR 32% PNML 27% CAR 27% CGD 10% TAULA DE TRANSPORT SANITARI
19
SOLUCIONS 4 Demora en alta administrativa i sortida del pacient
Preavís a familia i resta professionals de l´alta el dia abans. Sol.licitut d´ambulància el dia abans (metge). Incloure condicions de transport en sol.licitut el dia abans (check-list) Metrics per avaluar demora d´ambulància actualitzats (feed-back) Revisió i edició de criteris d’indicació de transport sanitari (full informatiu, pantalles corporatives…)
20
CAUSES 5 Demora de l'ingrés del nou pacient Servei de Neteja
No disponibilitat del Servei en horari de 13.30h-14.30h. Neteja compartida per diferent plantes a partir de 14.00h. No s'estableix un ordre de prioritat neteja. Disponibilitat de zelador (compartit per varies unitats d´infermeria) Capacitat d’acollida variable per part d´infermeria segons franja horària / volum d’ingressos Verticalitat de l'edifici (ascensors)
21
SOLUCIONS. 5 Demora de l'ingrés del nou pacient
Comunicació a diferents estaments de l´alta del pacient (neteja-zeladors). (ja preavistat) Establir la prioritat neteja del diferents “llits desocupats” (Coordinació i sistemas mòbil SMS) Reestructuració-reforç torn migdia-tarda de neteja/zelador. (14-18h).
22
OBJECTIUS Incrementar el percentatge de preavís.
Incrementar el percentatge d´altes validades abans 12h i abans 14h les adminstratives. Reduir el percentatge de necessitat de “transport sanitari fútil” Disminuir el temps d’ocupació d’un llit buit
23
Estància mitja 8,4 dies: +357 pacients/any
Gabinets Rx LaboratoriTAO pendents. Ambulància(53%) Entrega Alta Receptas Proves CCEE Familiar URG/ADM Validació Citacions CCEE Secretaria PREAVÍS >12h Informe +Recep ALTA ADMINISTRATIVA NETEJA OM Alta ENTRADA PRE - ALTA POST- ALTA 2 h 09 min 3h 18 min ? min (1h 05m*) - 1 hora - 2 hores - X hora Recalcular 8,4? Llit? -3 HORES x ingressos ANY 2016= h (-3000 dies) Estància mitja 8,4 dies: +357 pacients/any Cada llit: 43 pac/any...+8 llits/any * Juny UI 9-3
24
Utilitat d´aquest treball de grup
Conèixer de forma detallada el procés d'alta, no només abans de les 12h, des de diferents punts de vista dels diferents estaments. Trobar punts crítics que desconeixíem , solucions i crítiques a les mateixes, que oferien els diferents estaments i actors en el procés. Abordar el procés des d'un punt de vista multidisciplinari i complexa com es l'alta. Remarcar la figura inadvertida de la família i el pacient com un actor més en el procés de l'alta.
25
Gràcies
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.