2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Advertisements

3. Plató 3.1 Les claus per entendre la filosofia de Plató (I)
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Agustín Tonda María Va Sonia Arruñada Carla Martín
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Resta prohibit.
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Resolució de problemes algebraics
Els sofistes i Sòcrates
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Guillermo Martí Nomdedeu
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
PREGUEM: Pare, Perdó per les coses que he fet malament,
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
5. El problema de la moral: eudemonisme
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Carta d’un infant als seus pares.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
La vida és un do de Déu i un servei als altres
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
3.4 El problema del coneixement
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular Pàgina 55-56 Pren-ne nota! Pàgina 55 Defensa les lleis i institucions de la polis Contemporani dels sofistes no és un d’ells Carismàtic i polèmic Consciència crítica: “Tàvec d’Atenes” El procés a Sòcrates Acusació: corrompre els joves i impietat (asebeia) Defensa: el seu servei a la ciutat: inculcar la importància de pensar per un mateix, sense deixar-se portar passivament per les tradicions o les opinions de la majoria (autonomia moral). Condemna: obligat a triar entre l’exili (ostracisme) i la mort Text pàgina 56 José Vidal González Barredo

2. Sòcrates 2.2. Sòcrates i els sofistes Pàgina 56-57 Similituds: Els temes de reflexió: desinterès per la investigació de la naturalesa, valoració de la importància del llenguatge, cercar unes bases racionals per a l’ètica i la política de la polis. Diferències: Com ensenyava, a qui i amb quina finalitat Ensenya en espais oberts, a tothom que ho desitgi (no només a les elits), preferentment els joves, no cobra. Fa ús de la dialèctica (no de la retòrica): el diàleg, el joc de la pregunta i la resposta, debatre pas a pas (no llargs discurs plens de cites erudites), individualment o en petits grups, la veritat descoberta per un mateix (no una veritat comunicada i tancada). No prepara per a la carrera política, èxit o la fama sinó que recerca la definició correcta del bé, la virtut o la felicitat amb un abast social també (aconseguir una polis millor). Idees que defensa Afirma l’existència de valors universals (enfront el relativisme moral sofista) i proposa l'intel·lectualisme moral.

2. Sòcrates 2.3. Els objectius de la seva filosofia: l’antirelativisme Pàgina 57 Quins van ser els efectes del relativisme moral dels sofistes? Va desafiar la idea de l’obligatorietat de les lleis i els costums de la polis Les lleis es poden qüestionar, però si ningú les compleix la ciutat esdevé un caos Va seduir una part de la joventut: suposava més llibertat pels individus Sòcrates pensava que el relativisme moral tenia efectes perversos com creure que: Totes les opinions valien igual L’important era saber-les exposar per imposar-les als altres (El llenguatge d’eina de diàleg passa a ser instrument de dominació) Tot estava permès Era inútil reflexionar o debatre sobre el que és el millor per a la polis

2. Sòcrates 2.3. Els objectius de la seva filosofia: l’antirelativisme Pàgina 57-58 Quins era l’objectiu de la filosofia socràtica? Volia ordenar racionalment la convivència, cosa que només era possible si es definien un valors i lleis comuns. Per a tal fi, calia combatre les idees dels sofistes, davant: El relativisme: va afirmar l’existència de valors universals. L’escepticisme: va descriure com era possible arribar a conèixer-los (inducció maièutica). Per què eren necessaris uns valors universals? Va adoptar un punt de vista pràctic, el saber tècnic o artesanal (techné): Un bon sabater necessita un model per poder fer unes sabates. Per poder ser justos, virtuosos o feliços haurem de saber el significat d’aquestes paraules. Aquestes idees no poden ser relatives sinó universals ja que han de servir per a tots (objectiu: regular la convivència). Text pàgina 58