Arquitectura Pintura Escultura EL NEOCLASSICISME Arquitectura Pintura Escultura
Característiques generals “L’antiguitat ha continuat essent la gran escola dels pintors moderns i la seva font d’inspiració. Volem imitar els antics en el geni de les concepcions, la puresa del dibuix, l’expressió dels rostres i les gràcies de les formes” J.L. David
Context històric Barroc-Rococó: Art de l’Antic Règim 1789 Revolució Francesa (de les classes mitjanes i populars): Caiguda del sistema político-social dominat per l’aristocràcia eliminar tot vestigi de l’A.R. Necesitat d’una nova estètica (epicentre: França) Redescobriment de l’antiguitat clàssica, una nova lectura . Troballes arqueològiques (Pompeia...) . Historiografia (teories noves sobre la història antiga) . Cansament de les formes i estètica barroques: Nova estètica prolongada amb “L’Estil Imperi” (Napoleó)
ARQUITECTURA França, Anglaterra i Alemanya Grècia font d’inspiració (més que Roma) fins arribar Napoleó (objectiu ser un “nou Cèsar”) Recuperació ordre jònic, frontons amb relleus, importància de les columnes... De Roma: Concepció de l’espai (cúpula), columnes commemoratives
Goudain i Lepère Arc de l’Étoile (París)
Columna commemorativa Place Vendôme (París) Erigida per glorificar Napoleó a la manera de la Columna Trajana Desig d’emular les fòrmules romanes de l’antiguitat
British Museum (Smirke) Ordre jònic, el preferit pels neoclàssics Cos central enfonsat Simetria Columnata
Porta de Brandenburg (Langhans) A Berlin: Monument més representatiu del neoclàssic alemany Columnata dòrica que evoca els propileus atenesos Quàdriga obra de Von Schadow
Museu Nacional (Atenes)
Neoclàssic Espanyol Catedral de Pamplona Ventura Rodriguez (1727-1798) encara utilitza recursos barrocs
PUERTA DE ALCALÁ (Sabatini) Encàrrec de Carles III Acabada el 1778 Gran personalitat per la proporció i la senzillesa ornamental
LLOTJA DE BARCELONA Joan Soler Faneca, 1772 Solidesa de les formes Austeritat Evoca obres del Renaixement
Museo del Prado (Juan de Villanueva) Pòrtic solemne i galeries elevades Es va concebre com a museu d’història natural Ordre dòric i jònic Funcionalitat
La Madeleine (Pierre Vignon) Església que segueix el model d’un temple corinti Homenatge a l‘exèrcit napoleònic. Acabada el 1842 Solemne, però de certa fredor...
ESCULTURA NEOCLÀSSICA Imitació dels models de l’antiguitat, amb una vigència especial dels romans
JASON (Thörwaldsen) Temàtica de la mitologia grega Influència de l’estatuaria grega en el tractament del marbre (poliment suavíssim) i el dibuix
LES TRES GRÀCIES (Thörwaldsen) Copenhaguen (Dinamarca) Les seves estàtues es defineixen per sistemes de proporcions i sacrifiquen el moviment i l’espai a un exacte contrapès dels volums
ANTONIO CANOVA . Inspirat en models romans (1757-1822), italià . Des del 1808 treballa a París on realitza encàrregs per Napoleó PAULINA BONAPARTE - personifica Venus - contemplació dorsal i frontal
EROS I PSIQUE Grup escultòric en marbre Museu del Louvre 1,55m x 1,68
PINTURA NEOCLÀSSICA Dificultat: Els pintors no disposaven de models de pintura clàssica grega Podien recòrrer als relleus, però no era fàcil superar la pobresa cromàtica que oferien Sovint donen a la pintura un tractament escultòric (sobretot en els personatges)
JACQUES-LOUIS DAVID 1748-1825 Agitada biografia que reflecteix exactament el curs dels esdeveniments revolucionaris fins a la caiguda de Napoleó. Temes preferits: quadres d’història antiga que van provocar gran entusiasme. Compromés políticament. POSA ELS SEUS PINZELLS AL SERVEI DE LA REVOLUCIÓ
DAVID Nomenat superintendent de Belles Arts decideix eliminar l’Acadèmia i sotmetre l’art a una dictadura personal. Enemic impacable de l’art rococó (els seus deixebles van apedregar les obres de Watteau) al que considerava l’art de l’Antic Règim. Creador de l’estil imperi, més luxós, abandonats els primers ideals revolucionaris. Quan Napoleó va caure va ser desterrat i va morir a Brusel·les l’any 1825
WATTEAU “Le conteur”
FRAGONARD Clar exponent de la pintura galant, juntament amb Watteau
Jacques Louis DAVID El jurament del joc de la pilota
Jacques Louis DAVID La mort de Marat
El Jurament dels Horacis 1784 Oli sobre tela Museu del Louvre Els tres germans Horacis juren davant del seu pare la seva lleialtat a l’Estat i la disposició a morir per tal de defensar-lo. En un racó, les dones mostren el seu abatiment pel que ha de succeir.
Rafael (1483-1520)
Escola d’Atenes
Caravaggio Dormició de Maria
Poussin (1594-1665) Germanicus
Greuze (1725-1805) El càstig a la ingratitud filial
La vila Betrothal
Eros i Psique (Vien)
Eros i Psique (David)
Altres obres Autorretrat Mort de Sòcrates
Les Sabines entre romans i sabins
Mart desarmat per Venus
Napoleó passant els Alps
Els lictors porten a Brutus els cadavers dels seus fills
Ingres La banyista de Valpinçon
Tetis implorant a Zeus
Napoleó Imperator
Gros Napoleó i els apestats de Jaffa