2.3 Present tense of “estar” Texto p. 59
Objective Al final de esta lección voy a poder… By the end of this lesson I will be able to… contrast between estar and ser use the present tense of estar with prepositions of location. 2
APRENDER-Anticipate ser soy eres es somos son to be I am you are she/he is we are they are (you all) estar estoy estás está estamos están 3
to be ser identify posession occupation origin telling time estar location health well being
APRENDER-Anticipate Listen to the examples with ser and select your card ¿Eres de Puerto Rico? Ellas son profesoras. Es la una de la tarde. Ella es Rosita. Es el mediodía. El chico es de Cuba. Soy conductor. Son unos lápices. identify occupation origin telling time A B C D
APRENDER-Anticipate Listen to the examples with ser and select your card ¿Eres de Puerto Rico? Ellas son profesoras. Es la una de la tarde. Ella es Rosita. Es el mediodía. El chico es de Cuba. Soy conductor. Son unos lápices. identify occupation origin telling time A B C D
APRENDER-Anticipate Listen to the examples with estar and select your card ¿Cómo está Ud.? El libro está en la mesa. The book is on the table. Estoy en la biblioteca. I am in the library. Estoy enferma. I am sick. Estoy muy bien, gracias. location health well being A B C
APRENDER-Anticipate Listen to the examples with estar and select your card ¿Cómo está Ud.? El libro está en la mesa. The book is on the table. Estoy en la biblioteca. I am in the library. Estoy enferma. I am sick. Estoy muy bien, gracias. location health well being A B C
APRENDER-Risk p. 60 estar estoy estás está estamos están está estoy
APRENDER-Risk p. 60 estar estoy estás está estamos están estamos está
APRENDER-Present Locations p. 60 allá (Over there) allí (there) aquí
APRENDER-Exercise Práctica 2-Escoger p. 61
APRENDER-Network la mochila - está las mochilas - están estudiante 1: las mochilas estudiante 2: las mochilas están ____________ de la mesa. debajo
Jennifer está delante de la puerta. Form groups of three and select your pictures and three different images Glue them on the paper and orally say where you are in relationship to your classmates and the items. La puerta está detrás de Jennifer. La puerta está a la derecha de Jennifer. Jennifer está a la izquierda de la puerta. La puerta está cerca/al lado de Jennifer.
APRENDER-Review
APRENDER-Design Now, write sentences using your pictures and images. You will have three minutes to write as many as you can. EVERYONE writes!!!
APRENDER-Evaluate estás está Estoy son Está está están Están es Es está Es Está Read the dialogue with your partner taking the role of Mamá or Daniela
APRENDER-Evaluate Answer the following questions about the reading How is Daniela doing: well b. so, so c. bad 2. What time is it? 6:00 p.m. b. 7:00 p.m. c. 8:00 p.m. 3. Who is Martín? He is a… roommate b. classmate c. father 4. Where is Daniela’s father? He is in… a restaurant b. the office c. the plaza mayor 5. Cierto o Falso? Restaurant La Palma is near la Plaza Mayor. T F
APRENDER-Review