Intuïcions empíriques

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
UNITAT 10 KANT I L’IDEALISME ALEMANY.
La il·lustració i la filosofia de Kant
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
La filosofia alemanya del segle XIX
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
REFLEXIONEM SOBRE EL PATI DE LES LLARS D’INFANTS
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
Carta d’un infant als seus pares.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
ENS TROBEM DE NOU.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina La proposta nietzscheana: la realitat com a joc de perspectives i instints 3.3. La voluntat de poder L’ésser humà s’ha transformat en un.
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Llengua catalana i literatura
d’una xerrada de l’Eduard Sala que trobareu a
Tindrem prou energia?.
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

Intuïcions empíriques 1. L’idealisme transcendental de Kant 1.2. Origen i constitució del coneixement Pàgina 306-307 Com és possible el coneixement intel·lectual? (I) La analítica transcendental Objectius: Analitzar les condicions que fan possible el coneixement intel·lectual. Fonamentar la física. Facultat: Enteniment: és la facultat que ens permet conèixer un objecte (pensar-lo) a través de les representacions que ens ofereix la sensibilitat (espontaneïtat). Procés: síntesi * Pensar, conèixer o comprendre un objecte és poder referir els fenòmens a un concepte. Aquesta activitat es fa mitjançant un judici: Ex.: “Això és fràgil”. Matèria Donada per la sensibilitat Intuïcions empíriques Judicis* Forma Posada per l’enteniment categories Les categories o conceptes purs de l’enteniment són: No procedeixen de l’experiència (no són conceptes empírics) sinó que els produeix l’enteniment espontàniament i els aplica a la comprensió dels fenòmens. Són, per tant, buits de contingut empíric (s’han d’omplir amb les dades provinents del coneixement sensible proporcionades per la sensibilitat). Es dedueixen de les diverses formes de judicis possibles: deducció transcendental de les categories. Quadre pàgina 307

1. L’idealisme transcendental de Kant 1.3. Els límits del coneixement Pàgina 308 L’aplicació correcta d'intuïcions i categories Recordem que la CRP té dos vessants: Un de transcendental: explicar les condicions de possibilitat del coneixement: Coneixement sensible Coneixement intel·lectual síntesi Matèria: objecte Impressions sensibles síntesi Intuïció empírica Forma: subjecte Espai i temps Judicis Sensibilitat Categories Enteniment Text pàgina 308 José Vidal González Barredo

1. L’idealisme transcendental de Kant 1.3. Els límits del coneixement Pàgina 309 L’aplicació correcta d'intuïcions i categories Però també un altre de crític: marcar els límits del coneixement humà: Quins són els usos legítims de les intuïcions empíriques i les categories? Ja que serien un conjunt caòtic i inconnex de percepcions. Ja que les categories són conceptes purs, és a dir, buits de tot contingut empíric. Per tant, només produiran coneixement objectiu si s’apliquen a objectes d’experiència possible (fenomen) i no quan s’apliquin a objectes que estiguin més enllà de l’experiència. “[a] Les intuïcions sense categories són cegues, [b] les categories sense intuïcions són buides”

1. L’idealisme transcendental de Kant 1.3. Els límits del coneixement Pàgina 309-310 La distinció entre noümen i fenomen Text pàgina 309 Idealisme subjectiu (Hume) versus Idealisme transcendental (Kant). Hume: només accepta com a única realitat les nostres percepcions. Kant: las categories no són aplicables més enllà de l'experiència (“allò que se’ns mostra”) però aquesta idea implica, correlativament, la idea d’alguna cosa que “no se’ns mostra”, la idea d’alguna “cosa en si”. El “noümen” o “cosa en si” és el correlat de l’objecte considerat al marge de la seva relació amb la sensibilitat, no hi ha cap problema en acceptar-lo sempre que: El prenguem com un supòsit. És del tot inaccessible al nostre coneixement (és incognoscible). Fenomen “Cosa per a nosaltres” Noümen “cosa en si” subjecte