The Adolescent Years  Early: 10-14 years of age  Middle: 15-19 years of age  Late: 20-24 years of age Markers/Start- Onset of puberty (varies greatly)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Learning to learn network for low skilled senior learners ME GUSTA APRENDER, PERO... CUÁL ES MI ESTILO? Learning to Learn Training Aprender en cualquier.
Advertisements

Theory and Practice of Science Teaching. El desarrollo de practicas apropiadas, se refiere a que los maestros tienen que proveer a los estudiantes un.
Diseño y especificación del puesto de trabajo
Ayudando a su Hijo(a) a Tener Éxito en la Escuela.
Control en cascada.
Sexualidad responsable
Adolescencia: Una transición del desarrollo El perfil del adolescente y la práctica docente.
BIENVENIDOS PADRES Y APODERADOS
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Lathrop Intermediate School Program Verification / Orientation Week School Year 2014 – 15 August 18 – August 23, 2014 Be RespectfulBe ResponsibleBe Safe.
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
Cognitive Dev. in Adolescence Des. Cognitiva en la Adolescencia.
Healthy Sexual Development 1. The School’s Role and the Parents Role/El rol del colegio y el rol de los padres 2. What is Healthy Sexual Development?/Desarrollo.
Creating Support in the Community.
El noviazgo en la adolescencia
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
PREPARING FOR THE PERSUASIVE ESSAY AP SPANISH LANGUAGE & CULTURE 2014 Ken Stewart ● Chapel Hill, NC.
PREPARING FOR THE PERSUASIVE ESSAY AP SPANISH LANGUAGE & CULTURE 2014 Ken Stewart ● Chapel Hill, NC.
Los años de la adolescencia (Lo que se pueden esperar los padres)
Chapter 1/ Sec What is Child Development? De dónde viene el estudio del desarrollo infantil? Psychology is the scientific study of human behavior;
¿QUE NECESITAN LOS ADOLESCENTES DE NOSOTROS?
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
¿A qué edad se independizan los jóvenes?
Ensenándoles a los niños como caminar seguramente mientras crecen y desarrollan Teaching children to walk safely as they grow and develop.
HACER AHORA: Completan la página 63 en el libro de trabajo.
Parent Meeting Junta de Padres Raising A Reader Creando un Lector.
Cog. & Socioemotinal Dev. in Early Child Desarrollo Cognoscitivo y socioemocional en la niñez.
Formal Commands! ¡Atención! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
Making Connections Prompts Raising A Reader Creando un Lector.
NEBULOUS/NEBULOSA/ DESDIBUJADA Marcela T. Garcés Assistant Professor of Spanish Published in : Label Me Latina/o Spring 2012 Volume II.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
Cognitive Dev. in Adolescence Des. Cognitiva en la Adolescencia.
Ask Your child Questions about What He/She Reads (FICTION) Explain why this is a good tittle. Use details from the book Who is the author? Why did the.
La pregunta: Read the Fondo Cultural on page 279, as you listen to the Juanes music clip. Then, write a sentence that compares Juanes’ music with some.
English Lesson 3.
Nina Jackson, Presenter.  IMSCI is research based writing instruction.  IMSCI uses the gradual release of responsibility model to teach writing.  Scaffolds.
ALC 155 miércoles el 25 de mayo. Bienvenida Sientense SS – lado a lado Uno lee las preguntas en voz alta la otra persona contesta.
Digital Photography: Selfie Slides By: Essence L. Thomas.
What will the future be like? ¿Cómo será el futuro?
How to Help your Child with Homework Cómo ayudar a su niño con la tarea escolar EL Program Instructional Support Services Lake Elsinore Unified School.
LA ADOLESCIENCIA Bachiller: Kiel Vanessa Camacho Prof. Alcides Rivero.
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
La comunicación entre padres e hijos adolescentes
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Economical situation in Europe. Situación económica en Europa.
Digital Photography: Selfie Slides
Formal Commands! Ten-Hut! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
EN grupos de 3: ¿Cómo pueden mejorar la respuesta de este estudiante en la prueba de la semana pasada? Reescriban la respuesta para que quede mejor. 
El futuro What is the future tense? When would you use it?
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Empareja el español y el inglés.
PARENT INVOLVEMENT MATTERS Morgan Elementary School.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Operations Charts Keep these operations charts posted by the wall you usually work out math word problems. Print them in color and paste them on the same.
1 SURVIVAL SPANISH FOR TRAVELERS Lesson 2 ☞ Hi again! In this lesson we are going to learn different ways of greeting and farewell, as well as how to become.
Summary Design & Outcome Standards Jóvenes Constructores El Salvador.
Welcome to SAT Parent Night. What is the SAT? The SAT-10 is a district mandated assessment carried out to obtain District-wide data about student performance.
Chapter 1/ Sec. 2 Theories Teorías. The Classic Theories / Las Teorías Clásicas Psychodynamic Theories / Teorías psicodinámicas: Constructivist Theories.
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
THE SUBJUNCTIVE MOOD Spanish 2 – 6.2. THE PRESENT SUBJUNCTIVE In English, we say “I hope that…” to express hopes & wishes. Verbs that follow such expressions.
Learning Objective (skill-concept-context) Today we will recognize the INFINITIVES* of verbs in Spanish. * in grammar, the basic form of a verb, used with.
“Taller de apoyo en el aprendizaje y métodos de estudio” Valor: Excelencia Departamento de Psicología y Orientación.
¡Buenas tardes clase! Cuando NO estamos de acuerdo Usen una expresión para decir que no estás de acuerdo con las oraciones. Después, explica.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
The brain begins its development days after conception and continues to make new connections throughout life. El cerebro empieza a desarrollarse días después.
Transcripción de la presentación:

The Adolescent Years  Early: years of age  Middle: years of age  Late: years of age Markers/Start- Onset of puberty (varies greatly)  End- employment and/or marriage (signal adult status)  Occurring later than in past generations

Los años adolescentes  Los primeros: años de edad  Secundaria: años de edad  Tarde: años de edad  Marcadores / Inicio- El inicio de la pubertad (varía en gran medida)  Empleo y / o matrimonio fin- (estado adulto de la señal)  Ocurriendo más tarde que en las generaciones pasadas

Dealing with Rapid Changes  Physical  Thinking  Relationships  Sense of identity  Off timing: Do not all happen at once or at same rate for all young people

Hacer frente a los rápidos cambios  física  Pensando  relaciones  Sentido de identidad  tiempo: No todo suceda a la vez, o al mismo ritmo para todos los jóvenes

Source: Cooperative Extension System Extension "CARES" for America's Children and Youth Initiative March, 2001

Overview/Información general I. Physical Development II. Cognitive Development III.Psycho-Social Development _____________________________________ I. Desarrollo Físico II. Desarrollo cognitivo III. Desarrollo Psicosocial

I. Physical Development  Takes 3-6 years to complete  Height & Weight Changes—growth spurt  Secondary Sex Characteristics  Continued Brain Development

I. Desarrollo Físico  Toma 3-6 años en completarse  Altura y peso Cambios crecimiento acelerado  Secundarios Sexuales Características  Desarrollo continuo Cerebro

Rapid Gains in Height & Weight/Las ganancias rápidas en Altura y Peso  4.1 to 3.5 inches per year  Girls mature about 2 years earlier than boys  Weight gain = muscles for boys; fat for girls  4.1 a 3.5 pulgadas por año  Las niñas maduran aproximadamente 2 años antes que los varones  Aumento de peso = músculos para chicos; grasa para las niñas

Secondary Sex Characteristics:  Hormonal changes  Pubic hair  Menarche or penis growth  Voice changes for boys  Underarm hair  Facial hair growth for boys  Increased production of oil, sweat glands, acne

Secundarios Sexuales Características  Los cambios hormonales  Vello púbico  La menarquia o el crecimiento del pene  Cambios en la voz de los niños  vello de las axilas  Crecimiento del vello facial para niños  Aumento de la producción de petróleo, las glándulas sudoríparas, el acné

Continued Brain Development  Not completely developed until late adolescence  Emotional, physical and mental abilities incomplete  May explain why some seem inconsistent in controlling emotions, impulses, and judgements

Desarrollo continuo Cerebro  No del todo desarrollado hasta el final de la adolescencia  Habilidades emocionales, físicas y mentales incompleta  Puede explicar por qué algunos parecen inconsistentes en el control de las emociones, los impulsos, y juicios

How Do These Changes Affect Teens?  Frequently sleep longer - 9 1/2 hours  May be more clumsy because of growth spurts- body parts grow at different rates  Girls may become sensitive about weight - 60% trying to lose weight; 1-3% have eating disorder  Self conscious or private about their bodies  Aware of their emerging sexuality, starts to show in their relationship with others.

¿Cómo afectan estos cambios? Adolescentes?  Dormir frecuentes ya - 9 1/2 horas  Puede ser más torpe debido al crecimiento de partes chorros de cuerpo crezca a un ritmo diferente  Las niñas pueden llegar a ser sensibles sobre el peso - 60% se trata de perder peso; 03.01% han trastorno alimentario  Ser consciente o privada acerca de sus cuerpos  Consciente de su sexualidad emergente, empieza a mostrar en su relación con los demás.

How Do These Changes Affect Teens?  Concern if not physically developing at same rate as peers. Need to “fit in” (early vs. late maturation)  Feel awkward about showing affection to opposite sex parent  Ask more direct questions about sex- trying to figure out values around sex

¿Cómo afectan estos cambios a los adolescentes?  La preocupación de no desarrollar físicamente en mismo ritmo que sus compañeros. Necesidad de "encajar" (temprana versus tardía maduración)  Sentirse incómodo de mostrar afecto al padre del sexo opuesto  Haga preguntas más directas sobre sexo tratando de averiguar los valores en torno al sexo

What Can Adults Do?  Expect inconsistency in responsibility taking and in decision making  Avoid criticizing/comparing to others  Encourage enough sleep  Encourage/model healthy eating  Encourage/model activity  Provide honest answers about sex

¿Qué pueden hacer los adultos?  Esperar inconsistencia en la responsabilidad de tomar y en la toma de decisiones  Evite criticar / comparar a los demás  Anime a dormir lo suficiente  Anime / modelo de alimentación saludable  Anime / actividad de modelo  Proporcionar respuestas honestas sobre el sexo

II. Cognitive Development  Advanced Reasoning Skills  Abstract Thinking Skills  Meta-Cognition

II. Desarrollo cognitivo  Avanzadas habilidades de razonamiento  Habilidades de Pensamiento abstracto  Meta-cognición 

Beginning to Gain Advanced Reasoning Skills  Options/ Possibilities  Logical  Hypothetically/What if?

Comenzando a ganar? Avanzadas habilidades de razonamiento  Opciones / Posibilidades  lógico  Hipotéticamente / ¿Qué pasa si?

Think Abstractly  Can take others ’ perspective  Can think about non-concrete things like faith, trust, beliefs, and spirituality

pensar de manera abstracta  Puede tomar la perspectiva de otros  Se puede pensar en cosas no concretas como la fe, la confianza, las creencias y la espiritualidad

Ability to Think About Thinking  Meta-cognition  Think about how they feel and what they are thinking  Think about how they think they are perceived by others  Can develop strategies for improving their learning

Capacidad para pensar sobre el pensamiento  Meta-cognición  Piense en cómo se sienten y lo que piensan  Piense en cómo piensan que son percibidos por los demás  Puede desarrollar estrategias para mejorar su aprendizaje

How Do These Changes Affect Teens?  Heightened self-consciousness  Believes no one else has experienced feelings/emotions  Tend to become cause-oriented  Tend to exhibit a “ justice orientation ”  “ It can ’ t happen to me ” syndrome

¿Cómo afectan estos cambios? Adolescentes?  Autoconciencia mayor  Cree que nadie más ha experimentado sentimientos / emociones  Tienden a ser causa orientada  Tienden a mostrar una "orientación hacia la justicia"  Síndrome "No puede pasar a mí"

What Can Adults Do?  Don ’ t take it personally when teens discount experience  Discuss their behavior rules/consequences  Provide opportunities for community service  Ask teens their view and share own

¿Qué pueden hacer los adultos?  No lo tome personalmente cuando los adolescentes descuentan experiencia  Discuta sus reglas de comportamiento / consecuencias  Proporcionar oportunidades de servicio a la comunidad  Pregunta a los adolescentes su punto de vista y compartir propia

III. Psycho-Social Development  Establishing identity  Establishing autonomy  Establishing intimacy  Become comfortable with one ’ s sexuality

III. Desarrollo Psicosocial  acreditativo de la identidad  El establecimiento de la autonomía  El establecimiento de la intimidad  Sentirse cómodos con la sexualidad de un solo

Establishing Identity  Separate, distinct individual  Experimenting and risk-taking  Confidence  Values, beliefs, goals  Integrates opinions of other into own likes/dislikes— needs interactions with diverse others for this to occur  Secure identities-knows where they fit (groups, cliques)

acreditativo de la identidad  Independiente, individuo distinto  Asunción de riesgos y la experimentación  confianza  Valores, creencias, metas  Se integra opiniones de otros en interacciones propios gustos / disgustos con necesidades con diversos otros para que esto ocurra  Asegure identidades sabe cuál es su lugar (grupos, camarillas)

Establishing Autonomy  Becoming independent and self-governing within relationships  Less dependence on parents but support is still necessary  Push for more freedom  Relations with parents change in 3 ways:  As cognitive ability increases, their perceptions of parents change. Now view them as individuals with faults as well as parents  Less time is spent with parents and families  More conflict with parents

Autonomía Establecimiento  Convertirse independiente y autónoma dentro de las relaciones  Menos dependencia de los padres, pero el apoyo sigue siendo necesario  Pulse para obtener más libertad  Las relaciones con los padres cambian de 3 formas:  A medida que aumenta capacidad cognitiva, sus percepciones de los padres cambian. Ahora los ven como individuos con defectos, así como los padres  Menos tiempo se pasa con los padres y las familias  Más conflictos con los padres

Establishing Intimacy  Learns intimacy and sex not same thing  Learned within context of same-sex friendships; then in romantic relationships  Develops close, open, honest, caring, and trusting relationships  Learn to begin, maintain, and terminate relationships; practice social skills, and become intimate from friends

La intimidad Establecimiento  Aprende algo de intimidad y el sexo no mismo  Aprendidas dentro del contexto de las amistades del mismo sexo; a continuación, en las relaciones amorosas  Desarrolla cerca, abierto, honesto, cariñoso y relaciones de confianza  Aprender a empezar, mantener y terminar relaciones; practicar habilidades sociales, y llegar a ser íntimo de amigos

Becoming Comfortable with One ’ s Sexuality  Girls develop physically sooner than boys 2yrs)  Increased interest in sex  Concerns regarding physical and sexual attractiveness to others  More than half high school students are sexually active  How educated/exposed to sexuality largely determines if healthy sexual identity develops

Convertirse cómodo con uno de Sexualidad  Las niñas desarrollan físicamente antes de lo que los chicos 2 años)  El aumento de interés en el sexo  Las preocupaciones sobre el atractivo físico y sexual a los demás  Más de la mitad de los estudiantes de secundaria son sexualmente activos  Cómo educados / expuestos a la sexualidad determina en gran medida si la identidad sexual saludable desarrolla

How Do These Changes Affect Teens?  More time with friends  May keep a journal  More questions about sexuality  Begin to lock bedroom door  Involved in multiple hobbies/clubs  More argumentative  Interact with parents as people

¿Cómo afectan estos cambios? Adolescentes?  Más tiempo con los amigos  Puede llevar un diario  Más preguntas sobre la sexualidad  Comenzar a bloquear la puerta del dormitorio  Participa en múltiples aficiones / clubes  Más argumentativa  Interactuar con los padres como las personas

What Can Adults Do?  Balance closeness with independence  Be clear about expectations  Set and enforce limits- make actions have consequences  Give reasonable choices  Gain independence in stages  Guide but resist temptation to control – listen and ask questions  Let kids make mistakes  Health and safety come first  Encourage involvement in groups  Know friends and what they are doing  Praise for efforts and abilities

¿Qué pueden hacer los adultos?  Cercanía equilibrio con la independencia  Sea claro acerca de las expectativas  Establecer y hacer cumplir límites- que las acciones tienen consecuencias  Dar opciones razonables  Obtener la independencia en etapas  Guía pero resista la tentación de controlar - escuchar y hacer preguntas  Deje que los niños cometen errores  Salud y seguridad son lo primero  Fomentar la participación en grupos  Conozca a los amigos y lo que están haciendo  Elogios para los esfuerzos y capacidades