Extracting justice? Una visión común de la propuesta de investigación.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
II. Garantizar una oferta pública necesaria y pertinente III. Promover la oferta privada y los negocios inclusivos IV. Fortalecer las alianzas con entes.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
Thiago Botelho Azeredo NAF/ENSP/FIOCRUZ, Brasil PROGRAMA DE LÍDERES EN SALUD INTERNACIONAL 2012 MODULO 8 ACCESO A MEDICAMENTOS, COMERCIO Y ACUERDOS INTERNACIONALES.
Mujeres afro e indígena en dialogo internacional para un movimiento intercultural e intergeneracional.
E-I Pedir ayuda = To ask for help -Yo pido ayuda en la clase -Tu pides ayuda en la casa -Juancho pide ayuda todos los dias -Nosotros pedimos ayuda -Ellos.
Formulación de la pregunta de investigación
ESTRATEGIAS PARA EL MANEJO DE CLASE Y LA CREACIÓN DE AMBIENTES DE APRENDIZAJE MCDISL UNIDAD I.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved  Para hablar de actividades necesitamos usar verbos.  Los Verbos expresan: Acciones, o.
SOCIEDAD PARA EL DESARROLLO REGIONAL DE CANTABRIA (SODERCAN) Knowledge Management tools Knowledge management tools.
Seguimiento a empresas mineras Temas claves Gerardo Damonte GRADE Lima - 11 de Marzo, 2009.
1 Colusión tácita y prácticas conscientemente paralelas Inmaculada Gutiérrez Madrid, 23 de octubre de 2008 III Encuentro de ACE en España.
Telling Time.
Página 1 de (Poner aquí el total de diapositivas) BLOCK´S TITLE Teacher´s name UNIVERSITY TO WHICH BELONGS.
T.R.U.S.T. South LA | 4331 S. Main St Los Angeles, CA | | trustsouthla.org T.R.U.S.T. South LA and Abode Communities invite you to participate.
SABER AND CONOCER Both mean to know. Irregular in the first person yo. Saber: sé Conocer: conozco Saber: *To express knowledge of facts or pieces of information.
To compare people or things that are equal to one another, you use: Making comparisons En mi club, levantar pesas es tan popular como correr.
Bienvenidos Objetivos Agenda 1.Actividad Inicial: 10 min 2.Pre-Assessment: 20 min 3.Actividad Individual: 10 min 4.Group-Formation: 10 min 5.KWL-La ciudad:
Extracción, Crisis Global y Inversión Social Denise Humpheys Bebbington, Universidad de Manchester, Reino Unido.
Warm-up How are you going to present today? Please review or ask a classmate sitting beside you how you make an A on presentation.
 Conjugating is changing the forms of a verb to indicate who is doing the action.  For example, the English verb to have is conjugated as I have, you.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved  You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence.
Hoy es lunes, el 9 de febrero. ESPONJA: ¿Qué significa? 1. Hay que estudiar para las pruebas. 2. Yo siempre preparo mi tarea, pero mis amigos solo preparan.
Gestionando cumplimiento y riesgo operacional en un nuevo ambiente CLAIN 2015, Perú
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 14 – 11/4 – 11/7.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and.
 Today you will learn the name of clothing items in Spanish and will be able to tell what you and your friends are wearing.  You also will be able to.
Organización de los Estados Americanos Organização dos Estados Americanos Organisation des États Américains Organization of American States FIRST INTER-AMERICAN.
Superlatives Page 400 Superlatives  In English, Superlatives are when we use adjectives with an “est” as a suffix.  For example, the fastest runner,
LT 1 & 2. LT-2: I can introduce myself and others. This means that I know how to tell people what my name is and can tell what others’ names are using.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) PROYECTO 574 Brief Description: Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : International.
In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now learn a second verb which means to be, the verb estar. Although.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 740 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location: Improvements.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
¿Cuántos Años Tienes? How old are you?
El calentamiento - el 6 de octubre 1.el bolígrafo la bolígrafo 2.la carpetaslas carpetas 3.el deporteslos deportes 4.el plumala pluma 5.las animaleslos.
UNDP Human Rights service Line Democratic Governance Group Pueblos indígenas, Gobernabilidad democrática y Empresas extractivas.
¡Verbos y Números! miércoles, el 18 de marzo. ¿Que vamos a hacer hoy? 1.Review “go” verbs 2.Review ir + a + infinitive 3.“to know”  saber vs. conocer.
Essential ?: How do I conjugate this irregular verb and how is it used?
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 39 – 5/4 – 5/8. 1.
MÉTODO CIENTÍFICO SCIENTIFIC METHOD. Observación Observation Scientists use observation skills to identify which problems they would like to solve Simply.
CURRENCY. What is Currency? Currency is the money the government and the people use within a given country Every country has their own type of currency.
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
Vocabulario de Sociales Tercer grado ¿Cómo funciona nuestra economía?
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 4 – 8/31 – 9/4. 1.
Overclipping It’s very important as a trader that you understand your clip size and what positions this allows you to have. In addition it will help you.
OBSTACLES OF THE COMMUNICATION PROCESS SEPTEMBER 2011.
Carbohydrates, Proteins, and Lipids Quiz. 1.What type of organic molecule is pictured above? 1. ¿Qué tipo de molécula orgánica es imaginada encima?
Year of Productive Diversification and Strengthening Education Topic: Greenpeace Student: Clara Flores Nilupú Teacher: Juana Castillo Agurto. Year: fourth.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Traer: to.
Mexican maize landraces and traditional societies of Mexico: Traditional Ecological Knowledge Maíces nativos y pueblos de México: Conocimiento tradicional.
Los Números y El Tiempo. Los Números Más de = once 12 = doce 13 = trece 14 = catorce 15 = quince 16 = dieciseis 17 = diecisiete 18 = dieciocho 19.
S OCIAL MANAGEMENT OF MINING DEVELOPMENT : K EY ISSUES FROM THE P ERUVIAN EXPERIENCE Gerardo Castillo Reversing the resource curse – Accra, Ghana
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 9 – 10/5 – 10/9.
 En sus grupos, den un resumen de las lecturas sobre las mujers en la politica.  ¿Quién fue la reina más importante de España?  ¿De qué país fue la.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 40 – 5/5 – 5/9. 1.
Learning Objective (skill-concept-context) Today we will recognize the INFINITIVES* of verbs in Spanish. * in grammar, the basic form of a verb, used with.
INTELIGENCIA DE NEGOCIOS Business Intelligence (BI) is: “Business intelligence (BI) is an umbrella term that includes the applications, infrastructure.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/18 – 4/22.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Conversaciones introductorias. Lengua extranjera. L.E.L.I.
MI PROFESIONAL PROJECT
Interrogatives in Spanish. Preguntas en español.
1. RESPOND IN ACCORDANCE WITH SECURITIES 2. ACCEPT RESPONSIBILITY 3. CONCENTRATE IN THE CIRCLE OF INFLUENCE 4. BECOME A TRANSITION FIGURE BE PROACTIVE.
Martes veintidos de septiembre del dos mil quince
Forming questions.
Superlatives Page 280 Realidades 1.
Superlatives Page 280 Realidades 1.
Saying which is the best
Main Objective: We want to improve the economical status of Espinoza’s Family by selling pizza a “family business”. Family Project.
Transcripción de la presentación:

Extracting justice? Una visión común de la propuesta de investigación.

Qué fénomeno estamos enfocando? Consulta /consentimiento previo, libre e informado Actividades: -Consulta y actividades ligadas a consultas: de compensación, remediación, mitigación (desde ordenamiento territorial hasta circumscripción territorial) Procesos: -Del uso o aplicación de normas y principios : procedimientos, resultados (outcome) y efectos Actores: -Consultas (y actividades ligadas a consultas) organizadas por el estado; por compañias extractivistas o por organizaciones, comunidades y actores no-estatales.

Qué fénomeno estamos enfocando? Diálogos interculturales - encuentros, negociaciones, traducciones entre -tipos de conocimiento -interéses -valores culturales -formas organizativas representativas? “In the project we intend to analyze outcomes according to how different perceptions and practices of wellbeing and self-determination are accounted for in the different consultation and consent processes.”

En qué tipo de contextos? -transformados a través de intervenciones extractivistas a gran escala: Hidrocarburíferos, de minerales y su infraestructura. Otros? (hidroeléctrica, agroindustria, tala de madera?) -conflictos socio-ambientales

Distintos contextos que son comparables (casos de estudio en Bolivia, Colombia, Ecuador y Perú) Aspectos comunes: -ratificado la Convención 169 y apoyado UNDRIP -economías dependientes de la extracción de hidrocarburíferos y de minerales -expansión de las fronteras de extracción -incremento de conflictos socio-ambientales

Distintos contextos que son comparables (casos de estudio en Bolivia, Colombia, Ecuador y Perú) Aspectos que varían: -formas de tratar conflicto y usar violencia por parte del estado o apoyado por el estado -políticas públicas de redistribución y inversión social -tradiciones legales de políticas de multiculturalidad -presencia o ausencia del estado en las zonas de extracción; ‘ruly – unruly engagements’

Las preguntas claves -To what extent do consultation and consent procedures inhibit or enable genuine intercultural negotiations, given that these procedures often involve contrasting forms of knowledge, information and cultural understandings of nature, development, and the economy? -To what extent and through what specific practices do affected peoples influence the outcome of consultation and consent processes?

Las preguntas claves -How do local indigenous and Afrodescendant groups re-articulate prior consultation and FPIC to their own ends, particularly to defend their cultural integrity and autonomy? -How do different forms of compensation and benefit-sharing practices condition processes of participation and influence socio-environmental conflicts? -To what extent, and under which conditions, do consultation, benefit-sharing and mitigation practices provoke conflicts and frictions between and within local communities?

Las preguntas claves -Necesidad de reformular o añadir preguntas?

Social justice “Whilst also considering the conflict resolving potential, in this project we intend to go beyond conflict resolution as such and ask how consultation, consent and compensation practices and processes strengthen or weaken affected peoples’ democratic participation and rights to self- determination.”

Qué tipo de proyecto? -de investigación cualitativa – empírica y comparativa -con ambiciones analíticas – teóricas -con ambiciones de dar recomendaciones para la formulación de políticas públicas -Un proyecto de investigación colaborativa

Para las siguientes sesiones… -Teoría -Métodos -Estudios de caso -Resultados individuales y colectivos -Grupo de referencia