Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Ayudando a su Hijo(a) a Tener Éxito en la Escuela.
Advertisements

Verb Conjugations Easier than you think.
Hoy es lunes. La fecha es el 24 de febrero LA PREGUNTA: Traduzcan. (Use the verb estar) We are He is They are LA TAREA y OTROS ANUNCIOS: Examen del capítulo,
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
English Lesson 5.
Fountas and Pinnell Reading Assessment/ Evaluación de lectura.
How to make questions en español
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Contaduría Tema: Subject questions L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
Cada niño listo para leer en tu biblioteca
Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.
Classroom Expressions
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
Cada Niño Listo Para Dallas.
Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.
Preguntas Para Empezar… ¿Quiénes son los personajes? ¿Cómo se llaman? ¿Cómo son? ¿Qué hacen en el dibujo? ¿Dónde están? ¿Adónde van?
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
Telling Time.
Hoy es el catorce de agosto Es jueves Buenos días.
Put Reading First The Partnership for Reading La Lectura es lo Primero El Consorcio para la Lectura Information compiled and selected by María M. Fernández.
2 Labor Day Holiday 23 Find words in a book that have the letter c. 9 Discuss body parts and ask your child to show how that part moves. 16 Discuss senses.
Parent Meeting Junta de Padres Raising A Reader Creando un Lector.
Cada Niño Listo Para Dallas
Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.
Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.
Using Gustar Avancemos Level 1. Help me fill in the grid with Spanish pronouns.. Yo Tú Él, Ella, Usted Nosotros/as Ellos, Ellas, Ustedes X.
Making Connections Prompts Raising A Reader Creando un Lector.
Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.
Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children.
LA TAREA ESTUDIEN – preterit and imperfect quiz be sure to know: verb endings (sheets in plastic protectors) all regulars PLUS imperfect irregulars ser.
Español 1 7 de octubre de La Campana Hoy es lunes el 7 de octubre de Escribe en español: 1. It is 2: I have brown eyes. 3. He likes.
Study this picture for 1 minute. Try to remember as much as possible about it. Now tell your partner about the picture. Take it in turns to say something.
Español 3 Hoy es jueves el 2 de enero de La Campana 1.¿Cómo era tu vacación? 2.¿Adónde fuiste? 3. ¿Qué hiciste? Contesta las preguntas. Usa el.
Los Verbos  Today we will be learning about Spanish verbs.  Start a new section in your notes labeled Los Verbos.  Begin by answering these questions:
Hoy es el 1º de noviembre Please turn in your homework to the sub. Please complete this hand out entirely and turn in to the sub. Calentamiento: Complete.
Every Child Ready to your library®
The Basics of Reading Ms. Herbig 1 st Grade Special Education Teacher.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Ask Your child Questions about What He/She Reads (FICTION) Explain why this is a good tittle. Use details from the book Who is the author? Why did the.
Definition
Mi dormitorio My bedroom
 Amable  Divertida  Inteligente  Interesante  Cómica  Creativa  Atlética  Antipática (a veces)
English Lesson 3.
Sight Words MondayTuesdayWednesdayThursday am be but they 20 Math Worksheet Remember to read your take home book! 21 In your HW Notebook, write about something.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
TOPICS: SABER/CONOCER AND YO-GO VERBS Essential questions: How do I say whom and what I know? How do I use some other irregular verbs?
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
¡Hola clase! Take notes and answer questions on all upcoming slides. (except for the Tip of the Day slide) ¡Nos vemos el martes!
The following slides introduce the new verb IR.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Me gusta. objetivo Talk about activities you like and don’t like to do. Ask others what they like to do.
PARENT INVOLVEMENT MATTERS Morgan Elementary School.
Antes de empezar – ¿Cómo se llaman estos quehaceres? (Necesito la tarea.)
ESPAÑOL 1 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
ESPAÑOL 1 Lesson 50 5 y 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
Reader’s Workshop Taller Literario How to choose a book Cómo elegir un libro.
LAS PREGUNTAS (Question Formation). Asking “yes/no” questions To ask spoken questions that can be answered with a simple “yes” or “no,” simply raise the.
Martes, 4 de octubre WALT: how to tell the time in Spanish WILF: to be able to understand and begin to say the time in Spanish Can you match these times.
TIPS FOR READING ALOUD TO YOUR CHILDREN CONSEJOS PARA LEER A SU HIJO EN VOZ ALTA Fact: Research states that the single most important activity for building.
First Grade Dual High Frequency Words
Quasimodo: Prepárate para la prueba.
Transcripción de la presentación:

Every Child Ready to your library® Public Library Association Association for Library Service to Children

Cada ni ñ o est á listo para leer en su biblioteca® Asociación de Bibliotecas Públicas Asociación de Servicios para Niños en las Bibliotecas

Print Awareness and Narrative Skills with Special Information on Dialogic Reading Workshop Two: Early Literacy Skills

Five Little Ducks Five little ducks went out one day, Over the hills and far away. Mother Duck said, “Quack, quack, quack, quack." But only 4 little ducks came back. Four little ducks... Three little ducks... Two little ducks... One little duck... Well, sad Mother Duck went out one day, Over the hills and far away, Mother Duck said, "Quack, quack, quack." And all of the 5 little ducks came back. QUACK! QUACK!

Cinco patos peque ñ os Cinco patos salieron un d í a, Sobre los montes y la lejan í a. La mam á pata dijo, “Quack, quack, quack, quack." Pero solo 4 patos peque ñ os vinieron. Cuatro patos peque ñ os... Tres patos peque ñ os... Dos patos peque ñ os... Un pato peque ñ o... Bueno, dijo la mam á pata cuando sali ó un d í a, Sobre los montes y la lejan í a, La mam á pata dijo, "Quack, quack, quack." Y todos los cinco patos peque ñ os vinieron. QUACK! QUACK!

Children get ready to read long before they start school. Parents and Caregivers Can Help

Los ni ñ os se preparan para aprender a leer antes de entrar en la escuela. Los padres y cuidadores pueden ayudar e

Every time you read, talk, rhyme and sing with a child, you are providing the early language experiences that lead to reading.

Cada vez que lees, hablas, dices rimas, o cantas con tu hijo, le das las experiencias de lenguaje tempranas necesarias para aprender a leer.

You know your children best Children learn by doing. Children model parents’ behavior First five years set the stage You are Important

TÚ eres importante TÚ conoces mejor a tu hijo Los niños aprenden mejor haciendo cosas Los ni ñ os imitan la conducta de sus padres Los primeros cinco a ñ os forman la gu í a para toda la vida

Pre-Readers Four- and Five-Year Olds Early Talkers Newborns to Two-Year-Olds Talkers Two- and Three-Year Olds

Leyendo prematuramente De cuatro a cinco a ñ os de edad Hablando De dos a tres a ñ os de edad Hablando prematuramente De reci é n nacido a dos a ñ os de edad

WHAT IS EARLY LITERACY?

¿Qué es la alfabetización temprana?

Early literacy is what children know about reading and writing before they can actually read or write.

La alfabetizaci ó n temprana es lo que los ni ñ os saben acerca de la lectura y la escritura antes de que puedan leer y escribir.

Building Early Literacy Skills Starting from birth, READ to young children every day and make it fun! Learning to Read Grades K through 3 Reading to Learn Grades 4 to Higher Education Readers and Lifelong Learners Developed by Youth Services Staff at the Cedar Mill Community Library

Desarrollando las destrezas de la alfabetizaci ó n temprana ¡Desde el nacimiento, LEA a sus hijos menores todos los d í as de forma divertida! Aprender a leer Desde el Kindergarden hasta el 3er. grado Leer para aprender Desde el 4to. grado hasta la educaci ó n superior Lectores Y Personas que aprender á n toda la vida Desarrollado por el personal de Servicios a la Juventud de la Bibliotaca Comunitaria de Cedar Mill

From birth, children begin learning six early literacy skills. Children who have these six early literacy skills when they enter school learn to read more easily.

Desde el nacimiento, los niños empiezan a aprender las seis destrezas de alfabetización temprana. Los niños quienes tienen esas seis destrezas de alfabetización temprana aprenden a leer más fácilmente cuando ellos entran a la escuela.

Early literacy skills build the foundation for learning to read.

Las habilidades de aprendizaje temprano crean la fundación para aprender a leer.

Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Developed by Youth Services Staff at the Cedar Mill Public Library

PhonicsSounding out wordsPhonicsSounding out words Understanding and learning from what you read.Understanding and learning from what you read. Phonics Sounding out words Understanding and learning from what you read. Mencionar las palabras en voz alta Entender y aprender de lo que lees Desarrollado por el personal de Servicios Juveniles de la Biblioteca Pública de Cedar Mill.

Six Skills To Get Ready to Read Print Motivation Vocabulary Print Awareness Narrative Skills Phonological Awareness Letter Knowledge

Seis destrezas para estar listo para leer Motivaci ó n de la palabra escrita Vocabulario Conciencia de la palabra escrita Destreza narrativa Conciencia Fonol ó gica Conocimiento de las letras

Research Shows Research shows that it is best for parents to speak to their child in the language they know best. The child hears the primary language spoken fluently. Parents can explain many things to the child in their primary language.

Estudios muestran que Estudios muestran que es mejor que los padres le hablen a sus hijos en el idioma que ellos conocen mejor. Los hijos oyen el idioma originario hablado de forma elocuente. Los padres pueden explicar muchas cosas a sus hijos en su idioma originario.

Knowing how we follow the words on a page Print Awareness Knowing how to handle a book Noticing print everywhere

Saber como seguir las palabras en un página Conciencia de la letra impresa Saber como manejar el libro Resaltar la palabra impresa en todas partes

WHY important? Children must be aware of how books work (left/right, top/bottom) Children must become aware of words before they can read them When children are comfortable with books, they can concentrate on reading

¿Porqué es importante? Los niños deben conocer cómo los libros funcionan (de izquierda/a derecha, de arriba/hacia abajo) Los niños deben conocer las palabras antes de poder leerlas Cuando los niños se sienten cómodos con los libros, puedan concentrarse en leer

Point to signs and words Read what signs and words say Explain unfamiliar words Early Talkers

Se ñ alar letreros y palabras Leer lo que los letreros y palabras dicen Explicar las palabras nuevas Hablando prematuramente

Point to signs and words Read what signs and words say Let child turn the pages Follow words with your index finger Point to word that repeats Let child say word that repeats Talkers

Se ñ ala los letreros y las palabras Lee los letreros y las palabras dichas Permite que tu hijo le de la vuelta a las hojas Sigue las palabras con su dedo í ndice Se ñ ala la palabra y rep í tela Permite que su hijo diga la palabra repetida Hablando

Let child turn the pages Point to words as you read Point to word or phrase that repeats Let child say word that repeats Hold book up-side-down to let child turn right side up Make a book Show child that print is everywhere Pre-Readers

Deja que tu hijo le de vuelta a las hojas Se ñ ala las palabras al leerlas Se ñ ala la palabra o frase que repitas Deja que tu hijo diga la palabra que repitas Voltea el libro hacia abajo y permite que tu hijo lo voltee Haz un libro Ense ñ a a tu hijo que la palabra impresa est á en todas partes. Lectores prematuros

The ability to describe things and events, and to tell stories Narrative Skills

La capacidad de describir objetos, eventos y contar historias Destrezas Narrativas

Why important? When children understand story structure they can better predict what will happen in a story Helps children understand the meaning of what they are reading: COMPREHENSION

¿Porqué es importante? Cuando los niños entienden la estructura del cuento ellos pueden predecir que pasará en el mismo Ayuda a los niños a entender el significado de lo que están leyendo: COMPRENSIÓN

Name things Give child opportunities to talk Encourage interaction Ask questions Ask for details Tell your child stories Narrate your day Label actions, feelings, and ideas Early Talkers

Nombra las cosas Dale al ni ñ o oportunidad de hablar Fomenta las interacciones Hacer preguntas Preg ú ntale detalles Cu é ntale historias Narra los eventos del d í a Nombra las acciones, emociones e ideas Hablando prematuramente

All of the Early Talkers Plus Ask child to tell about something that happened Read the same book many times Ask child what happens next Ask child to tell a story using puppets Ask child to draw and talk about the picture Listen as child tries to talk Be patient Talkers

Para todos los ni ñ os que hablan prematuramente adem á s Preg ú ntale a tu hijo acerca de algo que ha pasado Lee el mismo libro muchas veces Preg ú ntale a tu hijo que pasa despu é s Pide a tu hijo que cuente un cuento usando mu ñ ecos Pide a tu hijo dibujar y hablar acerca del dibujo Escucha a tu hijo cuando trate de hablar Sé paciente Hablando

All of Talkers Plus Add description to a story Ask child to tell about something that happened Read the same book many times Ask child what happens next Ask child to tell a story using puppets Ask child to draw and talk about the picture Listen as child tries to talk Be patient Pre-Readers

Para todos los ni ñ os que hablan prematuramente y más A ñ ade la descripci ó n de un cuento P í dele a tu hijo que te cuente algo que pasó Lee el mismo libro una y otra vez Preg ú ntale que va a pasar m á s adelante en el cuento P í dele a tu hijo que te cuente un cuento usando t í teres P í dele a tu hijo que dibuje y platique acerca del dibujo Escucha a tu hijo cuando trate de hablar Sé paciente Lectores prematuros

Research Shows Research shows that it is best for parents to speak to their child in the language they know best. The child hears the primary language spoken fluently. Parents can explain many things to the child in their primary language.

Estudios muestran que Estudios muestran que es mejor que los padres le hablen a sus hijos en el idioma que ellos conocen mejor. Los hijos oyen el idioma originario hablado de forma elocuente. Los padres pueden explicar muchas cosas a sus hijos en su idioma originario.

Three Developmental Skills for Early Literacy Reading Books Dialogic Reading Phonological Awareness Games

Tres habilidades de desarrollo para la alfabetización temprana Lectura de Libros Lectura de Dialogos Juegos de conciencia fonológica

Dialogic or Hear and Say Reading

Lectura del diálogo Escuchas y dices

Hear and Say Picture Book Reading HOW we read to children is as important as how often we read The adult helps the child tell the story The adult is the questioner The adult is the listener The adult is the audience

Oír y describir la ilustración del libro que leen CÓMO le leemos a los niños es tan importante como que tan frecuentemente les leemos El adulto ayuda al niño a contar una historia El adulto es quien hace las preguntas El adulto es quien escucha El adulto es la audiencia

Research Shows Children who are actively involved with hear and say reading had more advanced language and pre-reading skills. Children can jump ahead several months in learning after only a few weeks of dialogic reading.

Los estudios muestran que Los niños que están activamente involucrados en lectura que requiere oír y hablar, sobre una lectura que tiene un lenguaje más avanzado y habilidades de lectura prematura. Los niños pueden avanzar varios meses en aprendizaje después de unas cuantas semanas de lectura de diálogos

Ask “What” Questions

Haz preguntas con “Qu é ”

Ask Open Ended Questions

Haz preguntas abiertas

Dialogic Reading

Lectura de diálogos

When baby can look at books with you: 1 minute on 1 page is fine! Talk about a picture on the page baby chooses. There is no need to start at the beginning or read the whole book. Point to a picture and ask Where is the….? Point and answer yourself: There’s the ….! Tell your baby the names for things in the book. Let baby explore books on his own, too. Babies

Point to pictures and tell your child the names of things. Ask What is he doing? What is this? What does that do? Be sure to give your child time to answer you. Model correct speech when you repeat your child’s words. Extend what your child says by completing or adding to her sentences. Remember words—words—words: Toddlers love to learn new words! Toddlers

Point to a picture and ask What is happening here? Ask Why do you think she did that? Ask What do you think will happen next? Encourage your child to make up another story about the characters. Remember to talk about new words! Preschoolers

Use general questions to encourage child to say more Simple what questions Add description What do you see on this page? What’s happening here? What else do you see? Build upon the child’s phrases Have your child repeat Relate to child’s experiences

Haz preguntas generales para motivar a tu hijo a que hable m á s Preguntas sencillas con “qu é” A ñ ade una descripci ó n ¿Qu é es lo ves en esta p á gina? ¿Qu é est á pasando aqu í ? ¿Qu é m á s ves aqu í ? A ñ ade a las frases de tu hijo Permite que tu hijo repita Relaciona el cuento a las experiencias de tu hijo

What Kinds of Books Work Best? Dialogic Reading

¿Qué clase de libros funcionan mejor? Lectura de diálogos

Books for Dialogic Reading Have a simple story Have clear pictures Have pictures of familiar things Show action and detail in the pictures Are not too long Are interesting to the child

Libros de lectura de diálogos Tienen una historia sencilla Tienen ilustraciones claras Tienen ilustraciones de cosas familiares Muestran acción y detalle en las ilustraciones No sean muy largos Sean interesantes para el niño

Promoting literacy does not mean creating a school-like setting in your home, but taking advantage of all the opportunities that are present in everyday life. (Straight Talk About Reading by Hall and Moats)

La promoción de la alfabetización no quiere decir que su casa se convierta en una escuela, pero en lugar tomar ventaja de las oportunidades que la vida diaria presenta. (Straight Talk About Reading por Hall and Moats)

It’s that simple!

¡Así de sencillo es!

Every Child Ready to your library We learn as we have fun. We have fun as we learn. Pass it on!

Aprendemos mientras nos divertimos Nos divertimos mientras aprendemos ¡Pasa la información! Cada ni ñ o est á listo para leer en su biblioteca ®