Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
aviat versió 5 Il.lustrada La praxis del currículum bimodal V Aprendre fent amb apunts i Internet i retenir vocabulari Els apunts: nucli de la memòria auxiliar personal (MAP) Currículum bimodal: principio i modalitats Activitats prèvies del professor: elaborar 2 llistes Activitats pràctiques i activitats de vocabulari El glossari-enciclopèdia de cada alumne Moltes activitats, avaluació contínua i exàmens control Importància de la tutoria Algunes idees més Pere Marquès (2013). UAB - grup DIM Veure també: Què és el currículum bimodal?
2
+ INSTRUMENTS AVUI SEMPRE ACCESIBLES MEMÒRIA CEREBRAL i INTERNET
Estem evolucionat a ”i-persons” sempre connectats a Internet El nostre coneixement abarca la nostra memòria i la nostra memòria auxiliar MEMÒRIA CEREBRAL i magatzem d’habilitats i centre de pressa de decisions comunicar INTERNET xarxes MEMORIA AUXILIAR PERSONAL (MAP) + einesTIC els meus apunts a Internet en blog, wiki portafol.li… EVA els meus apunts en paper www informació els meus apunts en pendrive L’experiència es pot emmagatzemar a la memòria i també a la memòria auxiliar Pere Marquès (2013)
3
QUÈ ÉS LA MEMÔRIA AUXILIAR PERSONAL (MAP)?
Es tota la informació i recursos als que cadascú de nosaltres pot accedir en qualsevol moment i lloc. Té 2 components: 1.- Apunts: dades (informació i enllaços a altres fonts i recursos) que hem recopil.lat i ordenat perquè pensem que ens seran útils. 2.- Altres recursos i fonts de informació a les que poden accedir: llibres, recursos d’Internet… 3.- Agenda y contactos ( , redes…) La MAP es com una biblioteca-agenda-taller. El seu nucli són els apunts. Els estudiants sense accés permanent a Internet fan els apunts en paper (llibreta, fitxes) o apunts en pendrive (si tenen ordinador) Si disposen d’Internet poden fer apunts a Internet (al blog, wiki…), integrant: Anotacions , documents, fotografies i altres recursos multimèdia Enllaços (webs, blogs, mapes, vídeos...),eines web 2.0, buscadors… És un concepte proper als EPA “entorns personals d’aprenentatge, PLE” però la MAP considera recursos útils pels estudi i també a la vida en general Pere Marquès (2013)
4
ELS 3 SUPORTS ON FER ELS APUNTS
Considerem 3 tipus de suport on els alumnes poden elaborar els seus apunts, que són el nucli de la seva MEMÒRIA AUXILIAR PERSONAL (MAP): Pels més petits (o quan no es disposi d’ordinadors) els apunts s’elaboraran en una llibreta de paper o carpeta, que també podrà recollir: retalls de publicacions sobre l’ assignatura o del interès de l’alumne. Més endavant, quan cada estudiant disposi sempre d’un dispositiu digital (ordinador…) els apunts es podran elaborar en suport digital (per exemple: en un documents de text o multimèdia, fotos…) que es podran emmagatzemar i transportar en un pendrive (llapis de memòria). I quan es disposi sempre d’un dispositiu connectat a Internet, es podran elaborar els apuntes a Internet, en un blog, wiki, web… En qualsevol cas, els apunts estaran organitzats en seccions (com una biblioteca), i cada estudiant (como si fos el seu bibliotecari) haurà de saber (recordar a la seva memòria cerebral) què hi ha i on està cada cosa. Pere Marquès (2011)
5
LA IMPORTÀNCIA D’ELABORAR APUNTS
Cada alumne cal que elabori els seus apunts que, conjuntament amb els sabers que té a la memòria, constituiran el seu coneixement. Usarà: Les explicacions del professor i el que comenten amb companys El que troben als llibres de text, revistes, Internet... Els apunts constituiran el nucli de la seva “memòria auxiliar personal, MAP”. Cada alumne cal que procuri que entre el que sap de memòria i el que té als apunts disposa de tot el necessari per a realitzar bé qualsevol activitat pràctica d’aprenentatge. Convé que no els dicti el professor, cal ensenyar els alumnes a elaborar apunts ja que és una competència important per a la vida que ajuda molt a aprendre. Quan elaborem apunts (p.e. d’un llibre) hem de valorar si la informació que llegim és important (pot ser útil). En cas afirmatiu, si no la tenim ja a la memòria, la afegirem als apunts, on correspongui, ja que apunts desordenats no seran útils. Així, quan fem els apunts establim connexions entre el què sabem i la nova informació, que integrem i donem significat, el que facilita també la seva memorització. Els apunts (notes ordenades, esquemes) sobretot han de ser útils per l’alumne No són la tradicional llibreta de resums (copiats del llibre o dictats pel professor) Pere Marquès (2012)
6
CURRICULUM BIMODAL: 2 tipus d’activitats
Bimodalitat metodològica i a l’avaluació 1. SABER FER 2. MEMORITZAR Consultant: apunts, llibres, Internet (inclús en exàmens) memorització comprensiva: comprendre, usar, explicar ACTIVIDATS PRÀCTIQUES COMPETENCIALS VOCABULARI BÀSIC (glossari d’assignatures) individuals i col.laboratives investigar, aplicar, valorar, crear projectes, problemes, rols conceptes, persones, fets exercicis d’aplicació llegir EXPE RIÈN CIA i fer un “glossari-enciclopèdia” i elaborar uns “apunts” Internet Pere Marquès (9-2013) + fer MOLTES ACTIVITATS amb AVALUACIÓ CONTINUADA auto/hetero i exàmens-control + TUTORÍA: detecta dificultats i orienta estudi, talents, desenvolupament sociabilitat, emocions, motivació, família
7
4 PRINCIPIS + 3 SABERS + 2 CREACIONS PERSONALS
A partir dels 4 principis del curriculum bimodal, la activitat formativa gira al voltant de 3 sabers clau i 2 creacions personals que farà cada alumne SABERS CLAU "Saber què“, glossari bàsic de les assignatures que els alumnes hauran d’aprendre de memòria. “Saber com“ fer coses, resoldre problemes… "Saber on" trobar ràpidament la informació necessària per a realitzar les activitats d’aprenentatge, aprofitant el suport de la "memòria auxiliar personal“ (MAP) que construirà cada alumne. CREACIONS PERSONALS DE CADA ALUMNE Apunts: amb tot el que creu que li pot ser útil per a realitzar les activitats pràctiques d’aprenentatge: formules, definicions, problemes tipus, esquemes… (seran el nucli de la seva memòria auxiliar personal”, MAP). Glossari-enciclopèdia: amb 3 definicions per a cada terme (una pròpia i les altres 2 de diversos diccionaris), imatges, frases on aparegui el terme, esquemes o mapes conceptuals que el relacionin amb altres termes del glossari… Pere Marquès (2013)
8
ELS 4 PRINCIPIS DEL CURRICULUM BIMODAL
1 1.- Realització de les activitats pràctiques (significatives, bàsiques i avançades), centrades en el desenvolupament de competències, consultant informació d’apunts, llibres, Internet (memòria auxiliar personal) inclús en els exàmens. Cada alumne elabora els seus apunts Treball individual i col.laboratiu amb àmplia autonomia; projectos, rols (alumnes periodistes, professors, cercadors de recursos, creadors…) Investigar, aplicar, valoració crítica, crear… adquirir experiència 2.- Memorització reconstructiva del vocabulari bàsic (glossaris de les assignatures, que els alumnes reben a principi de curs). Avaluació en exàmens tradicionals (sense poder usar apunts) Comprendre, usar i definir/explicar el vocabulari. Llegir i fer molts exercicis per a aplicar el vocabulari. Cada alumne elabora un glossari-enciclopèdia personal 3.- Fer moltes activitats implicant els alumnes en l’avaluació continuada i amb exàmens-control: autoavaluació, correcció entre alumnes i pel professor, presentació i correcció pública (a la pissarra digital), portafol.li… 4.- Tutoria: cerca el màxim desenvolupament personal i social de cada alumne (tractament de la diversitat), considera els seus talents i emocions, detecció precoç de dificultats, orientació, motivació, família… 2 3 4 Pere Marquès (2013)
9
MODALITATS D’APLICACIÓ I INFRAESTRUCTURES
El currículum bimodal dóna molta importància a la posada en comú a l'aula del treball que realitzen els alumnes, per millorar entre tots i estimular capacitats expressives i d’argumentar, per això és imprescindible disposar de pissarra digital. També seria desitjable un lector de documents. Hi ha 3 modalitats d’aplicació del currículum bimodal: 1.- CB amb “memòria auxiliar de paper”: apunts (elaborats en una llibreta o fitxes), llibres… 2.- CB amb “memòria auxiliar digital en pendrive”: apunts en un pendrive i altres recursos del dispositiu digital que els alumnes han de tenir sempre a la seva disposició. 3.- CB amb “memòria auxiliar digital a Internet”: apunts (elaborats en web, blog, wiki) i altres recursos d’Internet. En aquest darrer cas, serà necessari que els alumnes disposin sempre d’un ordinador o dispositiu digital connectat a Internet (aules 2.0) per tal que la seva memòria auxiliar sempre estigui al seu abast. També seria desitjable que el centre tingués una plataforma educativa amb xarxes d’alumnes per a cada classe…. Si els alumnes utilizen les TIC, desenvoluparan la competència digital. Pere Marquès (2013)
10
PER QUÈ AMB EL CURRICULUM BIMODAL ELS ALUMNES APRENEN MÉS I MILLOREN LES NOTES?
Des del primer dia de classe els alumnes saben el que s'espera d'ells, el que serà imprescindible aprendre. El professor els hi donarà (i explicarà una mica) la llista del glossari de l'assignatura (només els termes, no les definicions) i en la llista de les activitats pràctiques competencials. Participen activament en la concreció de les millors definicions per als termes del glossari, i aprenen a "crear definicions" a partir dels records sobre el seu ús contextual (memorització reconstructiva, bona alternativa per a la memorització mecànica). Fan moltíssims exercicis d'aplicació del glossari i també sobre les activitats pràctiques. L'avaluació contínua els permet aprendre dels seus errors i els exàmens-control faciliten el seguiment dels aprenentatges L'ús dels apunts en realitzar els treballs i exàmens pràctics, els fa més autònoms, els permet concentrar-se en l'important (saber fer) i evita suspesos per manca d'informació (no recordar fórmules, processos, dades). Els alumnes amb problemes per memoritzar, poden aprovar. Aprenen a fer apunts funcionals, que els ajuden a estructurar els coneixements i també així reforcen els seus esquemes mentals. Pere Marquès (2013)
11
CÓM COMENÇAR AMB EL CURRICULUM BIMODAL?
Al principi de curs el professor donarà a l’alumnat 2 llistes: 1. Activitats pràctiques bàsiques a realitzar amb suport de la MEMÒRIA AUXILIAR Pot incloure activitats avançades (donaran opció a l’ excel.lent) 2. Glossari de la assignatura a aprendre (només llista de vocabulari bàsic sense les definicions, que s’aniran concretant entre tots durant el curs) Cada dia els alumnes faran activitats pràctiques (objectiu: desenvolupar competències, crear i aplicar coneixement) i aniran creant els seus apunts Exercicis, projectes col.laboratius, problemes, rols… Crear materials, investigar, avaluar… AVALUACIÓ: quan no n’hi hagi prou amb les notes de l’avaluació contínua, hi haurà EXÀMENS pràctics (on podran consultar la seva MEMORIA AUXILIAR) Cada dia realitzaran activitats de vocabulari. Objectiu: comprendre, usar, memoritzar/saber explicar les definicions. Explicacions del professor sobre els temes (amb èmfasi en el glossari) Exercicis d’aplicació, preguntes, cerques a Internet… Fer el seu glossari-enciclopèdia(definicions, dibuixos, frases,esquemes) AVALUACIÓ: a més a més de l’avaluació contínua de les activitats de classe, hi haurà EXÀMENS de vocabulari que es faran sense suports i seran curts. Pere Marquès (2013)
12
PREPARACIÓ DE LES LLISTES DE VOCABULARI I ACTIVITATS PRÀCTIQUES
Cada professor o equip docent determinarà: el glossari de l’assignatura i les activitats pràctiques a aprendre així els alumnes sabran clarament des del principi què han d’aprendre Per a elaborar aquestes llistes, el professor pot fer una revisió d’un bon llibre de text marcant amb marcador fluorescent les paraules (conceptes, fets, persones, sistemes conceptuals…) més importants i les activitats pràctiques (exercicis, problemes…) que els alumnes haurien de saber fer. Amb aquestes paraules, i potser afegint-ne altres importants en el context i circumstàncies dels alumnes, farà la llista del glossari de l’assignatura (només termes, sense les definicions), que el primer dia de classe donarà als alumnes per tal que les coneguin i també li diguin quines paraules coneixen i quines inclús sabrien definir (a manera d’avaluació inicial) Igualment elaborarà la llista d’activitats pràctiques bàsiques i competències a desenvolupar (opcionalment afegirà activitats avançades pels alumnes que aspirin a excel.lent). A assignatures d’idiomes, el glossari inclourà: frases col.loquials bàsiques, estructures tipus, regles gramaticals ... A matemàtiques: taules de multiplicar ... Pere Marquès (2013)
13
ACTIVITATS PRÀCTIQUES: MÉS ENLLÀ DE LA MEMORITZACIÓ…
Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)
14
DISTINGIM COMPETÈNCIA I SABER MEMORÍSTIC?
Avui donem més importància a les competències que els estudiants adquireixen (= saber fer) que als coneixements memoritzats. Competència: Efectuar una tasca amb eficàcia, en un context. Suposa mobilitzar coneixements, habilitats i actituds (que són com els àtoms que composen les molècules-competència) de manera integrada… …en el marc de la personalitat (interessos, emocions) i experiència de cadascú. Sovint amb el suport de recursos i ajudes. S’adquireixen mitjançant experiències d’aprenentatge integradores sobre problemes reals i propers, que exigeixen aplicar el què s’ha après i acostumen a admetre diverses respostes vàlides. S’evidencien en l’acció i s’avaluen amb activitats d’aplicació (cartilla de competències, FR). Les manifestacions observables d’una actuació competent s’anomenen indicadors; s’usen a les pautes d’evaluació. APTITUD: “Capacitat per a operar competentment en una determinada activitat” CAPACITAT: “Aptitud, talent, qualitat que disposa a algú pel bon exercici de quelcom” COMPETÈNCIA: “Perícia, aptitud, idoneïtat pera fer quelcom o intervenir en un assumpte” (RAE) Pere Marquès (2008)
15
EXEMPLES D’ACTIVITATS PRÀCTIQUES (consultant informació, sovint proyectes col.laboratius i de rol)
Tasques contextualitzades en situacions de vida real, aprenentatge servei Problemes i exercicis de relacionar, analitzar ... Experimentar i investigar (simuladors, webquest ....) Línies de temps, mapes conceptuals i geogràfics, diagrames, pòsters Fer de periodistes, crítics d’art… Fer de professors: Elaborar presentacions multimèdia dels temes i buscar recursos multimèdia per exposar-los en la pissarra digital (PD). Presentar treballs a la PD, explicar com s'han fet, les dificultats... Elaborar síntesis de les classes i notícies de premsa al seu bloc personal Elaborar entre tots el "wiki-llibre" de l'assignatura i el "diari de classe". Crear material didàctic, contes, inventar coses ... i presentar-la PD Projectes(disseny,desenvolupar,avaluar), problemes divergents, analitzar casos Debats en fòrums presencials i en línia, aprenentatge dialògic Corregir / avaluar treballs d'altres, tutoria / ajuda entre companys Objectiu: Desenvolupar competències, crear coneixement (consultant informació), compartir i discutir, i aplicar-lo a situacions reals Pere Marquès (2013)
16
EXEMPLES D’ACTIVITATS PRÀCTIQUES DE ROL
Es proposa que tots els alumnes, en algun moment del curs, facin activitats significatives, de la vida real, algunes en l’entorn de l’escola Cercadors d'informació i recursos: en llibres, Internet ... (citen fonts) Enciclopedistes: elaboren els seus propis glossaris il.lustrats de vocabulari Especialistes en un tema de l'assignatura i fan de blocaires, "curator" Investigadors: experimenten, inventen ... Professors: preparen un tema, ho expliquen a classe, als pares ... Tutors de companys amb dificultats. I corregeixen treballs d'altres. Periodistes: entrevistes, reportatges, diari escolar, ràdio / TV ... Crítics d'obres d'art, textos literaris, vídeos documentals ... Fan exposicions: fotos, mapes conceptuals, línies de temps, pòsters Creadors de recursos: contes, artístics, materials didàctics ... Estudien casos i dissenyen, desenvolupen i avaluen projectes Aprenentatge servei (a l'aula- mantenir l’ordre, TIC i en l'entorn social). Els treballs (sovint col.laboratius) es mostren en la pissarra digital. I es valoren i milloren entre tots. L'experiència s'adquireix amb bones pràctiques. Tenir la fórmula no assegura saber resoldre un problema. Pere Marquès (2013)
17
ELABORACIÓ DELS APUNTS
L'elaboració dels seus apunts (que seran el nucli de la seva "memòria auxiliar personal", MAP) és una de les principals activitats que haurà de fer cada alumne al llarg del curs. Es podrà fer en una llibreta, document digital multimèdia o espai d'Internet (wiki, blog ...) Els apunts reuniran de forma organitzada tot el que l'estudiant creu que li pot ser útil (complementant la seva memòria cerebral) per realitzar les activitats pràctiques d'aprenentatge del curs: per exemple formules, glossaris, problemes tipus, esquemes .... Quan es realitzin en suport digital a Internet inclouran: Anotacions , documents, fotografies i altres recursos multimèdia Enllaços (webs, mapes, videos...), eines web 2.0 per a processar dades, buscadors… Els apunts sobretot han de ser funcionals, útils (no es persegueixen aquí objectius estètics: presentació. lletra). No hi ha límit de mida, però han de ser manejables. Estaran ben estructurats i s'hauran reorganitzar sovint en anar afegint noves informacions. No s'avaluen, però caldrà ensenyar als alumnes a fer-los i que els siguin útils. El “glossari-enciclopèdia” (tot i què és un material independent) pot formar part dels apuntes i es pot consultar al fer activitats pràctiques Pere Marquès (2013)
18
EXEMPLES D’ACTIVITATS DE VOCABULARI
El professor explica temes a la pissarra digital (PD) i va fent preguntes, emfatitzant el glossari de l'assignatura. Alumnes defineixen paraules del glossari a la PD escrivint les seves característiques. Entre tots es millora (consultant també RAE, wikipedia ...) Cada alumne apadrina paraules del glossari: farà diapositives amb fotos i definicions i tots les han de valorar en la PD. Després farà un mural. Cada alumne elabora el seu glossari-enciclopèdia a la llibreta o wiki (definicions, dibuixos i fotos, frases, esquemes, mapes conceptuals...) Buscar i subratllar paraules del glossari en el llibre de text, articles ... Exercicis test i d'aplicació: dibuixar conceptes, definició alternativa, relacionar, escriptura creativa, esquemes, línies de temps, mapa conceptual Examen de resposta ràpida: el professor dicta paraules i dóna als alumnes 1 minut a per contestar abans de continuar amb la següent. El que fallen després s’ho pregunten per parelles fins a aprendre (així recuperen) Alumnes elaboren tests de preguntes per passar als companys. Concursos i jocs: targetes amb les paraules per jugar al trivial ... Lectura comprensiva, analítica, crítica: literària, de recerca, profunda. Objectiu: reconèixer les paraules en textos i veus, utilitzar-les al pensar i expressar-se (oral, escrit) i també saber explicar-les/definir-les Pere Marquès (2013)
19
ELABORACIÓ DEL GLOSSARIO-ENCICLOPÈDIA
El glossari-enciclopèdia és una tasca important que haurà de fer cada estudiant al llarg del curs. Es podrà fer en una llibreta, en un document digital multimèdia o en un espai d’Internet (wiki, blog…) El glossari-enciclopèdia, s'organitzarà alfabèticament, i al final inclourà una secció d’esquemes, línies de temps i mapes conceptuals que relacionin entre sí els diferents conceptes i les altres dades factuals. Per a cada terme del glossari (que seran bàsicament conceptes, persones i fets), es posaran: 3 definicions: una creada per l’alumne i les altres 2 procedents de diversos diccionaris i enciclopèdies. Imatges: dibuixos, fotos… Frases amb sentit on surti el terme Algun esquema, mapa conceptual o línia de temps que relacioni amb sentit el terme amb altres termes del glossari. El glossari-enciclopèdia haurà de tenir bona lletra i presentació. Es revisarà periòdicament: pel professor, entre alumnes, presentació pública… El “glossari-enciclopèdia” (tot i què és un material independent) pot formar part dels apuntes i es pot consultar al fer activitats pràctiques Imagen: Ana Masllorens
20
IMPORTÀNCIA DE LA LECTURA
La lectura cal que sigui: comprensiva, analítica i crítica (que el lector valori críticament la veracitat i utilitat, consideri el context…) La lectura és fonamental per a la formació de les persones. Amb la lectura tenim accés al coneixement emmagatzemat per la nostra civilització, adquirim experiències vicàries, creixem, adquirim vocabulari (que ens permetrà pensar més i expressar millor)... Caldria que cada dia, una petita part de la classe estigués basada en la lectura: Lectura profunda, reflexiva, per a comprendre noves paraules a l’enciclopèdia. Lectura literària, per a gaudir d’un poema, text narratiu… Lectura superficial per a buscar nova informació en llibres i Internet… I després sintetitzar el què s’ha llegit, el què ha proporcionat la lectura, el què s’ha aprés… També és important la lectura d’imatges i d’audiovisuals i la seva interpretació i anàlisi crítica Pere Marquès (2013)
21
MOLTES TASQUES, AVALUACIÓ CONTINUA, EXÀMENS
S’aprèn fent: els alumnes han de fer MOLTES ACTIVITATS TOTES elles han de ser corregides per a poder aprendre dels errors i convé quedi un registre (punts positius, nota) del què ha fer cada alumne. Com que el professor té un temps limitat per a corregir, implicarà a l’alumnat, que a més a més així aprendrà més. Exemples: - Realització d’exercicis autocorrectius - Autocorrecció per l’alumne segons instruccions del docent, rúbrica... - Correcció entre alumnes - Presentació, debat i correcció col.lectiva a la pissarra digital El professor corregirà les activitats de tots els estudiant en els exàmens de control sistemàtic dels aprenentatges. Els exàmens de vocabulari (memorístics) inclouran un 20% de preguntes que no estiguin al glossari (imprescindibles per a un excel.lent) Els exàmens pràctics (amb ús de la MEMORIA AUXILIAR) proposaran diverses tasques bàsiques per a fer en un temps adequat i afegiran 2 tasques avançades. Si es fan totes les tasques bàsiques es tindrà notable. Tindran excel-lent els que també hagin fet alguna tasca avançada. En assignatures como Ciències, Socials... si durant el curs s’han fet i avaluat moltes activitats pràctiques, pot resultar innecessari fer exàmens pràctics Pere Marquès (2013)
22
LA IMPORTÀNCIA DE LA TUTORIA
L'Educació ha d'assegurar la transmissió cultural, facilitar a cada persona el màxim desenvolupament integral de les facultats i preparar per a la vida Acció tutorial de cada professor, especialment del professor-tutor: Tractament de la diversitat, detecció precoç de dificultats i orientació Ajudar l’estudiant a descobrir-se i conèixer els seus talents (Ken Robinson) i Intel-ligències múltiples: Howard Gardner (verbal, lógico-matemàtica, musical, espacial, cinestèsica, interpersonal, intrapersonal), Robert Sternberg (analítica, creativa, vida pràctica) Encausar la seva emotivitat (desenvolupar la intel-ligència emocional) Orientar la construcció de la seva autoestima, autoconfiança, optimisme Motivar i cultivar bones actituds, força de voluntat, asertivitat Fomentar la reflexió crítica i l'activitat creativa Promoure el diàleg sobre l'Ètica i els valors Desenvolupar la seva sociabilitat i solidaritat Donar exemple, s'aprèn veient el que fan les persones de referència Explicar a les famílies el nou enfocament curricular (cal el seu suport) El projecte de tutoria del centre considerarà objectius de nivell acadèmic, de centre (puntualitat, respecte ...) i de desenvolupament personal de l'alumnat Pere Marquès (2011)
23
NOTES SOBRE INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL – IE/1
Segons Salovey & Mayer IE = “capacitat per a percebre, expressar, comprendre i regular les nostres emocions i comprendre les dels altres”. Consideren 4 eixos: Percebre (canvis fisiològics - suor, respiració, cor, pupil.les, color -,expressió facial, moviments corporals -gestos, contacte físic-, to de veu) i poder expressar les emocions pròpies i dels altres. Comprendre com influeixen en el pensament: focalitzen aspectes, evoquen records, canvien punts de vista, alteren l’atenció, afecten la cognició… Comprendre-les: causes, seqüències emocionals, sentiments contradictoris Regular-les: prevenir efectes de las e. negatives, autonomia emocional, competència social, gestió intrapersonal i interpersonal. Según David Goleman IE = “capacitat de reconèixer els nostres sentiments, els sentiments dels altres, motivar-nos i manejar adequadament les relacions que tenim amb els altres i amb nosaltres mateixos". Considera 5 Competències: Consciència d'un mateix, de les nostres emocions i estats interns. Autoregulació, control de les emocions, impulsivitat, estat d'ànim ... I el seu maneig perquè facilitin les nostres activitats. Motivació cap a l'assoliment dels nostres objectius. Empatia, consciència de sentiments, necessitats, preocupacions dels altres Habilitats socials per induir respostes desitjables en els altres. Utilitzar-les per persuadir, dirigir, negociar i resoldre conflictes, cooperar i treballar en equip. Pere Marquès (2011)
24
NOTES SOBRE INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL – IE/2
Un estat emocional negatiu pot disminuir un 30% el rendiment acadèmic Pablo Fernández Berrocal (UMA) Amb major IE... es té millor salut física i psicològica, menors nivells d'ansietat i de risc de depressió, millor adaptació social, s'és més cooperatiu i empàtic, menys agressiu (es resolen millor els conflictes interpersonals). Educant en IE des dels 2 anys, A Primària tenen millor rendiment acadèmic, són més agradables, empàtics, col.laboratius i amb menys problemes de conducta. Encara que hi ha esdeveniments que no controlem? I la nostra personalitat ens determina, ens queda un 40% de marge de decisió Les emocions: són breus i intenses activacions físiques, respostes fisiològiques, que es produeixen en resposta a algun estímul. Las e. bàsiques són: por, ira, tristesa, alegria, sorpresa, rebuig, afecte. Totes les emocions són necessàries (no confondre les e. negatives, amb e. dolentes). Els sentiments es generen al associar un pensament a las emocions: solitud, timidesa, egoisme, generositat, amistat, decepció… Els grecs pensaven que les emocions eren l'enemic de la racionalitat. ? Però no només provenen del nostre passat animal, ens ajuden a adaptar-nos al medi. ambient Pere Marquès (2011)
25
ALGUNES IDEES MÉS… 1/2 El glossari de l'assignatura, així com el llistat d'activitats pràctiques (i competències) a realitzar, es pot donar als alumnes en forma de "cartilla d'autocontrol", on poden anar marcant el que creuen que ja saben ... i el professor ho pot verificar periòdicament. Uns quants professors (a primària) prefereixen donar el glossari de l'assignatura trimestralment o tema a tema. És molt important ensenyar als alumnes a fer apunts, i que s'adonin de la seva funcionalitat, de com els apunts els poden ajudar. Això pot portar temps: els alumnes de primària encara no en saben i els de l'ESO moltes vegades tampoc (només saben "prendre" apunts al dictat del professor i aquí es tracta que els facin ells). A batxillerat, apunts limitats. Pensant en els exàmens de selectivitat, alguns centres han limitat els apunts que es poden utilitzar en els exàmens pràctics a unes poques "fulles" en primer curs i una minvant (l'últim trimestre res) en segon curs. Així es van acostumant progressivament. Pere Marquès (2013)
26
ALGUNES IDEES MÉS… 2/2 Que els alumnes s'ajudin entre ells en els aprenentatges (alumne tutor) i també que es corregeixin algunes tasques entre ells (amb posada en comú final amb el professor) sol donar molt bons resultats ... si s'organitza bé. El curriculum bimodal es pot aplicar amb: Aules que tenen bones dotacions TIC o que només tenen pissarra digital Llibres de text en paper o digitals, i també sense llibres de text El model TPACK i les estratègies de classe inversa. Comunitats d'aprenentatge i grups interactius. I amb tot tipus d'enfocaments pedagògics, excepte el memorisme estricte Pere Marquès (2013)
27
MÉS INFORMACIÓ… ¿Qué es el currículum bimodal?
Hacia un desarrollo curricular bimodal ¿Podemos mejorar con las TIC los resultados académicos? Recetas para reducir el fracaso escolar: pon exámenes más fáciles Recetas para reducir el fracaso escolar: yo soy yo y mi ordenador Nuevas técnicas contra el fracaso escolar Principios de aprendizaje y de enseñanza Investigación DIM-Fundación Telefónica sobre currículum bimodal y contra el fracaso escolar ( ) CHISPAS TIC Y EDUCACIÓN Tecnología educativa. Web de Pere Marquès Grupo de investigación DIM-UAB PD Pere Marquès (2008)
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.