Adjective agreement, forming questions

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
This is an interactive presentation
Advertisements

Accents and Punctuation
SER vs. ESTAR Página 253. SER means to be ESTAR means to be Since they both mean the same thing…. How do you know when to use SER or ESTAR?
SER vs. ESTAR Página 21.
Para empezar Hoy es miércoles el siete de noviembre Write the correct forms of Ser in the spaces below. Ella________Tú_________ Yo________ Ellos_________.
Las Palabras Interrogativas
Adjetivos (Adjectives)
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
What is a subject pronoun? A subject pronoun is a personal pronoun that can be used as the subject of verbs.
Subject pronouns and ser
Grammar Notes. In Spanish, nouns must agree with (be the same as) the adjectives that go with them 2 kinds of agreement: Gender (masculine vs. feminine)
Asking Questions Interrogativos Cap. 4A Sra Spampinato.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Los adjetivos Adjectives are words that describe nouns.
SER vs. ESTAR Página 21. SER means to be ESTAR means to be Since they both mean the same thing…. How do you know when to use SER or ESTAR?
Write the English meanings for the words on your vocabulary list
El verbo ser página veinticuatro. ¿Cómo se dice ser en inglés? ser = to be am, is, are.
El verbo ser página veinticuatro. ¿Cómo se dice ser en inglés? ser = to be am, is, are.
Me llamo ____________Clase 9N La fecha es el 20 de diciembre del 2011 Propósito # 29: ¿Cómo eres tú ? Actividad Inicial: Copy and complete the sentences.
Ser part 2. Subject Pronouns in Spanish Singular Plural_______ Yo = I Nosotros = We (masculine/mixed group) Nosotras =We (feminine) Tú = You Él=He Ellos.
Hagan Ahora: Hagan el matching Bueno ___a. handsome Deportista ___b. thoughtful Impaciente ___c. excited Emocionante ___d. brave Valiente ___e. strange.
Present tense –ar, -er, & -ir Verbs Spanish I. yo = nosotros = tú = Usted (Ud.) =Ustedes(Uds.) = (él, ella)(ellos, ellas) I You (familiar) You (formal)
Para Empezar 1.¿Cuál es la fecha? 2. ¿Cómo estas hoy? Frida Kalho, artista famosa de Mexico.
Capítulo 2.
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Definite Articles ___ chico ___tarea _____papeles _____lecciones exceptions ____mapa ____día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Subject Pronouns and Ser
LOS ADJETIVOS THE ADJECTIVES.
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
Review of Adjective/Noun Agreement Unidad 1 Lección 2.
Los Adjetivos Adjectives.
Spanish 1 Ser with adjectives.
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Los comparativos y superlativos
The verb Ser + Making things agree
Gramática 2.1 Question Formation Colors
Vocabulario 2.1 el 24 de octubre.
Gramática 3.1 Gustar with infinitives Pronouns after prepositions
Los interrogativos.
Capítulo 4A- Apuntes #2 Interrogativos.
Welcome to Spanish II!! We will do the 1 st half of class in all Spanish. Please do your best to follow along.
Adjectives SER Articles
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
Tu sala de clases Part II.
Los interrogativos.
Adjectives Adjectives are words that describe nouns (people, things, places). Adjectives ending in “___” or “____” are masculine. Adjectives ending in.
Los adjetivos ¿Cómo eres? Describing people & things Descriptive Adjectives: These adjectives are used to find out (describe) what people & things are.
How does “gustar” work? “I like pizza.” “Elena likes to swim.”
SER por la Srta. Galler. conjugate To list a verb in all of its forms using all of the subject pronouns.
People-las personas El amigoLa amiga los amigos friend (boy)friend (girl)friends (both) El chicoLa chicalos chicos the boythe girlthe boys and girls El.
Adjetivos + Ser meets POP CULTURE
+ ¿Cómo eres? What are you like?. + Campeones (CHAMPS) Durante la presentación: C – Conversación H – Ayuda A – Actividad M – Movimiento P – Participación.
Los adjetivos en español
Preguntas de conversación Capítulo 2 Exprésate I.
Review of Adjective/Noun Agreement Leccion Preliminar.
MOST IMPORTANT VERB IN BOTH SPANISH AND ENGLISH SER: TO BE.
Warm Up, el martes, el 9 de octubre p. 67 SAQUEN LOS PIZARRONCITOS
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
Describing yourself and others
Let’s learn the verb “to be” in Spanish
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Quantity How much? How many?
Chapter 2 Vocabulary I word bank. aburrido/a(boring)activo/a(active)  Mi profesor de historia es aburrido. My history teacher is boring.  Mi profesora.
 ¿Cómo eres?  ¿Cómo es….?  ¿Eres….?  Es….  Soy….  muy  un poco  bastante  también  What are you like?  What is he/she like?  Are you…?  He/She.
Question Formation Español Uno.
Los adjetivos Descriptivos
Question Formation Spanish I Page 52.
Transcripción de la presentación:

Adjective agreement, forming questions c2g1 Adjective agreement, forming questions

feminine masculine nouns In Spanish, nouns are either ________________ or ________________. (el amigo, el muchacho) (la amiga, la muchacha) We already know that adjectives describe ______________. In Spanish, an adjective will CHANGE to match or “agree with” the noun it describes. There are 4 ways that adjectives change: Masculine Feminine Singular Plural feminine masculine nouns

Relga #1 O If an adjective ends in an _____ in the masculine form, it will change to an _____ in the feminine form. Then add an _____ to make it plural. Try rubio A S Singular plural Masculine Rubio Rubios Feminine Rubia rubias

Carlota y Julia son rubias. Diego y Jesús son rubios. Otros Adjetivos: Aburrido Activo Atlético Cómico Tímido Tonto Bajo Alto Ejemplos: “RUBIO” María es rubia. Marcos es rubio. Carlota y Julia son rubias. Diego y Jesús son rubios. Diego y María son rubios.

Regla #2 If an adjective ends in a vowel other than _____, then the masculine and feminine forms will be the __________. Then add an _____ to make them plural. Try inteligente O SAME S Singular plural Masculine inteligente inteligentes Feminine

Ejemplos: “INTELIGENTE” Otros Adjetivos: Importante Grande Interesante Amable María es inteligente. Marcos es inteligente. Carlota y Julia son inteligentes. Diego y Jesús son inteligentes. Diego y María son inteligentes.

Relga #3 If an adjective ends in a _____________ other than “R,” then the masculine and femInine forms will be the _______. Then add an _____ to make it plural. Try intelectual CONSONANT SAME ES Singular plural Masculine intelectual intelectuales Feminine

Ejemplos: “INTELECTUAL” Otros Adjetivos: Azul Marrón Difícil Joven María es intelectual. Mario es intelectual. Carlota y Julia son intelectuales. Diego y Jesús son intelectuales. Diego y María son intelectuales.

R A ES S Relga #4 Try trabajador Singular plural Masculine trabajador If an adjective ends in an _____ in the masculine form, add an _____ to make it the feminine form. To make the masculine adjective plural: add _____ to the end. To make the femenine adjective plural: add an _____ to the end. Try trabajador A ES S Singular plural Masculine trabajador trabajadores Feminine trabajadora trabajadoras

Ejemplos: “TRABAJADOR” María es trabajadora. Marcos es trabajador. Carlota y Julia son trabajadoras. Diego y Jesús son trabajadores. Diego y María son trabajadores. Otros Adjetivos: Discutidor Encantador Conservador

Práctica – la página final Llena los espacios con la forma correcta del adjetivo en paréntesis.

Práctica Seria… gracioso Alto Trabajador / trabajadora Activa Tímida Intelectuales Románticos Aburridos Alto Activa Inteligentes Pelirrojas Extrovertidos Simpática Rubios…morenos rubias… morenas

sí no before after Question Formation To ask a _______ or _______ question, raise the pitch of your voice at the end of the question. You do not always need the subject (noun/pronoun). If you choose to include the subject in your question, it can go ___________ or ____________ the verb. before after ¿Eres trabajador? ¿Tú eres trabajador? ¿Eres tú trabajador? ¿Eres trabajador tú? ¿Es tímida? ¿Ella es tímida? ¿Es ella tímida? ¿Es tímida ella?

Eres cómica. vs. ¿Eres cómica? Question Formation In a YES or NO question, you MUST raise the pitch of your voice at the end of the question. If you don’t, then you are simply stating a fact. Eres cómica. vs. ¿Eres cómica?

accent mark ¿Qué? ¿Quién? ¿Cuándo? ¿Cómo? ¿Dónde? ¿Cuántos? ¿Cuál? You can also ask questions using question words like: who, what, when, where, why, how, etc. Remember that all question words are written with an __________ ___________over a vowel. ¿Qué? ¿Quién? ¿Cuándo? ¿Cómo? ¿Dónde? ¿Cuántos? ¿Cuál? accent mark

Jingle Bells Cuándo when Cómo how Qué what, Dónde where Cuánto how much Cuál is which And Quién means who is there. ¡Ay!

Compliments … You can say nice things to people using negative adjectives. How? Use the word “no” to say what someone is not. No eres perezoso. Ella no es tonta. Ustedes no son antipáticos.

Form a compliment… Tú / perezoso Ella / antipático No eres perezoso. Ella / antipático Ella no es antipática. Ramón y Carla / tonto Ramón y Carla no son tontos. Ellas / inteligente Ellas son inteligentes. María / trabajador María es trabajadora.

Hoja de Práctica Translate the sentences into Spanish. Take your time and be careful. Pay attention to the details!! Answer the questions in Spanish using complete sentences. Also, make sure to use the word in parenthesis in your answer.

Parte Uno Lola is shy, blond, and very intelligent. Lola es tímida, rubia y muy inteligente. We are funny, nice, and outgoing. Somos cómicos, simpáticos y extrovertidos. What is your English teacher like? ¿Cómo es tu profesor de inglés?

Parte UNO My friend Jorge is tall and quite athletic. Mi amigo Jorge es alto y bastante atlético. Victor is 35 years old. Also, he is very hard- working and intelligent. Victor tiene treinta y cinco años. También, él es muy trabajador y inteligente. The girls are romantic, funny, and very pretty. Las muchachas son románticas, cómicas y muy bonitas.

Parte UNO The boys are shy, silly, and a little active. Los muchachos son tímidos, tontos y un poco activos. You are short and unfriendly. I am short also. Eres bajo y antipático. Soy bajo también.

Parte DOS ¿Cómo es Juan? (friendly, short and dark-haired) Es simpático, bajo y moreno. ¿Cómo eres tú? (funny) Soy cómica. ¿Cómo son María y Berta? (intelligent) Son inteligentes.

Parte DOS ¿Cómo son ustedes? (outgoing) Somos extrovertidos. ¿Cómo es Gabriela? (tall and blond) Es alta y rubia. ¿Cómo son Marcos y Felipe? (shy and nice) Son tímidos y simpáticos.

Parte DOS ¿Cómo es tu profesor de ciencias? (serious and intellectual) Es serio y intelectual. ¿Cómo son Héctor y tú? (athletic) Somos atléticos. ¿Cómo son los estudiantes en la clase de español? (hard-working) Son trabajadores. ¿Cómo es tu major amiga? (nice and lazy) Es simpática y perezosa.

SURVIVOR! What are you like? What is… like? Are you…? How old are you? How old is…? When is your birthday? When is… birthday?

Página 51 – Actividades 12 y 13 Simpática Trabajadores Intelectuales Gracioso Inteligente Activa Yo… Mi mejor amigo… Mis amigos y yo… Los estudiantes… Tú… Usted… Ustedes… Página 51 – Actividades 12 y 13

Escribe una conversación These are minimum requirements. It is your job to add more and determine who says what. Be creative!! Greet each other Exchange names Exchange birthdays Ask, “What are you like? Answer with at least 2 adjectives Ask what someone is like Say goodbye Both people must write out the conversation to turn in! You may NOT take the conversation with you to present.

Escuchemos página 52, actividad 15 Escribe 1 – 8 Escribe “Pregunta” o “Frase” (Question or Statement)

Escuchemos página 52, actividad 15 Escribe 1 – 8 Escribe “Pregunta” o “Frase” (Question or Statement) Frase Pregunta Pregunta Frase

Cuándo / Cuánto / Cuántos ¿Cuándo es tu cumpleaños? ¿Cuántos años tienes? ¿Cuánto cuesta? (How much does it cost?)

Dónde / De dónde ¿De dónde eres? ¿De dónde es usted? ¿Dónde está mi libro? ¿Dónde está mi tarea?

Cómo ¿Cómo te llamas? How do you call yourself? ¿Cómo estás? How are you? (feeling / temporary) ¿Cómo eres? How are you? (permanent characteristics)

¿Qué día es hoy? ¿Qué fecha es hoy? ¿Qué tal? ¿Cuál es tu teléfono? Qué / Cuál ¿Qué día es hoy? ¿Qué fecha es hoy? ¿Qué tal? ¿Cuál es tu teléfono? Which is your phone?

Quién ¿Quién es el muchacho? ¿Quién es ella?