Curso de Isabelle Brianso1 Módulo del curso: Valorización del Patrimonio Cultural Metodología: Itinerario turístico temático 9-13 Junio 2008 Universidad.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Thiago Botelho Azeredo NAF/ENSP/FIOCRUZ, Brasil PROGRAMA DE LÍDERES EN SALUD INTERNACIONAL 2012 MODULO 8 ACCESO A MEDICAMENTOS, COMERCIO Y ACUERDOS INTERNACIONALES.
Advertisements

VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Listening activities The basics.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
SOCIEDAD PARA EL DESARROLLO REGIONAL DE CANTABRIA (SODERCAN) Knowledge Management tools Knowledge management tools.
I. Bellwork: 2/4/13 A. Place your –AR/-ER/-IR worksheet answers on your desk. B. On the back of the page, copy and translate the following sentences: 1.
19 & 22 de septiembre.  Escribe en inglés:  Sara: Buenos días  José:Hola  Sara: ¿Cómo te llamas?  José: Soy José, ¿y tú?  Sara: Me llamo Sara. 
Objective: I can recognize and accurately use gender agreement. Do Now: Match the following Spanish and English words: 1. Pelirroja a. Good-looking 2.
Un restaurante hispano SPN 2 Honors. Nuestro Restaurante PROJECT OUTCOME In groups of 2 or 3, students will produce an authentic fictional restaurant.
Sistemas de Información Agosto-Diciembre 2007 Sesión # 3.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
Los verbos reflexivos Objective:
La campana (Write Everything!!!!) Write the english translations for these words on page hacer gimnasia 2.Estar en línea 3.Saber 4.Conocer.
Please sit in your assigned seat. Take out your homework from last class (5 people’s birthdays). Silently complete the “warm up” section of your paper.
3-4 de septiembre.  Exchange both your notebook and your participation card with your partner.  Listen to Profa as she helps you in each section know.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Why do you need to learn English?  Schedule: Saturday: 8 a.m – 2:00 p.m – P609  Course book:  New Framework 2 pre-intermediate (units 1-6) - Richmond.
Definition
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Entrada: Describe a una persona importante [en el libro importante] Escoge (choose) a un miembro de tu familia o un amigo. Entonces, piensa en su personalidad.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Things to do before we start.
¿Qué compramos por catálogo? OBJECTIVE: Go catalog shopping and tell about your experience. TASK: Step 1. Pick (cut) items required and put (paste) them.
Sub plans October 24th. Preguntas esenciales: ¿Por qué los países centro americanos han tenido tanta inestabilidad? ¿Qué cosas tienen en común los países.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
28 y 29 de agosto de Turn in your Signature form for your disclosure. Fee receipt: District working with office. Can pay online or next week.
Entre y siente. Está listo por tu proyecto..  After you have recorded your Asi Soy Yo  it to your teacher 
Antes de empezar – write the following sentences with the verb correctly conjugated; use your notes. La señorita Jones (preparar) _________ lecciones interesantes.
 ¿Cómo se dice….? (Escriben en Español)  1. Who?  2. What?  3. When?  4. ONE QUESTION that you know how to ask (A complete sentence)
Vámonos Escribe la fecha y el objetivo Hoy es 15 de septiembre del 2014 I can describe myself and others using adjectives. WARM UP: Describe la escena.
Por favor sientate por una persona nueva. Abre canvas y lee los anuncios. Se encuentra el trabajo de hoy en Canvas. Curso> asignaciones> stem changers.
Bienvenida ALC 135 Miércoles el 13 de abril. objetivo Yo puedo presentar el ppt de la Semana Santa.
Digital Photography: Selfie Slides Caidyn Tanton 10/23/14 Period: 1.
Quasimodo Get out the clock worksheet to be checked and quietly study for your alphabet quiz.
Digital Photography: Selfie Slides Reid Steele 10/24/14 1st.
Notebook Organization (Todo el trabajo de esta clase se hace en el cuaderno)
Marco Administrativo y Financiero del Proyecto Corinne Valdivia y Jere Gilles Primer Seminario de Investigación SANREM CRSP: Adaptación al Cambio en los.
Español II Segundo tema.  You will be able to tell about what you do everyday in your daily routine.  You will be able to identify items you use to.
ALC 83 Please find a place to sit. Sit next to your project partner.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Hoy es lunes el catorce de septiembre Objective: to imitate pronunciation of Spanish language, to introduce study skills Agenda: 1.BR, discussion 2.Define.
Science Fair 2015 Feria de la Ciencia. Monday, April 20 th Night showing: 5- 7pm.
Direct Object Pronouns
Digital Photography: Selfie Slides Jaime lozano 28 oct 1.
How would you spell the following word out loud in Spanish? Abuelito.
Please sit in your assigned seat. Take out your homework from last class (decode the message). Silently complete the “warm up” section of your paper.
Los pronombres relativos que y quien El subjuntivo en cláusulas adjetivales: con antecedentes indefinidos o que no existen.
Hoy es martes. La fecha es el 22 de octubre
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
Siéntense en los grupos de lunes. Bienvenida Haz la bienvenida con una persona en el grupo. Marca el compañero y el tiempo en la hoja de “Sheets” T2 bienvenida.
¡BIENVENIDOS! ALPHABET, COGNATES.. DO NOW Take five minutes to Silently and Independently fill out the calendar on your desk. Every Calendar should have:
SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA ANGLÉS 4t ESO Vocabulari d’especialitat: Influència cultural de l'anglés; contacte i contrast amb el català. Curs de Capacitació per.
Objetivo y Agenda Hoy es lunes 9 de noviembre de 2015 Objetivo: I will be able to read a short story and talk about it using past tenses. Agenda: Porcentajes.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Conversaciones introductorias. Lengua extranjera. L.E.L.I.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
Hoy es jueves el 25 de febrero Today is Thursday, February 25
EspaÑol 1 Lesson 3 30 de Agosto de 2016
SELF Brussels, 12 September 2007 Activities M1-M12.
Hoy es lunes el 29 de febrero Today is Monday, February 29
UNIVERSIDAD TECNICA DE MACHALA UNIDAD ACADEMICA DE CIENCIAS EMPRESARIALES CARRERA DE ECONOMIA ESTUDENTS: FIRST CONDITIONAL SENTENCES TEACHER: - Calvache.
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Transcripción de la presentación:

Curso de Isabelle Brianso1 Módulo del curso: Valorización del Patrimonio Cultural Metodología: Itinerario turístico temático 9-13 Junio 2008 Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo Morelia, México

Curso de Isabelle Brianso2 Agenda del Curso Lunes=hoy: explicaciones sobre el proyecto “itinerario turístico temático” + curso sobre “gestión de proyectos” + plataforma Martes: Cursos específicos sobre los materiales + plataforma Miércoles: Visita en el centro histórico de Morelia + plataforma Jueves: Trabajo en grupo y plataforma Viernes: Evaluación=Presentaciones PowerPoint por grupo

Curso de Isabelle Brianso3 Proposición de proyecto: itinerario turístico temático (I) Una Temática para el Itinerario Arquitectura y Materiales

Curso de Isabelle Brianso4 Proposición de proyecto: itinerario turístico temático (II) 3 Monumentos Propuestos-Visita Guiada 1.Catedral (edificio religioso) 2.Casa Natal de Morelos (edificio civil) 3.Acueducto (edificio de obras publicas)  Elegir al mínimo 1 monumento

Curso de Isabelle Brianso5 Proposición de proyecto: itinerario turístico temático (II) Organización en “grupo” 1.4 grupos de 5 personas 2.Grupos mixtos: arquitectos y ingenieros

Curso de Isabelle Brianso6 Proposición de proyecto: itinerario turístico temático (III) ¿Qué esperamos de ustedes? 1.Creación de un itinerario que incluye arquitectura, materiales y alteraciones 2.Rellenar el documento “Ficha de colecta de datos” 3.Presentación PowerPoint

Curso de Isabelle Brianso7 ¿Qué esperamos de ustedes? (I) 1. Creación de un itinerario Mapa de la ciudad Identificar un recorrido propio= el itinerario tiene que contar una historia Debe incluir unos monumentos con elementos de arquitectura, materiales y alteraciones

Curso de Isabelle Brianso8 ¿Qué esperamos de ustedes? (II) 2. “Ficha de colecta de datos” Documentación (Internet, bibliotecas, etc.) Sacar fotos originales in situ Duración del itinerario  Durante TODA la semana del curso

Curso de Isabelle Brianso9 ¿Qué esperamos de ustedes? (III) 3. Presentación PowerPoint Fecha: el viernes 13 de junio Duración: 15´-20´ oral (grupo) + 5´ preguntas Evaluadores: cuerpo docente del curso

Curso de Isabelle Brianso10 Módulo del curso: Valorización del Patrimonio Cultural Gestión de Proyectos: Itinerario Turístico Temático 9-13 Junio 2008 Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo Morelia, México

Curso de Isabelle Brianso11 Presentación General del Curso Metodología del Curso  Elementos teóricos sobre la gestión de proyectos  Proyecto: creación de un itinerario turístico temático «arquitectura y materiales» en la ciudad de Morelia (patrimonio material, construcción y materiales) Composición de los Grupos  4 grupos de 4 a 5 personas para cada grupo  Grupos mixtos: ingenieros & arquitectos

Curso de Isabelle Brianso12 “Management” de los grupos/equipos ¿Qué es un equipo? « Un equipo es un grupo de personas que trabajan sobre un mismo proyecto o que unen sus esfuerzos sobre unos objetivos comunes. » ¿ Quién compone un equipo? 2 actores trabajan para un mismo objetivo Jefe de proyecto Colaboradores

Curso de Isabelle Brianso13 “Management” de los grupos/equipos ¿Quién es el jefe de proyecto? Una mejer o un hombre Una sola persona Experiencia en gestión de proyectos y en recursos humanos ¿Cuáles son sus capacidades? No es un especialista del proyecto Supervisa y coordina las acciones y las tareas Gestión de las reuniones Buen conocimiento de la jerarquía y de las redes Expresa sus ideas en lenguas extranjeras

Curso de Isabelle Brianso14 ¿Quiénes son los colaboradores? Mujeres y hombres Un grupo de personas: 1, 2, 3, 4, 5 o 6 Experiencia en sectores especializados (patrimonio, ciencias, etc.) ¿Cuáles son sus capacidades? Son especialistas Ayudan el jefe de proyectos a tomar decisiones Informan el jefe de proyectos sobre puntos específicos del proyecto Supervisan y coordinan unas acciones especificas y unas tareas “Management” de los grupos/equipos

Curso de Isabelle Brianso15 “Management” de los grupos/equipos Jefe de proyecto Colaborador 1Colaborador 2Colaborador 3

Curso de Isabelle Brianso16 “Management” de los grupos/equipos EJERCICIO PRÁCTICO: crear un equipo Componer un grupo de 4 a 5 personas Decidir en vuestro grupo quien es el «Jefe de proyecto» y quien son los «Colaboradores» Justificar vuestra decisión : ¿porqué? (calidades y experiencia) Escribir sobre un papel los nombres (Jefe de proyecto y Colaboradores) El nuevo jefe de proyecto identificado presenta su nuevo equipo y el papel de cada uno del equipo

Curso de Isabelle Brianso17 ¿Cómo Escribir un Proyecto? Teoría (I)-Documentación Definición La documentación corresponde a la acción de buscar documentos con el objetivo de apoyar, analizar o estudiar una teoría. Los objetivos de la Documentación Mejorar sus conocimientos sobre el tema de investigación Identificar los documentos de referencia (informes, estudios, estados, etc.) Sintetizar los documentos de referencia identificados Evaluar las necesidades relativo al campo de estudio Identificar las actividades potenciales relativo al campo de estudio

Curso de Isabelle Brianso18 ¿Cómo Escribir un Proyecto? Teoría (II)-Itinerario Turístico EJERCICIO PRÁCTICO: crear un itinerario  Coger la «ficha: visita de los sitios históricos» (visita)  Completar esta ficha con el material colectado: fotos, documentación, explicaciones del guía y de los profesores, Internet, etc.  Crear una lista «Fuerzas y Debilidades» del itinerario propuesto:  Fuerzas: los puntos positivos de los itinerarios. Ex: contacto con la populación, vida local, etc.  identificar 10 puntos FORTES en vuestro itinerario  Debilidades: los puntos frágiles de los itinerarios. Ex: horas punta, calles estrechas, ruido, riesgos, etc.  identificar 10 puntos DEBILES en vuestro itinerario

Curso de Isabelle Brianso19 ¿Cómo Escribir un Proyecto? Teoría (II)-Itinerario Turístico Definición Las rutas y los itinerarios pueden emparentarse a unos circuitos temáticos ligados a una zona geográfica, una persona emblemática, una zona de intercambio, etc., sin embargo el interés histórico, religioso, militar o comercial tiene que ser indiscutible para beneficiar de esta denominación.

Curso de Isabelle Brianso20 Project Communication First Step: Before Getting Funds The project itself  The cover page  The structure of the parts: (1,1a, 1b…;2, 2b,…etc.)  Project resources: partners

Curso de Isabelle Brianso21 Project Communication First Step: Before Getting Funds The project itself The cover page Theory Title Sub-title Date proposal Partners’ list Co-ordinator’s name and Organisation (position, address, tel, fax, , etc.) The cover page Practice Game (notice) Title: Sudanese Intangible Heritage Sub-title: To be defined Date proposal: To be defined Partner’s list: French University and Ethnographical Museum Co-ordinator’s name and organisation: To be defined

Curso de Isabelle Brianso22 Project Communication First Step: Before Getting Funds The project itself The structure of the parts (1,1a, 1b…;2, 2b,…etc.) Main section: 1 First sub section: 1a Second sub section: 1b Etc. Second main section: 2 First section: 2a Second section: 2b Etc. The structure of the parts Project Game: practice Main section (1): Introduction Second main section (2): Main Objective and General Objectives Third main section (3): Activities  3a: Exhibition + Expected Res.  3b: International colloquium + Expected results Fourth main section (4): Project Resources

Curso de Isabelle Brianso23 Project Communication Second Step: After Getting Funds 3 communication supports  Web site  Press release  Newsletter

Curso de Isabelle Brianso24 Project Communication Second Step: After Getting Funds 3 communication supports Web site Can be the “showcase” of the project Has to include the maximum of data regarding the project (press release, team, impacts, objectives, contact, etc.) Has to be updated regularly Has Web links with project’ partners Can develop resources linked with the topic of the project (training courses, publications, conferences, workshops, etc.)

Curso de Isabelle Brianso25 Project Communication Second Step: After Getting Funds 3 communication supports Press release Is a the “message” or communication support regarding the project Is a marketing tool Paper diffusion (printed) Has to be short (2 pages maximum) Has to be simple (short text + technical information) Has to include essential information (hours, dates, contacts, organiser, address, logo, etc.) Has to be written in 2 languages (English and national language)

Curso de Isabelle Brianso26 Project Communication Second Step: After Getting Funds 3 communication supports Newsletter Keeps the link with other institutions working in the field Is a marketing tool Presents the news of the project (meetings, orientations, etc.) Diffused through a mailing list Has to be diffused regularly (2 or 3 months) Needs an “editorial committee” Has to be written in various languages (English, Arabic, French)

Curso de Isabelle Brianso27 How to diffuse a project? Definition Identify the right actors (institutions and organisations) which could be interested in your project and give you a financial support Methodology  Identify the right actors  Make database

Curso de Isabelle Brianso28 How to diffuse a project? Methodology How identify the right actors? Essentially using the Web:  Reading the grants/financial programmes from main international foundations  Tool kits: Consult specialised Web sites such as “Founders online” ( Being involved in networks:  Specialised institutions (Icomos, Iccrom, etc.)  Regional groups

Curso de Isabelle Brianso29

Curso de Isabelle Brianso30 How to diffuse a project? Methodology What is a database? The aim of a database is to collect precise information concerning international donors What kind of precise information?  About the founder  Programmes  Grants  Application guidelines  Newsletter  Publications list  Staff list  Contact details

Curso de Isabelle Brianso31 How to diffuse a project? Methodology How to make a database?  Simple Excel/Word/Access file or special software such as “File Maker Pro”  One foundation=one record  In each record, has to be mentioned “precise information”  Pay attention on: priority “regions” and strategic plan “themes”  Update it each 6 months

Curso de Isabelle Brianso32 How to diffuse a project? Database: File Maker Pro

Curso de Isabelle Brianso33 Definition The management plan of a project describes the rules and methods set up in order to control not only the project itself, but also the implemented politic and management directives to reach the objectives Who Manage the Management Plan? The Project Manager formalizes the way to manage the project Project Planning Management Plan

Curso de Isabelle Brianso34 Purposes of the Management Plan  Is the first communication tool for the project manager  Internal document (communication with the hierarchy)  Gives confidence in the management process  Is an anticipation tool: plan the possible/potential decisions to take and their spreading  Is a dialogue tool between actors of the project  Fixes deadlines and schedules calendar Project Planning Management Plan

Curso de Isabelle Brianso35 Example of construction “Management Plan” Main items to be included  Project Presentation (objectives, expected results, mission, etc.)  Strategic Plan  Finance/Budget  Human Resources  Planning  Communication (internal and external)  Coordination (meetings, documents management, panel meetings, etc.) Project Planning Management Plan

Curso de Isabelle Brianso36 Who Co-ordinate the Tasks? The Project Manager defines the tasks and has to precise study tasks, logistical tasks, etc. The project manager has the control of these operations and is able to intervene at each moment in it Project Planning Tasks Management

Curso de Isabelle Brianso37 Base of Team Management  Make sure of the general comprehension by everyone regarding the objectives of the project  Think together with the collaborators (brainstorming, etc.)  Manage daily the role and capacities of collaborators  Set up a common vocabulary in the team, known by everyone  Focus efforts towards the common goal Gather all information in reports to facilitate information diffusion Project Planning Tasks Management

Curso de Isabelle Brianso38 Project Game: Final Practice Game with Computer 1.Collect all the documents of day 1, 2 and 3 2.By group: write the final document (Introduction, objectives, expected results, cover page, project resources) taking into account about the presentation aspect 3.Oral presentation by all the team (project manager and collaborators): share the speeches 4.Production of a final project (report) in English 5.Discussion