Preguntas del Día 1. ¿Cuál aspecto de películas te fascina mas y por qué? 2. ¿Qué cosa le importa más al director de un programa de televisión? 3. ¿A.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
The Present Perfect Talking about recent events
Advertisements

III. U6L1 Present Perfect He jugado afuera Has dado una vuelta conmigo Ha dormido en la cama Me han hecho la comida*
Indirect Object Pronouns
Pronombres de objetos directos … …dónde los ponemos y como los usamos.
Direct Object Pronouns Direct Objects Diagram each part of these English sentences: I want that skirt. You bought some shoes. What is the subject and.
(LOS VERBOS REGULARES)
1. He spoke to us for 2 hours! 2. We bought them. (los zapatos) 3. I saw it! (la película) 4. I am going to do it. (la tarea) Él nos habló por dos horas.
Gustar- To like (to please)
Direct and Indirect Object Pronouns. What are direct and indirect objects? There are two types of objects There are two types of objects Direct Objects.
PRESENTE PERFECTO: repaso. What are we saying in English when we use the PRESENTE PERFECTO? Have or has done something.
LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS
PRONOMBRES DE COMPLEMENTO DIRECTO E INDIRECTO. ¿ Recuerdas? COMPLEMENTO DIRECTO Is a noun or a noun phrase that receives the action of the verb directly.
Los complementos directos o Direct Object Pronouns (D.O.P.’s) They tell who or what receives the action of the verb. Example: Do you wash the dishes? Yes,
Hoy es jueves, veinticinco de octubre
Los complementos directos Direct Object Pronouns.
presente perfecto vocab object pronouns preguntas mezcla
ESP 219/9/12 Hoy es el diecinueve de septiembre. Objective: Students will be able to identify which words are the indirect objects and how to appropriately.
Español 3. Lección Preliminar Pronombres del objeto indirecto.
Hoy es el 28 de mayo. Es miércoles. La pregunta: Traduce.  I tell them  He bought me  They bring us  We tell you La tarea Termina las hojas de ejercicio.
DECIR Page 408 Realidades 1 DECIR You have used forms of decir in the questions ¿Cómo se dice? And Y tú, ¿qué dices? Here we will learn all its forms.
The Perfect Tenses Español 2 Capítulo 7.
D IRECT O BJECT P RONOUNS Español 2-2 Sra. Carpinella.
Today you will learn: How to use indirect object pronouns to discuss shopping and gift giving Lección 6: Segunda parte.
1 Unidad 6 Indirect Object Pronouns Los complementos indirectos o “LESLE” es una mujer indirecta.
Page 199 Realidades 2 Indirect Object Pronouns Indirect Objects I bought that skirt for her. I gave those shoes to him. What is the subject, the verb,
Review of Vocabulary to plant to grow to improve to get worse to change _________________ 1.
Unidad 1 Lección 1 Gramática. Ver = to see Yo veo = I see Tú ves = you (inf) see Nosotros vemos = we see Vosotros veis = ya’ll see *Spain* Ellos ven =
Indirect Objects Sujeto Verbo Objeto directo We told the secret to them. ¿Qué es...? Objeto indirecto.
Actividad Inicial ¿De qué se trata esta película?
Repaso Los complementos directos Remember that direct object pronouns tell WHO or WHAT receives the action of the verb. Los complementos directos.
p. 41 Avancemos 2 Direct Object Pronouns Direct Objects Diagram each part of these English sentences: I want that skirt. I bought some shoes. What is.
Los complimentos Pronombres del objeto directo Pronombres del objeto indirecto Pronombres reflexivos.
REPASEMOS la tarea LA TAREA – HAGA – la sopa de letras.
Pronombres de objetos indirectos Indirect object pronouns.
Direct Object Pronouns. Direct Objects  tell WHAT or WHOM receives the action (of the verb)  ALWAYS a noun or a pronoun  MUST HAVE AN ACTION VERB.
Preguntas del Día 1. ¿Quién es el director de Transformers? 2. ¿De que se trata Transformers? (En una frase) 3. ¿Quién es el personaje principal de Transformers?
INDIRECT OBJECT PRONOUNS & THE VERB “GUSTAR” Spanish I.
La mujer cartera le da el paquete al vecino. Mi abuela me da un regalo de cumpleaños. “Ay, padre, no nos gusta el suéter!” El mecánico le ayuda al vecino.
Objetivos del día  1. Using the movie backdrop theme, SWBAT describe major facts about a movie, given a visual aid (video)  2. Working within the topic.
Direct Object Pronouns. Mi Cuentito Cada día yo chupo una piruleta. Yo chupo piruletas porque son mis dulces favoritos. Compro piruleta a la tienda con.
U SANDO EL V OCABULARIO Piensa en algunas cosas que las personas hacen para otros. Ejemplo: My friends give me a present.
GIVE IT TO ME! TELL ME IT! LEND IT TO HER! BUY THEM FOR US!
Indirect Objects. What are Indirect Objects? Indirect objects are nouns that indirectly receive the action of a verb. Example: I wrote a letter to Anita.
Chapter 9 Indirect Object Pronouns Indirect Objects I bought that skirt for her. I gave those shoes to him. What is the subject, the verb, the direct.
Indirect Object Pronouns Indirect Objects I bought that skirt for her. I gave those shoes to him. What is the subject, the verb, the direct object and.
7A El presente perfecto.
El Verbo “GUSTAR” En español gustar means “to be pleasing” In English, the equivalent is “to like”
Avancemos 2 Indirect Object Pronouns Indirect Objects I bought that skirt for her. I gave those shoes to him. What is the subject, the verb, the direct.
Direct Object Pronouns Una presentación por la Sra. Black.
INDIRECT OBJECT PRONOUNS Gustar, Interesar, Aburrir.
Pronombres de Objeto directo
IR + a + infinitive A way of using the future in the present VOY VAS VA VAMOS VÁIS VAN.
EL PRESENTE PERFECTO PARTE 1 (LOS VERBOS REGULARES)
DIRECT OBJECTS AND DIRECT OBJECT PRONOUNS (DOPS) LOS OBJETOS DIRECTOS Y LOS COMPLEMENTOS DIRECTOS (DOPS) AVANCEMOS 1 UNIDAD 4.1.
13 de octubre. Warm-Up #31  Given the sentence, rewrite it to replace the indirect object noun with a direct object pronoun. 1.La dentista cepilla los.
Indirect Object Pronouns. An indirect object tells you to who or for whom an action is performed.
Indirect Object Pronouns Complemento Indirecto Indirect Objects a) I bought that skirt for her. b) I gave those shoes to him. What is the subject? What.
17 de septiembre SER y Indirect Object Pronouns. QUIZ: TRANSLATE to Spanish He is Nicaraguan. They are American. We are Guatemalan. She’s Peruvian. Are.
El Verbo “ GUSTAR ” En español gustar significa “ to be pleasing ” In English, the equivalent is “ to like ”
Indirect Objects Pronouns. What are Indirect Objects? I bought that skirt for her. Subj.VerbDirect ObjectIndirect Object.
Escribe en espanol (¡usa el pretérito!): 1.I played the guitar last night. 2.We practiced Spanish yesterday. 3.I played baseball last week. 4.They looked.
Indirect Object Pronouns Answer the question “To whom?” or “For whom?” after the verb.
Repaso para el examen Tema 6B. Los verbos como GUSTAR.
PRONOMBRES DE COMPLEMENTO DIRECTO DIRECT OBJECT PRONOUNS.
 Indirect Object Pronouns Indirect vs. Direct and mixing them together. It can get confusing. Let’s look at indirect object pronouns first, and then try.
Verbs that use indirect object pronouns Here are some verbs that you’ve already learned that use indirect object pronouns. aburrir to boredoler to ache.
This is a compound verb (2 part verb) Use the present tense of HABER + the PAST PARTICIPLE:
Indirect Object Pronouns
La mujer cartera le da el paquete al vecino.
Transcripción de la presentación:

Preguntas del Día 1. ¿Cuál aspecto de películas te fascina mas y por qué? 2. ¿Qué cosa le importa más al director de un programa de televisión? 3. ¿A ti te encantan más películas de acción o películas románticas?

Bienvenidos Actividades del día Actividad Inicial: 10 min Repaso de Objeto Indirecto: 15 min Presente Perfecto: 15 min Los peligros de ser Actor: 12 min Entrevista con el Director: 30 min Tarjeta de Salida: 7 min Tarea: Estudiar para una prueba del vocabulario (llenar el espacio blanco) y los objetos indirectos. Empieza a pensar en el proyecto Objetivos del día 1. Using movie and television themed activities, SWBAT utilize the present perfect tense with 70%-80% proficiency. 2. Given their previous knowledge and reading activities, SWBAT accurately recount the adventures of Don Quixote with a high level of accuracy. 3. Using past lectures and pertinent information, SWBAT correctly utilize the Indirect Object Pronouns with a 80%-90% proficiency.

Indirect Objects: An indirect object is a noun in a sentence. Not all sentences have an indirect object. To find out, first, we find the verb in a sentence and ask the question: To whom or for whom is the subject doing something? For example: I bought her the shoes (for Jill). Or She told them the story (to Tom, Dick and Harry).

We just used indirect object pronouns!! An easier way: In those sentences it would be easier to just say: I bought the shoes for her. Or She told the story to them. We just used indirect object pronouns!! Sometimes we even switch the word order in English. We say: I bought her the shoes. And She told them the story.

Now: in Spanish! Here is a complete list of English and Spanish indirect object pronouns. English Spanish me us me nos you (ye) te (os) him/her you/them le les y’all* all y’all* *Deep South only

Let’s try some! Which Spanish indirect object pronoun would you use to replace the following nouns? I give her candy (to my daughter). le They threw us the ball. nos She told me the truth. me We sold them the car. les

Pronoun placement There are five places a pronoun (any kind, not just indirect object pronouns) may be placed in a sentence in Spanish. Directly before a conjugated verb Tacked-on to the end of an infinitive (thus forming a longer word!) Tacked-on to the end of a command (imperative form) Tacked-on to the end of a present participle (-ing form) Before a negative command.

Before a conjugated verb This is very common and unfortunately backward from English. We say, “I gave her the book.” in Spanish they say “(I) to her gave the book.” Let’s try it. I want to say “We give them the book.” (Nosotros) ___ damos el libro. Which pronoun goes there? les How about; “She gives him her phone number.” (Ella)___ da su número de teléfono. le

Tacked-on to an infinitive This is much easier. Remember, an infinitive is an unconjugated verb. (It ends in “r”.) Let’s try it! We want to send you (tú) a letter. ___Queremos mandar___ una carta. Notice te can go in either spot-Why? She is going to tell us the answer. Ella __va a decir__ la respuesta. This time nos can go in either blank.

Actividad de Repaso Instrucciones: Llenar el espacio blanco con el pronombre del objeto indirecto, pon un circulo alrededor del sujeto, y pon una estrella a la izquierda del énfasis (con el sustantivo).

El Párrafo *A nosotros nos gusta mucho el cine. A mi ______ encantan las películas biográficas, como Selena, pero a mi novio ______ aburren. Esta película ______ parece demasiado triste a él. A mis padres ______interesan los dramas o las comedias. A mi mama ______fascina Lo que el viento se llevó (Gone with the Wind) con Clark Gable y Vivien Leigh, porque es muy romántica y a ella ______ encantan los vestido que llevaban las actrices. ¡A mí no ______ interesa nada esa clase de película! ¿Qué clase de película ______ interesa a ti?

Repaso del presente perfecto I. Definición: Usamos el presente perfecto para hablar de cosas que han pasado recientemente (en el pasado) que tiene relevancia al presente. II. Partes de una frase en el presente perfecto: Sujeto + forma de Haber + participio IIa. Formas de haber Yo he Nosotros hemos Tú has Vosotros habéis Él/Ella/Ud. ha Ellos/Ellas/Uds. han IIb. ¿Qué es un participio? IIc. Participios Irregulares Hablar  Habl  Hablado (Añade –ado) Decir- dicho Morir- muerto Comer  Com Comido (Añade –ido) Devolver- devuelto Poner- puesto Vivir  Viv  Vivido (Añade –ido) Escribir- escrito Romper- roto Hacer- hecho Ver- visto Volver- vuelto III. Un ejemplo Yo he trabajado= Yo he trabajado Sujeto Forma de Haber Participio

¿Quién ha hecho…? Instrucciones: En parejas van a escribir un diálogo sobre quien ha hecho varias cosas. Ejemplo: Información dada: Robar las joyas A. ¿Quién ha robado las joyas? (persona A) Sujeto F.H. Participio B. Los ladrones han robado las joyas (persona B) Sujeto F.H. Participio 1. tratar de apagar el incendio 2. ver el crimen 3. capturar a los criminales 4. llevar a los heridos al hospital 5. poner una venda en la cabeza de la víctima

¿Quién ha hecho…? Instrucciones: En parejas van a escribir un diálogo sobre quien ha hecho varias cosas. Ejemplo: Información dada: Robar las joyas A. ¿Quién ha robado las joyas? (persona A) Sujeto F.H. Participio B. Los ladrones han robado las joyas (persona B) Sujeto F.H. Participio 1. tratar de apagar el incendio 2. ver el crimen 3. capturar a los criminales 4. llevar a los heridos al hospital 5. poner una venda en la cabeza de la víctima

Los peligros de ser actor Instrucciones: Lean el articulo (tu y tu grupo) y respondan a las preguntas.

Una Entrevista: El Actor y Director Instrucciones: En parejas, Uds. van a construir un sketch sobre un actor consiguiendo un trabajo en una película. Van a actuar delante de la clase. Los Requisitos: 10 Palabras del Vocabulario 10 Ejemplos de Pronombres del Objeto Indirecto 10 Ejemplos de Presente Perfecto Ej. Director: ¿Has actuado en una película antes? Actor: Si. He actuado en tres películas de acción. Me encantan las películas de acción.

Tarjeta de Salida Vocabulary Fill in the Blank 1. Voy a “Rotten Tomatoes” para ver lo que _______________________ los críticos. 2. Los detectives _________________________ al criminal y lo ponen en cárcel. 3. La película “Titanic” ______ _____________ ___ eventos actuales que pasaron en 1912. Present Perfect Fill in the Blank 1. ¿Paco, ______ ____________ (oír) recientemente de algunas películas buenas? 2. Yo no ______ ______________ (ir) al cine por muchos meses. 3. Ella _______ _________________ (estar) enferma por 5 días. 4. La profesora no nos _______ _________________ (decir) nada sobre el proyecto. 5. Ellos no _________ ______________________ (devolver) los videos alquilados.