La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Carta de Ciutadania·Carta de Drets i Deures

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Carta de Ciutadania·Carta de Drets i Deures"— Transcripción de la presentación:

1 Carta de Ciutadania·Carta de Drets i Deures
CONSELL DE CIUTAT 8 abril 1214 Informe 2013 de la Síndica de Greuges sobre compliment de drets i deures de la Carta de Ciutadania·Carta de Drets i Deures de Barcelona

2 Carta de Ciutadania · Carta de Drets i Deures
Article 41. Síndic/a de Greuges de Barcelona 1. Totes les persones podran presentar una queixa davant el síndic o la síndica de Greuges de Barcelona per l’incompliment dels drets i deures previstos en aquesta Carta. 2. El síndic o la síndica de Greuges de Barcelona podrà intervenir per iniciativa pròpia a fi i efecte de garantir els drets i deures previstos en aquesta Carta. Vaig assumir el compromís de presentar anualment al Consell de Ciutat el resultat del treball de la Sindicatura de Greuges referenciant-lo a la Carta de Ciutadania

3 URBANISME, HABITATGE I MEDI AMBIENT
CARTA DE CIUTADANIA · CARTA DE DRETS I DEURES DE BARCELONA: Article 18 HÀBITAT L’Ajuntament té com a objectiu prioritari que tots els veïns i les veïnes de la ciutat puguin gaudir del seu dret a un habitatge digne i assequible, i Desenvoluparà un Pla d’Habitatge amb criteris de cohesió social ... que tindrà en compte la funció social de l’habitatge. Crearà un parc d’habitatges assequibles destinats a polítiques socials Impulsarà la construcció d’habitatges amb protecció oficial.... f) Vetllarà per la transparència del mercat immobiliari .... Article 31 MEDI AMBIENT 1. Totes les persones tenen dret a un medi ambient que permeti una bona qualitat de vida a la ciutat i, que... 2. Totes les persones tenen dret a gaudir de la tranquil·litat dins la ciutat, sense perjudici de l’activitat necessària per a la vida econòmica i social. .....

4 Les queixes de la ciutadania
HÀBITAT URBÀ Nombre de queixes % Habitatge i dignitat 342 65,4% Urbanisme i ciutat 72 13,8% Medi ambient 109 20,8% TOTAL 523 100%

5 HABITATGE, URBANISME I MEDI AMBIENT: RECOMANACIONS
Elaborar amb urgència un pla de xoc que aporti en l’any 2014 habitatges suficients per la demanda de pisos d’emergència Exposar a la web municipal la informació del cens dels habitatges públics, especificant-ne disponibilitat i d’ocupació Revisar el projecte de Registre de Sol·licitants d’HPO perquè: a) no exclogui els barcelonins que, per haver marxat de la ciutat per estudis o treball, circumstancialment no hi estiguin empadronats b) la reserva d’habitatges a adjudicar per barem de necessitat per a contingents en risc d’exclusió es mantingui com a mínim en el 10 % II. URBANISME: Tramitar amb celeritat els procediments de disciplina urbanística per evitar que infraccions urbanístiques es consolidin pel pas del temps Gestionar amb equitat els processos de reallotjament perquè als veïns s’ofereixin, condicions adequades a la seva capacitat econòmica.

6 HABITATGE, URBANISME I MEDI AMBIENT: RECOMANACIONS
III. MEDI AMBIENT: Que davant de peticions de celebració de concerts de música o actes públics que requereixin una elevada potencia acústica s’avaluïn tots els elements concurrents, i es fixin sempre: horaris, límits sonors, neteja, etc. Que es el sobrecost de les intervencions extraordinàries de la Guàrdia Urbana i dels serveis municipals de neteja per activitats lucratives d’oci que generin riscs i brutícia recaigui en els seus promotors S’estudiï l’obertura de serveis higiènics WC de pagament o gratuïts en les estacions del metro i pàrquings de B:SM, per afavorir l’ús normal de l’espai públic i la creació de llocs de treball Que es coordinin les ordenances municipals de manera que s’unifiqui el règim de conducció de gossos a l’espai públic

7 PREVISIÓ D’ACTUACIONS D’OFICI DE LA SINDICATURA DE GREUGES EN MATÈRIA D’HÀBITAT URBÀ EN 2014
Estudi de l’abast del dret de la ciutadania a l’existència de la xarxa d’habitatges de solidaritat urbana a preu assequible, i presentació d’una proposta per a l’acompliment de la llei del 15% Seguiment del projecte de regulació de l’assignació d’habitatges de protecció oficial per a situacions d’emergència, i fer propostes que recullin la casuística detectada a través de les queixes rebudes Règim d’ús dels parcs i jardins de Barcelona, en especial el del sistema de control d’accés al Park Güell Estudi de l’evolució dels indicadors de contaminació a la ciutat

8 CARRER I CONVIVÈNCIA Espai públic (arts. 36-38):
LA CARTA DE CIUTADANIA · CARTA DE DRETS I DEURES DE BARCELONA Espai públic (arts ): Obligació d'utilitzar correctament els espais públics de la ciutat i els serveis respectant, el dret que també tenen els altres d'usar-los i de gaudir-ne. Seguretat en l’espai públic (art. 11): Tothom té dret a la seguretat en la seva vida quotidiana La Guàrdia Urbana de Barcelona, garantirà els drets ciutadans i mantindrà un tracte deferent i proporcionat envers la ciutadania. L’Ajuntament, mitjançant els serveis municipals de prevenció i altres instruments de mediació, promourà la solució alternativa de conflictes Mobilitat de qualitat Article L’Ajuntament té el deure d’establir una ordenació de la circulació i de l’estacionament dels vehicles de motor compatible amb l’ús de les vies i places per als vianants i ciclistes.

9 LES QUEIXES DE LA CIUTADANIA
CARRER I CONVIVÈNCIA Nombre de queixes % Transport públic i circulació 322 66,4% Llibertat cívica i seguretat ciutadana 106 21,9% Accessibilitat i mobilitat personal 22 4,5% Ús i manteniment de l’espai públic 35 7,2% TOTAL 485 100%

10 CARRER I CONVIVÈNCIA: RECOMANACIONS
ACCESSIBILITAT i Servei de Transport Adaptat Porta a porta Àmbit reglamentari: - Regular com a dret subjectiu - Establir la sectorització del transport als serveis socials especialitzats Àmbit de gestió del servei: - Garantir l’assignació equitativa dels - Estudiar la disponibilitat per a persones amb dependència - Establir clarament en la normativa d’ús els motius de denegació - Identificar els problemes de derivació al transport regular i posar-hi solució - Considerar la possibilitat de traspassar la gestió dels serveis fixos a l’AMB - Analitzar comparativament el servei porta a porta amb altres ciutats Àmbit del transport públic ordinari: - Adaptar de totes les parades d’autobús de metro - Assegurar informació clara i exacta de l’accessibilitat al transport i entorn - Promoció de la utilització pel col·lectiu de persones amb discapacitat

11 CARRER I CONVIVÈNCIA: RECOMANACIONS
II. SEGURETAT I CONVIVÈNCIA (Ordenança de mesures civisme) 1. Modificar els protocols d’intervenció de guàrdia urbana i serveis socials amb persones vulnerables en actes de presumpte incivisme 2. Revisar la proporcionalitat de les sancions que conté l’OMC 3. Actualització formativa dels agents de la Guàrdia Urbana en tècniques i habilitats adequades al tracte que els ciutadans esperen de la seva policia de proximitat per a la seva seguretat i per la pau social. III. TRANSPORT PÚBLIC (control i gestió del frau) 1. Introducció d’un termini de temps que permeti el pagament de la penalització de percepció mínima amb la reducció del 50 % del seu import. 2. La revisió dels protocols d’actuació per part dels diferents agents i serveis implicats en el control, gestió del frau i atenció al client 3. Millorar la informació a l’usuari, sobre els seus drets i deures

12 CARRER I CONVIVÈNCIA ACTUACIONS D’OFICI 2014
La Sindicatura estudiarà d’ofici en l’exercici 2014: La revisió de l’Ordenança de mesures per a la convivència per comprovar si hi ha penalitzacions que hagin de ser reconsiderades La forma i el procediment de la lluita contra el frau en la utilització del transport públic, perquè els viatgers se senten en ocasions assetjats pel personal de control injustificadament, i que s’hagi optat per multes dissuasives en lloc de presència de personal laboral en les barreres d’accés. També estudiarà els preus del transport en relació amb les necessitats dels ciutadans. - En tots dos temes de convivència i de transport col·lectiu, la síndica estudiarà d’ofici les opcions de treball en favor de la comunitat que puguin condonar les multes per infraccions.

13 LA BONA ADMINISTRACIÓ LA CARTA DE CIUTADANIA · CARTA DE DRETS I DEURES DE BARCELONA Participació a la vida política municipal (art. 8-9) Dret a sol·licitar la consulta popular. Foment de l'activitat associativa (art. 10) Dret a formar part dels òrgans de participació Principis de bona administració Principis de bona fe i confiança legítima, i que l’actuació municipal sigui proporcionada a les seves finalitats Accedir en condicions d’igualtat als serveis públics d’interès general. resolució expressa i motivada en els terminis legalment previstos Ésser indemnitzades per l'Ajuntament de tota lesió que pateixin quan sigui conseqüència del funcionament dels serveis públics Principis de despesa pública (art. 42) L’Ajuntament vetllarà perquè els criteris de despesa pública, d’imatge i publicitat institucional estiguin regits per criteris de racionalitat i d’orientació social, tant en costos com en contractació

14 LES QUEIXES SOBRE L’ADMINISTRACIÓ I ELS PROCEDIMENTS
ADMINISTRACIÓ PÚBLICA Nombre de queixes % Atenció al públic i participació ciutadana 26 5,3% Procediments administratius 53 10,8% Activitat econòmica i hisenda municipal 107 21,8% Funció pública 305 62,1% TOTAL 491 100%

15 LES RECOMANACIONS EN EL CAPÍTOL D’ADMINISTRACIÓ
EN MATÈRIA DE DEFENSA DELS DRETS I LLIBERTATS CÍVIQUES: Que la institució de la Sindicatura de Greuges sigui regulada per la Llei de la Carta Municipal de Barcelona per al ple reconeixement del dret dels ciutadans i ciutadanes a ser defensats dels actes de mala Administració que pateixin EN MATÈRIA DE CONTRACTACIÓ Que l’aplicació del principi de la lliure concurrència en la contractació pública de serveis socials no perjudiqui a les entitats d’iniciativa social que hi concorren, tal com estableix la Llei de serveis socials Que la contractació social confronti el criteri de qualitat amb l’econòmic EN MATÈRIA DE PARTICIPACIÓ SOCIAL Modificar el reglament que regula la Iniciativa ciutadana per impulsar una normativa municipal de caràcter general, per tal que es facilitin les adhesions mitjançant signatura en línia i també que s’utilitzi el mètode de mostreig aleatori, de manera que els requisits no signifiquin una càrrega excessiva per als ciutadans.

16 LES RECOMANACIONS EN EL CAPÍTOL D’ADMINISTRACIÓ
EN MATÈRIA de llicències d’activitat econòmica (terrasses): Accelerar l’elaboració dels decrets de distribució prèvia i d’ordenació dels espais singulars previstos en l’Ordenança de terrasses Potenciar l’activitat inspectora municipal per garantir que es dóna compliment a la normativa de terrasses Que per afavorir l’autocontrol dels concessionaris s’imposi el marcatge gràfic al terra de la vorera dels límits de la concessió. EN MATÈRIA DE LLICÈNCIA D’ÚS DELS ESPAIS PÚBLICS, Acostar posicions entre l’Ajuntament i els diferents actors econòmics de La Rambla que permetin la introducció de canvis en l’ordenació i els usos de l’espai de forma satisfactòria per a la majoria EN MATÈRIA DE TREBALL I DE FUNCIÓ PÚBLICA Objectivar la gestió de les borses de treball Assumir i gestionar iniciatives contra l’atur juvenil Maximitzar el rigor en els processos selectius d’accés a la funció pública

17 BONA ADMINISTRACIÓ: ACTUACIONS D’OFICI 2014
La Sindicatura de Greuges centrarà la seva supervisió d’ofici en dues actuacions: - L’anàlisi de la participació ciutadana en la iniciativa normativa per l’elaboració de normes reglamentàries i en els projectes urbanístics, per avançar en la democràcia participativa - La millora de l’eficàcia de la mateixa institució de defensa de la ciutadania a través de l’actualització del seu reglament i la inclusió de la institució del text de la Carta Municipal de Barcelona.

18 PERSONES I DRETS SOCIALS
LA CARTA DE CIUTADANIA · CARTA DE DRETS I DEURES DE BARCELONA Serveis socials (art. 26): - Disposar d'un pla d'atenció social individual, familiar o convivencial Rebre atenció urgent i serveis continuats de qualitat, en cas de necessitat Polítiques específiques d’inserció laboral i social II. Persones estrangeres (art. 24) - L’Ajuntament fomentarà polítiques d’acollida als immigrants III. Equitat I accions positives (cap. 3) Infància i adolescència Gent gran Col·lectius en situació de vulnerabilitat No-discriminació per raó d’orientació sexual i identitat de gènere Respecte a la vida privada IV. Esports (art. 16) - Dret dels infants i joves a la pràctica de l’esport més enllà de l’horari lectiu i el de la gent gran a poder realitzar activitats físiques i esportives V. Educació (art. 15) - pràctiques que afavoreixen l’equitat, la qualitat i més inclusió social - dret a les escoles bressol

19 LES QUEIXES SOBRE DRETS SOCIALS
PERSONES I SOCIETAT Nombre de queixes % Serveis Socials 102 57,0% Ciutadania, veïnatge i immigració 18 10,0% Salut 8 4,5% Educació i esport 51 28,5% TOTAL 179 100%

20 RECOMANACIONS EN EL CAPÍTOL DE PERSONA I SOCIETAT
PROMOCIÓ SOCIAL Promoció de plans comunitaris d’ocupació Augmentar els convenis i acords amb les empreses i entitats d’inserció laboral de la ciutat per donar formació i feina als joves Prioritzar ¡’ocupació laboral en tots els projectes municipals d’obres i serveis com a objectiu de retorn social SERVEIS SOCIALS BÀSICS Utilitzar el procediment administratiu en els actes que generen o deneguen drets Agilitzar la redacció dels reglaments de les prestacions bàsiques i difondre’ls Revisar la ràtio actual de treballadors socials, educadors i psicòlegs per tal de poder donar compliment a la demanda d’atenció psicosociopedagògica actual Fer un seguiment continuat del servei que donen les empreses d’atenció domiciliària per tal de garantir la qualitat Per normalitzar la prestació de serveis, els CSS municipals han de disposar de fulls de presentació d’instàncies i que s’informi de tots els mitjans alternatius per a la presentació de reclamacions, incidències, suggeriments i fins i tot agraïments

21 RECOMANACIONS EN EL CAPÍTOL DE PERSONA I SOCIETAT
SERVEIS SOCIALS I PERSONES SENSE LLAR Cal mantenir l’objectiu “2015 ningú al carrer” i programar accions per aconseguir-ho RENDA GARANTIDA Reiterar la recomanació de 2012, assumida per l’Ajuntament, d’estudiar la implementació de la Renda Garantida de Ciutadania en compliment del dret previst a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, perquè, mentre no ho assumeixi com a prioritat pel Parlament de Catalunya, el patiment de la ciutadania continuarà i els serveis socials municipals hauran d’augmentar les seves prestacions d’urgència social i subsistència de la població de la ciutat. EDUCACIÓ Planificar espais familiars i escoles bressol a la ciutat com a mesura preventiva del creixement de les desigualtats socials fruit del context actual de crisi econòmica

22 JUSTICIA SOCIAL. ACTUACIONS D’OFICI 2014
En l’àmbit dels serveis personals, la Sindicatura de Greuges, centrarà la seva activitat d’ofici en tres actuacions: L’eficàcia dels serveis de salut de competència total o parcial municipal Ells plans i mètodes de treball social i educatiu amb la gent sense llar La disponibilitat i eficiència dels equipaments de serveis socials especialitzats a Barcelona

23 EXPEDIENTS TANCATS AMB DECISIÓ
RESUM ANY 2013 EXPEDIENTS TANCATS AMB DECISIÓ Sentit de la DECISIÓ Nombre d'expedients % Estimats 134 33,9% Estimats en part 127 32,1% Desestimats 105 26,5% Desistits i sobreseguts 30 7,5% TOTAL tancats 396 100% En el 66 % (2 de cada 3 expedients de queixa) es constata que el ciutadà va patir un greuge per acció o omissió del nostre ajuntament. En el terç restant de queixes l’Ajuntament havia actuat correctament .

24


Descargar ppt "Carta de Ciutadania·Carta de Drets i Deures"

Presentaciones similares


Anuncios Google