La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

ORIENTACIONS PER A L’ESTUDI

Presentaciones similares


Presentación del tema: "ORIENTACIONS PER A L’ESTUDI"— Transcripción de la presentación:

1 ORIENTACIONS PER A L’ESTUDI
CENTRE FAMILIAR VINCLES

2 OBJECTIU Aquestes orientacions van dirigides a alumnes de segon i tercer cicle d’educació primària Tenen com objectiu fonamental aconseguir que els nostres fills/alumnes adquireixin els coneixements i habilitats necessàries per APRENDRE A APRENDRE

3 DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ
ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI TÈCNIQUES D’ESTUDI SÍNTESI

4 ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI
LLOC D’ESTUDI Que permeti la concentració Que permeti treballar còmodament Amb una il·luminació adeqüada Tranquil i silenciós Amb una temperatura agradable Ventilat, netejat i ordenat ESTRIS Importància de tenir el material necessari per l’estudi

5 ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI
POSTURA Peus tocant el terra Cames sense creuar L’esquena recta i recolçada al seient El cap inclinat cap endavant Les mans recolçades a la taula i subjectant el paper HORARI Importància d’estudiar cada dia per adquirir l’hàbit Sempre que sigui possible s’estudiarà al mateix lloc i a la mateixa hora

6 ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI
S’estudiarà aproximadament una hora al dia (encara que dependrà una mica de les tasques que es tenguin) És interessant anar canviant d’activitat Mai s’ha de començar sense saber exactament el que s’ha de fer Cal començar a estudiar allò que no ens sigui massa difícil, continuar per allò que menys els agrada i més difícil els resulta, per acabar pel que és més fàcil i que més els agrada

7 ASPECTES PREVIS QUE AFAVORIRAN L’ESTUDI
ATENCIÓ I CONCENTRACIÓ Realització d’algun exercici d’atenció abans de començar a estudiar AUGMENT DE L’INTERÉS Proposar-se petites fites ALTRES Alimentació sana Pràctica d’algun esport o activitat física Dormir bé

8 TÈCNIQUES D’ESTUDI SEGON CICLE D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA:
COMPRENSIÓ LECTORA DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA IDEES PRINCIPALS TERCER CICLE D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA: SUBRATLLAT RESUM ESQUEMES MAPES CONCEPTUALS

9 TÈCNIQUES D’ESTUDI: VELOCITAT I COMPRENSIÓ LECTORA
Importància de la lectura per a l’aprenentatge Tipus de lectura Prelectura Lectura comprensiva Lectura informativa Lectura recreativa Eliminar les principals dificultats alhora de llegir: Vocalitzar Seguir la lectura amb el dit Moure el cap

10 TÈCNIQUES D’ESTUDI: VELOCITAT I COMPRENSIÓ LECTORA
És important destacar que per obtenir l’eficàcia en l’estudi, la velocitat i la comprensió lectora van units Per obtenir una bona velociotat i comprensió lectora és imprescindible la pràctica Importància de llegir cada dia i pràcticar la velocitat lectora Utilització del diccionari per ampliar el vocabulari És necessari practicar la comprensió lectora, fent-se preguntes sobre el que s’ha llegit

11 TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA
Segons el sentit que s’utilitza tenim una memòria visual, olfactiva, tàctil, auditiva o gustativa i hem de saber que recordam millor i més fàcilment quan s’utilicen tots els sentits La memòria també es pot classificar com a curt plaç i memòria a llarg plaç Segons la tècnica o procediment que utilizem per memoritzar, tendrem: Memòria mecànica: recordam a base de repetir Memòria significativa: recordam perquè comprenem

12 TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA
Existeixen tècniques mnemòniques que ajuden a fixar dades i millorar la memorització: Tècnica de la visualització Tècnica dels “acrósticos” Tècnica de les parelles de imatges Tècnica de la cadena Tècnica numèrica Tècnica dels llocs Tècnica simbòlica Tècnica de l’historieta

13 TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA
TÈCNICA DE LA VISUALITZACIÓ: Consisteix en imaginar o veure mentalment els conceptes que hem de memoritzar. TÈCNICA DELS “ACRÒSTICS”: Consisteix en construir paraules partint de les lletres o síl·labes inicials dels conceptes o paraules que s’han de memoritzar TÈCNICA DE LES PARELLES DE IMATGES: Consisteix en crear dues imatges mentals per cada parella de paraules i relacionar-les entre sí TÈCNICA DE LA CADENA: Consisteix en crear una imatge per cada paraula que volem memoritzar associant-les entre sí, de manera que la primera vagi unida a la segona, la segona a la tercera,...fins a la darrera

14 TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA
TÈCNICA NUMÈRICA: Consisteix en substituir números per lletres i formar paraules amb elles. Per aplicar aquesta tècnica es substituiran els números per consonants a partir d’una taula d’equivalències establerta, llavors afagir vocals(que no tendran cap valor) per construir paraules o frases. Per acabar es memoritza la paraula o frase. TÈCNICA DELS LLOCS: Consisteix en relacionar les paraules que volem recordar en diferents llocs d’un recorregut o circuit TÈCNICA SIMBÒLICA: Consisteix en substituir els números per paraules, construir una frase i memoritzar-la

15 TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA
TÈCNICA DE LA HISTORIETA: Consisteix en organitzar les paraules que volem retenir de tal manera que amb elles poguem inventar una historieta

16 TÈCNIQUES D’ESTUDI: DESENVOLUPAMENT DE LA MEMÒRIA
Importància de repassar: PRÀCTICA DEL MESTRE Passes a seguir: Lectura ràpida Lectura comprensiva Fer de mestre, escrivint totes les possibles preguntes que es poden fer sobre el que s’hagi d’estudiar Contestar les preguntes sense mirar el llibre o apunts Correcció consultant el material d’estudi Finalment, fixar-se amb els errors comesos

17 TÈCNIQUES D’ESTUDI: LES IDEES PRINCIPALS
Les idees principals són aquelles que ens donen una visió global o general d’un llibre que hem llegit, un capítol, un tema o un pàrraf Les idees principals són molt útils per: Profunditzar en el contingut del text Ajudar a la comprensió d’allò que hem llegit Facilitar la memorització Simplificar els posteriors treballs com resumir, fer esquemes,... Fer que l’estudi sigui més actiu, agradable i eficaç

18 TÈCNIQUES D’ESTUDI: LES IDEES PRINCIPALS
Podem trobar les idees principals: En el títol i subtítols En els petits resums, si ni hi ha En el primer pàrraf i en l’últim En els gràfics, il·lustracions, paraules o frases destacades Com es poden localitzar les idees principals? Fent una prelectura o lectura ràpida Fent-se preguntes sobre allò que s’ha llegit Fent una lectura comprensiva

19 TÈCNIQUES D’ESTUDI: LES IDEES PRINCIPALS
Les notes al marge consisteixen en resumir i anotar al marge esquerra del text la idea principal de cada pàrraf. Això ajuda a captar la idea principal i a fer l’estudi més actiu Passes per escriure les notes al marge: Prelectura Lectura comprensiva Preguntes a cada pàrraf La resposta a la pregunta és la nota al marge i s’escriu a l’esquerra del text

20 TÈCNIQUES D’ESTUDI: EL SUBRATLLAT
Amb el subratllat es preten destacar les paraules clau o més importants d’un text Abans de subratllar és necessari llegir detingudament el text El subratllat es realitza quan hem localitzat les idees principals Allò que es subratlla ha de tenir sentit per si mateix És convenient subratllar a llapis

21 TÈCNIQUES D’ESTUDI: EL SUBRATLLAT
Avantatges del subratllat Fa la lectura més activa i entretinguda Ajuda a centrar l’atenció Facilita la comprensió d’allò que es llegeix Amplia el vocabulari Desenvolupa la capacitat per distingir les idees importants Afavoreix la capacitat d’anàlisi Desenvolupa la capacitat de síntesi Facilita la memorització

22 TÈCNIQUES D’ESTUDI: EL RESUM
El resum consisteix en escriure les paraules subratllades, afagint-ne de necessàries perquè el text tengui sentit per si mateix L’extensió del resum dependrà del tema El resum s’ha de fer individulament i es realitza quan ja s’ha llegit el text, s’ha comprès i s’ha subratllat allò més important És important fer el resum amb paraules d’un mateix, així d’aprèn més fàcilment El resum beneficia l’expresió escrita i obliga a relacionar idees

23 TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS ESQUEMES
La tècnica de l’esquema consisteix en ordenar lògicament les idees d’un tema amb el menor nombre de paraules possible Mitjançant l’esquema està constiuït per una idea general, les idees principals, les idees secundàries i les altres idees de menor importància L’esquema: Proporciona una visió global del tema de forma clara i ràpida Mostra les relacions entre les diferents parts del text És la millor tècnica per repassar Ajuda a la memorització

24 TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS ESQUEMES
Els tipus d’esquema: Esquema de sangrat Esquema de barres Esquema de números Esquema de claus Esquema d’angles Esquema d’arbre

25 TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS MAPES CONCEPTUALS
Un mapa conceptual és un esquema o gràfic Sol fer-se traçant línees, rectangles, quadrats, cercles,.. Dins les figures geomètriques s’escriuen conceptes . Aquests s’uneixen mitjançant línies amb altres conceptes que tenen alguna relació. Per poder deixar més clares les relacions, s’utilitzen les paraules enllaç. Els mapes conceptuals s’elaboren jeràrquicament, és a dir en la part superior s’escriuen els conceptes més generals o importants i en la part inferior els més específics

26 TÈCNIQUES D’ESTUDI: ELS MAPES CONCEPTUALS
Així doncs direm que un mapa conceptual és un esquema o gràfic constituït per conceptes i unit per paraules enllaç per formar proposicions CONCEPTES: Paraules que s’utilitzen per anomenar la imatge d’un objecte, acció o aconteixement PARAULES ENLLAÇ: Paraules que utilitzam per construir frases PROPOSICIONS: Constituida per dos o més conceptes units per una paraula per construir una unitat de significat

27 SÍNTESI Importància d’APRENDRE A APRENDRE i la CONSTÀNCIA i ESFORÇ que això implica, per aconseguir un APRENENTATGE SIGNIFICATIU i una MLP Aspectes previs a l’estudi que cal conèixer: Tenir un bon lloc d’estudi (sense distraccions, amb el mobiliari necessari i a ser possible que sempre sigui el mateix lloc) Tenir preparat el material necessari (pensar amb el diccionari) Dormir bé Menjar sa Realitzar algun esport o activitat lúdica

28 SÍNTESI Un cop tenim els aspectes previs controlats i sempre recordant la importància de la LECTURA COMPRENSIVA per aconseguir una MEMÒRIA SIGNIFICATIVA, les passes a seguir en l’estudi poden ser les següents: Preparar tot allò que necessitarem 2) Anotar per ordre les tasques que s’han de realitzar 3) Fer algun exercici de concentració si es necessari

29 SÍNTESI Procedir a l’estudi a) Lectura ràpida b) Lectura comprensiva
c) Identificació de les idees principals Notes al marge Subratllat d) Resum Esquema Mapa coneptual

30 DE TOT ESFORÇ S’OBTÉ UN BENEFICI!!!!
SÍNTESI 5) Anar tatxant les feines que es van acabant i fer petits descans quan es canvia d’activitat 6) Per acabar, recordar la importància de REPASSAR (pràctica del mestre) DE TOT ESFORÇ S’OBTÉ UN BENEFICI!!!!


Descargar ppt "ORIENTACIONS PER A L’ESTUDI"

Presentaciones similares


Anuncios Google