Hi ha una cosa que ens hauria de preocupar…
I tu..., què en penses? a) Hi ha coses molt més importants que això. b) No em preocupa gaire. Les ulleres (o lentilles) són còmodes. c) M’agraden les ulleres; m’encanten les marques. d) Les ulleres formen part de mi, de la meva personalitat. e) No s’hi pot fer res: és inevitable. f) Avui dia, la cirurgia és la solució. g) Mai no m’ho he plantejat. A més, a la meva edat ja faig tard. h) Em preocupa. Què s’hi pot fer?
VOLS APRENDRE A VEURE-HI MILLOR ... sense ulleres, lents de contacte ni operacions ?
MEIR SCHNEIDER (Ioga per als ulls, 1999) “Un dels obstacles més grans que hem de superar és la creença que la visió mai no pot millorar.” MEIR SCHNEIDER (Ioga per als ulls, 1999) ()
LA REEDUCACIÓ VISUAL És una pràctica natural que permet veure-hi millor a mesura que s’entrenen els ulls. Es tracta d’una tècnica efectiva, a l’abast de tothom, per a qualsevol problema de refracció o de binocularitat: astigmatisme estrabisme hipermetropia miopia presbícia (vista cansada)
Qui és el pare del mètode Qui és el pare del mètode? L’oftalmòleg americà William Bates (1860-1931) “En el millor dels casos, gairebé es pot afirmar que les ulleres no són més que un substitut molt insatisfactori de la visió normal” (1920)
H À B I T S V I S U A L S DOLENTS BONS Fixació (mirada estàtica) Difusió (visió global) Esforç (tensió) Moviment Centralització (percepció dels detalls, visió perifèrica) Relaxació (descans)
M O V I M E N T
C E N T R A L I T Z A C I Ó
R E L A X A C I Ó bany de sol mètode de les palmes
6 CONSELLS BÀSICS 1. Parpellejar i desplaçar la mirada de manera contínua i automàtica. 2. Respirar amb calma, contínuament. Badallar de tant en tant. 3. Mirar de prop i de lluny coordinant la ment i els ulls. 4. Recórrer amb interès l’objecte que mirem. 5. Acceptar la visió sense esforç. 6. Tancar sovint els ulls per tal que descansin.
UTILITZACIÓ “NATURAL” DELS ULLS Punt de vista global (holístic) OFTALMOLOGIA: MALALTIES OCULARS, CIRURGIA ÒPTICA / OPTOMETRIA: ULLERES I LENTILLES, TERÀPIA VISUAL ESPECÍFICA Punt de vista parcial, local REEDUCACIÓ VISUAL: UTILITZACIÓ “NATURAL” DELS ULLS Punt de vista global (holístic)
Què és un(a) educador(a) visual? És un(a) professional capaç d’ajudar les persones a millorar la seva vista amb mètodes naturals, estimulant els seus recursos vitals i la utilització responsable dels seus ulls.
UN CAS PRÀCTIC Presbícia (vista cansada) Un señor, de cincuenta y cuatro años, es présbita. Es vendedor y nunca lleva gafas, pero comprende que su condición interfiere en su trabajo. Hace quince minutos de palmeo dos veces al día, y luego realiza ejercicios de los músculos oculares; después lee un periódico colocándolo lo más cerca que puede sin que se produzca tensión, moviéndolo de vez en cuando de modo que lo impreso resalte más claramente; parpadea de forma regular. Aumenta el tiempo que pasa conforme su vista mejora (…). Realiza ejercicios de cuello por la mañana y por la noche (…), y salpica los ojos con agua fría varias veces al día. Su progreso es continuo, y a las tres semanas de haber empezado el tratamiento su vista casi ha vuelto a ser normal. En unas cuantas semanas más su curación se habrá completado. (Harry Benjamin, Recupere la visión sin gafas, 1974)
MÉS INFORMACIÓ reeducaciovisual.com Josep Maria Calpe Educador visual reconegut per l’Associació Italiana per a l’Educació Visual (AIEV), 2011 Membre de l’Associació Espanyola per a l’Educació Visual (VEA), 2015