Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porAneta Krajewska Modificado hace 6 años
1
LES EMPRESES DE L’EURAM UCE 2008 Oriol Amat, UPF
2
LES EMPRESES DE L’EURAM COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? CONCLUSIONS
ÍNDEX ASPECTES PREVIS LES EMPRESES DE L’EURAM COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? CONCLUSIONS O.Amat-UPF i ACCID
3
Presentació Objectiu: diagnòstic de la situació i perspectives de les empreses de l’EURAM. Anàlisi integral: estratègica, operativa i econòmico-financera. Nivells d’anàlisi: agregada, geogràfica, sectorial, clusters, estructura de l’accionariat, procedència del capital i empreses cotitzades, entre d’altres. O.Amat-UPF i ACCID
4
ESTUDIS EFECTUATS 1.ASPECTES PREVIS
Empreses incloses a SABI (comptes anuals) Llibre de les empreses de l’EURAM, IIVEE, 2006 Mostra de 254 empreses exitoses: -Creixement vendes: 15% i 2,4 milions € -Rendibilitat fons propis: 8% -Comptes anuals i anàlisi qualitatiu (enquesta) UPF-Direcció Gral. d’Indústria, O.Amat-UPF i ACCID
5
Visió global Empreses EURAM: evolució favorable, conserven el seu important pes econòmic (28% població i 30% PIB). Sectors amb més pes: turístic (41%), tèxtil (que representa el 65% de tot l’Estat Espanyol), sector químic (54%) i editorial (42%) i d’altres com farmacèutic, agroalimentari, automòbil, ... Si només considerem la part EURAM que està a l’Estat Espanyol, Catalunya té el 61% de les empreses, el País Valencià el 33% i les Illes Balears el 6%. Catalunya-País Valencià: intercanvis comercials El PIB UE ha crescut a ritmes del 1,5% anyal de mitja, a EURAM ha crescut al voltant del 3% anyal. El fenomen de la immigració ha contribuït a aquest creixement. O.Amat-UPF i ACCID
6
Visió global Sectors que perden pes: agrari; indústries extractives; tèxtil, confecció, calçat i cuir; material elèctric i electrònica, automòbil, telecomunicacions, moble... Sectors que mantenen pes: editorial, fusta i suro, químic i farmacèutic, productes minerals no metàl·lics i maquinaria... Sectors que augmenten pes: construcció, turisme, alimentació i begudes, distribució d’energia, serveis i comerç minorista... O.Amat-UPF i ACCID
7
-Destinació turística i laboral -Qualitat de vida
PUNTS FORTS EURAM -Climatologia -Bellesa de la natura -Destinació turística i laboral -Qualitat de vida -Bona relació entre cost de la mà d’obra i la seva preparació -Atracció de ciutats com Barcelona i València -Cultura de treball -Creació d’empreses O.Amat-UPF i ACCID
8
PUNTS FEBLES EURAM Dèficit fiscal Dèficit infraestructures
Deficiències del sistema universitari i de formació professional, baix nivell d’idiomes,... Molts sectors i clusters (tèxtil llar, joguet, moble i calçat) es basen en costos baixos Insuficient inversió en innovació Dèficit comercial Baixa rotació actius i baixa productivitat Estratègia financera conservadora Dificultar per a comptar amb empreses grans O.Amat-UPF i ACCID
9
1.ASPECTES PREVIS EMPRESA O.Amat-UPF i ACCID
10
EMPRESA 1.ASPECTES PREVIS RIQUESA FINANCERA I SOCIAL LIQUIDESA
O.Amat-UPF i ACCID
11
EMPRESA 1.ASPECTES PREVIS RIQUESA CREIXEMENT FINANCERA I SOCIAL
LIQUIDESA CREIXEMENT O.Amat-UPF i ACCID
12
2. LES EMPRESES DE L’EURAM
Capitalitzades i solvents Ineficiència en la gestió dels actius Rendibilitat elevada Accelerat procès de transformació Inici recessió Baix nivell d’I+D O.Amat-UPF i ACCID
13
2. LES EMPRESES DE L’EURAM
DIAGNÒSTIC ESTATS COMPTABLES -BALANÇ: LIQUIDESA AC/PC ,4 1,3 1,2 CAPITALITZACIÓ CP/P ,43 0,43 0,46 GESTIÓ D’ACTIUS V/A ,67 0,71 0,89 TERMINIS TC -COMPTE DE RESULTATS: VENDES, DESPESES, Bº -RENDIBILITAT: ROS-ROI-ROE ROE % 11% 9,8% -CREIXEMENT: V A D B VADB O.Amat-UPF i ACCID
14
2. LES EMPRESES DE L’EURAM
PETITES: MOLT CAPITALIZADES, APOSTEN PER LAUTOFINANÇAMENT, CREIXEMENT LENT, BAIX RENDIMENT. GRANS: MENYS CAPITALIZADES, MÉS EFICIENTS EN COSTOS, TERMINIS FAVORABLES, MOLT RENDIBLES O.Amat-UPF i ACCID
15
COMPARACIÓ DE L’EURAM AMB ESPANYA
2. LES EMPRESES DE L’EURAM COMPARACIÓ DE L’EURAM AMB ESPANYA -Més capitalització -Més inversions a llarg termini -Més rendiment inversions -S’estan escurçant les diferències O.Amat-UPF i ACCID
16
Evolució sectors Desfavorable: Favorable: Turisme Cotxes Editorial
Serveis Farmacèutic Desfavorable: Cotxes Tèxtil Sabata Joguina Immobiliari Construcció Banca Borsa O.Amat-UPF i ACCID
17
INGREDIENTS FELICITAT: -ALGUNA COSA QUE FER -ALGUNA COSA QUE ESPERAR
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? INGREDIENTS FELICITAT: -ALGUNA COSA QUE FER -ALGUNA COSA QUE ESPERAR -ALGÚ A QUI ESTIMAR KET DE VRIES,2003 O.Amat-UPF i ACCID
18
ESPERANÇA DE VIDA EMPRESARIAL? 12,5 anys (A. De Geus, 2005)
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? ESPERANÇA DE VIDA EMPRESARIAL? 12,5 anys (A. De Geus, 2005) 10,3 anys (Informa, 2003) 5,6 anys (Financial Times, 2004) O.Amat-UPF i ACCID
19
COMERÇ: MERCADONA, BON PREU,...
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? INDÚSTRIA: MANGO, FICOSA, ALMIRALL, ECOTÈCNIA, GERMANS BOADA, PUIG, PLANETA, PORCELANOSA,... AGROALIMENTARI: GUISSONA, TORRES, CODORNIU, FREIXENET, NUTREXPA, VICHY CATALÁN, CASA TARRADELLAS, FARGA, SAL COSTA, ... COMERÇ: MERCADONA, BON PREU,... SERVEIS: CATALANA OCCIDENT, RACC, FIATC, MRW,... O.Amat-UPF i ACCID
20
PERFIL: QUI? QUÈ? COM? 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES?
O.Amat-UPF i ACCID
21
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES?
PERFIL: QUI? LÍDER: PROJECTE VITAL, HUMILITAT, OBSESSIÓ PER L’EMPRESA, NO CULPA FACTORS EXTERNS, BON ORGANITZADOR EQUIP: QUALITATS INNATES, FORMACIÓ, PROMOCIÓ INTERNA, SUCCESIÓ QUÈ? COM? O.Amat-UPF i ACCID
22
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES?
Pregunta: -Vive con tres amigas... ¿Cómo lo hace? Respuesta:-¿A qué se refiere? Pregunta:-Acaba de cumplir 80 años... Respuesta:-Le invito a la fiesta PlayBoy de esta noche. ¿Qué me decía? Pregunta: -¿Es difícil convivir con una mujer? Respuesta: Si. He estado casado dos veces. Y ahora me conformo con lo que puedo. Ya sé que no es lo mismo que la enorme felicidad de estar sólo con la persona que amas, pero me tengo que conformar con esto. Le pido comprensión para los que no tenemos más remedio que tener varias mujeres. Creo que hay sitio para todos”. Entrevista de LL.Amiguet a Hugh Hefner, fundador de Playboy, La Vanguardia, 31 de maig de 2006 O.Amat-UPF i ACCID
23
Implicació del personal
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? QUI? Gasela Resta Personal amb estudis universitaris 16,0% 12,5% Formació / Massa salarial 2,4% 0,7% Empreses amb retribució variable ,0% 34,0% Implicació del personal Formació Incentius O.Amat-UPF i ACCID
24
QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER,
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER, EN QUÈ POTS SER EL MILLOR? LLARG TERMINI, 4 ANYS, POCA DIVERSIFICACIÓ COM? O.Amat-UPF i ACCID
25
QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER,
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER, EN QUÈ POTS SER EL MILLOR? 1%-10%-100% LLARG TERMINI, 4 ANYS PER A DESCOBRIR-HO, POCA DIVERSIFICACIÓ COM? O.Amat-UPF i ACCID
26
INNOVAR REQUEREIX PACIÈNCIA I CREATIVITAT
SOVINT EL MERCAT NO ESTÀ PREPARAT PER A LA INNOVACIÓ: -FORNS MICROONES: -VÍDEOS: -CONTESTADOR AUTOMÀTIC: CREATIVITAT: DESCOBRIR, PRODUCCIÓ, COMERCIAL,.. O.Amat-UPF i ACCID
27
COM? DISCIPLINA, CONSTÀNCIA
3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? QUÈ? COM? DISCIPLINA, CONSTÀNCIA PROCESSOS CLIENTS FINANCES O.Amat-UPF i ACCID
28
Diversificació Efic. costos Qualitat Innovació Orient. client
Com? Processos Gasela Resta % Empreses amb ISO ,0% 5,0% Personal fix / Total personal 71,0% 75,0% Subcontractació / Costos totals 26,0% 23,0% R+D / Vendes 2,4% 1,0% Diversificació Efic. costos Qualitat Innovació Orient. client O.Amat-UPF i ACCID
29
Clients satisfets Vendes prod. nous Export.
Com? Clients Gasela Resta Vendes productes nous / Vendes 35% 13,0% Avaluació satisfacció clients 85% 53,0% Devolució vendes / Vendes 1% 1,9% Vendes Clients satisfets Vendes prod. nous Export. O.Amat-UPF i ACCID
30
Per què se’n van els clients?
Mort 1% Canvi de domicili 3% 9% Prefereixen producte competidor 68% Mala qualitat de servei, indiferència, mal tracte 19% Altres causes Font: Miller Business Sistems MCB, 1995. O.Amat-UPF i ACCID
31
Creixement autosostingut Eficiciència despeses
Com? Finances Gaseles Tortugues Resta Personal / Vendes 13% 22% 14% Bº / Vendes 10% 4% 8% Bº / Cap. propis 26% 4% 9% Autofinançament 10% 4% 8% Creixement autosostingut 34% 3% 10% Rendibilitat Creixement autosostingut Palanquejament Solvència Rendiment Reinversió Bº Eficiència Actius Eficiciència despeses Beneficis O.Amat-UPF i ACCID
32
VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT Finances Gaseles Tortugues Resta
Personal / Vendes 13% 22% 14% Bº / Vendes 10% 4% 8% Bº / Cap. propis 26% 4% 9% Autofinançament 10% 4% 8% Creixement autosostingut 34% 3% 10% VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT O.Amat-UPF i ACCID
33
VADB VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT MORT D’ÈXIT Finances
Gaseles Tortugues Resta Personal / Vendes 13% 22% 14% Bº / Vendes 10% 4% 8% Bº / Cap. propis 26% 4% 9% Autofinançament 10% 4% 8% Creixement autosostingut 34% 3% 10% VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT VADB MORT D’ÈXIT O.Amat-UPF i ACCID
34
TERMINIS DE COBRAMENT-PAGAMENT TERMINIS D’ESTOCS
FINANCES TERMINIS DE COBRAMENT-PAGAMENT TERMINIS D’ESTOCS POLÍTICA FINANCERA: FINANÇAMENT DE L’ACTIU FIX, FONS DE MANIOBRA, PROPORCIÓ DE CAPITALS PROPIS, POLÍTICA DE DIVIDENDS,... O.Amat-UPF i ACCID
35
FINANCES EL MILLOR NEGOCI ÉS SER HONRAT EMPRESES AUDITADES
“...LAS CUENTAS DE LAS FILIALES ...NO HAN SIDO AUDITADAS” “...NO HA SIDO POSIBLE VERIFICAR EL PRECIO MEDIO DE LAS EXISTENCIAS” “NO SE HA PODIDO CORRELACIONAR CIERTAS EXISTENCIAS CON SUS FACTURAS DE COMPRA” “EL SUBGRUPO...QUE TIENE 18 FILIALES... NO HA FACILITADO DETALLE DE LAS CUENTAS DE BALANCE Y CTA. RTDOS.” O.Amat-UPF i ACCID
36
F C P RH Creació de valor Rendibilitat Capacitat de creixement
Palanquejament Solvència Rendiment Reinversió beneficis Beneficis Vendes C Clients satisfets Vendes productes nous Exportació Diversificació de productes Internacionalizació P Eficiència en costos i actius Qualitat total Innovació Orientació al client Formació Incentius Implicació del personal RH O.Amat-UPF i ACCID
37
NO ÉS FÀCIL ESTAR A DALT:
L’ÈXIT ÉS COJUNTURAL NO ÉS FÀCIL ESTAR A DALT: EN BUSCA DE L’EXCEL.LÈNCIA (T.PETERS) LIDERANT LA REVOLUCIÓ (G.HAMEL) O.Amat-UPF i ACCID
38
Bº ANYS L’ÈXIT ÉS COJUNTURAL ESGOTAMENT CICLE DE VIDA DE L’EMPRESA:
O.Amat-UPF i ACCID
39
Bº ANYS L’ÈXIT ÉS COJUNTURAL ADAPTAR EL MODEL C APACITAT GENERACIÓ
CICLE DE VIDA DE L’EMPRESA: ADAPTAR EL MODEL Bº C APACITAT GENERACIÓ RIQUESA ANYS O.Amat-UPF i ACCID
40
FACTORS CLAU D’ÈXIT Factor humà: Formació, incentius, implicació personal Processos: Eficiència, productivitat, qualitat, innovació, orientació al client Clients: Satisfacció, fidelitat, boca-orella Finances: rendiment, reinversió, palanquejament, solvència, rendibilitat, capacitat creixement O.Amat-UPF i ACCID
41
-SOLIDESA FINANCERA 4.CONCLUSIONS -BONA RENDIBILITAT
-FEBLESES I AMENACES IMPORTANTS -INNOVACIÓ VERSUS COSTOS -ORIENTACIÓ AL MERCAT -DIFERÈNCIES EN FUNCIÓ DE SECTORS I CLUSTERS O.Amat-UPF i ACCID
42
Reptes per a mantindre posició capdavantera
Innovació Inversió en disseny, marques,... Orientació als mercats internacionals Cultura de l’esforç Incrementar productivitat Guanyar dimensió Cooperar per competir Administració: infraestructures,... O.Amat-UPF i ACCID
43
...i TAMBÉ UNA MICA DE SORT...
44
PERO LA SORT NOMÉS ARRIBA SI TREBALLES DUR AMB INNOVACIÓ I DISCIPLINA,...
45
BIBLIOGRAFÍA Bradley, F. i O’Reagain (1998): “Concentración y diversificación entre pymes con éxito en los mercados internacionales”, ICE, n. 774. Dollar, D. (1993): “Competitiveness, convergence and international specialitzation”, MIT Press, Cambridge. Eurostat (2007): “Eurostat Yearbook”, Unió Europea. Fontrodona, J. i Hernández,JM (1998): “Les multinacionals catalanes”, Papers d’Economia Industrial, Generalitat de Catalunya, Barcelona. Hernández, JM, Amat,O. Fontrodona, J. i Fontana, I. (2000): “Les empreses gasela a Catalunya”, Papers d’Economia Industrial, Generalitat de Catalunya, Barcelona. Informa (2008): “SABI”, Base de dades, Madrid. IIVEE (2007): “Llibre de les empreses de l’EURAM”, Institut Ignasi Vilallonga d’Economia i Empresa, València. Laigle, L. (1998): “Stratégies d’internationalisation”, Problemes econòmiques n Simon, H. (1996): “Hidden champions”, Harvard BS Press, Boston. Trigo, J. (1997): “La economía española: el camino hacia el mercado”, Gestió 2000, Barcelona. Trout, J. i Rivkin, S. (2000): “Differenciate or die”, Wiley, Nova York. O.Amat-UPF i ACCID
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.