PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pronoms personals febles
Advertisements

Una visió general del tema ...
Practica….
EL TREBALL DE CATALÀ.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
SINTAXI: L’oració simple
LES CATEGORIES GRAMATICALS
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
Llengua catalana i literatura
Resum Complements Verbals
Una visió general del tema ...
Llengua catalana i literatura
Una visió general del tema ...
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Cercar el sentit de la vida, de les coses i de la mort és com una necessitat primària. Fins quan, Senyor, seguireu oblidant-me? Fins quan m’amagareu la.
Alimenta el teu cos.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
SINTAXI: L’oració simple
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
TEMA 5 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
Present and past simple
CALES DE L’ESCALA.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Resolució de problemes algebraics
LES CATEGORIES GRAMATICALS
El cervell s’adapta a Internet
Expressions de lloc.
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
éssers vius o de les coses.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Un bocí de pastís...?.
Els sintagmes Un sintagma és una paraula o un grup de paraules relacionades entre si, que tenen sentit i compleixen una mateixa funció sintàctica. Segons.
Estructura del grup nominal
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
La Bíblia, font de valors humans i socials
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
ORIOL JA NO VOL JUGAR.
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Carta d’un infant als seus pares.
La vida és un do de Déu i un servei als altres
El petit príncep
COM NEIX UN PARADIGMA?.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
ORACIÓ SUBORDINADA SUBSTANTIVA
“ Jo, amb les obres, et mostraré la meva fe” Jm2, 18
XIII a Setmana de la solidaritat
Les taules de multiplicar
I tu qui dius que sóc?.
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
HABILITATS COMUNICATIVES
Llengua catalana i literatura
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Proverbis i planetes?.
Fet per : Maria, Rosa i Carlota
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
AMB DÉU TOT ÉS POSSIBLE Paula García Ruiz
EL QUADRAT LES MARIETES.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Preferències.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Transcripción de la presentación:

PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica amb el verb, és a dir, sempre van al costat del verb. La funció principal que exerceixen és la de substituir complements que ja han aparegut en el discurs (funció anafòrica) per evitar repeticions innecessàries.

COL·LOCACIÓ I FORMES

SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL COMPLEMENT INDIRECTE SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL

Quan la resposta a qui fa l’acció es a ell/a ella/a ells/a elles els pronoms que substitueixen el CI son: LI (singular) i ELS (plural)

SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL COMPLEMENT DIRECTE SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL

Una vegada localitzat el complement directe, cal identificar si és definit, neutre o indefinit: - Un CD és definit quan està determinat mitjançant un article (el/la/els/les) o un demostratiu (aquest/a/s/es, aqueix/a/os/es, aquell/a/s/es) o és un nom propi. Exemple: «Compraré el cotxe» (la moto, els cotxes, les motos). «He comprat aquest cotxe» (aquesta moto, aquests cotxes, aquestes motos). - Un CD és neutre quan és un demostratiu neutre (açò, això, allò) o tota una oració equivalent a un demostratiu neutre, o va amb la paraula tot. Exemple: « He comprat aquest cotxe» «L´he comprat aquest cotxe» - Un CD és indefinit quan no està determinat o ho està per un indefinit (un, algun, cap...) o un quantificador (molt, poc, tant...). Exemple: «Vull açò» «Mira allò».

SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL COMPLEMENT ATRIBUTIU SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL   Si és definit (determinat per un article o demostratiu) és substituït pels pronoms el, la, els, les (amb totes les seues formes): «El teu amic és el metge del poble» (El teu amic l`és) «Aparenta els noranta anys que té» (Els aparenta). Si és indefinit, un demostratiu neutre o una oració és substituït per ho: «El teu amic és metge» (El teu amic ho és). «Aparenta tenir noranta anys» (Ho aparenta).

COMPLEMENT CIRCUNSTANCIAL SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL El CC de manera és substituït sempre pel pronom hi (-hi) Pere treballava de valent→ Pere hi treballava Marc, camina de pressa, per favor!→ Marc, camina-hi, per favor!   Altres CC :si el complement és introduït per la preposició DE, és substituït per en (n’ / ‘n / -ne). Torna al poble!→ Torna-hi! Torneu al treball!→ Torneu-hi!

COMPLEMENT PREPOSICIONAL I DE RÈGIM VERBAL Alguns dels verbs que admeten aquest complement:   Accedir, contribuir, excitar, procedir, renunciar, acostumar-se, arriscar-se, exposar-se, dedicar-se...: complement amb A. Pensar, tardar, vacil·lar, afanyar-se, complaure’s, entossudir-se, exercitar-se, delitar-se, interessar-se, confiar...: complement amb EN. Aprendre, parlar, saber, recordar-se, oblidar-se, riure’s, adonar-se, burlar-se, abstenir-se, queixar-se...: complement amb DE. Avenir-se, fer-se, estar d’acord, amenaçar...: complement amb AMB. SUBSTITUCIÓ PRONOMINAL Si és introduït per la preposició DE és substituït per en (n’ / ‘n / -ne), si és introduït per qualsevol altra preposició és substituït per hi (-hi):

COMBINACIÓ DE PRONMS FEBLES La col·locació davant o darrere del verb segueix la norma següent:   Han d’anar sempre junts: o els dos davant o els dos darrere. Sempre col·locarem l’apòstrof tant a la dreta com puguem: li’l donaré però li l’he donat Ordre de col·locació:

Les combinacions LA + HI, SE + US no s’apostrofen: Posa la llibreta damunt la taula: posa-la-hi Se us ha dit que calleu   Davant del verb: els pronoms EM, ET, ES quan entren en combinació amb un altre pronom prenen la forma ME, TE, SE: Em dóna però me la dóna Et dóna però te’l dóna Es mira però se la mira

Darrere del verb:   Si es combinen dos pronoms i el verb acaba en consonant (i per tant no es pot apostrofar) el primer adopta la forma plena (-los, -nos, -vos, -me, -te, se): vull donar-los-ho, dir-vos-ho, menjar-me’n, donar-te’n Si es combinen dos pronoms i el primer acaba en –S, s’utilitza la forma reforçada en el segon: porta’ns-en, poseu-nos-en, doneu-los-els   Les combinacions: -ME-LA, -TE-LA, -SE-LA no s’apostrofen encara que el verb acabe en vocal: Dóna-me-la; emporta-te-la No són possibles les combinacions: *HI + HI *HO + EN *HO + HI *EN + EN *HO + HO